De architect die we hebben aangesproken spreekt vooral van ETICS, dus bv. isolatieplaten met daarop een pleister (ook wel crepi genoemd).
De huidige situatie is een buitenmuur bestaande uit 14cm snelbouwsteen, 6cm spouw en 10cm gevelsteen. Op de benedenverdieping zit er 4cm isolatiewol in die spouw, op de bovenverdieping niets.
Ook te weten, de woning had in het verleden problemen met vocht in de muren (mogelijk door pleisterwerk dat te laag ging, mogelijk ook iets ernstiger) en ook de betonnen fundering lag bij het uitbreken van de vloer nat (er werd dan ook geïmpregneerd tegen opstijgend vocht rondom de woning). Daarnaast hebben we op zolder af en toe (pak elke 4-5 jaar) last van muizen die (waarschijnlijk) via de spouwmuur zich in de isolatie van de zolder komen nestelen.
De spouwmuur isoleren/opvullen is moeilijk aangezien er al iets in zit en onze architect is er ook geen fan van. Ik eigenlijk ook niet meer.
De architect leek me vooral fan van het idee om tegen de bestaande buitengevel isolatie te plaatsen en daar dan op te werken met een sierpleister.
Ikzelf ben eerder fan van het volledig verwijderen van de buitengevel en bestaande isolatie, de eventuele vochtproblemen/oorzaken goed te onderzoeken, de ingangen voor de muizen te dichten en deftig te isoleren tegen de huidige binnenmuur (liefst ook EPB proberen respecteren, bv. door creatie van EPB-aanvaarde bouwknopen).
Maar, sierpleister (waar vele soorten van zijn, veel info is bv. te vinden bij buildwise) spreekt me niet echt aan. Niet dat ik het niet mooi vind, maar het is wat minder bestand tegen mechanische stoten en vooral, de pleisterwand die er na x jaar nog even mooi uit ziet als toen hij geplaatst werd heb ik nog niet gevonden (groene algen bv.), al zouden daar oplossingen voor zijn (soort pleister/behandeling?).
Neem daarbij dat het moeilijk (maar niet onmogelijk) is om zware zaken op zo'n gevel te bevestigen (we hebben niet lang gelden overal aluminium voorzetrolluiken geplaatst... die nu misschien/waarschijnlijk voor de vuilbak zijn

Lang verhaal kort: Zijn hier mensen die tevreden zijn van hun sierpleister met isolatie? Wat werd er dan gezet? Misschien ook mensen die daar voorzetrolluiken hebben op hangen? Zo ja, via welk systeem? Misschien mensen die steenstrips aanbevelen of juist afraden als alternatief?
Moest het budget het toelaten zou ik de buitengevel weghalen, isolatie zetten en een nieuwe buitenmuur met spouw laten metsen... maar ik betwijfel dat dit haalbaar zal zijn. Dat zou ook veel beter zijn omdat die buitenmuur goed akoestisch isoleert (de meeste thermische isolatie niet).