Vakanties absurd duur geworden? Alternatieven?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer

Bericht

on4bam schreef: 27 maa 2024, 02:48 Andalusie: wij waren er in november. Vlucht naar Malaga en dan met de auto een dag naar Gibraltar daarna Sevilla, Cordoba en Granada.
Dat is inderdaad het plan, je kunt daar inderdaad alle kanten op natuurlijk in de ruime zin van wat je wilt doen.

Maar de drukte inderdaad zelfs in november dus. Mensen die nog even de aangename temperaturen opzoeken natuurlijk. Maar het is er ook gewoon mooi en zeker voor de wandelingen in het voor en najaar aangenamer. Bedankt !

Toegevoegd na 6 minuten 31 seconden:
Dima_2005 schreef: 27 maa 2024, 06:08 Trouwens: ik vind het budget heeeel redelijk en zeker niet onmogelijk om een mooie vakantie te beleven, zeker als je wat rondkijkt... En ook in buurlanden (bv Duitsland).
Je kan bv zeker ook richting mexico trekken binnen dat budget in een heel comfortabele all-in en zelfs wat excursies doen...
Inderdaad en nog redelijker als we niet in de zomervakantie zouden gaan natuurlijk :-)
Azië staat nu zeker op de Bucket list. Waren we in 204-2005 al van plan maar alles liep anders (vogelgriep, tsunami).

Mexico of zuid Amerika in het algemeen dat kan ik zeker aanraden ja!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Je kan een vakantie zelf zo absurd goedkoop, zo absurd duur en alles er tussen in maken dan je zelf wil.
Een vakantie is immers een vrijblijvend iets en geen verplichting.

Alternatieven aan derden aanraden heeft in deze weinig zin. Ieders verwachtingen liggen immers anders en meestal mijlenver uit elkaar.
Het heeft weinig zin een ander aan te raden buiten het seizoen te reizen als die met handen en voeten aan de schoolvakanties gebonden is of alles zelf te organiseren en te gaan backpacken wanneer de minimum vereiste voor de ander een zonnevakantie van drie maanden op een zuidelijk strand is in minstens een viersterrenhotel en men zelfs het organisatietalent mist om een koffer in een trein naar de luchthaven te krijgen.

Ieder zijn eigen ding dus en dat is voor de ene dan absurd duur, voor de ander absurd goedkoop en voor de massa doorgaans iets er tussen in.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 482 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Als je zo redeneert heeft een forum geen zin. Het is toch de bedoeling om ideeën uit te wisselen of suggesties te doen. Ieder is dan vrij om daar al dan niet iets mee te doen.
Als iemand mij een all-in voorstelt past dat ook niet in onze plannen maar het mag zeker gesuggereerd worden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zo kan je het idd ook bezien. :beerchug:

Voor wie vindt dat vakanties absurd duur geworden zijn zijn er dan nog wat goedkope opties:
- Blijf gewoon thuis en neem vakantie in eigen tuin/omgeving.
- Voor wie al een goede rugzak/tent heeft, trek noordelijk waar net nog vrij en gratis kan kamperen en kook onderweg je eigen potje. Eten moet je thuis ook dus, afhankelijk van het gebruikte vervoer, niet veel duurder dan thuis blijven.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

ivob schreef: 27 maa 2024, 09:54 Voor wie vindt dat vakanties absurd duur geworden zijn zijn er dan nog wat goedkope opties:
- Blijf gewoon thuis en neem vakantie in eigen tuin/omgeving.
...
Nee hoor. Waarom? Om in de regen te gaan zitten met de trui aan, of te staren naar dezelfde deprimerende stratus als de 7 dagen ervoor en de 7 komende dagen? Als ik zo de reisstatistieken van deze bevolking bekijk denk ik denk dat ik voor velen spreek als we in de eerste plaats toch op vakantie gaan om eens wat zon en blauwe luchten te kunnen zien en onze heel ernstige vitamine D tekorten te kunnen compenseren (en jonge kinderen te beschermen tegen rachitis) ipv weeral 100 tinten grijs te aanschouwen, of regen zodat je niets outdoor kan plannen met een gerust gemoed of zonder alternatieven.

Dus dat gaan we niet vinden door "gewoon" thuis te blijven, en ook niet in het directe noorden bij ons. Ons "variabele" klimaat is blijkbaar lang niet "variabel" genoeg om ons eens 1 keer geen sombere, natte en warme winter te bezorgen, maar het is natuurlijk wél variabel genoeg om onze zomers meer wel te verpesten dan niet. Nu: als je blijft noordelijk gaan vind je uiteindelijk de zon ook altijd wel weer, maar dat zal met heel koele temperaturen zijn en het is ver genoeg dat het ook weer duur genoeg zal worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Azië valt nog mee als vlucht en de prijzen ook want veel lijnen zijn erg populair en dus door veel maatschappijen bediend. Merk ook dat Azië vaak een tussenstop vormt voor langere vluchten. Op Bangkok bvb zou je toch wel mooie aanbiedingen kunnen vinden. Eens daar kan je naar het noorden met de trein.

Nog een tip is Portugal, goedkoper dan veel andere landen en toch ook wat te bieden en niet eens zo ver. Vliegen op Faro was lang één van de goedkooptste vluchten in Europa.

Ook leuk is "vrienden op de fiets", overnachten bij anderen tijdens langere fietstochten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 27 maa 2024, 10:40 Nee hoor. Waarom? Om in de regen te gaan zitten met de trui aan, of te staren naar dezelfde deprimerende stratus als de 7 dagen ervoor en de 7 komende dagen?
Mijn suggestie was niet persoonlijk aan jou gericht maar aan de TS (en iedereen die wel iets met die suggestie kon aanvangen).
Het is de bedoeling om ideeën uit te wisselen of suggesties te doen. Ieder is dan vrij om daar al dan niet iets mee te doen.
Mijn vrijblijvende suggestie had dan ook niet rechtstreeks te maken met regen of geen regen maar met de topictitel: alternatieven suggereren voor absurd duur geworden vakanties.

Ervaringen onder gelijkaardige omstandigheden worden individueel blijkbaar ook anders ervaren.
Gisteren zat ik in Vlaanderen bv. de hele dag in eigen tuin in T-shirt te werken. En uiteraard met genoeg pauzes om te genieten van de lokale fauna en flofloraUiteraard rond 13:00 uur ook een pauze van 90 minuten om in de lokale taverne van een verzorgd driegangenmenu (25€ pp) te genieten. Verder de hele dag droog en aangenaam warm. Pas tegen de avond begon het zachtjes te regenen (optimaal voor de nieuwe aanplantingen) maar dan zaten we al gezellig met een eigen gekozen muziekje en eigen bereide cocktails te genieten. Absurd goedkoop was dat.
Geen enkele reden om depressief van te worden. Integendeel.

Anderzijds, toen jij een tijdje geleden naar goede gewoonte weer in België zat te kankeren op het slechte weer zaten wij (mijn huidige partner en ik) in en rond Rome een week lang te genieten van strakke blauwe luchten met aangename wandeltemperaturen rond de 20°C. En dat voor minder dan 1200 € (voor twee, trein tot in de luchthaven en vluchten met versnapering aan boord inbegrepen) ) in een **** hotel (met HP) op wandelafstand van het historische centrum.
Dat vonden we dan, voor onze normen, weer spotgoedkoop. Op dat vlak dus geen inflatie noch absurde prijzen ervaren.

Van een beetje kou heb ik persoonlijk ook geen angst. Daar kan men zich nl. tegen kleden. Met meer noordelijk bedoel ik dan idd niet het noorden van België maar meer de streek rond bv. de Lofoten. Gewoon de motor op (uiteraard met zadel- en stuurverwarming) met de eigen tent en ergens off road je tent neerplanten - bij voorkeur aan de rand van een watertje - waar het die dag het beste uitkomt en het eigen potje koken.
Of gewoon de totaal andere richting uit. Hierbij zou ik als bestemming de Picos de Europa kunnen suggereren met bv als heenweg langs de kusten van Frankrijk en Spanje en als terugweg doorheen het dunbevolkte binnenland van Frankrijk. In Frans en Spaans Baskenland kan je nog tegen absurd goedkope prijzen eten en slapen in gelegenheden waar de locals dat ook doen. En alhoewel de regio bekendstaat als "de pispot van Europa" op vier weken tijd drie keer gedurende een uur of twee regen gezien. Voordeel van met eigen vervoer onderweg te zijn. Even de weerkaarten raadplegen en je kan uitwijken naar waar de zon schijnt.

Voor de doorsnee strandligger zal dat idd als een soort hel overkomen maar dat geeft niet want dat heb ik ook bij de vooruitzichten om hele dagen op een overbevolkt stuk zand te moeten gaan liggen tussen de dikbuikers met als enig vooruitzicht me hele dagen te verplaatsten tussen de absurd dure bar en het veel te duur betaalde buffet. Ieder zijn ding dus. Dat houdt mekaar dus goed in evenwicht.

Samengevat en tot besluit: wie zelf zijn plan kan trekken, flexibel is en zelf de nodige initiatieven kan nemen zal zelden absurd hoge prijzen betalen. Wie daarentegen afhankelijk is van het tijdschema en de planning van anderen en niet verder komt dan klagen over het lokale weer van de dag zal doorgaans veel duurder uitkomen.

De ambitie om "voor velen" te spreken heb ik niet. Ben nooit verkozen (noch heb ik mij daarvoor kandidaat gesteld) als spreekbuis van wie dan ook. Ik beperk me liever tot de eigen mening en ervaringen.
In naam van anderen spreken laat ik beter over aan wie zich daartoe geroepen voelt.
Sol Invictus!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 237 keer

Bericht

Dizzy schreef: 27 maa 2024, 12:11 Azië valt nog mee als vlucht en de prijzen ook want veel lijnen zijn erg populair en dus door veel maatschappijen bediend. Merk ook dat Azië vaak een tussenstop vormt voor langere vluchten. Op Bangkok bvb zou je toch wel mooie aanbiedingen kunnen vinden. Eens daar kan je naar het noorden met de trein.
Haha met de Thaise trein, da's gemeen. Maar wat mooi is dat binnen azie de vluchten absurd goedkoop zijn. Je kan gemakkelijk naar chiang mai incl baggage voor 25-40 euro vliegen. Of eigenlijk heel Azië zijn er veel opties met de low-cost maatschappijen. (En ja baggage en stoelselectie is extra, maar ook heeeel redelijk geprijsd)

