Wegcode : ritsen al dan niet van toepassing ?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 26 jan 2009, 08:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
Bedankt: 130 keer

Bericht

Een vraagje voor de wegcode specialisten.
Locatie Gent Dampoort : richting komende van Dok Noord aan rond punt rechtdoor op de ring blijven dus richting Zuid
Net na het licht voor de voetgangers/zebrapad moeten de auto's van de rechterstrook invoegen naar links omdat rechts daar voorbehouden is voor de bus (de Lijn halte) zolang de werken aan de Dampoort duren ...

Mijn vraag is dus : Is het ritsprincipe daar van toepassing en moeten bestuurders op de linkerrijstrook dus verplicht 1 wagen voor laten ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 07 mei 2007, 09:19
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 39 keer

Bericht

Ritsen is verplicht wanneer er een rijstrook wegvalt bij sterk vertraagd verkeer. Of dat nu komt door de infrastructuur, wegenwerken, een ongeval, ... maakt niet uit. Hier zal dat dus ook van toepassing zijn als het druk is. Meestal dus aan Dampoort :lol:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Rare vraag, waarom zou je niet ritsen? Het is al druk dus tijd ga je niet winnen met iemand te ambeteren en als iedereen zo denkt dan zal het nog een pak trager gaan, als er al geen ongeval of verkeersagressie van komt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15415
Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 751 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

fredo66 schreef: 21 feb 2024, 10:41 Mijn vraag is dus : Is het ritsprincipe daar van toepassing en moeten bestuurders op de linkerrijstrook dus verplicht 1 wagen voor laten ?
Op papier waarschijnlijk wel, maar aangezien de invoeger een manoeuvre uitvoert (van vak wisselen), zal ie aan het kortste eind trekken bij een ongeval.
mis dus :)

https://www.add.be/nl/nieuws/ongeval-ti ... aar-erover
In de regel geldt dat, als u van rijstrook wisselt, u een manoeuvre uitvoert en geen voorrang hebt op andere voertuigen. Bij een ongeval bent u dan aansprakelijk voor de schade. Máár de wegcode beschouwt ritsen wanneer dat verplicht is, níét als een manoeuvre. Als u op het einde van de versmalling beurtelings tracht in te voegen, maar een andere bestuurder op de doorlopende strook u daar niet voldoende ruimte voor geeft en het zo tot een aanrijding komt, dan is de bestuurder op de doorlopende strook aansprakelijk voor het ongeval.
https://mijnverkeersongeval.be/nl/faq_c ... len/ritsen
Het principe van het ritsen is verplicht voor bestuurders die op een verkeersstrook rijden die eindigt of waarop het verkeer wordt onderbroken. Bestuurders die op de ernaast gelegen vrije baan rijden, moeten op hun beurt, vlak voor de vernauwing, voorrang geven aan een bestuurder die wil invoegen. Alfons heeft door het niet naleven van dit wettelijk voorschrift een fout gemaakt en Bobs voertuig beschadigd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 26 jan 2009, 08:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
Bedankt: 130 keer

Bericht

Dizzy schreef: 21 feb 2024, 12:53 Rare vraag, waarom zou je niet ritsen? Het is al druk dus tijd ga je niet winnen met iemand te ambeteren en als iedereen zo denkt dan zal het nog een pak trager gaan, als er al geen ongeval of verkeersagressie van komt.
Ja dat vind ik ook. Maar staat los van de vraag of het volgens de wegcode moet ... Ik reed vanmorgen namelijk rechts. Er was geen file voor mij. Ik gebruik de richtingaanwijzer om links in te voegen en daarna doe ik dat ook. Wagen achter mij begint luid te toeteren :cry:
Wat hoffelijkheid betreft en vermijden van stilstaand verkeer pas je uiteraard ritsen toe. Want als de linkerstrook daar niet wil ritsen komt rechts alles blok te staan of ga je over de busstrook rijden wat zeker niet mag.
Maar als de verplichting tot ritsen enkel zou gelden bij file dan was dat deze morgen daar niet het geval. Bij een aanrijding zou ik dan dus in fout geweest zijn.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Zo heb ik de uitleg van Heist toch niet begrepen, beiden moeten ritsen (toestaan) en ritsen geldt dus niet als manoeuver. Kortom de chauffeur op het linkervak had u moeten doorlaten ipv te toeteren. Was dat toeteren ook geen inbreuk? :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 26 jan 2009, 08:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
Bedankt: 130 keer

Bericht

heist_175 schreef: 21 feb 2024, 13:08

https://mijnverkeersongeval.be/nl/faq_c ... len/ritsen
Het principe van het ritsen is verplicht voor bestuurders die op een verkeersstrook rijden die eindigt of waarop het verkeer wordt onderbroken. Bestuurders die op de ernaast gelegen vrije baan rijden, moeten op hun beurt, vlak voor de vernauwing, voorrang geven aan een bestuurder die wil invoegen. Alfons heeft door het niet naleven van dit wettelijk voorschrift een fout gemaakt en Bobs voertuig beschadigd.
o.k. Dat is duidelijk. Het gegeven voorbeeld is exact de situatie daar. Er is dus geen file nodig om ritsen verplicht te maken. De chauffeur had me zowiezo voorrang moeten geven want ik was aan het einde van de toegelaten rijzone
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6550
Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dizzy schreef: 21 feb 2024, 13:52 Was dat toeteren ook geen inbreuk? :)
Toeteren mag om een ongeval te vermijden, als in dit geval toeteren heeft geholpen om de bestuurder uit fustratie niet te doen uitstappen en klappen uit te delen, lijkt mij dat op z'n minst discutabel :beerchug: :angel:
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 07 mei 2007, 09:19
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 39 keer

Bericht

Er is geen file nodig, maar 'sterk vertraagd verkeer'. Wat dat moge wezen is natuurlijk de vraag. De wegcode is weer zo geschreven dat iedereen twijfelt... Als de lichten daar aan Dampoort op groen springen en iedereen rijdt dus maar 10-20 km/u bij het einde van de strook, is dat dan vertraagd? Hoe dan ook was het waarschijnlijk asociaal van die bestuurder om te toeteren als je voorzichtig invoegde.

