Wegcode : ritsen al dan niet van toepassing ?
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1974
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 08:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
- Bedankt: 130 keer
Een vraagje voor de wegcode specialisten.
Locatie Gent Dampoort : richting komende van Dok Noord aan rond punt rechtdoor op de ring blijven dus richting Zuid
Net na het licht voor de voetgangers/zebrapad moeten de auto's van de rechterstrook invoegen naar links omdat rechts daar voorbehouden is voor de bus (de Lijn halte) zolang de werken aan de Dampoort duren ...
Mijn vraag is dus : Is het ritsprincipe daar van toepassing en moeten bestuurders op de linkerrijstrook dus verplicht 1 wagen voor laten ?
Locatie Gent Dampoort : richting komende van Dok Noord aan rond punt rechtdoor op de ring blijven dus richting Zuid
Net na het licht voor de voetgangers/zebrapad moeten de auto's van de rechterstrook invoegen naar links omdat rechts daar voorbehouden is voor de bus (de Lijn halte) zolang de werken aan de Dampoort duren ...
Mijn vraag is dus : Is het ritsprincipe daar van toepassing en moeten bestuurders op de linkerrijstrook dus verplicht 1 wagen voor laten ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 09:19
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 39 keer
Ritsen is verplicht wanneer er een rijstrook wegvalt bij sterk vertraagd verkeer. Of dat nu komt door de infrastructuur, wegenwerken, een ongeval, ... maakt niet uit. Hier zal dat dus ook van toepassing zijn als het druk is. Meestal dus aan Dampoort
-
- Elite Poster
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Rare vraag, waarom zou je niet ritsen? Het is al druk dus tijd ga je niet winnen met iemand te ambeteren en als iedereen zo denkt dan zal het nog een pak trager gaan, als er al geen ongeval of verkeersagressie van komt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Op papier waarschijnlijk wel, maar aangezien de invoeger een manoeuvre uitvoert (van vak wisselen), zal ie aan het kortste eind trekken bij een ongeval.
mis dus
https://www.add.be/nl/nieuws/ongeval-ti ... aar-erover
https://mijnverkeersongeval.be/nl/faq_c ... len/ritsenIn de regel geldt dat, als u van rijstrook wisselt, u een manoeuvre uitvoert en geen voorrang hebt op andere voertuigen. Bij een ongeval bent u dan aansprakelijk voor de schade. Máár de wegcode beschouwt ritsen wanneer dat verplicht is, níét als een manoeuvre. Als u op het einde van de versmalling beurtelings tracht in te voegen, maar een andere bestuurder op de doorlopende strook u daar niet voldoende ruimte voor geeft en het zo tot een aanrijding komt, dan is de bestuurder op de doorlopende strook aansprakelijk voor het ongeval.
Het principe van het ritsen is verplicht voor bestuurders die op een verkeersstrook rijden die eindigt of waarop het verkeer wordt onderbroken. Bestuurders die op de ernaast gelegen vrije baan rijden, moeten op hun beurt, vlak voor de vernauwing, voorrang geven aan een bestuurder die wil invoegen. Alfons heeft door het niet naleven van dit wettelijk voorschrift een fout gemaakt en Bobs voertuig beschadigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1974
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 08:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
- Bedankt: 130 keer
Ja dat vind ik ook. Maar staat los van de vraag of het volgens de wegcode moet ... Ik reed vanmorgen namelijk rechts. Er was geen file voor mij. Ik gebruik de richtingaanwijzer om links in te voegen en daarna doe ik dat ook. Wagen achter mij begint luid te toeteren
Wat hoffelijkheid betreft en vermijden van stilstaand verkeer pas je uiteraard ritsen toe. Want als de linkerstrook daar niet wil ritsen komt rechts alles blok te staan of ga je over de busstrook rijden wat zeker niet mag.
Maar als de verplichting tot ritsen enkel zou gelden bij file dan was dat deze morgen daar niet het geval. Bij een aanrijding zou ik dan dus in fout geweest zijn.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Zo heb ik de uitleg van Heist toch niet begrepen, beiden moeten ritsen (toestaan) en ritsen geldt dus niet als manoeuver. Kortom de chauffeur op het linkervak had u moeten doorlaten ipv te toeteren. Was dat toeteren ook geen inbreuk?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1974
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 08:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
- Bedankt: 130 keer
o.k. Dat is duidelijk. Het gegeven voorbeeld is exact de situatie daar. Er is dus geen file nodig om ritsen verplicht te maken. De chauffeur had me zowiezo voorrang moeten geven want ik was aan het einde van de toegelaten rijzoneheist_175 schreef: ↑21 feb 2024, 13:08
https://mijnverkeersongeval.be/nl/faq_c ... len/ritsenHet principe van het ritsen is verplicht voor bestuurders die op een verkeersstrook rijden die eindigt of waarop het verkeer wordt onderbroken. Bestuurders die op de ernaast gelegen vrije baan rijden, moeten op hun beurt, vlak voor de vernauwing, voorrang geven aan een bestuurder die wil invoegen. Alfons heeft door het niet naleven van dit wettelijk voorschrift een fout gemaakt en Bobs voertuig beschadigd.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
- Berichten: 6550
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Toeteren mag om een ongeval te vermijden, als in dit geval toeteren heeft geholpen om de bestuurder uit fustratie niet te doen uitstappen en klappen uit te delen, lijkt mij dat op z'n minst discutabel
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 09:19
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 39 keer
Er is geen file nodig, maar 'sterk vertraagd verkeer'. Wat dat moge wezen is natuurlijk de vraag. De wegcode is weer zo geschreven dat iedereen twijfelt... