reizen en uitstappen plannen: welke soft/app/platform?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 102 keer

Bericht

Zoals de titel: welke soft/app/platform gebruiken jullie om reizen en uitstappen te plannen?

Ik wil dus allerhande (online) info bundelen, rangschikken, delen ter voorbereiding en mobiel te consulteren.
Dus toeristische info, maps, wandelroutes, horeca, boekingen, etc. Graag online, te delen met en aan te vullen door reisgenoten.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 71 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik gebruik het zelf niet voor jouw specifiek doel, maar misschien komt het er wel voor in aanmerking: de gratis versie van Notion.
Zelf best eens proberen als het wat kan betekenen voor jou, maar ik zie mogelijkheden: https://www.notion.so/product
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Alles begint nog vaak bij een degelijke reisgids (Lonely planet/Rough guide). Hier staat eigenlijk alle basisinfo in. Die reisgidsen bestaan nu ook in ebook en bevatten ook links naar ander info.

Eens je dat allemaal weet heb je een idee waar je moet zijn en wat er te doen is en waar je vooral niet moet zijn. Youtube kan ook een goede bron zijn en het geeft ook een visueel beeld van de bestemming.

Ik gebruik dan google maps/earth om plaatsen uit te zetten die ik wil bezoeken of die me interessant lijken. Dat geeft een visueel beeld van bestemmingen die je dan via een route met elkaar kunt verbinden. Dat geeft weer info over de afstanden en de benodigde tijd. Als je niet met de wagen reist kan je dan opzoeken hoe je tussen die punten kunt reizen (bus, taxi, vliegen, trein,...). De reisgids geeft hierover ook vaak goede tips/info.

Daarna maak ik een planning per dag. Dat is niet om een vast programma te maken maar wel om de haalbaarheid van alles te testen. Dat kan je in een rekenblad doen. Ik geef vaak ook de afstanden in zodat je die dan kan laten optellen en checken of je niet teveel kilometers doet. Je zet daar de plaatsen in en wat er te doen is. Je kan veel dingen toevoegen en je kiest dan uit die lijst eens je er bent. Ter plaatse vullen we ook onze uitgaven in om nadien nog te weten wat we uitgegeven hebben aan wat en controle van creditcard.

Wij wandelen veel dus voor ons is het gebruik van een GPS belangrijk. We hebben een garmin wandelgps maar gebruiken ook een app op GSM als backup. De app die ik gebruik is GPX viewer 2 (iOS). Het is gratis, biedt alles wat je nodig hebt en het werkt ook offline. Die app/GPS kan je ook gebruiken voor wandelingen in een stad of wandelingen die je online kan vinden of die je zelf maakt in bvb Basecamp. Gebruik goede kaarten met hoogteinfo (OSM) want wat op een kaart dichtbij lijkt kan een hoogteverschil van 1.000m zijn en door enkele rivieren :)

Andere goede apps voor kaarten zijn maps.me en FATMAP. Die laatste geeft echt een goed beeld over wat de wandeling/terrein is en je krijgt ook een 3D beeld waarmee je beter de hellingen en inspanningen kan zien. Het is ook handig om foto's te plannen want je weet welk beeld je gaat krijgen en wat de positie van de zon is. Belangrijk als je alleen op een bergtop wil zitten bij zonsondergang :)

De wandelingen halen we meestal van Rother, een reeks rode boekjes per bestemming, ze bevatten een link naar downloadbare wandelingen (GPX). Die boekjes bevatten meestal een 50-tal wandelingen in verschillende moeilijkheidsgraden met telkens een beschrijving en een topografische kaart (klein). De boekjes bestaan in het Duits maar populaire bestemmingen vaak ook in het Nederlands, dan zijn de boekjes groen. Een boekje kost +- 20 EUR en je kan er 3 weken plezier uit halen. De wandelingen zijn vaak heel goed uitgedacht en combinaties die je zelf niet zou vinden. Ik heb er ondertussen al een schap vol van :)

Eigenlijk staat zo goed als alles in 1 excelbestand. Je kan daarin meerdere tabbladen maken, eentje met de afstanden, eentje met de planning, eentje met activiteiten,... Voor Canada hadden we zo een blad met al de campgrounds, de afstanden ertussen, de mogelijke activiteiten ertussen, tankplaatsen,... Het voordeel is dat je dat op een tablet makkelijk kan consulteren en je alles bij elkaar hebt.

