In het weekend ben ik eens wat aan het experimenteren geweest met OMV omdat mijn Synology DS 414j begint na te laten, soms reageert deze totaal niet meer en begint de welgekende blauwe LED te knipperen, na deze dan handmatig uit te zetten (powerknop inhouden) en terug op te starten werkt alles weer. Op het net al zitten zoeken en een aantal dingen geprobeerd zoals nieuwe voeding etc. maar het helpt niet.
Daarom dat ik eens aan het kijken was om zelf iets te bouwen met wat oudere hardware, een oudere computer genomen, een SSD ingestoken en daar OMV opgezet, toen mijn twee (in RAID) harde schijven uit de synology gehaald en in de computer gestoken, OMV ziet dat deze in RAID (mirror) staat, maar synology gebruikt een iets andere variant, ik heb dit nagevraagd op het OMV forum. Dus eigenlijk moet ik van nul beginnen, eerst backup maken etc.
Mijn vraag is nu of hier mensen zijn die OMV gebruiken en wat die er van vinden of misschien TrueNas gebruiken?
OpenMediaVault ervaringen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 45 keer
Ik heb ooit kort eens OpenMediaVault bekeken. Omdat ik maar iets eenvoudigs nodig had (1 disk NAS in een Micro PC) was dat opzich voldoende. Maar het voelde heel oudbollig aan. Het was vaak ook outdated etc... Vooral extra dingen via plugins. Het draait op Linux Debian en raid loopt via mdadm.
Uiteindelijk zelf Linux Debian geïnstalleerd met Samba voor filesharing en Webmin om het via een webgui te beheren. Zeer stabiel.
Sinds kort volledig overgestapt naar TrueNAS voor de thuisnas. Ik had er professioneel al wat ervaring mee en had thuis meer opslagmogelijkheden nodig (smb/nfs/iscsi)
Omdat TrueNAS ook professionele producten verkoopt zit het veel beter inelkaar.
Ze hebben een FreeBSD en Linux Debian variant (TrueNAS scale, TrueNAS core). De Scale variant op Linux is minder kieskeurig kwa hardware tegenover Core. Het gebruikt ZFS als filesysteem wat iets hogere specificaties vraagt tegenover OMV met mdadm.
Uiteindelijk zelf Linux Debian geïnstalleerd met Samba voor filesharing en Webmin om het via een webgui te beheren. Zeer stabiel.
Sinds kort volledig overgestapt naar TrueNAS voor de thuisnas. Ik had er professioneel al wat ervaring mee en had thuis meer opslagmogelijkheden nodig (smb/nfs/iscsi)
Omdat TrueNAS ook professionele producten verkoopt zit het veel beter inelkaar.
Ze hebben een FreeBSD en Linux Debian variant (TrueNAS scale, TrueNAS core). De Scale variant op Linux is minder kieskeurig kwa hardware tegenover Core. Het gebruikt ZFS als filesysteem wat iets hogere specificaties vraagt tegenover OMV met mdadm.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
- Bedankt: 81 keer
- Recent bedankt: 2 keer
TrueNas ga ik ook nog eens testen, voor mij persoonlijk moet ik ook niet zo veel toeters en bellen hebben. Maar als ik eenmaal iets in gebruik heb hoop ik ook dat het dan voor vele jaren kan dienen en niet dat ik weer naar iets anders moet switchen.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
- Bedankt: 473 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Ik gebruik zelf Proxmox met ZFS, met daar dan zelf nfs/samba shares op gedefinieerd.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
- Bedankt: 473 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Xpenology is op eigen risico. Als de apps niet meer werken of het ding niet meer start is het 100% voor jou.
Verder ben je imho beter af om een andere opensource oplossing te leren gebruiken dan dit proprietary ding.
Verder ben je imho beter af om een andere opensource oplossing te leren gebruiken dan dit proprietary ding.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4