Kustlijn wandelen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Kat
Starter
Starter

Hallo,

Ik zou graag op zaterdagen mooie rustige wandeltochten doen in Oost-Vlaanderen, hetzij alleen of als iemand zich geroepen voelt... Heeft er soms iemand ideeën?
Ook is het mijn droom om de hele Belgische kustlijn af te wandelen. Maar ik weet eigenlijk niet goed waar te beginnen qua voorbereiding enz. Ik weet bv ook niet of je heel de kustlijn op het strand en/of dijk kan wandelen. Al zal de dijk wel het makkelijkst zijn, denk ik. Is er een goeie (gratis) app ofzo voor wandelaars.

Veel vragen enz, ik weet het... Sorry daarvoor. Toch al bedankt voor voorhand om het te willen lezen en eventueel te antwoorden
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 81 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De kustlijn volledig op het strand/dijk is niet mogelijk:
- Zeebrugse haven onderbreekt het strand, je zal moeten omlopen
- In Blankenberge moet je de havengeul omwandelen (overzetbootje beschikbaar in het hoogseizoen)
- In Oostende moet je de havengeul omwandelen (overzet beschikbaar)
- In Nieuwpoort moet je de havengeul omwandelen (mogelijks overzet beschikbaar)

Voor de rest kan je het strand wel gebruiken. Rekening houden met de getijden en het feit dat een dijk net iets eenvoudiger wandelt dan zand. Ik zou het niet doen in de zomer want te warm en veel toeristen. Zal wel best een pittige wandeling zijn.
Rocky2014
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 3 keer

Zonder onderbrekingen gaat dat niet toch?
In Nieuwpoort kan ik makkelijk 10 km wandelen en ik ben niet eens een wandelaar.
Mag wel geen 26 of meer graden zijn ze, dan zitk weer op terrasje haha.
stybola
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zou ook graag wat grote wandelingen doen. De kustlijn is een zeer zware beproeving. Een kennis van mij deed dat eens. Oost-Vlaanderen is wat ver, maar niet onhaalbaar, je ziet maar.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

De kustlijn aflopen lijkt een aantrekkelijk idee, maar in de praktijk valt dat nogal tegen. Niet alleen omdat, zoals hiervoor al aangestipt werd, het wandelen op zand niet zo eenvoudig is, het is vooral ook ontzettend monotoon. Een aantal jaar geleden heb ik wel eens zoveel als mogelijk de waterlijn proberen volgen van Oostende tot Blankenberge (ca. 20 km). Niet echt voor herhaling vatbaar, maar gelukkig kom je onderweg wel nog het fraaie De Haan tegen.

Wat apps betreft, ben ik fan van Komoot. Da's niet gratis, tenzij je slechts één kaart wil gebruiken. Dat kan wel zinvol zijn om mee te beginnen en daarna te bekijken of je ergens rond de 30 euro wil betalen om tot alle kaarten toegang te krijgen. Je kan de app zowel op je telefoon gebruiken als op de computer, zodat het net iets prettiger wordt om routes uit te stippelen. Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden, dus je moet er wat mee leren werken, maar ik vind het best wel fijn om op basis van een voorgestelde route te beginnen en daar dan allerlei aanpassingen aan te doen (bv. verleggen van start- en eindpunt naar een treinstation).
gunnix
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

Voor de ene is het monotoon, voor de andere is er niets beter dan een wandeling aan het zeetje. Liefst met een paar Beaufort om eens goed uit te waaien.

Wandelkaarten kun je in de app Organic Maps bekijken. Deze app is open source met data van Openstreetmap.

De kust splits je best in 3/4 etappes zodat er nog tijd overblijft om een mossel met friet of garnaalkroket te eten 😉
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

Als je die route wil wandelen is daarvan zeker een gpx te vinden online. Van de route bestaan ook boekjes. De vraag is of je het ook echt wil. Wandelen over zand is zwaarder maar dat hoeft geen probleem te zijn wel dat je steevast hetzelfde uitzicht hebt en dat is dan grotendeels de lelijkste kustbebouwing. Tel daar nog de drukte bij. Er zijn volgens mij heel wat leukere lange routes te doen die meer variatie bieden en niet de nadelen van deze route. Wil je toch absoluut kust doen overweeg dan de Franse kuststrook cap blanc nez en zuidelijker of Nederland. Zelf heb ik onlangs een boekje gekocht met GR122 van Hulst naar Champagne. De GPX bestanden zijn erbij (gratis beschikbaar) en er zijn ook luswandelingen van het traject. Onlangs Koewacht gedaan, mooie wandeling.

