dringend : Zwitserland - Italië

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Sofiake
Starter
Starter

Bericht

Mijn zoon vertrekt zaterdag op skireis naar Italië. Nu blijkt zijn hotel echter redelijk dicht bij Zwitserland te liggen en ze rijden ook door Zwitserland.
Ik heb op dit forum al veel info gevonden omtrent e-sims bv om de kosten in Zwitserland te beperken, maar ik ben een totale leek, en weet dus niet hoe dit praktisch aan te pakken 😨

Hoe kunnen we weten of hij in zijn hotel bv verbinding maakt met Zwitserland ipv Italië ? (ik heb nl al gehoord van mensen die in Oostenrijk of Italië waren maar bij wie hun telefoon blijkbaar met een Zwitserse verbinding zat ..).

En hoe moet hij het dan doen ? Roaming uit zetten om geen extra kosten te krijgen van Telenet ? Maar die e-sim werkt dan enkel in Zwitserland ?

Soit, alle tips welkom !! Ik zie door de bomen het bos niet meer :-)

Want de jeugd van tegenwoordig wil uiteraard gewoon wel 4G hebben op reis .. (de broer en zus waren met organisaties weg waar ze de wifi-code niet op hotel kregen, vandaar de "angst" ;-))
peroxide
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

De exacte procedure zal afhangen van welk besturingssysteem (en zelfs versie) er draait op de smartphone van je zoon, maar algemeen is het mogelijk om de netwerkselectie van automatisch op handmatig te zetten.
Dat zal je wel pas kunnen doen op locatie zelf. Ergens in het menu zal er een optie zijn om te zoeken naar beschikbare netwerken en dan zal hij een van de beschikbare providers van Oostenrijk moeten kiezen.
Let wel op dat wanneer hij bv. een uitstap maakt naar een dorp verderweg ofzo de smartphone verbinding met dat netwerk zou kunnen verliezen, dus dat hij dat ook af en toe moet controleren dat er geen ander netwerk is verbonden.
Over het algemeen is het bij zowat elke smartphone redelijk eenvoudig te zien met welke provider er is verbonden, dus dat af en toe bekijken kan veel miserie besparen 😉
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 510 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Tijdelijk een Jimmobile kaartje halen ? Buiten de EU kan je dan geen data verbruiken.
Nadeel, niet bereikbaar op het eigen nummer (tenzij Whatsapp).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 490 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

GigSky EU-plan op de eSim zetten (en ook actief zetten uiteraard).

Zal niet werken wanneer verbonden met Zwitserland, wel wanneer verbonden met EU-landen.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Dan moet je eerst controleren of je toestel wel geschikt is voor een e-sim.

Maar zoals eerder vermeld, manueel de provider kiezen.
Data roaming afzetting, en pas terug opzetten als je zeker op de Oostenrijkse provider zit.

Mvg
Sofiake
Starter
Starter

Bericht

ok bedankt allemaal ... ik zal alvast maar een limiet instellen qua verbruik ;-)
Want het lijkt me niet simpel om in t oog te houden.
Zijn gsm is geschikt voor e-sim en dan zal ik hem het manueel laten kiezen .. hopelijk lukt het.

Hoe kan je zien of een provider Zwitsers is ? Of zijn dat specifieke providers ? (ik bedoel maar, stel er is een Vodafone, kan dit dan zowel Zwitsers als Italiaans zijn? )
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Vorig jaar zonder problemen een eSim van https://www.airalo.com/europe-esim gebruikt in Zwitserland, en de andere landen op doorreis naar Italië (België / Luxemburg / Frankrijk / Italië).
Procedure voor installatie/activatie wordt duidelijk uitgelegd op de website.
If you can't beat them, confuse them.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 328 keer
Bedankt: 504 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Gebruik ook steeds meer airalo, gemakkelijk en geen verrassingen. Werkte steeds goed.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Je hebt inderdaad eSims die meerdere landen dekken.
Er zijn ook vergelijkingssites qua dekking/prijzen: https://esimdb.com bijvoorbeeld

Je schakelt dataroaming uit op zijn eigen sim en gebruikt dan voor zowel Oostenrijk als Zwitserland de eSim

Zelf redelijke goede ervaring met airalo (menalink in UAE/Oman. Issues in Qatar maar krediet terug gekregen via helpdesk) en Eskimo (Hebben een tijdje 1GB gratis gegeven, was ook in de UAE)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Sofiake
Starter
Starter

Bericht

Bedankt allemaal !

Toegevoegd na 3 minuten 54 seconden:
Iemand ervaringen met Holafly ? Lijkt me het goedkoopst voor onbeperkte data ..