Na de hack op limburg.net, duvel, edpnet en nu de cm winkels en apotheken goed blijven hackers precies Belgische bedrijven hacken. Hoe ver en hoeveel willen ze nog gaan hacken.
Binnenkort hebben ze als onze gegevens zoals mobiele nummers en email adressen en worden we overstelpt met spam. En hoeveel mensen gaan er dan weer intrappen.
Zou het nu niet eens terug tijd wordt dat de overheid nog eens campagne hierover voert via TV, radio, kranten, brieven via de post.
En is er mss ook een manier om deze bedrijven aansprakelijk te stellen hoe dat zij met onze gegevens omgaan waardoor hackers deze gegevens in handen krijgen.
Iedereen krijgt er mee te maken want iedereen heeft ergens een klantennummer met gegevens aangekoppeld wat ze kunnen buit maken.
Ik denk dat er hier nog dezelfde mening over hebben.
Belgische bedrijven
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Net zoals buitenlandse bedrijven.Data technicus schreef: ↑20 maa 2024, 18:34 Na de hack op limburg.net, duvel, edpnet en nu de cm winkels en apotheken goed blijven hackers precies Belgische bedrijven hacken.
De overheid is nochtans zelf ook al meermaals gehackt. Niet echt de meest geloofwaardige partij dus. En zoals Murphy's wet (of toch de overheidsvariant ervan) voorschrijft, zal de website die de overheid voor deze campagne ontwerpt ook gehackt worden.Data technicus schreef: ↑20 maa 2024, 18:34Zou het nu niet eens terug tijd wordt dat de overheid nog eens campagne hierover voert via TV, radio, kranten, brieven via de post.
Dat bestaat reeds, en het heet AVG (aka GDPR). Echter schiet de enforcement, die door nationale overheden moet gebeuren, sterk tekort in dit land. Het feit dat de overheid de regels zelf ook niet naleeft, helpt niet.Data technicus schreef: ↑20 maa 2024, 18:34En is er mss ook een manier om deze bedrijven aansprakelijk te stellen hoe dat zij met onze gegevens omgaan waardoor hackers deze gegevens in handen krijgen.
Ik denk dat we vooral naar een ander en meer hedendaags concept van "identiteit" moeten ipv het huidige concept dat nog van Napoleon komt en allesbehalve actueel is. De nieuwe "identiteit" moet zodanig zijn dat ze even waardevol blijft op zich, maar compleet waardeloos als ze in verkeerde handen valt (of dat je minstens meteen kan zien dat die gestolen werd). Vergelijk het met een geldtransport waarbij een dosis inkt over het geld gesproeid wordt bij een poging om het te stelen.
Pogingen om gegevens te stelen gaan pas echt stoppen als het totaal zinloos wordt om dat nog te doen.
-
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 661 keer
- Recent bedankt: 4 keer
En dat zijn enkel maar de verhalen die je in de media hoort omdat er persoonsgegevens mee gemoeid zijn en dus meldingsplicht is. Voor elk van die zijn er 3die het nieuws niet halen. Het is vaak de trigger voor bedrijven budgetten vrij te maken om hun IT te modernizeren, naar de cloud te moven, inzetten in cyber resilience-diensten,...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat is voor mij één van de redenen om diensten als doccle te vermijden waar mogelijk, lekker alles bij mekaar van iedereen...
En bedrijven aansprakelijk stellen, allemaal goed en wel, maar tis niet dat je raprap een nieuwe 'identiteit' kan gaan halen op 't gemeentehuis he.
J.
En bedrijven aansprakelijk stellen, allemaal goed en wel, maar tis niet dat je raprap een nieuwe 'identiteit' kan gaan halen op 't gemeentehuis he.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 95 keer
Het ergste is nog dat wellicht de meeste bedrijven denken dat het hun nooit zal overkomen.
Zo heb ik onlangs een audit gedaan bij een bedrijf, en 1 van de zaken die ik bovenhaalde was dat de koppeling van hun productiesystemen aan de rest van de omgeving te onveilig was.
Wordt niets mee gedaan, want men kan anders niet werken; alsook zal hun toch niets gebeuren.
Tot het zou gebeuren... dan zal het kot te klein zijn.
Zo heb ik onlangs een audit gedaan bij een bedrijf, en 1 van de zaken die ik bovenhaalde was dat de koppeling van hun productiesystemen aan de rest van de omgeving te onveilig was.
Wordt niets mee gedaan, want men kan anders niet werken; alsook zal hun toch niets gebeuren.
Tot het zou gebeuren... dan zal het kot te klein zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 454 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Op zich valt dat nog mee hoor.Joe de Mannen schreef: ↑21 maa 2024, 04:26 En bedrijven aansprakelijk stellen, allemaal goed en wel, maar tis niet dat je raprap een nieuwe 'identiteit' kan gaan halen op 't gemeentehuis he.
J.
