nav het stopzetten van free ESXi ga ik toch vroeg of laat eens moeten overstappen naar ProxMox. (zoals zovelen zeker ?)
Migreren is niet click & go had ik al begrepen, opnieuw opzetten van de VM's is op zich niet zo een ramp. Op een dag moet dit wel te doen zijn, en ik heb hier nog 2 oude DL360G4(of5) liggen waarmee ik kan testen op voorhand
Maar wat ik niet goed weet is hoe PVE met hardware passthrough omgaat, en da's wel een dingetje.
Ik heb 2 devices die bij ESXi getunneld zitten naar een VM:
-een ZWave USB stick naar m'n domoticz
-de ingebouwde VGA kaart naar m'n Emby Server voor hardware decoding
Is dit iets wat goed werkt in PVE ? Ik kan eea opzoeken, maar real life ervaringen zijn altijd beter dan de zaken die je kan vinden op www.
ESXi Free naar ProxMox, hardware passthrough
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 214 keer
- Bedankt: 424 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Een usb stick is alvast geen issue ... VGA passthrough is wel iets anders. Dat is zeker niet plug&play of een 'functie' inschakelen. GPU passthrough vereist manuele aanpassingen aan de grub bootloader en het blacklisten van de hardware in het PVE OS e.d. ... zal je toch wel ff moeten uitzoeken, maar het 'werkt'. Wel opletten, bij een major upgrade ga je dat opnieuw moeten doen. Eventueel kan je ook eens kijken naar Hyper-V of Nutanix Community Edition ? (die laatste is wel beperkter in GPU support)
Zelf heb ik een jaarlijks abbo op de VMUG Advantage (VMware User Group) welke voor 200 EUR/jaar toegang geeft tot zowat de volledige vSphere producten reeks (incl. de enterprise dingen zoals NSX, vRealize, ...)
Proxmox:
Zelf heb ik een jaarlijks abbo op de VMUG Advantage (VMware User Group) welke voor 200 EUR/jaar toegang geeft tot zowat de volledige vSphere producten reeks (incl. de enterprise dingen zoals NSX, vRealize, ...)
Proxmox:
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
- Bedankt: 473 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Ik heb het zonder teveel problemen werkende. Het vervelende is dat je die kaart moet uitschakelen in het host-os, en dat is wat prutsen.
Wat betreft die VMUUG, gaat Broadcom die ook niet duurder maken?
Wat betreft die VMUUG, gaat Broadcom die ook niet duurder maken?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 214 keer
- Bedankt: 424 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Goh, dat duurder maken is op dit moment vooral een issue voor de kleinere klanten. Grotere klanten die voorheen enterprise plus en nog wat addons hadden gaan er zelfs wat op vooruit qua pricing.
Maar klanten met minder dan 4 hosts, die zien de kosten wel dramatisch stijgen (x10 tot x30/jaar). Maar volgens de VMUG zou het advantage programma blijven …
Maar klanten met minder dan 4 hosts, die zien de kosten wel dramatisch stijgen (x10 tot x30/jaar). Maar volgens de VMUG zou het advantage programma blijven …