Maar inderdaad, pik gewoon goedkoopste bestemming in de regio en dan een aparte vlucht naar je volgende bestemming. En kun je ook nog eens een mooie tussenstop maken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Niets gemeens aan die trein, er is ook een nachttrein waar je op kan slapen. Bovendien zijn er ook een aantal interessante stops tussen Bangkok en Chiang Mai. Vliegen is inderdaad een goedkope mogelijkheid maar zo vanuit de lucht is een reis toch niet hetzelfde :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

@Dizzy @Dima_2005

Ik kwam bestemmingen in Azië steeds meer tegen als zeer mooi en budget vriendelijk, van zodra je er eenmaal bent dus.

Ik ben hier wat dieper op ingegaan en inderdaad Thailand (eilanden vooral), Indonesië (Bali), Vietnam, Maleisië, Cambodia.. het ziet er fantastisch uit.

Vluchten in de zomervakantie zijn behoorlijk prijzig nog vergeleken met de maanden daarbuiten maar als je goed zoekt kun je vanuit Duitsland wel tegen betere prijzen vliegen dan Brussel en Amsterdam.

Scoot vanuit Berlijn kwam ook even op m’n radar maar no way dat is nog erger dan Ryanair.
Wat beter is is bijvoorbeeld Ethiad via Abu Dhabi of Turkish airlines.

Jullie tip inderdaad bijvoorbeeld voor Bali vlieg je best naar Jakarta en neem je daar lokaal een cheap flight naar Bali.

En als je dan ziet wat het ter plaatste nog maar kost aan verblijf en eten.. dat is toch onvoorstelbaar be hoe overpriced het hier en zeker in Amerika is.

De Spanje plannen voor de zomer, zeker het zuiden, gaan we beter opbergen want het is daar veel te warm tot wel 40 graden.
Ik denk dat de Canarische eilanden dan gunstiger zijn qua temperaturen, sowieso altijd daar natuurlijk maar we zijn er te vaak geweest nu dus tijd voor iets anders.

Collega zei dat hij in de zomer helemaal niet meer gaat en alleen in de paasvakantie en herfstvakantie nog. Kan ‘m geen ongelijk geven. T is wel te hopen dat we hier in België de zon nog gaan zien deze zomer ;-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Thailand is zeker niet alleen eilanden maar ze hebben wel enkele pareltjes, Phang Nga baai is heel bekend maar ook nog altijd mooi. je hebt er ook een James Bond eiland en het eiland dat gebruikt is voor The Beach.

Ik raad Thailand vaak aan voor mensen die ofwel nog niet veel gereisd hebben of nog niet in Azië geweest zijn, het is een erg makkelijk land en de mensen zijn super behulpzaam. Gidsen, ritjes of vliegtickets regelen ze allemaal voor u. Je bent er ook nog redelijk vrij als toerist. Op dat vlak is Vietnam andere koek, men stuurt toerisme enorm waardoor iedereen telkens op dezelfde plaatsen terecht komt (tourist traps).

Buiten de zomerperiode zijn er zeker koopjes te vinden en het is er dan ook beter van temperatuur. Thailand deed ik in regenseizoen maar ik heb amper regen gezien, wel veel water :)

Bali is ook mooi maar wat te toeristisch naar mijn persoonlijke smaak. Ik vond Jakarta een meevaller en ook de rest van Java. Naast Bali deden we ook de Gili's (paradijselijke eilandengroep) en Lombok. Je moet dus zeker niet direct doorvliegen naar Bali want dan mis je wel wat.

De Canarische kunnen ook warm zijn maar ze hebben nog veel zee-invloed. Wij gaan altijd tussen kerst en nieuw en dan is het er rond de 20°, ideaal om te wandelen in T-shirt en buiten te eten. Tijdens de winter zon opdoen doet deugd en onze winter is gebroken. Helaas is dat al veel mensen opgevallen en zijn de prijzen in die periode niet meer bij de koopjes. Na fuertaventura heb ik ze allemaal gedaan.

Ik merk ook dat veel mensen afhaken van de warmere plekken. Lapland, Noorwegen, IJsland enz... komen steeds meer in trek maar zijn ook geen cheap destinations.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ptoeneigh schreef: 28 maa 2024, 11:55 dat is toch onvoorstelbaar be hoe overpriced het hier en zeker in Amerika is.
Idd. VS/Europa lopen erg uit op de rest van de wereld, en de VS loopt ook erg uit op Europa. Prijzen onder de $100/nacht mag je daar al vergeten, reken op $200-$300/nacht voor iets deftigs.