Door dat zo te doen heb ik meestal de reis al goed in mijn hoofd en kan ik me ter plekke goed oriënteren.

We plannen niet teveel vast want hoe meer je vast legt hoe minder je kan inspelen op veranderingen/verassingen. Je kan dan langer blijven waar het goed is en direct vertrekken in omgekeerd geval.

We kijken ook welke de beste bron is voor weerinfo van de bestemming want dat kan de planning veranderen. Meestal de lokale weerdienst.

Bij zaken die niet altijd open zijn of een bepaalde planning hebben moet je dat ook voorzien. Een uur rijden naar een skilift die op die dag niet blijkt te werken is echt wel verloren vakantietijd. Bij wandelingen moet je checken of de wandeling mogelijk is op dat moment, soms worden paden afgesloten om tal van redenen. Dat is ook de reden om meer alternatieven te voorzien. Je zal dan niet alles doen maar je hoeft ook niet meer lang te zoeken naar een alternatief.

Op GSM maak ik een map voor de bestemming met daarin submappen voor info en documenten. Ik maak dat dubbel, zowel via cloud als op toestellen. Cloud zonder bereik is geclout. Docs van verblijven, huurauto, reserveringen, tickets enz... zitten allemaal bij elkaar. Geen gezoek dus en dat bij ons beiden zodat een lege batterij ook geen probleem is.

Meestal reserveren wij geen verblijven buiten eerste nacht om optimale vrijheid te behouden. Ter plaatse boeken we dan de avond voordien voor de volgende dag(en). In Booking of Air bnb wordt dat vanzelf goed bijgehouden. Mails van bevestigingen gaan in aparte map in mailapp.

Veel moeilijker is het eigenlijk niet, er bestaan wel apps die beloven alles te organiseren maar geen enkele heeft al al het bovenstaande kunnen waarmaken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 481 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Wij gebruiken geen specifieke software voor onze reizen.
We beginnen steeds met het kiezen van een bestemming (duh) en een reisperiode (typhoon seizoen is niet grappig). We zoeken dan highlights die we willen doen. Dit alles in Libreoffice. Alles staat dan nog kriskras door elkaar.
Vervolgens worden de locaties in Basecamp gezet (met OSM kaarten).
Volgende stap is met behulp van een spreadsheet een lijst met aantal dagen te maken, de toer uitwerken met benodigde tijd per locatie en afstand tussen locaties. Aanpassen indien nodig (afstanden in Japan moeten korter zijn dan wanneer je bv. In Scandinavië zit, je bent er veel langer onderweg)
Met de dagindeling kijken we dan naar vertrekdata en prijzen van vluchten Soms boeken we de vluchten voor de planning volledig gemaakt is.
Uiteindelijk wordt in de tekstverwerker alles per dag beschreven en de accomodatie en auto vastgelegd .
In de weken voor vertrek wordt alles nog wat verder in detail uitgewerkt en eventuele zaken die op voorhand moeten gereserveerd worden. Bv. Alhambra in Granada.

Teksten en spreadsheet worden lokaal op de pc opgeslagen en gesynchroniseerd met de eigen cloud op mijn NAS en is bereikbaar van laptop en tablet. Ook alle documenten, reserveringen eventuele plannetjes, brochures staan mijn cloud in hun aparte foldertjes per jaar en locaties.
Alle mails staan op de eigen mailserver in IMAP folders.
Ik neem altijd mijn Garmin Oregon GPS mee met alle waypoints van te bezoeken dingen en trucks van wandelingen. Ook de oude Nuvi GPS gaat mee met OSMkaarten en waypoints van de hele trip.
We blijven buiten accomodatie ook flexibel met de dagindeling maar eerder als in een keuze van activiteiten. We zijn geen rugzaktoeristen en willen niet in de aap gelogeerd zitten, vandaar de welbewuste keuze van overnachtingsplaats. Op vakantie mag het niet slechter zijn dan thuis.

