UniFi WiFi netwerk uitbreiden?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 53 keer

Bericht

Voor WiFi hangt er 1 UniFi AC Pro AP met de controller op Linux geïnstalleerd.
Werkt naar tevredenheid, enkel het bereik moet groter door nieuwe noden.
Omdat hier toch wat users zitten die Ubiquiti spul gebruiken probeer ik hier wat antwoorden te krijgen.
  1. Ik heb al iets over 'roaming' gezien; is dat effectief wat men ook 'handover' (dacht ik) noemt; dus dat een client niet geconnecteerd blijft terwijl er een andere AP dichterbij is na u te verplaatsen.
  2. Alhoewel er voorlopig, en misschien lang, geen device is met meer dan 802.11ac, dit is toch uit te breiden met om het 'om het even' welk AP van de UniFi reeks, niet?
  3. nav een ander topic over het vuil worden van die AP's: heeft de bevestiging, ttz verticaal tegen een muur, horizontaal tegen plafond of 'liggend op een kast' veel invloed op het bereik?
Alvast bedankt!
Heppie NY!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Ernie schreef: 04 maa 2024, 00:09 Ik heb al iets over 'roaming' gezien; is dat effectief wat men ook 'handover' (dacht ik) noemt; dus dat een client niet geconnecteerd blijft terwijl er een andere AP dichterbij is na u te verplaatsen.
Ja. De default instelling van UniFi, waarbij de roaming grotendeels aan de client overgelaten wordt, is goed genoeg. UniFi zorgt dat de AP's dezelfde naam en beveiliging uitzenden, en biedt aan de clients ook een element van 802.11v (specifiek 802.11v BSS Transition Management wat de optie "BSS Transition" is, die standaard aan staat) waarmee de AP de client informatie verstrekt om sneller/slimmer te kunnen roamen. De roaming gebeurt dan in 1-2 seconden max, zolang de dekking van de AP's goed is.

Als 1-2 seconden teveel is (bv omdat je VoIP gebruikt en je merkt dat je problemen hebt) kan je nog de optie "Fast Roaming" aanzetten (wat niet hetzelfde is als 802.11r Fast Transition, maar er wel elementen van bevat). Dit zal nog wat minieme winst opleveren in het geval van PSK (bij authenticatie via 802.1X/RADIUS is de winst wel veel meer). Het staat standaard niet aan omdat sommige clients er niet mee overweg kunnen - IoT en oudere clients vooral - en helemaal niet meer zullen verbinden. Enkel aanzetten dus als het echt nodig is en dan checken of er geen clients zijn die problemen hebben.

Als je last hebt met clients die toch niet roamen zoals het hoort zoals je in je voorbeeld beschrijft, kan je in Unifi de signaalsterke van de AP's aanpassen/optimaliseren ifv roaming. Als de signalen elkaar overlappen, en de clients blijven te lang bij een AP hangen, kan je bv het signaal van die AP wat zwakker zetten waardoor de clients sneller zullen roamen.

De oude proprietaire optie "Zero Handoff" is niet langer in gebruik.
Ernie schreef: 04 maa 2024, 00:09Alhoewel er voorlopig, en misschien lang, geen device is met meer dan 802.11ac, dit is toch uit te breiden met om het 'om het even' welk AP van de UniFi reeks, niet?
Erm ja, zolang die dezelfde UniFi controller en softwareversie ondersteunt als je huidige AP.
Ernie schreef: 04 maa 2024, 00:09nav een ander topic over het vuil worden van die AP's: heeft de bevestiging, ttz verticaal tegen een muur, horizontaal tegen plafond of 'liggend op een kast' veel invloed op het bereik?
Ja, absoluut.

De ronde zijn ontworpen voor aan het plafond. Als dat echt niet kan, aan de muur. Liggend op een kast gaat veel verlies betekenen, wat al dan niet een probleem zal zijn (afh hoe groot de ruimte is die bediend moet worden).
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hey CCatalyst, bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord!

CCatalyst schreef: 04 maa 2024, 06:28 De ronde zijn ontworpen voor aan het plafond
Dus die werken het beste in de richting loodrecht op de schotel...
Heb jij enig idee hoe ik die 'Azimuth, Elevation 0°, Elevation 90°' moet zien op de link die je gaf?
CCatalyst schreef: 04 maa 2024, 06:28 zolang die dezelfde UniFi controller en softwareversie ondersteunt als je huidige AP
Kan daarover niet meteen info vinden.

Ik zie nu bij de FAQ onder WiFi het volgende:
Can I wirelessly mesh my APs together?

Yes, all UniFi APs automatically form a mesh network, broadcasting the same WiFi so you can maintain connectivity while roaming between your access points.

Our APs also support wireless meshing to one another so you can eliminate dead zones without the need to run additional cabling. Simply plug your AP into a UniFi PoE Adapter connected to an AC power outlet within range of a nearby access point to enable setup.

Note that meshing is not available for Standalone Access Points (without UniFi).
Ik had natuurlijk al eerder over mesh bij WiFi 'gehoord' maar het was me niet duidelijk wat dat exact is.
Dus alle UniFi AP's die niet standalone kunnen werken kan je gebruiken om een mesh netwerk te creêren?!

Ik ben even in de war mbt mesh: is een extender iets anders dan een repeater?
Heppie NY!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ernie schreef: 04 maa 2024, 11:35 Dus die werken het beste in de richting loodrecht op de schotel...
Heb jij enig idee hoe ik die 'Azimuth, Elevation 0°, Elevation 90°' moet zien op de link die je gaf?
Bv bij een AP die aan het plafond hangt:

Azimuth = trek een denkbeeldige cirkel rond het middelpunt van AP, leg de 0/90/180/270 graden van die cirkel waar de foto van de AP zegt dat je ze moet leggen (gekleurde stipjes), en bekijk volgens op hoeveel graden een rechte lijn van de AP naar de client de cirkel doorkruist (hoogte mag je hier negeren)
Elevation 0 = client staat precies onder het middelpunt van de AP, in de regel dus precies onder het Ubiquiti logo van de AP
Elevation 90 = client staat precies op dezelfde hoogte als de AP, bv als je een ladder neemt en je houdt de client tegen het plafond op dezelfde hoogte van de AP.
Ernie schreef: 04 maa 2024, 11:35 Kan daarover niet meteen info vinden.
Beide AP's moeten met dezelfde controller kunnen werken, maar met je UAP-AC-PRO zal dat geen probleem zijn, wel met bv oudere modellen.
Ernie schreef: 04 maa 2024, 11:35Ik had natuurlijk al eerder over mesh bij WiFi 'gehoord' maar het was me niet duidelijk wat dat exact is.
Dus alle UniFi AP's die niet standalone kunnen werken kan je gebruiken om een mesh netwerk te creêren?!
Met standalone bedoelen ze dat je geen Unifi controller gebruikt, waarbij je de AP's elk individueel instelt ipv ze centraal via een controller te configureren. Zolang je de AP's dezelfde naam en beveiliging geeft zullen je clients nog wel overschakelen ertussen, maar omdat je AP's bij standalone geen enkele weet hebben van de andere AP's die er zijn, zal er geen 802.11v BSS Transition aangeboden worden waardoor die overschakeling wat langer zal duren. Ook Fast Roaming kan dan uiteraard niet.
Ernie schreef: 04 maa 2024, 11:35Ik ben even in de war mbt mesh: is een extender iets anders dan een repeater?
Zijn eerder consumententermen. Gaat telkens om extra AP's die de dekking van een draadloos netwerk groter maken. Een extender is bedraad verbonden met de rest van het netwerk, terwijl een repeater wireless verbonden is met een andere AP van het netwerk.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 05 maa 2024, 07:46 Beide AP's moeten met dezelfde controller kunnen werken, maar met je UAP-AC-PRO zal dat geen probleem zijn, wel met bv oudere modellen.
Ik heb hier nog een drietal AP LR's in gebruikt (zowat de eerste Unifi AP's) en die werken nog steeds op de allernieuwste controller (ondanks dat ze niet meer gesupporteerd zijn). Geen idee dus waar je stelling vandaan komt dat dit een probleem zou zijn bij oudere modellen.
CCatalyst schreef: 05 maa 2024, 07:46 Zijn eerder consumententermen. Gaat telkens om extra AP's die de dekking van een draadloos netwerk groter maken. Een extender is bedraad verbonden met de rest van het netwerk, terwijl een repeater wireless verbonden is met een andere AP van het netwerk.
Ik betwijfel of je definitie correct is, ik heb al verschillende "extenders" gezien die wireless verbonden waren. Als je kan blijf je trouwens weg van "wireless verbonden" AP's (en dus termen als mesh, repeater, extender) en zorg je dat ieder AP bedraad is aangesloten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

DarkV schreef: 05 maa 2024, 10:45
Ik heb hier nog een drietal AP LR's in gebruikt (zowat de eerste Unifi AP's) en die werken nog steeds op de allernieuwste controller (ondanks dat ze niet meer gesupporteerd zijn). Geen idee dus waar je stelling vandaan komt dat dit een probleem zou zijn bij oudere modellen.
De stelling komt bijvoorbeeld van het feit dat Unifi 5.7 de laatste versie is die de UAP-AC en UAP-AC-Outdoor nog ondersteunt, terwijl de U6's minstens 5.14 nodig hebben.

Wat je UAP-LR betreft, deze krijgt geen device-specifieke firmware updates meer en Ubiquiti raadt aan dat je deze vervangt, ook al kan de controller ze nog configureren. Ik betwijfel trouwens dat je op dit model nog de volledige Unifi ervaring hebt in versie 8.x.
DarkV schreef: 05 maa 2024, 10:45Ik betwijfel of je definitie correct is, ik heb al verschillende "extenders" gezien die wireless verbonden waren. Als je kan blijf je trouwens weg van "wireless verbonden" AP's (en dus termen als mesh, repeater, extender) en zorg je dat ieder AP bedraad is aangesloten.
Dat is hoe het op de consumentenmarkt gedefinieerd wordt. Ook eigen aan de consumentenmarkt is dat men vergeet waar de termen voor staan en ze door elkaar gebruikt.

In de enterprisewereld gebruiken we die termen niet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 05 maa 2024, 11:39 Wat je UAP-LR betreft, deze krijgt geen device-specifieke firmware updates meer en Ubiquiti raadt aan dat je deze vervangt, ook al kan de controller ze nog configureren. Ik betwijfel trouwens dat je op dit model nog de volledige Unifi ervaring hebt in versie 8.x.
De UAP-LR's werken hier prima (Teams video meetings met handovers zonder één glitch) met de recenste 8.x versie... BSS Transition (voor zover ik weet ook gesupporteerd door alle AP's) zit trouwens op WIFI network niveau en niet op AP niveau.

Voor bedrijven is het evident maar ik denk niet dat de meeste consumenten meteen al hun AP's vervangen als er een nieuw model uitkomt (en het fijne van Unifi is dat het dus ook niet hoeft).
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 05 maa 2024, 07:46 terwijl een repeater wireless verbonden is met een andere AP van het netwerk
Gewoon uit nieuwsgierigheid:
- dus met een repeater zou je evengoed moet kunnen roamen?
- met een repeater verlies je toch bandbreedte, niet?

Het is UniFi 6 Plus geworden, wordt morgen geleverd.
Prijs is lager en zou perfomanter zijn...
Heppie NY!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ernie schreef: 13 maa 2024, 21:53 - dus met een repeater zou je evengoed moet kunnen roamen?
Inderdaad... zelfs met twee verschillende WIFI netwerken lukt het tot op zekere hoogte.
Ernie schreef: 13 maa 2024, 21:53 - met een repeater verlies je toch bandbreedte, niet?
Is afhankelijk of er voor de onderlinge link een aparte radio wordt gebruikt of niet (de overhead is dan eerder beperkt).