De prijzen betekenen trouwens dat het voor heel wat mensen gewoon niet meer haalbaar is om Europa of de VS te bezoeken. Niet enkel mensen van buiten Europa, ook mensen in Oost-Europa kunnen West-Europa niet meer bezoeken met hun lonen van minder dan 1000 EUR de maand.
Ptoeneigh schreef: 28 maa 2024, 11:55De Spanje plannen voor de zomer, zeker het zuiden, gaan we beter opbergen want het is daar veel te warm tot wel 40 graden.
Kom kom :-). Sevilla heeft fantastische deals vanaf augustus tot begin september, aka de periode dat bedrijven grotendeels platliggen en zelfs Spanjaarden de stad ontvluchten voor de drukkende hitte. Je moet er wel tegen kunnen natuurlijk. Zelf vind ik die temperaturen fantastisch, elk jaar vind je er mij wel een week in die periode. (Daar of in Arizona/Nevada - ook daar de goedkoopste periode van het jaar). Nadeel is wel dat de vraag zo laag is dat je geen rechtstreekse vlucht vindt vanaf hier, en via Frankfurt is het ook maar enkele dagen per week dan.
Ptoeneigh schreef: 28 maa 2024, 11:55T is wel te hopen dat we hier in België de zon nog gaan zien deze zomer ;-)
Elke dag dat het regent in het voorjaar, betekent minder kans op zon in de zomer. Momenteel zijn we dus niet goed bezig, maar de komende 3 maanden kunnen het nog redden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat komt ook omdat de standaarden erg verschillen. In de VS vinden velen het normaal dat je een gigantische kamer en bed hebt, hun eisen liggen dus hoog. Anderzijds zijn er wel nog altijd goedkopere kamers beschikbaar en heb je de motels die soms ook OK zijn, al verschilt dat fel. In Canada lagen de prijzen ook vrij hoog maar toch was er nog wat te vinden, ook op Vancouver island vond ik een erg mooie en ruime kamer met kitchenette voor 130 EUR en zicht op zee. Wij dachten eerst dat de RV te duur was maar als je de prijzen van de verblijven bekeek dan viel dat ineens weer mee :)

Persoonlijk hecht ik weinig belang aan het hotel, ik ben er max om te slapen en een douche, mij gaat het om zoveel mogelijk te doen tijdens de trip. Hotelkamers zijn toch allemaal gelijk na een tijd maar sommigen vallen dan weer voor boutiquehotels maar daar staat een prijs tegenover. Ieder zijn ding.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 28 maa 2024, 14:19 Dat komt ook omdat de standaarden erg verschillen. In de VS vinden velen het normaal dat je een gigantische kamer en bed hebt, hun eisen liggen dus hoog.
Veel groter zijn ze nochtans lang niet altijd, en bedden zijn in de regel King, wat hier toch ook stilaan de standaard wordt in recentere hotels of hotels vanaf een zeker niveau. Je hebt idd wel meer faciliteiten op een gemiddeld Amerikaans hotel (en gratis parking, wat je hier niet vindt). Ontbijt is er wat vaker inbegrepen dan hier (maar ook lang niet altijd).

Dat Amerikanen gewoon meer disposable income hebben zal ook wel bijdragen. Het is niet dat de hotels er leeg zitten, integendeel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 28 maa 2024, 14:29 (en gratis parking, wat je hier niet vindt).
Wanneer je met "hier" Europa bedoelt klopt die bevinding toch niet.
Vorig jaar vanuit centrum Vlaanderen helemaal tot San Sebastian gereden (met een andere route voor H/T in totaal negen verblijven op telkens een andere locatie) en het was voor ons geen enkel probleem om op zowel de heen als terugweg een hotel met gratis parking te vinden. En dat waren dan meestal nog budget hotels en B&B.
Er was zelfs eentje met een privé garage (in de middle of nowhere in Frankrijk met zelfs een uitgebreid ontbijt door de host persoonlijk aan tafel bediend). Zelfs in het centrum van Bordeaux een goedkoop hotel met gratis parkeerplaats gevonden.
Sol Invictus!
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 28 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

In 2022 nog voor 10 euro heen en terug gevlogen naar Baskenland, goeie oude tijden! Denk 20 euro nu het goedkoopste is heen en terug dat je kan vinden, en vaak alleen Oost-Europa.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 219 keer
Bedankt: 136 keer

Bericht

Ptoeneigh schreef: 28 maa 2024, 11:55 En als je dan ziet wat het ter plaatste nog maar kost aan verblijf en eten.. dat is toch onvoorstelbaar be hoe overpriced het hier en zeker in Amerika is.
Zegt de rijke toerist die maar al te graag z'n ogen dichtknijpt voor de hongerlonen van de mensen daar te plaatse.

Wat mij betreft zijn vliegtuigreizen veel te goedkoop, geen taxen, allerhande subsidies, corruptie,...
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

johan.devos schreef: 28 maa 2024, 15:34 Zegt de rijke toerist die maar al te graag z'n ogen dichtknijpt voor de hongerlonen van de mensen daar te plaatse.

Wat mij betreft zijn vliegtuigreizen veel te goedkoop, geen taxen, allerhande subsidies, corruptie,...
Door naar dat soort landen te reizen help je de lokale economie juist enorm en creëer je jobs waardoor de mensen kunnen overleven. In ontzettend veel landen zijn ze er afhankelijk van.