Van naam veranderen of van geslacht veranderen is relatief eenvoudig.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 77 keer
- Recent bedankt: 2 keer
@ Blaatpraat
Ik kom eerder de reactie tegen. Wat valt hier te halen, wij zijn maar een bouwbedrijf of wegenhulpbedrijf...
Maar hebben wel een massa nummerplaten bankgegevens en foto's op hun servers staan.
Ik kom eerder de reactie tegen. Wat valt hier te halen, wij zijn maar een bouwbedrijf of wegenhulpbedrijf...
Maar hebben wel een massa nummerplaten bankgegevens en foto's op hun servers staan.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zelfs fysiek hebben veel instanties hun zaakjes nog niet op orde... laat staan in de cyberwereld.
https://www.hln.be/geld/onze-journalist ... ~a83586b3/
https://www.hln.be/geld/onze-journalist ... ~a83586b3/
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 467 keer
- Bedankt: 56 keer
- Recent bedankt: 2 keer
"Bij de Lijn zetten we in op veiligheid" en alle medewerkers dienen daarom een nieuw paswoord van 14 karakters in te stellen zodat we veilig kunnen werken...
Ik kan ondertussen van thuis uit nog steeds met m'n simpel "ABCDE" paswoord inloggen zowel met laptop als smartphone.
Ach ja, de Lijn en veiligheid in 1 en dezelfde zin.. na 30 jaar weet ik het wel.
Ik kan ondertussen van thuis uit nog steeds met m'n simpel "ABCDE" paswoord inloggen zowel met laptop als smartphone.
Ach ja, de Lijn en veiligheid in 1 en dezelfde zin.. na 30 jaar weet ik het wel.
je répète.. Jean a de longues moustaches
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 28 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Er mag toch veronderstelt worden dat ook een Belgisch bedrijf een https://nl.wikipedia.org/wiki/Systeembeheerder of meerdere in dienst heeft, of zoals Stad Antwerpen die de cyberaanval niet had zien aankomen, en men achteraf stond te janken van ellende. Het overkomt ons toch niet, laten we maar gewoon verder doen, en dan lag alles een tijd plat.
-
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 661 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik ben recent een workshop moeten gaan houden bij een internationaal Belgisch bedrijf in de voedingsindustrie waarbij de manier van werken in volgens mij geen 20 jaar gewijzigd is. Elke vestiging een eigen domein (in het beste geval), pc's in workgroups, geen trusts en wachtwoorden die niet vervallen in de credential manager van Windows. Ook viel het me op dat de systeembeheerders onder generieke accounts op SQL-servers inlogden... En daar was wel een shift met jonger volk dat aan vernieuwing wilt doen, maar dit soort cultural shift krijgt ge als schoolverlater niet verkocht aan de anciens daar... En ook schoolverlaters zijn naar mijn ervaring amper op de hoogte hoe zaken er op enterprise-level aan toe gaan, dus zij weten niet beter.
Ze weten echter dat het zo niet verder kan en daarvoor waren wij dan daar, voor een transitietraject naar de moderne werkplek, maar het is nu al duidelijk dat er initieel veel buiten scope zal vallen en onder "legacy" zal gecatalogeerd worden...
Ze weten echter dat het zo niet verder kan en daarvoor waren wij dan daar, voor een transitietraject naar de moderne werkplek, maar het is nu al duidelijk dat er initieel veel buiten scope zal vallen en onder "legacy" zal gecatalogeerd worden...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 81 keer
Vanroey lukt het wel om bedrijven te overtuigen: https://www.tijd.be/connect/pulse/sopra ... 31331.htmlmeon schreef:Ik ben recent een workshop moeten gaan houden bij een internationaal Belgisch bedrijf in de voedingsindustrie waarbij de manier van werken in volgens mij geen 20 jaar gewijzigd is. Elke vestiging een eigen domein (in het beste geval), pc's in workgroups, geen trusts en wachtwoorden die niet vervallen in de credential manager van Windows. Ook viel het me op dat de systeembeheerders onder generieke accounts op SQL-servers inlogden... En daar was wel een shift met jonger volk dat aan vernieuwing wilt doen, maar dit soort cultural shift krijgt ge als schoolverlater niet verkocht aan de anciens daar... En ook schoolverlaters zijn naar mijn ervaring amper op de hoogte hoe zaken er op enterprise-level aan toe gaan, dus zij weten niet beter.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 3 keer
ik gebruik DEURNEPetrikske schreef: ↑22 maa 2024, 21:21 "Bij de Lijn zetten we in op veiligheid" en alle medewerkers dienen daarom een nieuw paswoord van 14 karakters in te stellen zodat we veilig kunnen werken...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat gaat puur over de serverruimtes en core switches... daar heeft de eindgebruiker weinig last van.Data technicus schreef: ↑23 maa 2024, 18:45 Vanroey lukt het wel om bedrijven te overtuigen: https://www.tijd.be/connect/pulse/sopra ... 31331.html
Trouwens als ik lees van bestaande VLAN's ed... dan stond dat bedrijf volgens mij al heel wat verder (en was er ook de wil centen aan uit te geven) dan waar meon over spreekt.