Modeminstellingen (port forward, firewall, ...) werkt al maanden niet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Koyan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

Bij zowel mijn ouders als mijn zus lukt het al maanden niet om de firewall-instellingen aan te passen.

Als ik IPv4 NAT of IPv6 forwards toevoeg, aanpas of verwijder komt er geen 'WIJZIG' knop, dus kan ik die niet bevestigen. Er MOET een DMZ IP ingesteld zijn (hoewel ik dit niet wil), dit uitschakelen lukt niet. Firewall in- of uitschakelen lukt ook niet.

Heel af en toe, en volledig willekeurig, komt de 'WIJZIG' knop onderaan in beeld, maar zelfs dan worden de wijzigingen gewoon niet behouden.

De modem resetten helpt niet. De modem 'naar de fabrieksinstellingen' terugzetten, om alle oude port forwards en dergelijke te verwijderen, lukt ook niet, al die oude instellingen worden gewoon behouden.

De helpdesk is natuurlijk totaal nutteloos, verder dan 'herstart of reset de modem eens' komen ze daar niet.

Als iemand nog een idee heeft, hoor ik het graag, maar ik vrees dat het hopeloos is. Ik hoop dat ik mijn familie uiteindelijk toch eens kan overtuigen naar de concurrentie over te stappen.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 288 keer
Bedankt: 195 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Als DMZ het enige criterium is, dan stel je dat toch in op een onbestaand intern IP? Oké, 't is een pleister plakken, maar dan kan je tenminste verder...
Computer(k)nul
Koyan
Plus Member
Plus Member

Bericht

Nee, het probleem is dat ik niks kan aanpassen. DMZ, IPv4 NAT, IPv6 forwards, subnet aanpassen (192.168.xxx.0/24), ... Letterlijk niets werkt zoals het hoort, die modems zijn niet te bedienen. Als DMZ het enige probleem was zou ik al erg blij zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Naast de kwestie, maar... TN zijn systeem om de router via hun site te moeten aanpassen is "dikken BS"; ik adviseer altijd een eigen routertje te steken.
Area57
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Een voorlopige oplossing is de aanpassingen door de Telenet klantendienst zelf te laten aanpassen via hun interne systeem.
Ik raad je aan om alle gevraagde modem-instellingen door te geven via hun contactformulier of via WhatsApp: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... -services/
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 1634 keer
Recent bedankt: 19 keer

Bericht

LOL, dat is geen oplossing, dat is nog meer miserie.
Hiermee is ook bevestigd dat de IT-problemen bij Telenet ondertussen structureel zijn en niet opgelost geraken.

Volgens mij zijn er maar twee oplossingen die werkbaar en aanvaardbaar zijn:
  • eigen router gebruiken en modemwissel naar de Telenet CV8560E die bridge-mode (MAC pass-through) ondersteunt
  • overstap naar elke(!) andere Belgische provider die een modem meelevert die feilloos functioneert én standaard échte bridge-mode ondersteunt
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

raf1 schreef: 04 maa 2024, 19:40 Volgens mij zijn er maar twee oplossingen die werkbaar en aanvaardbaar zijn:
Derde oplossing (wat ik doe): uitzitten tot november en dan eigen gekochte modem gebruiken. Als we geluk hebben staat Telenet het nog eerder toe, maar we gaan uit van november.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dus je hebt vandaag port forwarding nodig, het werkt niet en jij gaat wachten tot november? :bang:
Absurd!
Koyan
Plus Member
Plus Member

Bericht

Ik ben ook eens op de netweters site gaan rondkijken en zie dat dit inderdaad al vele maanden/meer dan een jaar niet werkt voor heel veel mensen. Onvoorstelbaar gewoon, je eigen netwerk beheren is toch een absolute basisbehoefte.

Ik ben het volledig eens met raf1, de enige echte oplossingen zijn een eigen router, of nog veel beter, een andere ISP.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

raf1 schreef: 05 maa 2024, 05:53 Dus je hebt vandaag port forwarding nodig, het werkt niet en jij gaat wachten tot november? :bang:
Absurd!
Ik niet, ik heb overal nog de oudere modem-only's (zonder bridge mode), alhoewel ik ze wel wil vervangen maar dat dus zeker niet aan Telenet ga overlaten.

Als je dat geluk niet hebt zal wachten tot november je enige optie zijn als veranderen van ISP geen mogelijkheid is, ook met die bridge mode kan je nooit gerust zijn dat het goed zal blijven lopen want TN kan het op afstand altijd uitschakelen (bewust of per ongeluk) zonder dat je op de hoogte zou gebracht worden en stel je voor dat je het dan ook niet meer opnieuw kan activeren in hun interface...

Absurd is het zeker, net zoals telkens weer stemmen op politici die het duopolie in stand houden waardoor veranderen van ISP vaak geen mogelijkheid is.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 288 keer
Bedankt: 195 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 05 maa 2024, 07:51 Ik niet, ik heb overal nog de oudere modem-only's (zonder bridge mode), alhoewel ik ze wel wil vervangen maar dat dus zeker niet aan Telenet ga overlaten.
Deze draad onderbouwt mijn argumentatie dat ik mijn CV7160's liefst zo lang mogelijk hou. Ik vertrouw die CV8560's (nog steeds) niet...
Computer(k)nul
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De term duopolie is wel wat voorbijgestreefd. Telenet heeft 1,7 miljoen vaste internetlijnen, Orange heeft 1 miljoen vaste internetlijnen en Proximus heeft 2,3 miljoen vaste internetlijnen.

De schuld op politici schuiven is anno 2024 wel heel gemakkelijk.

Er is genoeg keuze als je betrouwbare port forwarding nodig hebt. Telenet is de enige die standaard een modem meelevert waarbij port forwarding maar half of helemaal niet werkt.

Een keuze wel of niet maken ligt volledig aan jezelf.