Vakanties absurd duur geworden? Alternatieven?
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 111 keer
Dat we te maken hebben met inflatie / graaiflatie is een gekend feit.
Dat bedrijven zoals reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen en zelfs treinmaatschappijen schaamteloos de prijzen tot het absurde opdrijven uit winstbejag, zich verschuilend achter de toegenomen operationele kosten (lonen, belastingen) of gewoon eerlijk toegeven dat de verliezen tijdens de pandemie nu gerecupereerd moeten worden op de kap van de klant: we kennen de excuses allemaal, het zijn halve waarheden maar uiteindelijk gaat het gewoon om maximale winst.
Zelfs Ryanair is echt duur geworden, zo erg zelfs dat je in de zoekresultaten vaak andere maatschappijen als Transavia e.d. als “goedkoper” ziet verschijnen. Ryanair heeft te weinig vliegtuigen zegge ze, daarom kan het 10% duurder zijn kondigden ze al aan, bullshit natuurlijk, het gaat om vraag / aanbod.
Nu: in België is onze koopkracht redelijk beschermd dankzij de gestegen lonen maar naar mijn mening / gevoel lijken zaken als reizen, op vakantie gaan veel duurder geworden dan ons gestegen inkomen, daarmee hebben we de boodschappenkar en gestegen woonlasten ook al betaald.
Ik schat mezelf in als iemand die met behulp van internet z’n plan wel kan trekken door bijvoorbeeld een gunstige reisperiode te kiezen / zoeken (in de mate van het mogelijke, want: afhankelijk van schoolvakanties) ik ben ook gedreven in het onderzoeken en vergelijken van de mogelijkheden via diverse reis sites (bijv vakantiediscounter, google flights, sky scanner, momondo etc.)
Natuurlijk ben ik flexibel, bereid om via alternatieve en zelfs verschillende luchthavens te reizen, al dan niet met een overstap..
Wie een beetje nadenkt boekt niet de eerste beste overpriced reis bij Tui of het reisbureau als dit nog zou bestaan in je stad.
Mijn plan was om naar Italië of Spanje te vliegen, liefst ergens rustig in de stijl van “Eliza was here” beetje weg van de massa, auto huren en lekker gaan eten.
Auto ipv vliegen heb ik ook overwogen, zou kunnen, maar hoe zuidelijke je wilt gaan, hoe meer ik daar tegenop zie (stress, brandstof en tol kosten, kans op boetes door allerlei milieu zones etc: gedoe dus).
Het valt me op dat dezelfde reizen die ik vorig jaar heb gedaan (en nog facturen van heb) nu honderden euro’s duurder zijn.
Hebben jullie dezelfde ervaring?
Wat zou een betaalbaar alternatief kunnen zijn? (Vliegen of met de auto heen, trein is sowieso te duur al zou ik dat wel graag doen).
Ik heb wel de tijd en de flexibiliteit om 2-3 weken weg te kunnen al is een kleine 2 weken ter plaatste meestal wel genoeg.
Ben benieuwd hoe anderen dit zien, het is voor het eerst in m’n leven dat ik serieus overweeg om de hele zomervakantie te skippen, niet omdat ik het niet KAN betalen maar omdat ik het er niet aan WIL geven, alsof er een psychologische grens overschreden raakt waarvan je zegt “wat kan ik met die 3.000 euro anders nog doen, eventueel in eigen land als het niet de hele zomer regent?”
Misschien ben ik gewoon te vroeg dit jaar en moet in in april / mei boeken, maar ja tegen dat mensen hun vakantiegeld krijgen verwacht ik dat de vraag toeneemt en de prijen niet dalen.
Het enige dat nog kan gebeuren, en dat hoop ik, is dat meer mensen het te duur vinden en dat de boekingen dus tegenvallen. In dat geval gaan we nog prijsdalingen kunnen zien maar ik verwacht er niet veel van.
Dat bedrijven zoals reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen en zelfs treinmaatschappijen schaamteloos de prijzen tot het absurde opdrijven uit winstbejag, zich verschuilend achter de toegenomen operationele kosten (lonen, belastingen) of gewoon eerlijk toegeven dat de verliezen tijdens de pandemie nu gerecupereerd moeten worden op de kap van de klant: we kennen de excuses allemaal, het zijn halve waarheden maar uiteindelijk gaat het gewoon om maximale winst.
Zelfs Ryanair is echt duur geworden, zo erg zelfs dat je in de zoekresultaten vaak andere maatschappijen als Transavia e.d. als “goedkoper” ziet verschijnen. Ryanair heeft te weinig vliegtuigen zegge ze, daarom kan het 10% duurder zijn kondigden ze al aan, bullshit natuurlijk, het gaat om vraag / aanbod.
Nu: in België is onze koopkracht redelijk beschermd dankzij de gestegen lonen maar naar mijn mening / gevoel lijken zaken als reizen, op vakantie gaan veel duurder geworden dan ons gestegen inkomen, daarmee hebben we de boodschappenkar en gestegen woonlasten ook al betaald.
Ik schat mezelf in als iemand die met behulp van internet z’n plan wel kan trekken door bijvoorbeeld een gunstige reisperiode te kiezen / zoeken (in de mate van het mogelijke, want: afhankelijk van schoolvakanties) ik ben ook gedreven in het onderzoeken en vergelijken van de mogelijkheden via diverse reis sites (bijv vakantiediscounter, google flights, sky scanner, momondo etc.)
Natuurlijk ben ik flexibel, bereid om via alternatieve en zelfs verschillende luchthavens te reizen, al dan niet met een overstap..
Wie een beetje nadenkt boekt niet de eerste beste overpriced reis bij Tui of het reisbureau als dit nog zou bestaan in je stad.
Mijn plan was om naar Italië of Spanje te vliegen, liefst ergens rustig in de stijl van “Eliza was here” beetje weg van de massa, auto huren en lekker gaan eten.
Auto ipv vliegen heb ik ook overwogen, zou kunnen, maar hoe zuidelijke je wilt gaan, hoe meer ik daar tegenop zie (stress, brandstof en tol kosten, kans op boetes door allerlei milieu zones etc: gedoe dus).
Het valt me op dat dezelfde reizen die ik vorig jaar heb gedaan (en nog facturen van heb) nu honderden euro’s duurder zijn.
Hebben jullie dezelfde ervaring?
Wat zou een betaalbaar alternatief kunnen zijn? (Vliegen of met de auto heen, trein is sowieso te duur al zou ik dat wel graag doen).
Ik heb wel de tijd en de flexibiliteit om 2-3 weken weg te kunnen al is een kleine 2 weken ter plaatste meestal wel genoeg.
Ben benieuwd hoe anderen dit zien, het is voor het eerst in m’n leven dat ik serieus overweeg om de hele zomervakantie te skippen, niet omdat ik het niet KAN betalen maar omdat ik het er niet aan WIL geven, alsof er een psychologische grens overschreden raakt waarvan je zegt “wat kan ik met die 3.000 euro anders nog doen, eventueel in eigen land als het niet de hele zomer regent?”
Misschien ben ik gewoon te vroeg dit jaar en moet in in april / mei boeken, maar ja tegen dat mensen hun vakantiegeld krijgen verwacht ik dat de vraag toeneemt en de prijen niet dalen.
Het enige dat nog kan gebeuren, en dat hoop ik, is dat meer mensen het te duur vinden en dat de boekingen dus tegenvallen. In dat geval gaan we nog prijsdalingen kunnen zien maar ik verwacht er niet veel van.
