Bridging van 2 netwerken in Windows

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Emile51
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Een laptop beschikt over 2 NIC's.
De ene interface is een WiFi adapter, IP 192.168.1 enz, verbonden met een LAN netwerk.
De tweede andere is verbonden met een ander netwerk, 10.0.0. enz.
Hoe kan ik beide netwerken "bridgen" zodat het 192.168.1.X netwerk toegang heeft tot het 10.0.0.X netwerk?
Als ik beide netwerken bridge (via ncpa.cpl) en de IP adressen op beide ongewijzigd laat (IPv4 properties: auto) is er op alle twee netwerken geen verbinding meer.
Vermoedelijk moet ik daar alsnog manueel de IP adressen resp. gateways ingeven?
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 214 keer
Bedankt: 424 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Ben niet direct mee wat je wil bekomen ? Vanop je laptop ga je zowiezo toegang hebben tot beide netwerken. Of wil je dat een ander toestel op netwerk 1 toegang krijgt tot netwerk 2 door jouw laptop als 'bridge' te gebruiken ?

In het laatste geval zal je laptop dienst moeten doen als router, dat doe je door in het registry de waarde "IPEnableRouter" op 1 te zetten in de KEY: 'HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters'. (vereist een reboot). Daarna kan de IP's van jouw laptop als router ingeven op de vereiste toestellen kan je van de ene naar het andere netwerk (op voorwaarde dat je Windows Firewall uitstaat of correct geconfigureerd is daarvoor).

Maar dat zijn huis/tuin/keuken oplossingen van de onderste schaal zoiets ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Emile51
Plus Member
Plus Member

Bericht

Sasuke schreef: 16 maa 2024, 13:19 Of wil je dat een ander toestel op netwerk 1 toegang krijgt tot netwerk 2 door jouw laptop als 'bridge' te gebruiken ?
Inderdaad! Het is de bedoeling om van laptop 1 naar het netwerk van laptop 2 te gaan, dwz. dat van laptop 1 de camera's op het andere netwerk kunnen benaderd worden.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 214 keer
Bedankt: 424 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Daar bestaan volgens mij wel veeeel betere oplossingen voor, maar ok, het kan. Volgens mij is exact dezelfde vraag een hele tijd geleden al eens gesteld … toevallig ook niet door jou ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Emile51
Plus Member
Plus Member

Bericht

Hallo @Sasuke , ja hoor dat is mogelijk, als vrijwilliger probeer ik enkele vzw's verder te helpen.
Graag de veeeel betere oplossingen?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Als je via windows een netwerk bridged, dan moet je wel op het netwerk static routes instellen, want er zal een bridge zijn (en als je de router functie activeert ook routing), maar geen NAT.
Dat wil zeggen dat niemand op het normale netwerk weet dat er achter de bridge nog een ander netwerk zit (hoe zouden ze dat ook weten, het is hen niet vertelt in hun routing tables).
En om dat gebridgede netwerk te kunnen bereiken, moeten de toestellen die op het netwerk hangen dat wel verder verbonden is, uiteraard te weten komen hoe ze het achterliggende netwerk kunnen bereiken.
Je kan dat doen op laptop 1 zelf (dan kan enkel die aan netwerk 2), of je kan dat doen op de router van het netwerk.

Veel simpeler, btw, is om ofwel met een vlan een tweede netwerk te maken, of (technisch nog makkelijker) een routertje bij te hangen waar je dat tweede netwerk achter kan steken.
De "bridgen via windows" optie is eigenlijk enkel een labo-oefening die je in de praktijk niet moet doen.