In het kort:
Tekstverwerker
Spreadsheet
Basecamp
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Ik ben onder de indruk van jullie aanpak en tips!
Excel en Google maps / GPS lijkt me sowieso de basis.

Wat ik ook doe (zeker bij citytrips met een wat drukker programma) is een aparte (gedeelde) agenda maken, in de tijdzone van de bestemming. Inderdaad best niet te strak plannen.
De basis zijn dan de vluchten en het transport / de tijd en marge die nodig is om van en naar de luchthaven te geraken.

Dan zijn er misschien bepaalde zaken die al vastliggen omdat je er tickets voor hebt of omdat na research blijkt dat je die zaken best in de ochtend doet, andere juist liever in de avond. Middagen zijn druk en vaak warmer dus ideaal voor meer ontspanning.
Zo’n agenda maakt het makkelijk schuiven en puzzelen van concept tot definitieve versie, al kun je ter plaatse zo’n blok nog makkelijk wisselen of verschuiven ivm het weer of waar je dan zin in hebt.

Het klinkt allemaal heel logisch maar er gaat best wat tijd en denkwerk in zitten. Toch geeft het rust omdat je een realistisch beeld krijgt van wat mogelijk is.

Ik dacht wel eens dat ik doorgeslagen was in m’n voorbereiding, ik hoor mensen wel eens zeggen “we zien wel” (van die mensen die op een zaterdag naar Disneyland gaan, dan maar in 3 attracties kunnen vanwege de absurde drukte, huilende kinderen, geld weggegooid) ..dan had je toch beter iets aan voorbereiding gedaan denk ik dan.
Nu is een pretpark niet echt meer iets wat we onder vakantie verstaan, hoogstens een dagje maar de essentie blijft wel dat door je voor te bereiden er veel meer uithaalt en uiteindelijk dus ook veel meer ruimte creëert voor rust / ontspanning en leuke herinneringen ipv stress.

Heeft iemand al AI gebruikt als hulp?
Voor mij heeft het nog geen meerwaarde gehad maar het zal z’n potentieel hebben?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Neem altijd genoeg marge, tijd teveel is geen probleem en kan je opvullen met alternatieven/extra's, tijd tekort is een probleem.

Mensen verwarren planning met een vast programma. Doe zoveel mogelijk van het eerste en zo weinig mogelijk van het tweede. Een reis is leuk als je dingen ontdekt en vrij bent, een druk programma aframmelen is niet leuk. Ergens moeten blijven omdat je jezelf eraan verbonden hebt is ook niet leuk.

Probeer ook realistisch te blijven. Vaak wil je zoveel mogelijk zien/doen maar dan boet je in aan quality. Liever minder bezoeken maar deze goed doen dan overal doorrazen. Ik ontmoet op de trein soms toeristen die denken Europa te doen op 5 dagen :)

Vaak is het ook goed om te weten waar je bvb tickets kan krijgen en welke uren minder druk zijn. Vroeg vertrekken is vaak een enorme tijdswinst want de meeste mensen liggen lang in bed en ontbijten uitgebreid, tegen 10u30 zijn ze allemaal wakker en vormen de files zich. Ook de groepen met gidsen komen allemaal op hetzelfde moment aan, vermijd dat zoveel mogelijk. Zeker met instagram krijg je mensen die denken dat ze gaan ondekt worden voor de volgende Holywoodhit en die op elke locatie gaan poseren met vaak verschillende kledij. Daar wil je niet bij zijn.

Een goede planning zorgt inderdaad naast rust ook voor meer tijd om de dingen te doen die je echt wil doen in de beste omstandigheden.

AI heb ik al eens getest en geeft wel nuttige info soms maar niet beter dan bovenstaande technieken. Vaak zijn het de meest voordehandliggende zaken die ze opgeven.

Een goeie tip is ook kijken bij reisorganisaties. Zij hebben meestal verschillende programma's voor uw bestemming. Je krijgt dan ineens alle highlights en een haalbaar traject.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.