Ze zullen nog altijd het driedubbele vragen aan toeristen (wat ik ze gun). Dus ik zie vooral voordelen voor dat soort landen, zolang het niet uit de hand loopt natuurlijk.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik ben naar Thailand gegaan na de tsunami, dat was al gepland. Veel toeristen bleven toen weg maar de mensen leven daar vaak voor minstens een deel van toerisme. Ze waren maar al te blij met onze komst en nog meer met onze uitgaven :)

Op een bepaald moment zaten we op een strand te genieten van een zonsondergang en bestelden we een cocktail. Die bleef echter erg lang op zich wachten want er was niet echt zoveel volk voor die zaak. Bleek dat we een cocktail besteld hadden waar ze niet alle ingrediënten voor hadden. Iemand was dus met een brommer naar het dorp gereden om deze alsnog te halen. Thai zijn nogal beschaamd om mensen teleur te stellen en dus deze ze eerst tegenover ons alsof er niets aan de hand was :)

Ze zeggen ook voor alles sorry, zelfs als je zelf met je hoofd ergens tegenaan loopt :)

Toen we vertrokken wilden we een taxi naar de luchthaven en we vroegen een passerende taxi of hij dat wilde doen. Hij gaf een prijs op maar toen een ander die hoorde begon hij die man uit te schelden. Bleek dat hij veel te veel vroeg en de man die ons bijsprong was kwaad omdat de taxi ons wilde oplichten en zo de toeristen wegjoeg :)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 133 keer

Bericht

@Dizzy

Ik weet van een familielid. dat Cambodja ook echt heel behulpzame mensen zijn. Ze zijn daar ook snel tevreden en helpen je waar je kan
Dus naast thailand is dat ook een mooi land.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Is één van de landen waar ik nog niet geweest ben maar ik denk dat die mentaliteit in Azië wel meer te vinden is. Thailand is wel rijker denk ik maar minder bezochte landen zijn dan weer vaak authentieker. Mijn beste herinneringen heb ik aan Nepal waar je echt nog soms het gevoel hebt dat je in minstens 1 eeuw teruggeflitst bent.

In Vietnam waren ze bvb erg geïnteresseerd in het haar op mijn armen en benen :) Fietsen vonden ze ook hilarisch want zij vonden dat iets voor arme mensen, een auto dat was chic maar een westerling op een fiets vonden ze vreemd. Je moest echt uitleggen dat je voor de fun wou fietsen :)

Je moet soms ook opletten met die behulpzaamheid want ze zullen niet vaak willen teleurstellen en daarom zeggen ze op zowat alles ja, ook als ze nee bedoelen dus. Afgaan is hun ergste angst dus zeker hen ook niet uitlachen, iets dat hier veel meer aanvaard wordt. En geen grappen over de koning, ook dat is hier anders :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 28 maa 2024, 18:34 Thailand
Allemaal leuk en wel maar vergeet niet de dingen waar Thailand niet mee uitpakt in haar imago naar de buitenwereld: militaire staatsgreep in 2014, pro-democratische winnaars van verkiezingen 2023 die buiten spel gezet zijn, koning die meer in Duitsland uithangt dan Thailand maar die niet tegen kritiek kan en ja over mensenrechten of corruptie gaan we maar niet beginnen.

Nee, mij zien ze daar niet. Ik snap wel dat de burgers afhankelijk zijn van de inkomsten van het toerisme, maar gelet op de corruptie verdwijnt er ook teveel geld naar plaatsen waar het niet hoort. Uiteindelijk houdt dat de huidige situatie in stand.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tja, als je zo gaat schiften dan zal je vaak thuis blijven en hier is er uiteraard geen corruptie en mensen die niet tegen kritiek kunnen. Veel mensen overwegen hier zelfs een stem op landverraders. Soit, je gaat daar voor vakantie en niet om aan politiek te doen.

En als je reist zoals wij, dichtbij de locals, gaat het meeste geld wel degelijk naar hen.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 28 maa 2024, 18:58 In Vietnam waren ze bvb erg geïnteresseerd in het haar op mijn armen en benen :) Fietsen vonden ze ook hilarisch want zij vonden dat iets voor arme mensen, een auto dat was chic maar een westerling op een fiets vonden ze vreemd. Je moest echt uitleggen dat je voor de fun wou fietsen :)
Toffe meisjes en minder verassend vanonder in vergelijking met Thailand, en met een baard wordt het wel zeer gemakkelijk. Ooit eens Vietnameeske gehad die wou dat ik mijn baard op haar rug "wrijf" :lol: Hilarisch.

Ok ga maar stoppen want heb boeken vol ervaringen :angel:

Next stop: Zuid-Korea!
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 64 keer

Bericht

Dizzy schreef: 28 maa 2024, 19:10 Veel mensen overwegen hier zelfs een stem op landverraders.
Kunt niet anders... 't Is niet dat die exclusief bij 1 partij zitten...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

tien schreef: 29 maa 2024, 09:00 Kunt niet anders... 't Is niet dat die exclusief bij 1 partij zitten...
Uiteraard kan je, toch als dat je keuze is, dat wel vermijden en zelfs on topic.
Wie tijdens de komende verkiezingen niet in het land is (bv. op vakantie!) en dat kan aantonen is vrijgesteld van deelname.