De organic maps ga ik ook eens proberen, merci voor de tip! Zelf gebruik ik GPX viewer 2 https://apps.apple.com/us/app/gpx-viewer-2/id6444086445
Die gratis app biedt gpx import, offline OSM kaarten en nog heel wat handigheden en is zeer eenvoudig en licht.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 750 keer
Bedankt: 251 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Rond Aalst volg ik het jaagpad langs de Dender, met een omleiding door het Gerstjens bos en een paar kasteelzichten, een korte halte bovenop het uitkijkplatform van het nieuwe sluiscomplex, en daarna door het grote stadspark en Osbroek natuurgebied.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 758 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kat schreef: 14 apr 2024, 19:49Ik zou graag op zaterdagen mooie rustige wandeltochten doen in Oost-Vlaanderen, hetzij alleen of als iemand zich geroepen voelt... Heeft er soms iemand ideeën?
Een makkelijke manier om te starten zijn georganiseerde wandelingen door wandelclubs overal te vinden.
De kalender vind je hier -> https://wandel.be/
Die wandelingen zijn meestal goed afgepijld en er zijn steeds verschillende afstanden te kiezen, als lid van de Vlaamse Wandelfederatie of een geregistreerde wandelclub betaal je tegenwoordig 1,50€ om zich ter plaatse in te schrijven.
Op het parcours worden rustposten voorzien waar je iets kan drinken of eten tegen extra betaling.
Voordeel hiervan is dat je zich niet moet bekommeren aangaande de route of dranken en spijzen.
Kat schreef: 14 apr 2024, 19:49Ook is het mijn droom om de hele Belgische kustlijn af te wandelen. Maar ik weet eigenlijk niet goed waar te beginnen qua voorbereiding enz. Ik weet bv ook niet of je heel de kustlijn op het strand en/of dijk kan wandelen. Al zal de dijk wel het makkelijkst zijn, denk ik. Is er een goeie (gratis) app ofzo voor wandelaars.
Beste voorbereiding is 'beginnen wandelen' naarmate de afstanden langer worden zal je conditie verbeteren en zal je her en der ook wel bepaalde zaken meekrijgen van medestappers, wandelaars zijn immers altijd bereid om mensen te helpen net zoals ik hier nu doe. ;-)

Ik heb tot nu 4x de volledige kustlijn gedaan, 1x met vrienden en 3x georganiseerd, moet lukken dat ik hopelijk volgende maand nummertje 5 mag afvinken en dat tijdens m'n favoriete tocht zijnde de AG Belgian Coast Walk https://agbelgiancoastwalk.be/nl/
Je kan zich nog inschrijven afstanden beschikbaar zijn 10, 25, 42 en 80km.

Deze tocht is heel afwisselend (zelfs de 80km afstand) dus nooit verveling en nooit continu via het strand of zeedijk.

Als je zelf wil starten kan ik je de knooppunten app aanraden. https://www.wandelknooppunt.be/nl-be
Dit is de meest veilige manier omdat die paden het meest toegangkelijk zijn, persoonlijk ga ik graag een beetje avontuurlijker maar dan sta ik zoals gisteren plots voor een bos dat grotendeels onder water staat en dan is het 'plan trekken'.
Kat schreef: 14 apr 2024, 19:49Veel vragen enz, ik weet het... Sorry daarvoor. Toch al bedankt voor voorhand om het te willen lezen en eventueel te antwoorde.
Alvast veel succes en hopelijk niet teveel blaren.
Rocky2014 schreef: 14 apr 2024, 21:04Zonder onderbrekingen gaat dat niet toch?
In 2019 deed ik het in 12u58 (80km) (eerste 15km lopend)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”