Product tegen het groen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Iedereen,

Sommigen zullen het wel rond hun eigen thuis gezien hebben.
De groenaanslag is niet meer normaal.
Wij hebben daar nog producten voor, maar die mag je niet gebruiken als je huisdieren hebt.

Wie heeft een goede suggestie voor een fatsoenlijk product, biologisch, maakt allemaal niet uit?
Maar dat ook effectief deftig werkt tegen groenaanslag.
En snel genoeg ingetrokken is.

Want de 2 Jackies zijn nogal nieuwsgierig :-D :-D :-D

Thanx!
toxictooms
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Ik gebruik dit product, werkt heel goed. We laten ons hondje er voor de zekerheid niet op lopen vooraleer het volledig is ingetrokken.
https://www.marketonweb.be/nl/greenstop ... HcEALw_wcB
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 187 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er zijn reinigingsmiddelen op basis van zuurstofwater (h2o2)
Werkt goed en onschadelijk want na oxidatie blijft enkel water over.
Evonetuser
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

Ik gebruik al meer dan 20 jaar Jeranit
https://www.gigaplanet.be/jeranit-multi ... liter.html
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

even volgen want zoals je zegt, idd... absurd veel groenaanslag dit jaar.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik trek gewoon een dag/namiddag uit om er eens over te gaan met de hogedrukreiniger. Helpen deze producten dan zoveel beter/sneller?
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

NuKeM schreef: 17 maa 2024, 14:15 Ik trek gewoon een dag/namiddag uit om er eens over te gaan met de hogedrukreiniger. Helpen deze producten dan zoveel beter/sneller?
NIet elke ondergrond is geschikt om met een hoge drukreiniger aan te pakken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 590 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Hogedrukreiniger is niet voor alle producten even goed.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Wij hebben laten klinkeren 2 jaren geleden.
En hogedrukreiniger is absoluut uit den boze.
Je beschadigt de bovenste laag.
Werd verschillende keren door de klinkerman gezegd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 590 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Bij hout is het ook niet aangeraden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Even zitten googlen, ik kom Omni Clear tegen.
https://www.deboomdokter.be/groene-aans ... iendelijk/
https://www.tuinierdier.nl/webshop/pire ... traat.html

Iemand ervaring? Klopt dit wat ze zeggen?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
toxictooms
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

NuKeM schreef: 17 maa 2024, 14:15 Ik trek gewoon een dag/namiddag uit om er eens over te gaan met de hogedrukreiniger. Helpen deze producten dan zoveel beter/sneller?
Ik was toch heel verrast van het resultaat van de green stop van kenotek. 😉
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik hier al zonder problemen 30 jaar een hogedrukreiniger op beton klinkers, keramiek tegels en hout (ipé).

Ik regel de druk afhankelijk van de ondergrond en op hout zal ik bv. altijd open sandalen dragen en als de hogedrukstraal teveel pijn doet aan m'n voeten is het ook teveel voor het hout.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 761 keer

Die producten zijn ook vaak niet meer wat ze waren, door alle nieuwe milieuregels.

Mijn ouders krijgen het onkruid in hun gras al jaren niet meer weg, of het alternatief is iets strooien waar het gras ook kapot van gaat.
En hetzelfde met mos tussen de oprittegels (met brede grondvoeg).

We weten het ook niet goed meer welk product nog effectief is (en dan vooral zonder ook het gras zelf aan te pakken op het gazon).
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer
Recent bedankt: 1 keer

Verticuteren

https://perfectonderhouden.be/gras-vert ... eer-en-hoe

Verticuteren in de lente

De lente is het beste tijdstip om het gazon te verticuteren. Zodra de temperatuur constant boven tien graden Celsius ligt en het gras al krachtig groeit, is het gazon na de derde of vierde maaibeurt sterk genoeg voor een “vertical cut”. Begin met een uitvoerige behandeling van de bodem en geef tot slot de eerste bemesting van het seizoen. Zo bereid je je groene tapijt voor op het nieuwe tuinseizoen. April en mei zijn de ideale maanden voor een schoonheidskuur van je gazon, want in het late voorjaar regenereert de bodem zeer snel.

Wanneer mag je niet verticuteren?

Zowel in het voorjaar als in de herfst kunnen er hitteperiodes zijn. Verticuteer dan zeker niet.
Verticuteer het gazon ook niet als de bodem nat is of bij regenweer. Het is moeilijker om de mulch eruit te kammen en de bodem wordt niet optimaal gereinigd.

