Ik overweeg de overstap naar EDPNET, maar ben nu aan het kijken naar de modemkeuze. Ze hebben een aantal fritzboxen die compatibel zijn, maar het is me absoluut niet duidelijk.
Ik wil de modem in bridge gebruiken (pppoe sessie vanaf mijn eigen router).
Maakt het dan verschil welke modem ik neem of neem ik gewoon de goedkoopste (liefst occasie zelfs)?
modemkeuze EDPNET
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 7 keer
Fiber of DSL? Ik gebruik hier een Mikrotik router op een fiber abonnement. Zeer tevreden van.pfuhu schreef: ↑23 feb 2024, 20:32 Ik overweeg de overstap naar EDPNET, maar ben nu aan het kijken naar de modemkeuze. Ze hebben een aantal fritzboxen die compatibel zijn, maar het is me absoluut niet duidelijk.
Ik wil de modem in bridge gebruiken (pppoe sessie vanaf mijn eigen router).
Maakt het dan verschil welke modem ik neem of neem ik gewoon de goedkoopste (liefst occasie zelfs)?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 57 keer
- Recent bedankt: 1 keer
DSL. Fiber komt hier de eerste honderd jaar (bij wijze van spreke, maar realiteit zal niet veel verschillen).
Ben vooral nieuwsgierig wat werkelijke snelheid zal zijn. Meer dan 10 jaar geleden was dat amper 30Mbit. Sindsdien altijd coax gehad.
Ben vooral nieuwsgierig wat werkelijke snelheid zal zijn. Meer dan 10 jaar geleden was dat amper 30Mbit. Sindsdien altijd coax gehad.
-
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 290 keer
- Bedankt: 196 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Als het puur als modem is, dan zou ik kijken voor een tweedehands BBox3. Die laat PPPoE-passthrough toe.
Afhankelijk van wat je nu als router hebt, kan misschien een Fritz én je router én je VDSL-modem vervangen.
Afhankelijk van wat je nu als router hebt, kan misschien een Fritz én je router én je VDSL-modem vervangen.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 200 keer
Dsl modem: elke tweedehands fritzbox voldoet.
Elke belgacom modem voldoet.
Maar misschien toch eens kijken of de nieuwere modellen fritzbox niet alle routerfuncties die je nu gebruikt kan overnemen.
Dan heb je maar 1 sluipverbruiker…
Elke belgacom modem voldoet.
Maar misschien toch eens kijken of de nieuwere modellen fritzbox niet alle routerfuncties die je nu gebruikt kan overnemen.
Dan heb je maar 1 sluipverbruiker…
-
- Premium Member
Sluipverbruiker. Ik weet niet hoeverre fritzbox veranderd is (mijn laatste heb ik al bijna 10 jaar geleden uit dienst genomen), maar ik betwijfel of die zo vlot gaat kunnen routen (incl. firewall) tussen verschillende VLAN's, alsook het beheren van de failover via de ISP bij m'n ouders.
-
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 290 keer
- Bedankt: 196 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Fritz!Box is consumer-spul, geen corporate: VLAN's zijn het toestel grotendeels vreemd.
In jouw geval zou ik een tweedehands BBox3 scoren. Afhankelijk van of het een SagemCom of een Technicolor is, kan je dan nog met een toolke hier op UB de lijnwaarden uitlezen. Als je sowieso meer technische info wil hebben, dan zit je goed met een Fritz!Box (maar dan inderdaad louter als modem).
In jouw geval zou ik een tweedehands BBox3 scoren. Afhankelijk van of het een SagemCom of een Technicolor is, kan je dan nog met een toolke hier op UB de lijnwaarden uitlezen. Als je sowieso meer technische info wil hebben, dan zit je goed met een Fritz!Box (maar dan inderdaad louter als modem).
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 84 keer
Ik zou ook wegblijven van een BBox3V+ Ik had die in passtrough staan en die crashte dagelijks. Proximus had daarvoor keer een technieker gestuurd en die beweerde dat die modems te weinig geheugen hebben en daardoor spontaan herstarten.
-
- Premium Member
Ik vind het wel bizar. Heb eens een simulatie gedaan via Proximus, MV en edpnet en krijg 3 keer andere resultaten. Minimumsnelheid is ongeveer gelijk (40Mbit), maar de theoretisch maximale snelheid varieert van 60Mbit tot 97Mbit. Ook de gegarandeerde snelheid varieert gigantisch. Gebruiken die niet allemaal dezelfde tool?
Met 70 Mbit zou ik nog kunnen leven. Maar 40Mbit is te krap ...
/edit: eigenlijk beter MV pakken, geen enkele setupkost en dus quasi onmiddellijk annuleerbaar als de snelheid tegenvalt. Bij EDPnet zit ik meteen aan kosten ...
Met 70 Mbit zou ik nog kunnen leven. Maar 40Mbit is te krap ...
/edit: eigenlijk beter MV pakken, geen enkele setupkost en dus quasi onmiddellijk annuleerbaar als de snelheid tegenvalt. Bij EDPnet zit ik meteen aan kosten ...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 25 keer
Ik zou echt geen BBox 3V+ nemen tenzij je 'm ergens gratis kan krijgen (en dan nog). Fritz!Box geeft tenminste firmware-updates ,en je kan er iets mee, dat kan je van dat Belgacom-spul niet zeggen.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 878 keer
- Bedankt: 3375 keer
- Recent bedankt: 44 keer
Het maakt toch helemaal niets uit welke modem hij neemt, hij gebruikt zijn eigen router
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.