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... #art-12bis
De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.
Andere bronnen spreken allemaal over vertraagd verkeer:
http://wegenenverkeer.be/vlot-op-weg/ritsen
https://www.veiligverkeer.be/weggebruik ... rijstrook/

Hoewel het er niet expliciet bij staat in het voorbeeld op mijnverkeersongeval.be lijkt het op de afbeelding wel over vertraagd verkeer te gaan (aan de andere wagens dichtbij te zien). Volgens mij mocht er enkel sprake zijn van Bob en Alfons (als enige op de baan zogezegd aan neem 50 km/u), en er dus geen vertraagd verkeer is, is Bob die van rijstrook verandert en een botsing veroorzaakt aansprakelijk.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9182
Lid geworden op: 28 jan 2012, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Voor zover ik weet, moet er sprake zijn van sterk vertraagd verkeer, anders is ritsen niet van toepassing.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Dampoort is bijna altijd vertraagd verkeer :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6550
Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

ITnetadmin schreef: 21 feb 2024, 17:36 Voor zover ik weet, moet er sprake zijn van sterk vertraagd verkeer, anders is ritsen niet van toepassing.
Neen, dan heet het hoffelijkheid...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 26 jan 2009, 08:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
Bedankt: 130 keer

Bericht

allé, ik ben weer terug naar af ... Ik vond het zelf ook niet duidelijk of het nu wel of geen vertraagd verkeer moet zijn om verplicht te ritsen ...
Joe de Mannen schreef: 21 feb 2024, 14:20
Dizzy schreef: 21 feb 2024, 13:52 Was dat toeteren ook geen inbreuk? :)
Toeteren mag om een ongeval te vermijden, als in dit geval toeteren heeft geholpen om de bestuurder uit fustratie niet te doen uitstappen en klappen uit te delen, lijkt mij dat op z'n minst discutabel :beerchug: :angel:
J.
'k zal de bestuurder dan maar eens uit mijn koffer laten zeker ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 14 mei 2008, 13:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 219 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Er moet altijd sprake zijn van "Sterk vertraagd verkeer"

De definitie van "Vertraagd verkeer" is volgens https://www.ensie.nl/anw/vertraagd-verkeer als volgt:
Vertraagd verkeer definiëren we als de gemeten snelheid van de voertuigen lager is dan 60% van de snelheidslimiet. Wegen met een snelheidslimiet van 70km/u zijn dus vertraagd als er niet sneller dan 42km/u kan gereden worden. Bij wegen met een maximale snelheidslimiet van 50km/u is dat 30km/u.
Reken dus maar voor STERK vertraagd met max 50% van de max. snelheid eer je mag beginnen ritsen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Dat is toch onwerkbaar aangezien je de snelheid van andere wagens niet kent en precies kan meten/weten. Maak dan toch gewoon ritsen altijd verplicht bij het stoppen van een rijbaan. Waarom ook die notie erbij gezet is want wat is het probleem dan bij altijd ritsen/hoffelijk zijn?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3074
Lid geworden op: 14 nov 2008, 07:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dizzy schreef: 23 feb 2024, 09:42 Maak dan toch gewoon ritsen altijd verplicht bij het stoppen van een rijbaan.
Gaat 'm niet worden tenzij je ritsen enkel verplicht als er voor het invoegende vak geen omgekeerde driehoek staat. Anders krijgt het invoegende verkeer op een snelweg zowat voorrang op het verkeer wat zich al op de snelweg bevindt.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 362
Lid geworden op: 21 jul 2023, 10:39
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 28 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Afbeelding :-D
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Een goed voorbeeld, de toeren die je soms ziet aan opritten gewoon omdat mensen weigeren iemand te laten invoegen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3992
Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Sinna schreef: 23 feb 2024, 10:11 Gaat 'm niet worden tenzij je ritsen enkel verplicht als er voor het invoegende vak geen omgekeerde driehoek staat. Anders krijgt het invoegende verkeer op een snelweg zowat voorrang op het verkeer wat zich al op de snelweg bevindt.
Dan moet je eens in Denemarken rondrijden !
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9182
Lid geworden op: 28 jan 2012, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dizzy schreef: 23 feb 2024, 10:22 Een goed voorbeeld, de toeren die je soms ziet aan opritten gewoon omdat mensen weigeren iemand te laten invoegen.
Voor alle duidelijkheid:
Invoegen aan een oprit valt nooit onder ritsen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Het punt is dat sommigen pas hoffelijk kunnen/willen zijn als ze dat wettelijk moeten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3992
Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

ITnetadmin schreef: 24 feb 2024, 22:05 Voor alle duidelijkheid:
Invoegen aan een oprit valt nooit onder ritsen.
In Belgie, echter opletten in het buitenland (Denemarken) dus;
Traffic approaching a motorway from an onramp and traffic in the right lane of the motorway must always merge. There is no dotted line where the two lanes meet. The legal responsibility of merging is shared, and the vehicles must adjust their speed to one another.
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten