Hebben ze hier fiber gelegd?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Vorige week hebben ze het voetpad in onze straat opengelegd. Op twee dagen waren de werken weer klaar. Volgens alle communicatie van de gemeente ging het over het plaatsen van nieuwe openbare verlichting. Er staan nu effectief ook nieuwe aansluitingen voor palen. Verder hebben ze het nergens over. Overal staat enkel “nieuwe straatverlichting”. Nu stond er op het blad van de aannemer zelf (dus niet van de gemeente) dat er hinder zou zijn. Er zou gewerkt worden door Fluvius en Fiberklaar. Dat doet me vermoeden dat ze ook fiber hebben gelegd. Ik zie iets verderop in de straat dat er ook een stukje stoep is open geweest tussen de hele lange sleuf die ze door de hele straat hebben gemaakt, en een kastje waar nog een sticker op hangt van Integan. Mag ik beginnen hopen dat hier toch fiber gelegd is of niet? (Volgens de site van Fiberklaar zijn er “geen concrete plannen” om fiber te leggen in mijn straat.)
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Integan = Fluvius.

Toevallig de kleuren gezien van de wachtbuizen?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Bericht

De andere kant van straat moeten ze nog doen. Er liggen zwarte en blauwe rollen klaar.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 61 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Zwart is Telenet en blauw is Fiberklaar.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

kippewit schreef: 02 maa 2024, 13:31Mag ik beginnen hopen dat hier toch fiber gelegd is of niet? (Volgens de site van Fiberklaar zijn er “geen concrete plannen” om fiber te leggen in mijn straat.)
Proximus en een netwerkpartner zoals Fiberklaar hebben concrete plannen om in totaal 4,2 miljoen Belgische adressen op fiber aansluitbaar te maken tegen eind 2028. (Momenteel staat de teller op 1,7 miljoen aansluitbare adressen.)

Iedereen die in een bebouwde kom van een gemeente woont zal tegen die datum op fiber aansluitbaar zijn.

Integan bestaat niet meer, dat is opgegaan in het nieuwe netwerkbedrijf Wyre dat alle coaxkabel en glasvezel voor providers als Telenet en Orange beheert.

Als er zwarte buizen met witte of oranje streep (Wyre) en blauwe buizen (Fiberklaar) in je straat liggen zal je dus op termijn bij alle providers een fiberabonnement kunnen bestellen.

Dus ja, je zal in de toekomst fiber kunnen krijgen maar als er vandaag nog niets officieels is aangekondigd voor je gemeente zal je wellicht pas ten vroegste in 2026 aansluitbaar zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 136 keer

Bericht

De aanleg van wachtbuizen zegt inderdaad niets. Hier liggen ze al sedert eind maart vorig jaar en nog altijd geen fiber.

Wat krijg je als je adres check doet via volgende link: https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... e-toe.html ? Dit geeft al een kleine indicatie.

Toegevoegd na 4 minuten 47 seconden:
koenraaddeconinck schreef: 02 maa 2024, 20:46 De aanleg van wachtbuizen zegt inderdaad niets. Hier liggen ze al sedert eind maart vorig jaar en nog altijd geen fiber.

Wat krijg je als je adres check doet via volgende link: https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... e-toe.html ? Dit geeft al een kleine indicatie.
Kort na nieuwjaar, folder in de bus van Telenet hier met de melding dat fiber op komst was en dat ik mocht bellen voor meer info. Het antwoord dat ik kreeg van de betrokken medewerkster was dat fiber nog niet noodzakelijk was en dat het huidig netwerk ruimschoots aan de huidige vereisten voldoet. Toen ik betrokkene confronteerde met de brakke services van TN hier, kreeg ik het antwoord dat de kuststreek voor TN fiber tout court voorrang zou krijgen en dat ik de eerste jaren nog niet op TN fiber hoefde te hopen. Ook hier ligt al sedert hoger vermeld tijdstip een wachtbuis.

