Ik heb een paar vragen ivm de algemene vergadering van een VME (er is nog geen echte syndicus, nu is de bouwheer dat nog, sommige appartementen zijn nog niet voorlopig opgeleverd, gemeenschappelijke delen ook nog niet)
Onze blok: 16 Appartementen waarvan nog 3 op naam van de bouwheer (2176/10000)
Vraag: Kan hij aan drie mensen een volmacht geven? Of heeft hij slechts recht op 1 stem?
Als we willen stemmen moet er bij bepaalde punten (50 % +1) van de stemmen. Wat betekent dit?
Meer dan de helft van de quotienten? 50% van de stemmen + 1 extra (5001/10000 als iedereen aanwezig is?)
Wat als de syndius (in dit geval de bouwheer) het verslag na 30 dagen nog niet heeft doorgestuurd? Is deze dan nog geldig?
Heb je als mede-eigenaar recht om de boekhouding in te kijken tijdens het lopende jaar?
De bouwheer wil geen PID afgeven. Kan een syndicus (andere) hier bij helpen?
VME / Algemene vergadering (Vragen)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 40 keer
De bouwheer heeft recht op het deel van de quotiteiten waar hij eigenaar van is. Dat geldt voor zowel aanwezigheid als stemmen.
50% + 1 betekent inderdaad dat wat je hierboven zegt.
Beslissingen op de vergadering blijven geldig, die staan immers in de notulen. Je hoeft daarvoor het verslag niet binnen een bepaalde tijd door te sturen om de geldigheid te behouden, maar het is natuurlijk wel netjes als dat verslag er is binnen redelijke termijn na de vergadering.
Je mag door het jaar zeker de boekhouding inzien. Mocht dat (zoals bij onze blok vroeger) een puinhoop zijn of inzage is niet mogelijk, dan heb je het recht om een algemene vergadering samen te roepen om dit aan te pakken. Hiervoor heb je dan wel een minimaal aantal aan quotiteiten nodig. Dit zou beschreven moeten staan in de basisakte.
50% + 1 betekent inderdaad dat wat je hierboven zegt.
Beslissingen op de vergadering blijven geldig, die staan immers in de notulen. Je hoeft daarvoor het verslag niet binnen een bepaalde tijd door te sturen om de geldigheid te behouden, maar het is natuurlijk wel netjes als dat verslag er is binnen redelijke termijn na de vergadering.
Je mag door het jaar zeker de boekhouding inzien. Mocht dat (zoals bij onze blok vroeger) een puinhoop zijn of inzage is niet mogelijk, dan heb je het recht om een algemene vergadering samen te roepen om dit aan te pakken. Hiervoor heb je dan wel een minimaal aantal aan quotiteiten nodig. Dit zou beschreven moeten staan in de basisakte.
- Teebee
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 40 keer
Bedankt voor de antwoorden.
Ik dacht dat de syndicus verplicht was om het verslag binnen de 30 dagen te versturen.
ik lees volgende in art 577-6 §12:
Ik dacht dat de syndicus verplicht was om het verslag binnen de 30 dagen te versturen.
ik lees volgende in art 577-6 §12:
maar van de gevolgen vind ik zo snel niet iets terug.§ 12. De syndicus neemt binnen de dertig dagen na de algemene vergadering de
beslissingen bedoeld in de §§ 10 en 11 op in het register bedoeld in artikel 577-10, § 3,
en bezorgt deze binnen diezelfde termijn aan de mede-eigenaars en andere syndici.
Indien de mede-eigenaar de notulen binnen de gestelde termijn niet heeft ontvangen,
stelt hij de syndicus schriftelijk hiervan op de hoogte.