Zelf wou ik in eerste instantie tussen 24/5 en 7/6 met vrienden (M/V) te voet en per boot gaan eilandhoppen tussen de Griekse eilanden (met als eerste en laatste uitvalsbasis Kreta) maar door de federale verkiezingen dien ik op 6/6 al terug in het land te zijn dus dat wordt verschuiven naar een latere datum want de federale verkiezingen wil ik zelf niet missen.
Sol Invictus!
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

@bollegijs en anderen, zijn er nog tips die jullie willen delen waar je tegenwoordig moet zijn voor de betere deals & error fares (lijken minder geworden).

Algemeen ben ik bekend met: Google flights, Kiwi, Kayak, Momondo en Skyscanner.

Vakantiepiraten volgen geeft natuurlijk een goede indruk van wat er ongeveer mogelijk is hoe de prijzen liggen al blijft het natuurlijk ook veel gesponsorde content.

Ik merk dat de vakantiediscounter geen deals van Corendon toont maar wel van Tui en Duitse aanbieders.
Dan is er nog “ab in den urlaub” maar net als de vakantiediscounter erger ik me eraan dat de getoonde prijzen eigenlijk altijd fake of niet meer beschikbaar zijn.

Het enige handige daaraan is dat je soms kunt zien welke vluchten zij aanbieden bij het pakket en dan via Google flights zelf checken of die te boeken zijn. Of om snel een globaal beeld te krijgen van welke bestemmingen binnen een budget zouden moeten passen. Zo kan Bonaire of Curaçao soms goedkoper zijn dan Spanje / Italië.

Extra inspiratie is altijd welkom natuurlijk misschien mis ik nog wat sites / bronnen. ;-)

Tot slot als je wilt zien welke routes of luchthavens er zijn in bepaalde genieten: https://flightmapper.net/ en https://www.flightconnections.com/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Net geboekt voor India (Delhi), 590 EUR incl bagage bij Air France. Dat valt toch mee.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 30 maa 2024, 15:07 Net geboekt voor India (Delhi), 590 EUR incl bagage bij Air France. Dat valt toch mee.
Inderdaad! Zeker voor zo’n afstand is het wel handig om met een fatsoenlijke maatschappij te vliegen ook.

Tijdens m’n oriëntatie voor Indonesië is Emirates me in positieve zin opgevallen. Ze bieden een stop aan in Abu Dhabi (1-3 nachten naar wens) en zo breek je dan de reis een beetje op zodat je geen 24u onderweg bent.

Maar direct van CDG naar Delhi is gelukkig wat minder ver / lang vliegen en dat scheelt dan ook weer gedoe. Veel plezier alvast (de voorpret / het plannen is vaak net zo leuk).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het is minder dan 12 uur vliegen dus dat valt nog mee. Een paar films en wat eten ondertussen en de tijd gaat wel voorbij. Het is ook ideaal om nog wat in te lezen...

Het belangrijkste is dat je deftige zetels hebt, dat maakt echt wel een verschil. Ik kies ook graag mijn zetel aan het gangpad zodat ik snel weg kan. Om de zoveel tijd wandel ik nl wat rond, dat is gezonder en je kan zo ook nog eens een leuk gesprek hebben met de crew of andere passagiers.

De vluchturen zijn belangrijk want veel slapen doe ik niet op een vliegtuig, hoop en al een paar uren. Nu komen we aan voor middernacht waardoor we direct naar een hotel kunnen en slapen als een beer. De volgende ochtend kan het feestje beginnen :)

De voorpret is al begonnen :) Het is zo'n groot land dat je sowieso zal moeten kiezen. Ik denk dat ik de toppers in het noorden ga doen met wat afwisseling door een natuurpark met tijgersafari. Afsluiten lijkt me leuk aan de stranden van Goa in zo'n cottage aan het strand.

Ik heb al meermaals op Abu Dabi gevlogen, de luchthaven vond ik niet zo geweldig maar dat lag ook aan het feit dat ik toen al erg lang onderweg was en redelijk moe. Het was ook telkens erg laat en de meeste zaken waren al gesloten. Maar een dag of 2 om de stad te bezoeken lijkt me wel leuk en staat nog op mijn lijstje. Ik heb het nogal voor architectuur en op dat vlak kan je daar toch enkele staaltjes zien :)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 482 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Ik denk dat het om Dubai gaat, Abu Dhabi is de thuishaven van Ethihad? Zelf niet zo'n goede ervaring met Ethihad, de minste beenruimte die we ooit hadden. Emiraten staat hoog op onze tevredenheidslijst, goeie beenruimte, veel entertainment maar blijkbaar is de "het kan niet op " mentaliteit van vroeger al heel wat minder.
17 uur AKL-DXB viel zeer goed mee met een A380.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Borromini
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Abu Dhabi is idd de hub van Etihad, dus als Emirates daar effectief een stopover aanbiedt - wat me zou verbazen, want ze kunnen elkaar het licht in de ogen niet - dan is dat me de bus vanuit Dubai naar daar, dat moet je ook niet willen om je reis te breken.

