Kabelgoten voor fiber: wie zorgt ervoor?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Electribe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 37 keer

Bericht

Ik woon in een straat waar ik blijkbaar het enige huisnummer heb waar fiber nog niet beschikbaar is. Eender welk huisnummer ik ingeef op de site van Proximus, telkens krijg ik te zien dat fiber beschikbaar is, behalve voor mijn huisnummer.

Via X (Twitter) heb ik Proximus hiervoor kunnen contacteren en daar wist men mij te zeggen dat er eerst nog kabelgoten moeten gelegd worden vooraleer men fiber kan aansluiten. Maar wie moet er voor die kabelgoten zorgen? Proximus of de eigenaar (ik zelf ben huurder)?

De eigenaar vertelde mij dat hij maanden geleden al een overeenkomst met Proximus heeft ondertekend om kabels doorheen het gebouw (blok met 6 appartementen) te plaatsen, maar tot op heden niks meer van gehoord.

Het is enorm frustrerend om te zien dat heel de straat hier aansluitbaar is behalve ik.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Ah, een appartementsblok; ja, dan moet iirc de eigenaar regelen dat de externe fiber intern naar de appartementen verdeeld wordt.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 1645 keer
Recent bedankt: 30 keer

Bericht

Als de eigenaar een overeenkomst heeft voor gratis aanleg van fiberbekabeling (inclusief goten) door Proximus, dan kan je bijna niet anders dan geduld oefenen tot Proximus die werken uitvoert.

In het andere geval zal je als huurder zelf initiatief moeten nemen en in de buidel moeten tasten om in overleg met de eigenaar (en eigenaarsvereniging van het appartementsblok) zelf een aannemer aan te stellen die deze werken voor jouw rekening kan uitvoeren.
Electribe
Pro Member
Pro Member

Bericht

Vandaag kwam ik thuis en zag dat er een kabel naar binnen liep die hier naartoe gaat:
IMG_20240307_190201.jpg
Iemand een idee of dit voor fiber is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ja, dat is een floorbox waaruit fiber verdeeld wordt naar individuele appartementen.
Electribe
Pro Member
Pro Member

Bericht

Er komt dus eindelijk schot in de zaak :-D
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 5 keer

Bericht

Ja, zo een floorbox hangt er bij ons in de technische ruimte van het appartementsgebouw ook al een dikke 10 maanden, maar de verdeling van de appartementen is nog niet gedaan, dus ik zou daar niet uit afleiden dat het nu per se snel zal gaan :-)

Ik heb enkele maanden geleden eens gevraagd op het community forum van Proximus of zij wisten wanneer de rest van de werken zou gebeuren en toen zeiden ze daar dat die in maart 2024 voorzien waren. Als dat effectief klopt zal er een jaar verstreken zijn tussen binnentrekken van de fiber / installatie floorbox en effectieve aansluitbaarheid.
Electribe
Pro Member
Pro Member

Bericht

Die floorbox hangt er sinds gisteren en vandaag zag ik dat ze al begonnen waren met kabelgoten te leggen naar de appartementen, dus ik blijf hopen dat het nu snel zal gaan :lol:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Als het fibernetwerk in de straat operationeel is dan werken ze vanzelfsprekend ook de huisaansluitingen zo snel mogelijk af om zoveel mogelijk betalende abonnees te hebben.