1 OVH account voor thuis en onderweg

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Hoi,

Ik zou mijn OVH VoIP account graag zowel thuis – met een gewone telefoon – als onderweg – met een app willen gebruiken. Daarom heb ik contact opgenomen met OVH, en zij vertelden mij dat het niet mogelijk is om 1 account op meerdere toestellen gelijktijdig te registreren. Wat is hier de eenvoudigste oplossing voor?

Ik gebruik een FritzBox 7390 - die eigenlijk gewoon als ATA functioneert - want de wifi daarvan is verouderd. De Fritz is gekoppeld aan een Amplifi router – voor kwalitatieve wifi – en deze is verbonden met de Proximus Bbox3. De Amplifi router maakt zijn eigen PPPoe verbinding. Ik stel ook vast dat ik de Fon app niet kan gebruiken op de wifi van de Amplifi.

Welke stappen kan ik ondernemen om de door mij gewenste setup te laten werken?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

Je kan in de FB7390 een extra SIP-binnen extentie aanmaken en die mee connecteren aan je OVH-account.
In het linkse menu:
Telephony Devices -> Configure New Device.
Telephone -> Next.
LAN/WLAN (IP telephone) -> Next.
Aangeven dat het toestel verbonden is aan het OVH account.

Als het toestel gecreëerd is in de Fritzbox moet je er op klikken.
Bij 'Account information' moet je aanvinken: 'Allow registration from the Internet'.
(Normaal is het alleen via het home-netwerk).

Dit was de eerste stap.

Je moet ook een Dyndns-naam instellen op je Fritzbox zodat je hem van buitenuit kan bereiken.

Daarna kan je in principe een SIP-client app op je gsm als extentie van je Fritzbox laten fungeren. Je hebt username en password daarnet zelf geconfigureerd.

Mocht het niet direct werken kan je ook via je thuisnetwerk/wifi connecteren op de Fritzbox, als test. Of met een andere ATA.

Veel succes.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 903 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

freakske_b schreef: 08 maa 2024, 16:01 Ik gebruik een FritzBox 7390 - die eigenlijk gewoon als ATA functioneert - want de wifi daarvan is verouderd. De Fritz is gekoppeld aan een Amplifi router – voor kwalitatieve wifi – en deze is verbonden met de Proximus Bbox3. De Amplifi router maakt zijn eigen PPPoe verbinding. Ik stel ook vast dat ik de Fon app niet kan gebruiken op de wifi van de Amplifi.
Het is mij niet heel duidelijk of je de Fritz!Box in bovengenoemde configuratie ingesteld hebt als "router" of als "IP Client" achter jouw Amplifi router.
Gezien de Fon!App niet werkt vanop jouw lokaal netwerk, vermoed ik dat de Fritz!Box als router ingesteld is ...

De eerste voorwaarde om de set-up die @MarkDM voorstelde te laten werken, is dat je Fritz!Box van buitenaf bereikbaar is.
  • je kan hiervoor de nodige poorten openzetten in de Aplifi router.
  • of de Fritz!Box in DMZ zetten op de Aplifi router.
  • maar persoonlijk zou ik de Fritz!Box direct aansluiten op de Proximus Bbox3, en deze ook een eigen PPPoe verbinding laten maken.
    Op die manier krijgt je Fritz!Box een publiek IPv4 adres, en gemakkelijker van buitenaf bereikbaar.
    Maak dan ook een aparte dyndns account aan op de FritzBox.
Maak een "telefoontoestel" aan (Telephony device) op de Fritz!Box zoals @MarkDM hierboven uitlegt

Op jouw GSM moet je nu een Softphone instellen met volgende gegevens:
  • registrar = intern IP adres van de Fritz!Box (default 192.168.178.1)
  • proxy = extern IP adres van de Fritz!Box (of de dyndns naam van de Friz!Box
  • username en paswoord: zoals je zelf aangemaakt heb de Friz!Box
Nu zal je GSM meebellen met je OVH account, en je kan ook uitbellen met je OVH nummmer via de Fritz!Box thuis.

In plaats van een softphone kan je ook de Frite Fon!App gebruiken, maar dan moet je met de GSM een VPN connectie maken met de Fritz!Box thuis.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.