elektrische kettingzaag

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 348 keer
Bedankt: 475 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Bericht

Heeft er iemand ervaring met elektrische kettingzagen ?

Welke zijn goed, welke niet ?

Batterijen of draad ?

welk vermogen werkt vlot ?

Ik ben gewoon aan een benzinemodel maar wil van het lawaai af.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 16 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Zelf blijf ik fan van benzinemodellen maar van collega's die zweren bij accu's hoor ik dat ze er toch zeer tevreden van zijn.
Zorg wel dat je binnen één merk blijft, zo kan je accu's vaak bij verschillende apparaten gebruiken en lig je na een tijd niet met vier verschillende laders en accu's in je werkkot (Makita hoor ik in deze context wel eens vallen).
s
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 142 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Aangezien ik al wat 18v batterijen van Makita bezit, heb ik in MAKITA DUC356Z tophandlezaag gekocht voor het zwaardere snoeiwerk. Top toestel maar vreet batterijen en door zijn ontwerp nog gevaarlijker dan een gewone kettingzaag.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

wat maakt het gevaarlijker dan ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

Door het ontwerp (lengte van het blad, batterijen achteraan) ligt het zwaartepunt meer in het midden en kan deze met 1 hand bediend worden, handig als je in een boom zit en je jezelf moet vasthouden met je andere hand maar wel gevaarlijk.

Uit de productbeschrijving:
De DUC356 is een professionele Tophandle kettingzaag, die ideaal is voor het afbreken van bomen. Daarnaast is hij ook geschikt voor het zagen van takken, snoeien van bomen en boomonderhoud. De DUC356 op 2x18 V accu's is qua kracht en prestatie vergelijkbaar met een 30cc motorkettingzaag. Met zijn professionele snelheid van 20 meter per seconde, heeft hij ook onderin veel kracht en zaagt hij moeiteloos ook de dikkere takken door. Deze kettingzaag is uitsluitend voor gebruik door ervaren gebruikers, die zich bewust zijn van de gevaren/risico’s die kunnen optreden bij het werken met een tophandle kettingzaag.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik had vroeger een Hitachi elektrische kettingzaag.
Die heeft houd gezaagd waar ik al 13 winters van aan het stoken ben.
Uiteindelijk is ze er door mijn fout mee opgehouden.

Ik heb nu ook een Makita op batterijen. Handig voor tussendoor wat te zagen, want de batterijen gaan niet lang mee.

Mvg
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

hebben jullie ook motorvermogens ter referentie ?
J.
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Minimum van 2200 W , raad ik aan
Je kan dan vlot blokken zagen met een zaagbok.
Ook bomen zagen tot 30cm mag geen probleem zijn.

Battery raad ik niet aan, wegens te snel batterij leeg
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 96 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik heb een Makita DUC353z (op batterij) en ik ben daar wel content van. Ik vind dat die batterijen nog ca va meegaan (wel 2x6Ah). Eentje met een draad vond ik geen optie want ik heb een grote tuin.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

Joe de Mannen schreef: 18 maa 2024, 18:07 hebben jullie ook motorvermogens ter referentie ?
J.
Dit staat toch bij de specificaties op de Makita website.

https://www.makita.nl/artikel/makita-uc ... 25-cm.html
Qua kracht en prestatie vergelijkbaar met een 30cc motorkettingzaag.
Vermogen 1,4/1,9 kW/pk
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 97 keer

Bericht

Gebruik al jaren tot tevredenheid een elektrische kettingzaag van Makita (met draad, geen enkel probleem op tuin van meer dan 1 Ha. Verlengkabel moet je bij een draadzaag toch gebruiken gezien de stekker aan het apparaat zelf maar een 20 cm lang is).
Maar ook een elektrische kettingzaag maakt uiteraard veel lawaai dus altijd oorbeschermers op.
Met draad maakt de zaag zelf ook licht en hanteerbaar.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Joe de Mannen schreef: 18 maa 2024, 18:07 hebben jullie ook motorvermogens ter referentie ?
J.
Ik doe alles met een Makita 40 cm, 1.800 W, UC4041A

Zeker vermogen genoeg. Veel belangrijker is dat je ketting scherp is/blijft....en het kan rap gaan 1 nageltje is genoeg, of een uurtje eik zagen :)
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 345 keer
Provider

Bericht

Ik heb zo'n oudere elektrische Bosch met draad.
Doet prima z'n werk voor in de tuin wat brandhout te zagen.
Start altijd, stinkt niet, stil, weegt niet veel, goedkoop... Tja wel een kabel dus dat is het enige echte nadeel.
Hoeft niet sneller te gaan, want meeste tijd steek je niet in effectief zagen tov. het geheel.
Een merkelijk nadeel vind ik eigenlijk dat het onmogelijk is zo recht te zagen, wat het klieven moeilijker maakt.
Wat in ook zou afraden zijn zulke zagen met Soft-Start, dat werkt niet fijn voor kleinere takken op te ruimen.

Ook niet te vergeten is dat het koppel van elektrische zagen zo hoog is (lage kettingsnelheid) dat ze eigenlijk eenvoudig door een zaagbroek kunnnen, en op zich niet veiliger zijn dan aan zware zaag op benzine.

Heb ook 3 kettingzagen op benzine, dat is goed voor op verplaatsing maar dat is het ook.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 407 keer
Bedankt: 785 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Om wat te knotten en blokjes te vezagen heb ik ook een Makita 2200W.
Ik heb een accu-zaag van DeWalt van een vriend geleend en dat had zelfs moeite om door verse wilg te gaan. Zou ik dus niet aanraden :).
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 28 keer

Bericht

Heb een goedkoper electrisch model met draad van Bosch gekocht. Lukt om blokken of dikke losse takken in stukken te zagen, maar om takken af te zagen in de bomen vliegt de ketting er steeds af als je ook nog maar zachtjes een ander klein takje raakt. Heb geprobeerd met de ketting iets los zoals het hoort. Ook hetzelfde resultaat met vaster of lossere ketting.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Het is een tweedehands zo-goed-als-nieuwe Makita met een draad geworden. 2000W 40cm zaagblad.
J.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 345 keer
Provider

Bericht

Veel plezier ermee!
Hou het veilig en denk ook aan onder andere zaagbroek, helm met gehoor en oog bescherming, zaaghandschoenen en juiste schoenen.
Kan ook enkel maar aanraden om het handmatig vijlen van de ketting onder te knie te leren krijgen, gaat je veel euro's schelen tov. Die machinale slijpers.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Wel, er zit een vijl bij, bij die Makita's.
Veiligheidsmaatregelen zijn ons bekend, het is in dit geval vooral te doen om minder lawaai tov de benzinezaag en minder gedoe zodat we al eens rapper tussendoor wat kunnen zagen.
J.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 220 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Op deze Parkside 20v éénhandige kettingzaag zat ik al een klein jaar te wachten tot hij weer beschikbaar was. Destijds stond die aan €67 dus die €30 nu is leuk meegenomen. De ketting zelf is wel enkel bij te kopen via Lidl en kettingolie moet geregeld manueel aangebracht worden ('k ga dippen in een bakje olie).
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 80 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik denk er ook aan om die te kopen. Kost bijna niets, maar zal waarschijnlijk ook wel niet veel zijn voor die prijs.
Langs de andere kant: voor die paar takken per jaar wil ik er ook niet veel geld aan uitgeven.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 220 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Vanmiddag eerste keer geprobeerd en ging zeer vlotjes door een dikke tak van 7.5cm. 't Is uiteraard plastiek maar de Youtube filmkes hadden me toch overtuigd -- mede ook omdat hun recipro-takkenzaag variant wel crappy lijkt :lol: en ik heb genoeg dik hout liggen waar recipro toch niet echt voldoende voor zou zijn (tenzij echte reciprozaag maar da's dan onhandig).