-
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
- Bedankt: 194 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wachten op last-minutes en buiten het bouwverlof op vakantie gaan kan behoorlijk wat euro's schelen. Maar €3000 vind ik al niet bepaald weinig...
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Alles is duurder geworden maar ik heb niet de indruk dat reizen zoveel duurder geworden is of meer dan andere zaken.
Met de wagen gaan zal je meestal meer kosten, brandstof/laden, payage maar vooral tijd en energie. Je komt moe toe en je verliest zo nog wat extra vakantietijd. Je kan overwegen om met de trein te gaan maar dat is vaak niet goedkoper maar wel een andere beleving. Er zijn ondertussen ook nachttreinen.
Andere optie is niet zo ver te gaan of naar minder toeristische bestemming. Er is in eigen land en directe buurlanden heel wat te beleven. Veel hangt ook af van wat je als vakantie ziet, wil je steden, luieren of is het eerder actieve vakantie in de natuur? Ik ga elk jaar een paar dagen naar onze Waalse vrienden voor een meerdaagse wandeling. Dat kost enkel het verblijf en eten maar dat is vaak samen (bnb). Overdag doe je niets op want je komt amper in bewoonde wereld. Je hebt ook wandelingen die een lus vormen via treinstations.
Albanië is nu erg in bij jongeren omdat het mooi is en... goedkoop.
Vliegtuigtickets zijn altijd een merde geweest en ondoorzichtig in prijsbepaling. Je moet het goed opvolgen en toehappen als er aanbiedingen zijn. Kies ook minder populaire dagen om te vliegen, dat kan soms een enorm verschil maken in prijs.
Verblijf boeken we meestal via airbnb, er zijn altijd wel mooie aanbiedingen te vinden maar veel hangt weer af van eigen eisen. Wil je absoluut totale luxe dan zal je betalen. Zelf kies ik eerder voor mooie ligging, rust en bereikbaarheid. Ik heb al vaak op een strand uitgekeken, in een gezellig huisje met eigen keuken en dat voor minder dan 100 EUR. Nog goedkoper is kamperen maar je moet er voor zijn.
Voor 3.000 EUR en minder ben ik vaak naar een ander continent geweest voor 3 weken, maar elke bestemming heeft een andere prijs. Azië was vroeger goedkoop en dus ook populair bij jongeren en backpackers.
Uiteindelijk moet je voor jezelf bepalen wat je vakantie je waard is. Ik heb hier al ooit de bedenking geplaatst dat sommigen beter thuis zouden blijven omdat ze veel geld uitgeven tegen hun goesting. Vakantie is geen plicht.
Met de wagen gaan zal je meestal meer kosten, brandstof/laden, payage maar vooral tijd en energie. Je komt moe toe en je verliest zo nog wat extra vakantietijd. Je kan overwegen om met de trein te gaan maar dat is vaak niet goedkoper maar wel een andere beleving. Er zijn ondertussen ook nachttreinen.
Andere optie is niet zo ver te gaan of naar minder toeristische bestemming. Er is in eigen land en directe buurlanden heel wat te beleven. Veel hangt ook af van wat je als vakantie ziet, wil je steden, luieren of is het eerder actieve vakantie in de natuur? Ik ga elk jaar een paar dagen naar onze Waalse vrienden voor een meerdaagse wandeling. Dat kost enkel het verblijf en eten maar dat is vaak samen (bnb). Overdag doe je niets op want je komt amper in bewoonde wereld. Je hebt ook wandelingen die een lus vormen via treinstations.
Vliegtuigtickets zijn altijd een merde geweest en ondoorzichtig in prijsbepaling. Je moet het goed opvolgen en toehappen als er aanbiedingen zijn. Kies ook minder populaire dagen om te vliegen, dat kan soms een enorm verschil maken in prijs.
Verblijf boeken we meestal via airbnb, er zijn altijd wel mooie aanbiedingen te vinden maar veel hangt weer af van eigen eisen. Wil je absoluut totale luxe dan zal je betalen. Zelf kies ik eerder voor mooie ligging, rust en bereikbaarheid. Ik heb al vaak op een strand uitgekeken, in een gezellig huisje met eigen keuken en dat voor minder dan 100 EUR. Nog goedkoper is kamperen maar je moet er voor zijn.
Voor 3.000 EUR en minder ben ik vaak naar een ander continent geweest voor 3 weken, maar elke bestemming heeft een andere prijs. Azië was vroeger goedkoop en dus ook populair bij jongeren en backpackers.
Uiteindelijk moet je voor jezelf bepalen wat je vakantie je waard is. Ik heb hier al ooit de bedenking geplaatst dat sommigen beter thuis zouden blijven omdat ze veel geld uitgeven tegen hun goesting. Vakantie is geen plicht.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Ja inderdaad, ik probeer niet voor 400 euro per persoon een weekje all in in een 5 sterren te zitten
Die 3.000 euro was dan wel het budget voor 2 personen voor alles samen, dus het eventuele parkeren, eten en uitgaven ter plaatste, liefst geef ik uiteraard een pak minder uit maar ik wil toch ook wel realistisch zijn natuurlijk.
De gouden tip voor wie afhankelijk is van de Vlaamse schoolvakanties blijft toch echt direct gaan wanneer je kunt: eind juni of begin juni.
Iedereen kent de verhalen wel van mensen die een dagje school skippen omdat het hele gezin dan honderden euro’s kan besparen.
Je ziet dit ook heel mooi in de prijstabellen bij bijv. Corendon, hoe het per dag kan verschillen en de hoogte in schiet.
Daarnaast valt de laatste week van augustus me ook nog op als minder duur, inderdaad vanwege het bouwverlof dat afgelopen is, misschien Wallonië en delen van Nederland waar de vakantie voorbij is, of gewoon omdat het een minder populaire periode is.
Als ik het archief of de evolutie bekijk van de laatste jaren waarbij ik de lage prijzen van 2020 en 2021 dan weglaat want toen (2020) zijn we voor 15 euro naar Tenerife gevlogen (ja echt) maar als ik de normale jaren bekijk dan was er vroeger altijd een mogelijkheid om voor omgerekend 100 euro per persoon per dag een reis te maken, all in, inclusief vliegen en eten dus. Spanje, Griekenland.
Uiteraard Turkije heeft een goede prijs kwaliteit verhouding , al is dat ook behoorlijk duur geworden. Persoonlijk trekt het me niet meer om naar een all-in te gaan.
Nee ik vind het echt bizar als ik nu m’n rekening maak, of het nu een pakketreis is (logies & ontbijt, hoeft geen 5 sterren te zijn, liever een klein hotel of huisje) dat het bizar duur is geworden overal.
Al bij al kun je zelf goedkope vluchten zoeken en dan via Booking het verblijf, zelf op zoek gaan naar huurwagen, scheelt inderdaad een beetje, VRT schreef er gisteren nog over, maar het blijft duur vind ik.
Het meest bizarre dat ik tegenkwam zijn vluchten naar bijv Malaga of Alicante voor bijna 500 pp retour, daarvoor kun je op sommige momenten naar Curaçao vliegen met Corendon vanuit Amsterdam.
Sterker nog, vorige zomer zijn we naar New York gegaan in augustus, leuke deal gevonden door een tussenstop te maken in Washington / Chicago, 400 euro per persoon om naar de Verenigde Staten te vliegen, eten en drinken aan boord.. dit jaar lijkt een vlucht binnen Europa meer te kosten dan dat.
