Waarschijnlijk domme vraag, maar ik geraak er zelf niet uit, en ook Google kan me de correcte oplossing niet geven.
Ik heb een samba share op een ubuntu machine, met 1 folder gedeeld, met daaronder enkele subfolders.
Graag had ik 1 van deze folders verborgen voor alle toestellen (win, android, ...) maar moet wel toegankelijk zijn als je het pad manueel invoert.
Onder windows kon je dit doen door een "$" op het einde van de folder te zetten, maar onder unix vind ik de goeie oplossing niet.
Ik heb de optie "hide files = " geprobeerd, dan is de folder onzichtbaar, maar enkel als je op de client niet "show hidden files" aanzet, anders komt hij er toch bij te staan.
De optie "veto files = " zorgt ervoor dat de folder niet zichtbaar is, maar ook niet benaderbaar is.
De samba is opgezet zonder users, aangezien het een interne share is, die niet van buitenaf te bereiken is, staat alles gewoon op 777.
Dan is er ook geen probleem met de verschillende kodi's, emby's, sab, tranmission, tablets etc om te kunnen verbinden naar deze share.
Iemand een goede voorzet ?
Ubuntu, Samba hide folder
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Short answer: er is geen all-in-one oplossing, iirc.
Longer answer: het "verbergen" van bepaalde shares, zoals windows bv doet met "$", is een conventie, geen afdwingbaar protocol.
Maw windows toont geen "$" shares omdat windows (MS) ervoor kiest om dat zo te doen, en niet omdat een of ander share protocol dat vereist.
Longer answer: het "verbergen" van bepaalde shares, zoals windows bv doet met "$", is een conventie, geen afdwingbaar protocol.
Maw windows toont geen "$" shares omdat windows (MS) ervoor kiest om dat zo te doen, en niet omdat een of ander share protocol dat vereist.