Een 380 is dan ook een klasse apart, die romp is breder, dus ook in eco heb je nog een relatief comfortabele stoel. Niet het sardienenblik dat een 777 is bv. met 10 stoelen in de breedte. Wat me van Emirates (ook op AKL, terug vanuit CHC) is bijgebleven is dat je veel eten kreeg, maar ook dat er elke vijf minuten vanalles werd omgeroepen, en in drieëntwintig talen. Ook over de IFE, vreselijk. Probeer maar te slapen zo :|.

Long haul is er erg weinig verschil tussen de grote maatschappijen qua 'hard product' zoals dat heet. Stoelen zijn allemaal dezelfde, elke airline probeert het met zo min mogelijk beenruimte te doen etc. ... Vaak moet je het geluk hebben een ouder toestel te treffen dat nog niet is omgebouwd om er meer stoelen in te krijgen (want dat doen ze uiteindelijk allemaal).

Etihad paar jaar terug in een 787 gevlogen, dat was wel business, dus niet te vergelijken. Maar was fantastisch.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
marzman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

Ik ben eind vorig jaar naar Spanje geweest en dat was niet zo duur. Vliegen is goedkoop, een auto huren is goedkoop, en in plaats van een hotel hebben we een huisje (tiny house/bungalow) op een camping gehuurd. Dat was ook goedkoop.

In Juni gaan we naar Afrika, ik verwacht ook niet dat het heel duur gaat zijn (we kennen daar iemand) en in februari naar Vietnam (daar kennen we ook iemand).

Die georganiseerde toeristendingen zijn duur, een safari in Afrika, tunnels in Vietnam. Die dingen doe ik niet. All-in dingen, duur en ook saai. Dan zie je toch niks buiten je hotel als je steeds daar gaat eten?
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 137 keer

Bericht

Misschien toch eens even polsen in dit topic, aangezien we een voorstel gekregen hebben van een collega om naar zijn appartement te gaan in Torre-Pacheco, GRATIS.

Aangezien we met 2 kids zitten, en we niet enkel aan zwembad of strand willen gekluisterd zitten maar liefst de omgeving (radius van 100km) willen bekijken, zijn we een paar opties aan het verkennen waar ik nog input kan voor gebruiken.

Duurtijd van verlof is een 2 tot 3 weken. Aangezien ik denk dat in de eigen omgeving daar niet echt 2 of 3 weken bezienswaardigheden zijn, dacht ik:

- liefst van al met eigen wagen: 2000km, dat doe je niet op 1 dag. Dus 1 of 2 stops onderweg.
* Echter begon ik dan te denken om er een roadtrip van te maken. Bijvoorbeeld op een week naar daar rijden, met leuke zaken onderweg. Maar... wat en waar is interessant en niet te vermoeiend om telkens te hoeven in/uitpakken en te kunnen genieten?
* En dan terugkomen in 2 stops? Dan kan ik nog een week extra nemen om uit te rusten :) Dus mss ook daar een iets langere terugrit van maken?

- Vliegtuig: al gauw 1500€ voor ons 4 heen en terug, en dan geen wagen. Dat is ook snel een dikke 500€ voor een dikke week. Het spreekt me minder aan.

- Vergeet ik iets?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 202 keer
Bedankt: 529 keer

Bericht

Wij hebben een 10tal jaren geleden een 14 daagse roadtrip gedaan langs de noordkust van Frankrijk, rijden tot we het moe waren en hotelleke zoeken, dat viel ongeloofelijk mee (enkel in het uiterste westen (Biaritz en co) begon het moeilijk te worden om makkelijk een hotel te vinden.
Een paar jaar daarna hebben we hetzelfde gedaan via Parijs/Dijon/lyon/avignon/marseille en dat viel ongeloofelijk tegen (teruggekomen en naar Praag gereden ;-) )
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het is moeilijk om te zeggen wat voor een ander interessant is. Interesses zijn persoonlijk. Ook kinderen veranderen met de leeftijd en hun interesses zijn ook afhankelijk van wat ze gewoon zijn/opvoeding.

Als je het hele traject met de wagen doet is het bijna onverantwoord om dat in 1 of zelfs 2 keer te doen. Het is vakantie dus waarom u zo afbeulen terwijl je best wel heel wat plaatsen passeert naar ieders zin.

Lyon, Besançon, Carcassonne, Barcelona, Valencia zijn maar enkele plaatsen die toch heel wat te bieden heeft voor alle leeftijden. Je kan ook een andere route nemen heen en terug zodat je 2 keer andere stops hebt. Veel Belgen stoppen ook in de Champagnestreek en je passeert ook enkele natuurparken.

Om het gedoe bij uitpakken te beperken kan je je bagage pakken volgens deze manier van reizen. Maak pakjes per dag zodat je telkens maar een klein deel van je bagage moet uitpakken. Het is een kwestie van organisatie. Wij reizen vaak met de backpack en die wil je niet elke dag volledig leeghalen en weer vullen dus dan werk je ook met lagen.