Ik weet dat het een luxe probleem is maar ik neig echt om dit nu boycotten en dan ergens buiten het seizoen een verre reis te gaan maken voor minder
Toegevoegd na 4 minuten 8 seconden:
Bedankt voor je tips, ik deel je mening!Dizzy schreef: ↑23 maa 2024, 11:25 Alles is duurder geworden maar ik heb niet de indruk dat reizen zoveel duurder geworden is of meer dan andere zaken.
Als het mooi weer en/of gezellig is maakt het me inderdaad geen moer uit om in de Ardennen te zitten, geweldige herinneringen aan als kind.
Albanië hoor ik erg vaak voorbij komen, ik ga een checken! THX
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 482 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Onze luxepositie is dat we naar niets moeten zien. We kiezen dus in de mate van het mogelijke een "goedkope" periode. Voor de vluchten vermijden we weekends, onze volgende reis is met vertrek op een woensdag. Bij hotels/B&B's proberen we in de streken die we bezoeken iets centraal te kiezen weg van een centrum. Natuurlijk is het afwegen tussen afgelegen en steeds naar een stad rijden en parking betalen of iets meer uitgeven en alles te voet te doen. Aangezien wij meestal de natuur in trekken is dat minder van belang. Een huisje is dikwijls ook een optie waarbij de besparing vooral zit in het zelf voor eten zorgen.
Onze volgende reis hebben we 3 accommodaties rechtstreeks geboekt met toch wel een mooie besparing, de andere 5 zijn via booking.com gegaan omdat de genius korting + "free" breakfast voordeliger waren.
Bij het huren van een auto hebben we nu al een paar keer Sunny gebruikt. Na de huur krijg je dan een kortingscode voor een volgende boeking. Wel checken of andere maatschappijen of bookingsites niet goedkoper zijn.
Veel hangt ook af hoe je reist en wat je graag doet natuurlijk. Liften en een tent is goedkoper dan first class naar een tropisch paradijs vliegen en iedereen heeft andere prioriteiten.
Voor ons is natuur belangrijk, we willen niet in een "dump" logeren, in de huurauto willen we niet alles moeten stapelen en tussen de bagage kruipen en eten aanzien we als iets dat je moet doen om niet te sterven. Liever een broodje of snelle hap dan een sterrenrestaurant.
Onze volgende reis hebben we 3 accommodaties rechtstreeks geboekt met toch wel een mooie besparing, de andere 5 zijn via booking.com gegaan omdat de genius korting + "free" breakfast voordeliger waren.
Bij het huren van een auto hebben we nu al een paar keer Sunny gebruikt. Na de huur krijg je dan een kortingscode voor een volgende boeking. Wel checken of andere maatschappijen of bookingsites niet goedkoper zijn.
Veel hangt ook af hoe je reist en wat je graag doet natuurlijk. Liften en een tent is goedkoper dan first class naar een tropisch paradijs vliegen en iedereen heeft andere prioriteiten.
Voor ons is natuur belangrijk, we willen niet in een "dump" logeren, in de huurauto willen we niet alles moeten stapelen en tussen de bagage kruipen en eten aanzien we als iets dat je moet doen om niet te sterven. Liever een broodje of snelle hap dan een sterrenrestaurant.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
Sunny is inderdaad een goede tip, ik gebruik het altijd als het kan want ze bieden een all in verzekering waar je elders extra voor moet betalen. Ook nooit problemen gehad met hun. Ze werken vaak met lokale verhuurders maar je bent wel goedkoper af dan met de Hertzen van deze wereld.
Voor de Canarische neem je best Cicar, een lokale dealer met goede prijzen.
Wat eten betreft, vermijd de toeristische centra en volg de locals, waar zij eten is het beter en goedkoper.
Vraag tips aan locals zo kom je op plaatsen die de meeste toeristen niet kennen.
Vragen kost niets, eens informeren achter korting of actieprijzen kan dus geen kwaad.
Voor de Canarische neem je best Cicar, een lokale dealer met goede prijzen.
Wat eten betreft, vermijd de toeristische centra en volg de locals, waar zij eten is het beter en goedkoper.
Vraag tips aan locals zo kom je op plaatsen die de meeste toeristen niet kennen.
Vragen kost niets, eens informeren achter korting of actieprijzen kan dus geen kwaad.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 21 keer
Wat is duur. Dat is voor iedereen anders.
Of de reizen veel duurder geworden zijn durf ik niet zeggen.
Vaak wil je steeds wat meer. Als het minder is dan de vorige keer is de vakantie minder geslaagd.
I
Wij hebben 30 jaar geleden eens veel belastingen moeten betalen en hebben toen beslist om elke maand een bepaald bedrag opzij te zetten om de belastingen te betalen.
Maar door een hypothecaire lening en andere belastingvoordelen hebben we sindsdien geen belastingen meer betaald en gebruiken we dit gespaard bedrag om elk jaar goed op vakantie te gaan.
We regelen tegenwoordig alles zelf. Boeken rechtstreeks bij het hotel en de luchtvaartmaatschappij.
Het hotel proberen we te boeken tijdens de week van Black fryday. Kortingen van 30% en meer zijn dan geen uitzondering ( al was het dit jaar maar 27%).
Er zijn hotels die je zelfs de luchthaventransfer gratis aanbieden.
De vlucht dat is wat uitkijken, maar er zijn apps die het voor jou in de gaten houden.
Kijk ook eens wat verder dan Spanje.
Vaak kan je voor die prijs ook naar midden Amerika, Afrika....
Mvg
Of de reizen veel duurder geworden zijn durf ik niet zeggen.
Vaak wil je steeds wat meer. Als het minder is dan de vorige keer is de vakantie minder geslaagd.
I
Wij hebben 30 jaar geleden eens veel belastingen moeten betalen en hebben toen beslist om elke maand een bepaald bedrag opzij te zetten om de belastingen te betalen.
Maar door een hypothecaire lening en andere belastingvoordelen hebben we sindsdien geen belastingen meer betaald en gebruiken we dit gespaard bedrag om elk jaar goed op vakantie te gaan.
We regelen tegenwoordig alles zelf. Boeken rechtstreeks bij het hotel en de luchtvaartmaatschappij.
Het hotel proberen we te boeken tijdens de week van Black fryday. Kortingen van 30% en meer zijn dan geen uitzondering ( al was het dit jaar maar 27%).
Er zijn hotels die je zelfs de luchthaventransfer gratis aanbieden.
De vlucht dat is wat uitkijken, maar er zijn apps die het voor jou in de gaten houden.
Kijk ook eens wat verder dan Spanje.
Vaak kan je voor die prijs ook naar midden Amerika, Afrika....
Mvg
-
- Elite Poster
Ik kan me goed vinden in de reacties / tips.
Het is inderdaad een luxe probleem natuurlijk, een gewoonte. Ik vind op reis gaan echt herinneringen maken, iets nieuws beleven, genieten, lekker eten. En inderdaad het evolueert van een goedkope all-in naar nu juist de massa willen vermijden.
Vroeger ben ik echt voor bodemprijzen overal naartoe gegaan, Noord en Zuid Amerika, natuurlijk ook de standaard bestemmingen waar half België naartoe gaat.
Soms puur geluk met goede deals zoals in de paasvakantie nu. “Thuisblijven is duurder” zei ik wel eens.