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 322 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik gebruik al jaren "Greenstop" om in het voorjaar groene aanslag te verwijderen op metaal, hout, klinkers, arduin,....
1:1 vermengen met water. Minder dan 5€ de liter (dus 2 liter product).
Vrije verkoop (toelatinsnr. België 4600B). Is op basis van levende enzymen.
Makkelijkst in de rugsproeier drukpomp en gewoon even over de groene aanslag gaan en verder niets (uiteraard bij droog weer). Geen nabehandeling nodig. Wel wat geduld oefenen tot alles weg is (of je zou zesmaandelijks preventief moeten werken).
Blijft hier na behandeling 2 tot drie jaar groenvrij op verticale oppervoakten (hout) en een zestal maanden (dus het hele zomerseizoen) op horizontale verhardingen (klinkers, voegen van arduin).

Je kan ook al veel voorkomen door verhardingen genoeg te doen afhellen zodat water niet blijft staan en bij een houten terras er aan de bovenkant geen groeven zitten want het vuil hoopt zich daarin op en is een voedingsbodem voor groene aanslag (algen en mos).
Een terras in de zon heeft ook minder last van aanslag dan een terras/verharding in de schaduw.

Uiteraard niet in gazon. Kort gemaaid gazon is gewoon biologisch even dood als beton maar met een andere kleur.
Hier mogen alle bloemen en kruiden vrij groeien en worden alleen periodiek gemaaid op hoogte.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

gezien het hier een paar keer vermeld werd, greenstop gehaald en gesproeid... en euh...
dat is belachelijk goed voor het doel, effectief gewoon 1:1 gemengd, sproeiertje erbij, overal wat gesproeid/verneveld,
2 dagen later 0,0 groen te bespeuren.... als er zo'n product bestaat om het vuil te verwijderen zou magnifiek zijn :)

maar een product dat *zo* goed werkt (op hout, tegels, en beton), hoe fijn dat ook is, zal ongetwijfeld voor elk levend ding wel ongezond zijn (1 van de betonplaten waar het op gespoten was ziet er als NIEUW uit terwijl die al enige jaren onherkenbaar groen was (achterin en altijd in de schaduw, dusjah....)
ivob schreef: 19 maa 2024, 19:50 Vrije verkoop (toelatinsnr. België 4600B). Is op basis van levende enzymen.
gezien de werkzaamheid + de waarschuwingssymbolen betwijfel ik dat ten zeerste.

GHS05 - bijtende stoffen
GHS07 - schadelijk/irriterende stoffen
GHS09 - stoffen die schadelijk zijn voor aquatische organismen en het milieu.

als je naar de actieve stof gaat kijken (C12-16-alkyldimethybenzylammoniumchloridel) lijkt me dat ook niet echt op basis van een "levend enzyme" te zijn,
want dat is toch een syntetische stof?

ik denk als ik dit product opnieuw zou gebruiken, ik ook opnieuw zal zorgen dat de dieren even een dag of 2-3 niet buiten kunnen
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Werken deze producten ook tegen hardnekkerige mossen die je er zelfs nog niet met de hogedrukreiniger af krijgt?

We hebben zo iets nieuws gezellig op het terras, groeit héél langzaam jaar na jaar meer en heb nog niks gevonden dat dit er af krijgt.
Slaagt nu ook over op onze lichte gevelsteen op het muurtje aan het terras... Dat ziet er echt vuil uit alsof heel de muur vol gespat is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

nooit hogedruk geprobeerd (want niet goed voor de ondergrond), maar als ik kijk naar hoe effectief het was (zoals ik al zei: een betonplaat was ipv grijs gewoon helemaal, volledig, onherkenbaar, groen... en zelfs die ziet er nu gewoon nieuw uit).... dus dat denk ik dan wel.

ik heb het wel genereus bespoten/beneveld met de drukspuit dat je duidelijk zag dat de oppervlakken echt vochtig/nat waren met product, en dat op een droge dag, gevolgd door een paar droge dagen - mogelijks helpt dat ook wat extra
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 322 keer
Recent bedankt: 10 keer

honda4life schreef: 13 mei 2024, 19:45 Werken deze producten ook tegen hardnekkerige mossen die je er zelfs nog niet met de hogedrukreiniger af krijgt?
Yep, na een week verbrokkelen de moskorsten tot stof.
Werkt op steen, hout, stof (bv. witte tuinparasols die in de winter dichtgeplooid buiten blijven staan en dan groene aanslag krijgen), metaal,.....
Mag wel minstens 24 uur niet regenen (liefst 48 uur).

Maar ik gebruik om mos te bestrijden (om voor de hand liggende redenen op klinkers en niet op arduin!) ijzerhoudend grondwater. Planten en dieren geven er niet om maar mos kan daar niet tegen. Na een dag besproeid met ijzerwater begint het als ros te zien.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”