NVidia GTX1050 BSOD met Lightroom

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Ik heb hier een probleem dat ik niet opgelost krijg.

We hebben een laptop met Nvidia GTX1050.
Als we lightroom gebruiken krijgen we een BSOD.
Stopcode VIDEO_TDR_FAILURE
Wat is mislukt: nvlddmkm.sys

Er staan een hoop stappenplannen op internet maar tot nu toe geen enkele die het probleem de wereld uit helpt.
Zolang Lightroom niet draait is er geen enkel probleem, eens LR open duikt het probleem heel random op, soms kan je een paar uur werken zonder probleem, soms, meestal eigenlijk, binnen het kwartier prijs.

Drivers zijn up to date.

Verdere details van het systeem heb ik nu niet bij de hand.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Zet bij LR de ondersteuning voor videokaart eens af?

Preferences>Performance>Use Graphics Processor: off

Misschien kan je ook de cache van LR verhogen. Zelfde tabblad Camera raw Cache settings. Staat hier op 5 GB.

Andere optie is een oudere versie van LR terugplaatsen en wachten tot probleem opgelost is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ik zal vanavond eens proberen

J.

Toegevoegd na 5 uren 14 minuten 10 seconden:
Instellingen aangepast, nu is het afwachten.
Ook net gezien dat het geheugen van de computer redelijk vol loopt, er zit 8GB in, er kan 32GB in.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hoe meer bewerkingen je doet, hoe sneller dat geheugen vol raakt. Zeker met de AI-selecties/maskers. Soms is het ook goed om LR eens af te sluiten en dan opnieuw op te starten, dat helpt meestal als je merkt dat de snelheid achteruit gaat. Ik werk trouwens met 32 GB geheugen.

Neem ook dagelijks een back-up want als je catalogus corrupt is ben je de bewerkingen tot je laatste backup dus ook kwijt. Een backup nemen duurt maar eventjes, die bewerkingen opnieuw doen lukt nooit exact en kost je veeeeeeeel tijd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het geheugen is ook al besteld. We zullen zien wat het geeft.
J.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zelfs voor de geheugenuitbreiding ging het al beter, nu met 32GB ipv 8 zal het alleen maar beteren.

J.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De meeste problemen hebben te maken met de grafische kaart. De positieve invloed is beperkt voor LR en vaak heb je er meer nadeel dan voordeel mee maar dat hangt af van de grafische kaart die je hebt. Die instelling aanpassen kan dus al veel oplossen.

Geheugen helpt ook maar na een tijdje kan je best LR eens opnieuw opstarten, dan werkt het weer vlot. Hoe meer AI maskers je gebruikt, hoe sneller je vertraging zal merken. Bepaalde bewerkingen doe je ook beter in een volgorde, verscherpen is bvb pas als allerlaatste want als je dat in het begin doet moet dat telkens berekend worden.

Volgorde:
- Basisbewerking (kleur, licht) globaal
- Bijsnijden (minder pixels die bewerkt/berekend moeten worden)
- Lokale bewerkingen
- AI-maskers
- Kalibratie kleuren
- Verscherpen

Ook als je werkt met PS en beelden wisselt tussen PS en LR zal je snel je geheugen opgebruiken want die bestanden worden snel enorm groot.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

The LR saga continues here...

Geheugen bijgeplaatst heeft geholpen, graphics card afzetten ook, dat heeft een tijdje goed gegaan maar nu loopt LR elke keer vast. ttz er komt 'reageert niet meer' in de titelbalk en laptop afzetten is het enige wat tot nu toe werkt.
De HD was redelijk vol, daar wat opgeschoond, maar het probleem lijkt te blijven.

Ik zie niet meer waar het nog kan liggen.

J.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Heb je de laatste update van LR? Opletten want de eerste versie had een bug!

Wat bedoel je met elke keer? Zelfs voor je bewerkingen kon doen of gewoon elke keer je LR een tijd gebruikt?

Ik heb één keer problemen gehad en het kwam door een vastloper die een afbeelding corrupt gemaakt had of het bestand waarin de bewerkingen zitten van die foto. LR leest dat bestand uit en toont dan alle bewerkingen die je deed. Daarom kan je altijd terug naar de beginsituatie want de foto blijft ongewijzigd.

Wat je kan doen is terugkeren naar een recente backup of een nieuwe catalogus beginnen en dan je oude afbeeldingen migreren naar die nieuwe catalogus.

De eisen worden met elke versie ook opgeschroefd en de nieuwe werkt nu sneller dan ooit bij mij maar ooit zal ook mijn bakske een upgrade nodig hebben. LR gebruikt ook steeds meer AI. PS heeft nu mogelijkheid om elektriciteitsdraden en mensen automatisch te wissen, een anti fotobomber dus :)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

We zitten nu op 14.0.1, volgens mij de laatste.

LR start op, en als wat foto's bekijkt, of bewerkt, enfin als je even bezig bent, loopt hij vast. Soms heel snel, soms duurt het wat langer.

Investeren in de huidige laptop lijkt me hopeloos, want niet geschikt voor win11.
Ik ben nu aan het kijken of ik met een andere SSD een clean install kan doen van win10 om dan nog eens te proberen. Dan verander ik niks aan de huidige SSD en kan ik terug als het nodig is.

J.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 670 keer
Bedankt: 220 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Blaas je ook af en toe eens het stof uit de laptop?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Je kan altijd proberen om de andere versie van LR (niet de classic) te gebruiken. Deze zou minder veeleisend zijn maar ik gebruik het niet omdat het niet alles kan wat je met classic kan en omdat ik dat programma blindelings kan gebruiken. Ik denk ook dat het eerder aan uw laptop ligt en de toenemende eisen van LR op dat gebied.

Ik heb ook gemerkt dat de AI mogelijkheden slecht werken via VPN, Adobe denkt dan vaak dat er geen of geen goede verbinding is.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

cptKangaroo schreef: 3 maanden geleden Blaas je ook af en toe eens het stof uit de laptop?
Dat is nog gebeurd toen het geheugen is uitgebreid, maar het is niet dat het opkomt als de laptop een tijd opstaat ofzo, het is ook als hij pas is opgestart.

Meer eisen, dat wordt een nieuwe vermoedelijk, maar wat dan he ...

J.