Als je een huisje/app huurt kan je waarschijnlijk ook wassen en heb je dus niet zoveel kleren nodig, bovendien verkopen ze in al die steden ook kleren mocht het echt nodig zijn. Pak zo weinig mogelijk mee want what you own, owns you, zeker op reis. Travel light. Dat biedt zeker met een autoreis nog voordelen want je hebt minder bagage en dus meer ruimte en je reist lichter/goedkoper.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 05 apr 2024, 07:29 Lyon, Besançon, Carcassonne, Barcelona, Valencia zijn maar enkele plaatsen die toch heel wat te bieden heeft voor alle leeftijden. Je kan ook een andere route nemen heen en terug zodat je 2 keer andere stops hebt. Veel Belgen stoppen ook in de Champagnestreek en je passeert ook enkele natuurparken.
Volledig mee eens.
Ook voor ons is ook de reis een deel van het doel en niet alleen de eindbestemming.
Vorig jaar nog van centraal Vlaanderen tot de Picos de Europa gereden. Op de heenweg langs de westkust tot San Sebastian en op de terugweg vanaf San Sebastian door centraal Frankrijk. Per dag een 300 tot 400 km en overnachting in een B&B of hotel nabij een stadscentrum dat we wilden aandoen. Zie je iedere dag iets totaal anders.
En op de eindbestemming nog een tiental dagen doorheen de Picos van camping tot camping (eigen tent mee) en afhankelijk van het weer max. drie nachten op dezlefde camping.
Je moet daar uiteraard wel voor zijn maar kost nauwelijks iets. Thuis moet je ook eten en in het zuidwesten betaal je voor een degelijke maaltijd met drank in lokale herbergen nog geen 20€ pp.
Zelfs in de omgeving van Saint-Emilion betaalde je in een uitstekend restaurant (waar de wijnboeren 's middags kwamen eten) voor een driegangen lunch met een glas wijn en koffie maar 25 € pp.

Net nog bij een plaatselijk reisbureau in de streek een 14 daagse trekking door de Griekse eilanden (Kreta, Cycladen,...) geboekt (buiten het hoogseizoen) voor minder dan 900 € pp. Incl. overnachtingen, ontbijt, overzetboten, transport bagage. Excl. lokale busverbinding zelf te regelen maar uit eerdere ervaringen weten we dat dit daar zeer goed geregeld is en nauwelijks iets kost. Ook niet te vergelijken met ons openbaar vervoer. Zijn daar meer type touringcar met rechtstreekse verbindingen tussen A en B.
Sol Invictus!
Borromini
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

ivob schreef: 05 apr 2024, 08:58 Zijn daar meer type touringcar met rechtstreekse verbindingen tussen A en B.
Dat viel me destijds in Andalusië ook op, ik vermoed omdat ze in verhouding ook langere afstanden doen dan hier in Vlaanderen. In Italië hetzelfde verhaal denk ik, al zit dat al heel ver. Stadsvervoer in Zuid-Europa is qua bussen uiteindelijk ook vergelijkbaar qua comfort met De Lijn.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Matt555 schreef: 24 maa 2024, 08:05 Nu vind je bij KLM en Eva Air niets meer onder de 1000 a 1200 euro meer in economy
( heb 14 jaar in Thailand gewoond en nooit goedkoper dan een 700 euro retour vlucht gehad
Net pushmelding gekregen dat EVA Air vanuit Amsterdam prijzen zou hebben onder de 700 euro voor volgend seizoen momenteel:

Aug 29 – Sep 7, Aug 29 – Sep 10, Aug 29 – Sep 12, Aug 29 – Sep 17; Great availability for Tuesday, Thursday and Saturday departures and returns from September 3 to October 31, returning until November 12; Nov 21 – Dec 10, Nov 28 – Dec 10, Jan 21 – Feb 4, Jan 21 – Feb 6, Jan 21 – Feb 8, Jan 21 – Feb 15, Jan 30 – Feb 18, Jan 30 – Feb 20, Feb 4-18, 4-20, 6-18, 6-20, 6-25, 11-25, 18-25, Feb 18 – Mar 4
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 23 keer

Bericht

bollegijs schreef: 11 apr 2024, 18:34
Matt555 schreef: 24 maa 2024, 08:05 Nu vind je bij KLM en Eva Air niets meer onder de 1000 a 1200 euro meer in economy
( heb 14 jaar in Thailand gewoond en nooit goedkoper dan een 700 euro retour vlucht gehad
Net pushmelding gekregen dat EVA Air vanuit Amsterdam prijzen zou hebben onder de 700 euro voor volgend seizoen momenteel:

Aug 29 – Sep 7, Aug 29 – Sep 10, Aug 29 – Sep 12, Aug 29 – Sep 17; Great availability for Tuesday, Thursday and Saturday departures and returns from September 3 to October 31, returning until November 12; Nov 21 – Dec 10, Nov 28 – Dec 10, Jan 21 – Feb 4, Jan 21 – Feb 6, Jan 21 – Feb 8, Jan 21 – Feb 15, Jan 30 – Feb 18, Jan 30 – Feb 20, Feb 4-18, 4-20, 6-18, 6-20, 6-25, 11-25, 18-25, Feb 18 – Mar 4
:thumbs:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro