Dag iedereen,
Ik plan met het gezin een reis naar Italië, meer bepaald in het dorpje Asciano. Dit als het financieel wat meezit (het zou nog kunnen moeten geannuleerd worden), maar da's een ander verhaal (werkgever heeft besloten om me vanaf 2025 met twee tot drie maanden vertraging uit te betalen).
Enfin, als de financiële goden me goed gezind zijn, ga ik dus in de laatste twee weken van juli naar Asciano, Italië, met het gezin (twee ouders, twee lagere schoolkinderen).
Wij gaan met de KIA Ev6, 77kwh, RWD. Via meerdere apps (ABRP, Chargemap, Plugsurfing, Fastned) is het intussen wel duidelijk dat er voldoende snelladers beschikbaar zijn langs het traject.
Mijn grootste bezorgdheid is dus niet range anxiety op zich, maar de lange wachtrijen (en dus - tijden) thv. zo'n supercharger in het hoogseizoen. En 't blijft Italië, dus ook wat bezorgdheid ivm. foutieve rapportering van al of niet vrij zijn van een lader.
Iemand ervaring mee?
Enige range anxiety bij reis naar Italië (maar niet om de klassieke reden)
- Mortov Molotov
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 58 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Even geen zin in een ideologische discussie. Daar is een ander forum afdeling voorCCatalyst schreef: 03 maa 2024, 09:07 Enige garantie om dit te vermijden is de EV laten staan en een verbrandingswagen huren voor de duur van de trip.

Andere suggesties?
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
Volgens alle EV rijders zijn er nergens wachttijden aan de laadpalen, trouwens eens je met een EV rijdt dan wordt wachten aan de lader op een autostrade superplezant. Het is volgens hen ook niet wachten dat je daar doet: je drinkt een koffie, eet een wafelke, gaat eens naar het toilet enz. enz. De mogelijkheden zijn eindeloos…
Ook geen antwoord op je vraag, ik weet het.
Mijn tip (gebaseerd op diesel tanken weliswaar) is de afrit nemen en ergens aan een supermarkt gaan tanken. Best aan de eerste afrit van een wat grotere stad zodat je met weinig omweg terug op de autostrade zit.
Gouden tip voor Frankrijk tijdens de drukke periodes: rij 1 afrit voor de peage er af, dan win je ook de wachttijd aan de peage.
Voor diesel is dat dan nog eens een pak goedkoper ook.
Ook geen antwoord op je vraag, ik weet het.

Mijn tip (gebaseerd op diesel tanken weliswaar) is de afrit nemen en ergens aan een supermarkt gaan tanken. Best aan de eerste afrit van een wat grotere stad zodat je met weinig omweg terug op de autostrade zit.
Gouden tip voor Frankrijk tijdens de drukke periodes: rij 1 afrit voor de peage er af, dan win je ook de wachttijd aan de peage.
Voor diesel is dat dan nog eens een pak goedkoper ook.
- Mortov Molotov
- Premium Member
Interessant. Ik ga inderdaad eens alternatieven noteren van snelladers op enkele km's van de autosnelweg.
Maar ik heb geen probleem met wachten aan een snellader zelf. Ik maak me zorgen omtrent de rij die staat te wachten voor zo'n (volledig bezette) snellader
Maar ik heb geen probleem met wachten aan een snellader zelf. Ik maak me zorgen omtrent de rij die staat te wachten voor zo'n (volledig bezette) snellader
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
Ik ben deze winter naar Oostenrijk en Italie gereden en dat op zich buiten het piek seizoen en vooral 's nachts en had op zich geen probleem al was het soms nipt (laatste lader).
Ik vraag me dus ook een beetje af hoe het gaat in drukkere tijden... maar heb er geen ervaring mee. Een bezette lader is op zich geen drama lijkt me (gemiddeld moet je 15 minuten wachten dan), als er een rij staat dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Ik vraag me dus ook een beetje af hoe het gaat in drukkere tijden... maar heb er geen ervaring mee. Een bezette lader is op zich geen drama lijkt me (gemiddeld moet je 15 minuten wachten dan), als er een rij staat dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat is het niet, ik rijd zelf met een EV (eigen keuze). Dat laat me ook toe om realistisch te zijn inzake het gebruik van EV, ipv ideologisch.Mortov Molotov schreef: 03 maa 2024, 10:52 Even geen zin in een ideologische discussie. Daar is een ander forum afdeling voor![]()
Ik leg de argumentatie verder uit:
- je gaat in het topseizoen naar een topbestemming met een EV, en je zal niet de enige zijn die dat zal doen, dus uiteraard zal de druk op de chargers groter zijn dan anders
- je zegt "anxiety" te hebben voor wachttijden en foutieve statusinformatie. Terecht gezien je met kleine kinderen reist, wat sowieso al geen eenvoudige klus is.
- maar je vraagt echter zaken die onmogelijk op voorhand geweten kunnen zijn:
=> over het algemeen zal het druk zijn aan de chargers, maar de drukte zal van minuut tot minuut verschillen, en ook van station tot station. Zeker 50% is dus "geluk" hebben (ook met de beschikbaarheid van de chargers (defecten) zelf trouwen), wat niet te voorspellen is.
=> je geeft ook onvoldoende details: ga je rijden op de gekende drukke dagen (vrijdag en weekend), of eerder de "iets rustigere" midweek? Ga je rijden 's nachts (wanneer capaciteit geen probleem zal zijn) of overdag? Mogelijks heb je dit nog niet gepland, en ben je dus nog flexibel hierin.
=> je kan ook niet zomaar voorspellingen maken obv het verleden (vorige zomer); op een jaar tijd zijn er weer zoveel meer EV's op de baan gekomen, terwijl het bijna onmogelijk is om een beeld te hebben van hoe het chargingpark geevolueerd is in andere landen, tenzij je daar regelmatig passeert. Om diezelfde reden zijn trip reports die meer dan 3 jaar geleden geschreven zijn al helemaal nutteloos inzake.
Daarom, we kunnen hier wel zeggen van dit of dat, maar uiteindelijk zal het op het moment zelf nog zeker 50% geluk zijn die het zal bepalen. In de regel zal dit zich vertalen naar stations waar je amper/niet moet wachten, en stations waar je wel lang zal moeten wachten. Gezien je anxiety voor het laatste raad ik je daarom aan om voor zekerheid te kiezen en een verbrandingswagen te huren voor de duur van de trip. Mocht de situatie anders zijn (je reist alleen of enkel met een partner bv) of indien er geen sprake was van anxiety, dan zou ik dat advies niet geven.
Een alternatief is om zoveel mogelijk controle te nemen over de factor geluk, en dat is ook hetgeen ik je dan zou aanraden als je toch voor de EV kiest, veeleer dat ik voorspellingen zou zitten geven zonder gegronde basis:
- door de verplaatsing met de EV te doen op de kalmere uren, maw 's nachts, ga je veel meer kans hebben op geluk aan de stations. Bovendien vermijd je dan ook zowat alle files.
- door de verplaatsing met de EV in de midweek te doen, ga je ook meer kans op geluk hebben de stations (maar lang niet zoveel als de vorige factor)
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 maa 2024, 21:27, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Al even anekdotisch heb je dit voorbeeld van een 2022 zomerdag aan de overkant van de Adriatische Zee, alsook dit verslag van een trip in Italie vorige zomer. Beiden zijn ze even veel/weinig waard als uw situatie: het zijn momentopnames in tijd.jutuiz schreef: 03 maa 2024, 21:25 Situatie tot vandaag. Ik heb nog nooit moeten wachten aan snelladers langs de snelweg.
Om mijn punt maar aan te tonen: geluk hebben is (meer dan) 50%. Als je daar perfect mee kan leven a la "we zijn op vakantie, we hebben tijd, we wachten wel" dan kan je perfect met de EV weg. Als dat daarentegen een stressrit nog meer gestresseerd zal maken - omdat je reis compleet volgepland is en je geen marge hebt, of omdat je met kleine kinderen reist, of iets anders - en je dat niet wil riskeren, wat ik bij OP toch een beetje tussen de lijnen lees, dan kies je IMHO beter voor zekerheid OF neem je de EV maar plan je je ritten tussen de gekende drukste momenten door.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Zoals CC al herhaaldelijk stelt vraag je het onmogelijke.
Je hebt zelf geen glazen bol maar je verwacht van ons wel dat we in jouw toekomst kunnen kijken?
En zoals ook al opgemerkt ben jij de enige die deze toekomst deels kan beïnvloeden.
Wil je in het hoogseizoen richting zuiden en dat dan nog op een uur en dag dat een groot deel van de meute hetzelfde wil
dan zal je geduld moeten hebben. Niet alleen aan laadpalen maar ook onderweg.
Wanneer je op die tijdstippen elektrisch of fossiel rijdt doet er immers weinig toe want het is overal op de knelpunten stapvoets verkeer en dat is zeker niet alleen aan snelladers.
Wanneer je, begrijpelijk, dat geduld niet wil opbrengen en/of dat risico niet wil lopen zal je je plannen moeten aanpassen en, zoals ook al aangehaald, vertrekken buiten de tijdstippen dat de meute dat doet of via een andere route (niet op dagen van in- en uittocht, bij voorkeur 's nachts, niet via autosnelwegen maar via binnenwegen,.......). Dan zal je niet alleen meer vrije laadpalen hebben onderweg maar ook minder stilstaand verkeer op de verkeersassen richting zuiden.
Die keuze kan niemand van ons voor je maken.
De keuze ligt dus alleen bij jou en de gevolgen ook.
Ervaringen uit het verleden geven immers geen garantie voor ervaringen in de toekomst.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 597 keer
- Bedankt: 726 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Dat is nu DE reden waarom ik die periode niet op reis ga. Het is overal druk, het is duurder en het is met veel kans hier ook mooi weer. Ik begrijp dat niet iedereen zo vrij kan kiezen door kinderen en andere voorwaarden maar velen die het wel kunnen gaan toch altijd dezelfde periode op reis.
En zelfs als je toch in een drukke periode ergens moet zijn, bereid u dan voor. Is het geen optie om een ander vervoermiddel te nemen en ginder een wagen te huren?
Je kan ook, zoals anderen al opmerkten, uw reistijden zo kiezen dat de kansen op problemen minimaal zijn. Het is trouwens een hele rit dus tussenstoppen zijn ook een optie. Je komt veel minder vermoeid uit de wagen, je hebt meer diverse bestemmingen en je wagen kan gewoon opladen zonder problemen. Tussen Toscane en Vlaanderen is er nog wel wat te zien/beleven.
Zelf wil ik liefst mijn vakantie beleven zonder stress, als ik tegen een bestemming op kijk ga ik elders, bestemmingen genoeg. Anderzijds zijn er in die periode ook veel dichterbij leuke plekken te vinden.
En zelfs als je toch in een drukke periode ergens moet zijn, bereid u dan voor. Is het geen optie om een ander vervoermiddel te nemen en ginder een wagen te huren?
Je kan ook, zoals anderen al opmerkten, uw reistijden zo kiezen dat de kansen op problemen minimaal zijn. Het is trouwens een hele rit dus tussenstoppen zijn ook een optie. Je komt veel minder vermoeid uit de wagen, je hebt meer diverse bestemmingen en je wagen kan gewoon opladen zonder problemen. Tussen Toscane en Vlaanderen is er nog wel wat te zien/beleven.
Zelf wil ik liefst mijn vakantie beleven zonder stress, als ik tegen een bestemming op kijk ga ik elders, bestemmingen genoeg. Anderzijds zijn er in die periode ook veel dichterbij leuke plekken te vinden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Mortov Molotov
- Premium Member
Dank allemaal voor de tips. Er is uiteraard het hoogseizoen op zich, maar inderdaad, EV of ICE, ik ga toch eens proberen mijn aankomst en vertrekdata aan te passen. Want het lijkt er effectief op dat dit alles de grootste invloed zal kennen.