Maar inderdaad het kan je ook anders vergaan, een goede deal in de zomervakantie en dan ergens terechtkomen waar asociale Engelsen je de hele nacht wakker houden. De beste tip is dan nog wel: check de reviews, natuurlijk doen we dat, maar ik betrap me er zelf op dat ik ze ook niet te serieus neem, toch is het opletten als je nachtrust zoekt.
Dat van apart zoeken en boeken vind ik ook een goed idee, hoe flexibeler je bent hoe beter.
Wat trouwens ook door m’n hoofd speelt als ik eerlijk terugkijk op de laatste jaren: het lijkt steeds warmer te worden, natuurlijk ook uitvergroot in de media om het schuldgevoel rond klimaatverandering wat aan te wakkeren maar los daarvan als we kijken naar de beleving is de zomer eigenlijk toch samen te vatten als: te druk, te warm en te duur, eigenlijk krijg je in het voor en najaar veel meer waar voor je geld. Alleen wie zich aan de schoolvakanties moet houden heeft daar natuurlijk niet veel aan.
Nogmaals merci allemaal voor het meedenken.. en avast een fijne vakantie voor wie al plannen heeft
Het is inderdaad een luxe probleem natuurlijk, een gewoonte. Ik vind op reis gaan echt herinneringen maken, iets nieuws beleven, genieten, lekker eten. En inderdaad het evolueert van een goedkope all-in naar nu juist de massa willen vermijden.
Vroeger ben ik echt voor bodemprijzen overal naartoe gegaan, Noord en Zuid Amerika, natuurlijk ook de standaard bestemmingen waar half België naartoe gaat.
Soms puur geluk met goede deals zoals in de paasvakantie nu. “Thuisblijven is duurder” zei ik wel eens.
Maar inderdaad het kan je ook anders vergaan, een goede deal in de zomervakantie en dan ergens terechtkomen waar asociale Engelsen je de hele nacht wakker houden. De beste tip is dan nog wel: check de reviews, natuurlijk doen we dat, maar ik betrap me er zelf op dat ik ze ook niet te serieus neem, toch is het opletten als je nachtrust zoekt.
Dat van apart zoeken en boeken vind ik ook een goed idee, hoe flexibeler je bent hoe beter.
Wat trouwens ook door m’n hoofd speelt als ik eerlijk terugkijk op de laatste jaren: het lijkt steeds warmer te worden, natuurlijk ook uitvergroot in de media om het schuldgevoel rond klimaatverandering wat aan te wakkeren maar los daarvan als we kijken naar de beleving is de zomer eigenlijk toch samen te vatten als: te druk, te warm en te duur, eigenlijk krijg je in het voor en najaar veel meer waar voor je geld. Alleen wie zich aan de schoolvakanties moet houden heeft daar natuurlijk niet veel aan.
Nogmaals merci allemaal voor het meedenken.. en avast een fijne vakantie voor wie al plannen heeft
-
- Moderator
Als je van de toeristische hotspots weg blijft zijn er ook wel deals te vinden. Iets waar ik zelf nog eens terug naartoe wil is het noorden van Spanje tussen Madrid en de Pyreneeën. De Picos d'Europ zijn mij bijgebleven van toen ik nog thuis was (lang geleden). Het zal er ondertussen ook al wel drukker zijn dan in de jaren 70.
Ik heb ook al goede dingen gehoord over Montenegro, zelf nog niet geweest maar het zou er zeker zeer budgetvriendelijk zijn, net als Albanie wat hier al eerder werd geschreven.
Soms kan een auto huren als je zelf een vlucht boekt ook interessant zijn. Voor een citytrip naar Ljubljana hadden we via brussels Airlines voor 7 dagen een auto voor een goeie €50. Helaas was dat in het voorjaar van 2020 dus daar is "iets tussen gekomen". Wel alles netjes terugbetaald gekregen na wat wachten, zowel van Brussels Airlines als van de autoverhuurder. Het hotel was gratis te annuleren maar in september 2021 hebben we er alsnog gelogeerd tijdens onze reguliere vakantie.
Misschien is het tijd voor een volwaardig reistopic op UB...
Ik heb ook al goede dingen gehoord over Montenegro, zelf nog niet geweest maar het zou er zeker zeer budgetvriendelijk zijn, net als Albanie wat hier al eerder werd geschreven.
Soms kan een auto huren als je zelf een vlucht boekt ook interessant zijn. Voor een citytrip naar Ljubljana hadden we via brussels Airlines voor 7 dagen een auto voor een goeie €50. Helaas was dat in het voorjaar van 2020 dus daar is "iets tussen gekomen". Wel alles netjes terugbetaald gekregen na wat wachten, zowel van Brussels Airlines als van de autoverhuurder. Het hotel was gratis te annuleren maar in september 2021 hebben we er alsnog gelogeerd tijdens onze reguliere vakantie.
Misschien is het tijd voor een volwaardig reistopic op UB...
Bye, Maurice
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
We gingen al een aantal jaren op rij in dezelfde periode in juli naar Parijs.
Dit jaar: prijs x5.
Kies gewoon iets anders.Wat zou een betaalbaar alternatief kunnen zijn?
Als je de rit naar uw vakantiebestemming ook als verlof kan zien, is er plots veel meer mogelijk.
Ik beschouw de rit met de auto niet bepaald als straf. Mijn reis begint als ik de oprit afrij.
Maar ik ken heel wat zonnekloppers die mij voor gek verklaren.
Wij plannen dit jaar te wachten tot een paar dagen voor onze verlof en dan in een regio met goed weer een hotel te boeken.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
De prijzen van de hotels swingen inderdaad de pan uit. De prijs van ons lievelingshotel in gran canaria is bijna prijs X2. Daarnaast is de prijs van de dranken in het hotel zelf ook een pak duurder geworden lees ik. Wij vertrekken meestal eind juni, dat kan ook een pak schelen van prijs. Wij kiezen er voor om de laatste 2 jaar een mooi appartement te huren in bv Tenerife ipv een hotel. Vlucht boek ik meestal via de nederlandse luchthavens (Rotterdam,Eindhoven,) ter plaatse huren we dan een auto. Ik weiger om deze belachelijke prijzen te betalen.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
- Bedankt: 25 keer
Dat heeft niks met inflatie of graaiflatie te maken. Dit jaar is Parijs gaststad voor de Olympische Spelen.
Ik vermoed dat je zelf niet in een sector gewerkt hebt waar de klappen vielen tijdens corona... Voor veel mensen die niet in de horeca of de reissector werken lijkt corona beperkt te zijn gebleven tot 'die vervelende lockdowns' en 'ik mag niet met twintig man een clandestien feestje geven, en de week erna mijn hoogbejaarde grootmoeder bezoeken'. Luchtvaartmaatschappijen, hoteliers, ... ze hebben allemaal drie jaar nauwelijks inkomsten gehad maar wel kosten. Sommige bedrijven hadden diepere zakken dan andere, maar allemaal dienen ze die putten terug te vullen, als ze die drie jaar hebben overleefd. En winst is voor veel consumenten een vies woord, maar dat heb je als bedrijf nodig om 1) te blijven draaien 2) te blijven investeren (want niemand wil aftandse vliegtuigen, of tot op de draad versleten stoelen) en 3) tegen een stootje te kunnen. Maar nee, marge mag er niet zijn, je moet alles aan kostprijs doen als bedrijf .Ptoeneigh schreef: ↑23 maa 2024, 10:59 Dat we te maken hebben met inflatie / graaiflatie is een gekend feit.