Hier stond op de buizen in koeien van letters "glasvezel Proximus" en "glasvezel Telenet".
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Als er openbare werken plaatsvinden dan gebeurt het vaak dat ook andere partijen ervan profiteren om ook zaken in de grond te steken omdat de gemeenten en steden niet happig zijn dat een straat iedere maand wordt opengelegd en omdat het kostenbesparend is. Wyre en Fiberklaar zullen hierbij dus mogelijks van die werken geprofiteerd om al een deel buizen in de grond te steken. Dat wil niet zeggen dat er daar op korte termijn glasvezel zal worden doorgeblazen.
katoke66
Starter
Starter

Bericht

Sinds een aantal maanden heeft fiberklaar hier in de straat de werken uitgevoerd.
Wanneer ik nu een aansluiting wens via Edpnet, wat zijn dan de volgende stappen ?

Moet ik wachten tot Proximus effectief fiber tot aan de woning legt ?

Wanneer ik de check doe via Proximus krijg ik de melding dat fiber 'binnenkort' zal beschikbaar zijn :-(

Als ik het goed begrijp zijn er dus enkel wachtbuizen gelegd door fiberklaar ? :cry:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

katoke66 schreef: 05 maa 2024, 11:25 Sinds een aantal maanden heeft fiberklaar hier in de straat de werken uitgevoerd.
Wanneer ik nu een aansluiting wens via Edpnet, wat zijn dan de volgende stappen ?
Als je een fiberabonnement van Edpnet wil, zal je nog even geduld moeten hebben. (Via VDSL (max 100 Mbps) kan je wel al abonneren en dan bestel je gewoon een VDSL-abonnement rechtstreeks bij Edpnet.)

Wat betreft fiber, is de volgende stap inschrijven voor een gratis huisaansluiting via Fiberklaar: https://www.fiberklaar.be/nl/check-jouw-adres
Je kan ook al eens nadenken over hoe en waar de fiberkabel binnengebracht mag worden. Dat wordt dan uiteindelijk afgesproken tijdens een eerste huisbezoek van Fiberklaar: https://www.fiberklaar.be/huisbezoek

Let wel, de aanleg gebeurt in verschillende fases.
Tussen de aanleg van lege buizen onder het voetpad en een actieve fiberaansluiting in je woning kunnen zeker 18 maanden verlopen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 136 keer

Bericht

Tja, het is en blijft inderdaad (af)wachten en die wachtbuizen zeggen niks. Wel betreur ik het dat men nergens een soort van grove inschatting qua richtdatum geeft: niet FK, niet Solutions 30, niet PX.

De laatste tijd word ik wel als TN- klant opvallend veel overspoeld met anti-reclame voor fiber ... Essentie van hun boodschappen via folder, brieven en nu ook mail is dat fiber niet nodig is omdat hun huidig netwerk voldoende performant is ( je mag dan natuurlijk niet denken aan de frequentie waarmee problemen opduiken) maar ze rollen het wel zelf uit :bang:

Ongetwijfeld zal het zo zijn dat ze zelf uiteraard zicht hebben op gebieden waar fiber komende is en daar het klantenverlies willen proberen te beperken ? Nogmaals, waarom geen samenwerking om de uitrol van fiber te versnellen. Gemiste kans.
deman3417
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

raf1 schreef: 05 maa 2024, 12:04
katoke66 schreef: 05 maa 2024, 11:25 Sinds een aantal maanden heeft fiberklaar hier in de straat de werken uitgevoerd.
Als je een fiberabonnement van Edpnet wil, zal je nog even geduld moeten hebben. (Via VDSL (max 100 Mbps) kan je wel al abonneren en dan bestel je gewoon een VDSL-abonnement rechtstreeks bij Edpnet.)

Wat betreft fiber, is de volgende stap inschrijven voor een gratis huisaansluiting via Fiberklaar: https://www.fiberklaar.be/nl/check-jouw-adres
Je kan ook al eens nadenken over hoe en waar de fiberkabel binnengebracht mag worden. Dat wordt dan uiteindelijk afgesproken tijdens een eerste huisbezoek van Fiberklaar: https://www.fiberklaar.be/huisbezoek

Let wel, de aanleg gebeurt in verschillende fases.
Tussen de aanleg van lege buizen onder het voetpad en een actieve fiberaansluiting in je woning kunnen zeker 18 maanden verlopen.
Dan heb ik hoop. Het FB buisje ligt als 1 jaar en 4 maanden leeg in huis.