Wat treinen betreft... De kost voor rollend materieel én infrastructuur (spoorwegen, tunnels, seininstallaties, ...) zijn een veelvoud van een stuk tarmac met een verkeerstoren. Daarnaast betaal je op kerosine nog 'ns 0% belastingen. Een trein is vrolijk 21% BTW. Dat is dus helemaal appelen met peren vergelijken.
Hier zijn een paar dingen aan de hand:Zelfs Ryanair is echt duur geworden, zo erg zelfs dat je in de zoekresultaten vaak andere maatschappijen als Transavia e.d. als “goedkoper” ziet verschijnen. Ryanair heeft te weinig vliegtuigen zegge ze, daarom kan het 10% duurder zijn kondigden ze al aan, bullshit natuurlijk, het gaat om vraag / aanbod.
- Ryanair is de grootste airline binnen Europa maar is er toch succesvol in geslaagd de perceptie te creëren dat zij de eeuwige 'underdog' zijn. En mensen blijven daar intrappen. Terwijl zij een lucratief verdienmodel hebben gebaseerd op Angelsaksische loonvoorwaarden voor hun personeel en regionale luchthavens die onder het mom van 'werkgelegenheid' ruim worden gesubsidieerd door lokale overheden. Kassa kassa. Ondertussen klagen over staatssteun aan concurrenten .
- Mensen willen graag goedkoop af zijn, maar blijven wel met de glimlach extraatjes bijboeken. 'Kijk, stuntprijs van Ryanair!' - tot je je koffer erbij rekent, je stoel, je handbagage die anders alleen maar een klein rugzakje mag zijn, ... Maar hey, die basisprijs waar ze breed mee adverteerden, die was wél goedkoper dan Brussels Airlines en consoorten. En dan zijn mensen verbaasd dat andere maatschappijen dat verdienmodel overnemen en hun aanbod ook verschralen zodat je voor alles moet bijbetalen.
- Er is effectief een krapte op de markt. Zowat élke maatschappij wacht wel op toestellen die vertraagd zijn. Maar Ryanair is daar nog een tikje erger in: die hebben specifiek ingezet op de MAX die in de VS onlangs nog een nooddeur in volle vlucht verloren is. Boeing (en de MAX) lagen al onder het vergrootglas, maar dat deerde Ryanair niet; dat was voor O'Leary net de reden om de kat uit de boom te kijken, en alsnog een sloot aan MAX'en te bestellen, ongetwijfeld aan een prikje (want Boeing moet afraken van die ondingen die andere maatschappijen besteld hadden maar hebben geannuleerd na dat PR debacle. Die MAX'en worden nu anders gelabeld natuurlijk, want ook de leek weet nu dat een MAX met duct tape aan elkaar hangt... Die leveringen lopen zonder de laatste f*ckups van Boeing sowieso al vertraging op. Dus ja, wachten. Ook Transavia heeft pas onlangs één van hun bestelde Airbussen in dienst kunnen nemen, later dan voorzien. Dat is op zich niks ongewoons, veel bedrijven zitten met dat probleem, maar de vraag trekt sneller aan dan verwacht, en dan zetten maatschappijen toestellen liever in op langere routes als ze die hebben, want daar valt meer te verdienen. Minder toestellen is minder plaatsen, maar als er meer vraag is, dan gaan de prijzen sneller de hoogte in. Schaarste jaagt in elk kapitalistisch model de prijzen omhoog. De luchtvaart en hotellerie hebben dat model op punt gezet, dat is niet iets van de laatste jaren. Meer toestellen zou meer aanbod betekenen, en lagere prijzen. Die tijd is al een paar jaar voorbij, al zie je long haul wel al scherpe prijzen terugkomen. Maar niet in het hoogseizoen natuurlijk.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 28 keer
Ik reis al sinds 10 jaar aan absolute bodemprijzen, en ze bestaan nog steeds hoor. Alleen veel minder in kwantiteit als voor COVID. Voor Covid had je Westerse vliegmaatschappijen die niets deden tegen bodemprijzen, nu zullen ze veel sneller annuleren met de bericht dat de prijs te laag is. Vanuit Oslo kan je voor 80 euro rechtstreeks naar Bangkok vliegen volgende maand, enkeltje (denk zelf Paasvakantie).
Ik vlieg in mei voor 230 euro H/T Korean Air incl checkin vanuit Wenen naar Seoel, in juni voor 280 euro H/T excl checkin met Brussel Airlines naar Nairobi. Dus ze bestaan wel nog. December vlieg ik voor 340 euro H/T naar Johannesburg incl 46kg. September 20 euro H/T naar Roemenië excl checkin.
Maar retourtjes alles incl. voor 280 euro naar Nieuw-Zeeland of Zuid-Amerika zullen inderdaad niet meer voorkomen. Reken toch minimum 500 euro dag van vandaag als bodemprijs.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 23 keer
80 euro ???naar Bangkok ????? Ben je geen nulletje minstens vergeten ?? Nu vind je bij KLM en Eva Air niets meer onder de 1000 a 1200 euro meer in economy
( heb 14 jaar in Thailand gewoond en nooit goedkoper dan een 700 euro retour vlucht gehad
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
- Bedankt: 25 keer
Als dat een 'error fare' is die de maatschappij niet annuleert, dan kan zoiets wel. Maar dan moet je of heel veel geluk hebben, of de juiste kanalen in het oog houden (en eender wanneer kunnen reizen).
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
De VRT brengt de “Big Mac index” nog eens onder de aandacht vandaag: Ken jij de Big Mac Index? Zo kan je inschatten hoeveel je geld op vakantie waard is
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/22 ... je-geld-o/
Hier kun je vergelijken wat je euro meer of minder waard is in het buitenland: https://www.economist.com/big-mac-index
Vooral een deel van Azië valt me op als “het kost wat om naartoe te vliegen maar als je er eenmaal bent leef je erg goedkoop”.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/22 ... je-geld-o/
Hier kun je vergelijken wat je euro meer of minder waard is in het buitenland: https://www.economist.com/big-mac-index
Vooral een deel van Azië valt me op als “het kost wat om naartoe te vliegen maar als je er eenmaal bent leef je erg goedkoop”.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 133 keer
Is het gek dat ik alles boven de 1000 euro juist voor de reis alleen al best duur vind? Ik merk toch dat dat mij vaak tegenhoud.
Aan andere kant vind je haast niks meer onder de 1000 euro voor een weekje.
Ik vind zelf ook lastig om iets uit te geven aan een reis.
Aan andere kant vind je haast niks meer onder de 1000 euro voor een weekje.
Ik vind zelf ook lastig om iets uit te geven aan een reis.
-
- Moderator
Alles hangt af van je prioriteiten. Ik kan geen geld geven aan gaan eten of aan kleding behalve het noodzakelijke, op reis heb ik minder problemen als er iets duur is, mocht dat wel zo zijn hadden we wel andere bestemmingen gekozen. Wanneer je in the red center van Australie bent is een sunset vlucht boven Uluru toch zijn prijs waard (hoewel dat misschien nu ook al wel serieus duurder zal geworden zijn), of het rondlopen op White Island in NZ (niet meer mogelijk na de uitbarsting met vele doden en gewonden).
Wat vluchten betreft kan je tegenwoordig nog steeds aan dezelfde prijs naar Alaska vliegen dan wat we in 1998 betaalden.
Wat vluchten betreft kan je tegenwoordig nog steeds aan dezelfde prijs naar Alaska vliegen dan wat we in 1998 betaalden.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
wie vliegt er nu naar Alaska .... (buiten enkelingen)
Vandaar dat die prijzen in de diepvries zijn blijven steken
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Moderator
Je weet niet wat je mist. Helaas is het er ook al veel drukker aan't worden, er zijn al meer hotels en er komen eel meer cruiseschepen. In elk geval, als je 's avonds even uit je RV stapt en oog in oog staat met een grote eland een paar meter verder....
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Je kan je ook inschrijven op de nieuwsbrieven van de luchtvaartmaatschappijen die naar jouw bestemming vliegen. Eens hun vluchten/plannen vast liggen sturen ze dan een bericht voor de snelle beslissers. Daar zitten vaak erg goede aanbiedingen tussen. Deze zijn maar enkele dagen geldig en op is op.
Wat ik wel merk is dat men moeilijker doet over bagage, het wordt steeds vaker beperkt of betalend. Zelf heb ik er weinig problemen mee want ik travel light. 12 kg voor 3 weken is zowat het maximum. Sommigen hun handbagage weegt al meer
Ik hoor hier over hoge prijzen op Tenerife en Gran Canaria maar dat kies je zelf. Tenerife is meer dan de strook in het zuiden waar je overreden wordt door een zatte Engelsman op zijn benidorm-bastard mobiel De canarische eilanden zijn ook meer dan Tenerife en GC. GC is populair in de gay scene omdat ze daar bloot in de duinen kunnen liggen, persoonlijk vond ik het het minste eiland van de groep, erg droog ook. Als je wat verder kijkt kan je naar La Gomera, La Palma of El Hierro. Die zijn veel minder druk en ook goedkoper en je komt die Engelsen niet tegen. Je kan daar een huisje huren tegen zeer schappelijke prijzen en met een ligging om in weg te dromen. Wandelmogelijkheden genoeg. Je kan van Tenerife met de boot naar de andere eilanden of vliegen.
Wie graag wandelt kan de Rother reeks gebruiken. Het zijn kleine Duitse boekjes met telkens een 50-tal wandelingen in vaak incl GPX-bestanden. Ze bestaan voor populairdere bestemmingen ook in het Nederlands maar dan zijn ze groen. Zo'n boekje kost 20 EUR en je hebt er weken plezier aan. Die bestaan dus ook voor bestemmingen dichterbij zoals de ardennen of champagnestreek. Ik denk dat ik er al een stuk of twintig heb.
Wat ik wel merk is dat men moeilijker doet over bagage, het wordt steeds vaker beperkt of betalend. Zelf heb ik er weinig problemen mee want ik travel light. 12 kg voor 3 weken is zowat het maximum. Sommigen hun handbagage weegt al meer
Ik hoor hier over hoge prijzen op Tenerife en Gran Canaria maar dat kies je zelf. Tenerife is meer dan de strook in het zuiden waar je overreden wordt door een zatte Engelsman op zijn benidorm-bastard mobiel De canarische eilanden zijn ook meer dan Tenerife en GC. GC is populair in de gay scene omdat ze daar bloot in de duinen kunnen liggen, persoonlijk vond ik het het minste eiland van de groep, erg droog ook. Als je wat verder kijkt kan je naar La Gomera, La Palma of El Hierro. Die zijn veel minder druk en ook goedkoper en je komt die Engelsen niet tegen. Je kan daar een huisje huren tegen zeer schappelijke prijzen en met een ligging om in weg te dromen. Wandelmogelijkheden genoeg. Je kan van Tenerife met de boot naar de andere eilanden of vliegen.
Wie graag wandelt kan de Rother reeks gebruiken. Het zijn kleine Duitse boekjes met telkens een 50-tal wandelingen in vaak incl GPX-bestanden. Ze bestaan voor populairdere bestemmingen ook in het Nederlands maar dan zijn ze groen. Zo'n boekje kost 20 EUR en je hebt er weken plezier aan. Die bestaan dus ook voor bestemmingen dichterbij zoals de ardennen of champagnestreek. Ik denk dat ik er al een stuk of twintig heb.
-
- Elite Poster
Norse Atlantic Airways, sta ondertussen terug op 190 euro. Push message kwam gisteren van hier: https://www.fly4free.com/flight-deals/e ... 5-one-way/
Eva Air is wel zeer goed, zij vliegen geregeld van Wenen voor 600 euro retour. https://www.fly4free.com/flight-deals/e ... -e638-2-2/
Je moet natuurlijk altijd flexibel zijn met bodemprijzen en er toch ook wel snel bij zijn.
-
- Elite Poster
Eva Air is wel zeer goed, zij vliegen geregeld van Wenen voor 600 euro retour. https://www.fly4free.com/flight-deals/e ... -e638-2-2/
Je moet natuurlijk altijd flexibel zijn met bodemprijzen en er toch ook wel snel bij zijn.
[/quote]
En ws. 2 a 3 keer overstappen.....?
Ik zoek altijd rechtstreeks bij KLM of Eva Air daar vind je de tickets aan de reeele prijs die je ogenblikkelijk kunt betalen en dus voorhanden zijn
, en niet de "lokkertjes" van tussenhandel die meestal dan niet voorhanden zijn indien je wil bestellen .....
kijk maar zelf eens bij Eva Air direct .
Bij KLM vanaf 1 April e.k.voor 3 maand wel nog prijs gevonden net paar euro onder 1000 euro , maar wel in de light reeks (geen bagage enkel 12 kilo handbagage ) Dat is de laagste prijs voor directe vlucht , al de andere zelfs Ams >Parijs> Kuala Lumpur>Bangkok
Wel laat maar weten als je gevlogen hebt naar bangkok voor 80 Euro , ik betaal gewoonlijk 80 euro voor een extra bagagekoffer
Turkish airlines zou ik mogelijk verwachten om goedkoper te zijn ...
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Alle maatschappijen hebben wel wat weg van creatief redenen verzinnen. Maar Ryanair doet er toch nog altijd een schep bovenop. Dat geeft maar weinig vertrouwen vind ik.
Ja, de vraag is grondig veranderd (en gestegen) post-COVID. Je had natuurlijk "revenge travel," dat is nu gelukkig grotendeels over, maar wat overblijft is een nieuw en hoger gemiddeld basisniveau van vraag. Tijdens COVID is er ook aanbod verdwenen inzake hotels en maatschappijen dat niet meer teruggekomen is. Daarnaast zijn algoritmes die gebruikt worden om de vraag op voorhand in te schatten veel beter geworden de laatste paar jaar, onder meer door AI. Dit leidt er allemaal toe dat prijzen hoger zijn en desondanks vind je geen lege zitjes.
Nee. Mits je flexibel bent, kan je ondanks de vorige paragraaf nog steeds goede deals vinden. Let wel: de prijzen van 2019 ga je niet meer vinden, dat is inflatie. Maar deals vind je wel nog en grotendeels nog steeds via dezelfde manier als 2019. Price alerts. Expertflyer/Google Flights voor vluchten, miles sparen met kredietkaart voor een trip in het jaar, loyalty programs bij hotels, etc. Onlangs nog goedkope Eurostar tickets kunnen aanraden voor een kennis via TheTrainline, daar stonden ze goedkoper dan bij Eurostar zelf (weinigen die elders gaan kijken om Eurostar te boeken en Eurostar weet dat).
Dit is natuurlijk ook de reden dat de vraag toeneemt. Als het nu weeral eens zo'n verregende schijtzomer wordt, en ik ben er echt niet gerust in want hogedruk slaagt er maar niet in zich te vestigen, dan mag je ook goede last-minutes vergeten.
Nee, er speelt veel meer. Als boekingen voor bepaalde vluchten niet vlotten ga je zien dat de prijs dan gaat zakken. Opnieuw: flexibel zijn. Ook in april en mei vind je deals.
Daar hoef je niet op te rekenen.
-
- Elite Poster
Je kan altijd kiezen of je met goedkopere tussen agency wil boeken of bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Ga nu naar EVA air en vul Wenen - Bangkok in voor 5 november en 24 november en je komt stuk goedkoper uit dan 1000 euro en dat voor rechtstreekse vlucht EN BIJ DE OFFICIELE WEBSITE. ALS VOORBEELD. Enfin, je moet gewoon lezen op de links die ik doorzend. Die zijn geen boekingssites maar geven je gewoon de info met opties, alles erna kies je zelf.Matt555 schreef: ↑24 maa 2024, 12:12En ws. 2 a 3 keer overstappen.....?
Ik zoek altijd rechtstreeks bij KLM of Eva Air daar vind je de tickets aan de reeele prijs die je ogenblikkelijk kunt betalen en dus voorhanden zijn
, en niet de "lokkertjes" van tussenhandel die meestal dan niet voorhanden zijn indien je wil bestellen .....
kijk maar zelf eens bij Eva Air direct .
Bij KLM vanaf 1 April e.k.voor 3 maand wel nog prijs gevonden net paar euro onder 1000 euro , maar wel in de light reeks (geen bagage enkel 12 kilo handbagage ) Dat is de laagste prijs voor directe vlucht , al de andere zelfs Ams >Parijs> Kuala Lumpur>Bangkok
En ja er zijn veel variabels die invloed hebben op de prijs ja, maar dat is een heel boek op zich. Met veel tussenstappen kan je Bangkok bereiken voor 450 euro als je wat goed zoekt. Ik wou gewoon zeggen dat EVA air uitzonderlijk goeie airline is die af en toe vanuit Wenen rechtstreeks "goedkoop" vliegen.
Persoonlijk vlieg ik zal vaak vanuit Parijs met Saudi Airlines naar zuid oost azie (meestal KL), goedkoop en ook met 46kg baggage en korte layover. Bij die zet ik vaak een price alert. Flixbusje vanuit West of Oostvlaanderen naar CDG is ook vaak goedkoper dan Charleroi (of trein naar Zavemtem).
Open jaw tickets zijn ook soms een optie. Maar samen met error fares zijn die na covid in kwantiteit gedecimeerd.
-
- Elite Poster
juist Turkish airlines bekeken ,laagste prijs 807 euro ....., MAAR Amsterdam naar Turkije en dan aankoms17 uuur en volgende dag omstreeks 15 uur vertrek naar Bangkok , dit is de goedkoopste en real " CATTLE CLASS " mag ik zulke reisschema wel noemen
Ach ja om vluchtprijzen te vergelijken moet je eigenlijk het afgedrukt ticket in handen kunnen hebben , allemaal hebben ze hun " coockie e.a.truuken "
Ach ja om vluchtprijzen te vergelijken moet je eigenlijk het afgedrukt ticket in handen kunnen hebben , allemaal hebben ze hun " coockie e.a.truuken "
Laatst gewijzigd door Matt555 24 maa 2024, 13:01, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Zoals gezegd is het basisniveau van vraag veel hoger gebleven dan pre-2020. Wat de prijs terug gaat doen zakken is wat ze altijd doet zakken: een afname van een vraag.
Natuurlijk geen plotse enorme daling zoals COVID want dan worden vluchten massaal geschrapt, maar een geleidelijke daling door een economische recessie. Maar dan spreken we ten vroegste pas over volgende zomer. Als de boekingen niet lopen zoals gepland zakken de prijzen.
(Er is natuurlijk nog een andere manier: toename van het aanbod. Maar om een of andere reden lijkt dat niet meer te lukken. Vooral het gebrek aan nieuwe airlines valt op. Qua hotels is het wel nog iets beter.)
Bij deze bijvoorbeeld: boek het lang op voorhand, kans dat ze het schema aanpassen is groot, en dan kan je bellen en zeggen "ja dit nieuw schema dat past niet voor mij" en krijg je een INVOL gratis herboeking op een beter schema. Natuurlijk als je dit 10 keer doet zal er wel 1-2 keer zijn dat het schema niet aangepast wordt, dat is deel ervan.
-
- Elite Poster
Goeie tip, werkt inderdaad. Bij Saudi ook al 2x toegepast. Idem met El Al Airlines. Soms krijg je zelf een directe vlucht bij andere betere maatschappij!CCatalyst schreef: ↑24 maa 2024, 12:41 Bij deze bijvoorbeeld: boek het lang op voorhand, kans dat ze het schema aanpassen is groot, en dan kan je bellen en zeggen "ja dit nieuw schema dat past niet voor mij" en krijg je een INVOL gratis herboeking op een beter schema. Natuurlijk als je dit 10 keer doet zal er wel 1-2 keer zijn dat het schema niet aangepast wordt, dat is deel ervan.
-
- Elite Poster
Een stop of overstap moet niet altijd een probleem zijn, op lange vluchten vind ik dat zelfs beter. Ik ben ooit naar NZ gevlogen met tussenstop in Bangkok. Daar kon ik dan lekker slapen in een comfortabel bed en had ik nog een paar uurtjes om van de lekkere Thaise keuken te genieten. Daarna doorvliegen naar NZ en veel frisser toekomen. Extra kost was een soort tax in Thailand maar dat ging over een paar euro.
Stops die meer dan 4u zijn laat ik liggen als het niet voor de extreem verre bestemmingen is. Eens de benen strekken, iets eten en eens uit dat vliegtuig zijn kan aangenaam zijn. Met 3 à 4 u heb je tijd genoeg. Je moet ook rekenen op vertragingen wat de wachttijd korter kan maken.
Ryanair mijd ik als de pest, het moet echt zo zijn dat er geen enkele andere manier is dat ik het nog zou overwegen. Je vliegt ook vaak op een verdere luchthaven en je betaalt dan gewoon het verschil aan de taxi en tijd die je verliest.
Ben aan het uitkijken voor vluchten naar India (Delhi), +- 400 EUR/enkel is de prijs precies maar hier en daar vind je wel goedkoper.
Eva air heb ik ook al gebruikt, geen klachten van en beter dan Ryanair maar dat is niet zo moeilijk
Ik heb ook de indruk dat men sneller schuift met vluchten of annuleert als bezetting tegenvalt. De dag voor ons vertrek kregen we in Canada ineens bericht dat onze vlucht geannuleerd was, zonder direct bevestiging van alternatief, leuk. Gelukkig viel het mee en zaten we op een vlucht die niet zo hard verschilde.
Stops die meer dan 4u zijn laat ik liggen als het niet voor de extreem verre bestemmingen is. Eens de benen strekken, iets eten en eens uit dat vliegtuig zijn kan aangenaam zijn. Met 3 à 4 u heb je tijd genoeg. Je moet ook rekenen op vertragingen wat de wachttijd korter kan maken.
Ryanair mijd ik als de pest, het moet echt zo zijn dat er geen enkele andere manier is dat ik het nog zou overwegen. Je vliegt ook vaak op een verdere luchthaven en je betaalt dan gewoon het verschil aan de taxi en tijd die je verliest.
Ben aan het uitkijken voor vluchten naar India (Delhi), +- 400 EUR/enkel is de prijs precies maar hier en daar vind je wel goedkoper.
Eva air heb ik ook al gebruikt, geen klachten van en beter dan Ryanair maar dat is niet zo moeilijk
Ik heb ook de indruk dat men sneller schuift met vluchten of annuleert als bezetting tegenvalt. De dag voor ons vertrek kregen we in Canada ineens bericht dat onze vlucht geannuleerd was, zonder direct bevestiging van alternatief, leuk. Gelukkig viel het mee en zaten we op een vlucht die niet zo hard verschilde.
-
- Elite Poster
Als je dat ding niet vaak gebruikt is het inderdaad een zotte kost. Hier is er ook moeilijker mee te rijden dan in de VS of Canada, daar is zo'n beestje echt wel top.
Je kan zo'n camper wel huren, dan heb je best of both worlds.
Je kan zo'n camper wel huren, dan heb je best of both worlds.
-
- Elite Poster
Op vakantiepiraten zag ik regelmatig een deal voorbijkomen waarbij je een camper ‘terug moest brengen’ naar een andere staat, ver weg.
Repositioning zeg maar. Dan kreeg je ‘m voor een paar dollar per dag, win-win natuurlijk.
Repositioning zeg maar. Dan kreeg je ‘m voor een paar dollar per dag, win-win natuurlijk.
Laatst gewijzigd door on4bam 25 maa 2024, 22:05, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Reden: full quote van vorige post verwijderd
-
- Elite Poster
Dat heb je met huurwagens ook soms, de meeste toeristen rijden in een bepaalde richting waardoor die wagens telkens terug moeten gebracht worden. Daarom is huren met verschillend eindstation ook duurder. Ik heb mijn RV daarom teruggebracht naar vertrekplaats en dan geruild voor huurwagen om de rest van de trip te doen. Dat spaarde een pak geld en met een wagen is het toch nog makkelijker om te bewegen in steden en ook lager verbruik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 149 keer
- Bedankt: 92 keer
CamperVan kan ook he (kun je zo ver in gaan als je zelf wil). Het bedrijf waarvoor ik werk heeft bijgedragen bij de aankoop
Ik heb geen "normale" auto.
Kosten: wegentaks/jaar 140€
Onderhoud,banden,omnium verzekering aankoopwaarde, ... verbruikt meer (2L diesel, 180pk) +-7,5L.
=> Ik zit aan +40.000km's/jaar, waarvan 1/4e werk gerelateerd.
Het is wat duurder dan een gewone auto.
Maar ik zou dit niet meer kunnen missen, past bij mijn way of live/hobby.
Sommigen kopen iets voor enkele duizenden euro's, is maar net wat je wil/nodig denkt te hebben.
-
- Elite Poster
Ik heb vandaag leuke ideeën opgedaan:
1. Interrail door Europa.
Leuk om eens gedaan te hebben al is het maar Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (eventueel tot Italië). Maar als je echt zot wilt doen kun je naar Schotland, Scandinavië, en zelfs tot in Istanboel geraken. Natuurlijk is de zomervakantie niet de meest ideale tijd daarvoor maar ooit will ik het eens gedaan hebben.
2. Azië: Thailand / Indonesië / Cambodja / Vietnam / Filipijnen.
Prachtig en extreem goed betaalbaar ter plaatse. Maar natuurlijk duur en lang vliegen, dus vooral interessant voor een langer verblijf of voor de “digital nomads”.
3. Zuid Spanje: Andalusië.
Niet zo heel origineel, maar wel veelzijdig en makkelijk bereikbaar, natuurlijk heb je de kust bij Malaga, maar evengoed de prachtige omgeving van Granada in de bergen, of mooie steden als Sevilla.
Als ik airbnb bekijk is er genoeg keuze voor schappelijke prijzen ipv in zo’n hotel tussen de luidruchtige Engelsen zitten (wat een plaag is dat toch vooral in Spanje).
Pakketreis heeft weinig zin zie ik, vlucht, verblijf en auto los boeken is goedkoper. Ik had nog even naar de trein gekeken om ter plaatse wat uitstapjes te doen, maar lijkt niet interssant.
1. Interrail door Europa.
Leuk om eens gedaan te hebben al is het maar Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (eventueel tot Italië). Maar als je echt zot wilt doen kun je naar Schotland, Scandinavië, en zelfs tot in Istanboel geraken. Natuurlijk is de zomervakantie niet de meest ideale tijd daarvoor maar ooit will ik het eens gedaan hebben.
2. Azië: Thailand / Indonesië / Cambodja / Vietnam / Filipijnen.
Prachtig en extreem goed betaalbaar ter plaatse. Maar natuurlijk duur en lang vliegen, dus vooral interessant voor een langer verblijf of voor de “digital nomads”.
3. Zuid Spanje: Andalusië.
Niet zo heel origineel, maar wel veelzijdig en makkelijk bereikbaar, natuurlijk heb je de kust bij Malaga, maar evengoed de prachtige omgeving van Granada in de bergen, of mooie steden als Sevilla.
Als ik airbnb bekijk is er genoeg keuze voor schappelijke prijzen ipv in zo’n hotel tussen de luidruchtige Engelsen zitten (wat een plaag is dat toch vooral in Spanje).
Pakketreis heeft weinig zin zie ik, vlucht, verblijf en auto los boeken is goedkoper. Ik had nog even naar de trein gekeken om ter plaatse wat uitstapjes te doen, maar lijkt niet interssant.
-
- Moderator
Andalusie: wij waren er in november. Vlucht naar Malaga en dan met de auto een dag naar Gibraltar daarna Sevilla, Cordoba en Granada. Dat was alweer 40 jaar geleden... Veel veranderd en zelfs in november relatief druk op sommige plaatsen. Aangenaam weer maar wat we minder vonden, maar dat zien we na corona wel meer, bv. Alhambra e.d.werkt met reservaties.
Camenito del Rey was ook wel de moeite.
Camenito del Rey was ook wel de moeite.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 237 keer
Ivm Azie: let wel op met monsoon seizoen, dit kan je pret enorm bederven.
Langs de andere kant, in het droogseizoen kan het ook heel warm worden (gevoelstemperatuur richting 50-55 graden, in de schaduw....)
Qua prijzen: ja je hebt gelijk, is veel goedkoper, maar let daar ook wel mee op. Je hebt op veel plaatsen wel goedkope opties, maar ook enorm dure opties, die dan enorm aantrekkelijk zijn.
Trouwens: ik vind het budget heeeel redelijk en zeker niet onmogelijk om een mooie vakantie te beleven, zeker als je wat rondkijkt... En ook in buurlanden (bv Duitsland).
Je kan bv zeker ook richting mexico trekken binnen dat budget in een heel comfortabele all-in en zelfs wat excursies doen...
Langs de andere kant, in het droogseizoen kan het ook heel warm worden (gevoelstemperatuur richting 50-55 graden, in de schaduw....)
Qua prijzen: ja je hebt gelijk, is veel goedkoper, maar let daar ook wel mee op. Je hebt op veel plaatsen wel goedkope opties, maar ook enorm dure opties, die dan enorm aantrekkelijk zijn.
Trouwens: ik vind het budget heeeel redelijk en zeker niet onmogelijk om een mooie vakantie te beleven, zeker als je wat rondkijkt... En ook in buurlanden (bv Duitsland).
Je kan bv zeker ook richting mexico trekken binnen dat budget in een heel comfortabele all-in en zelfs wat excursies doen...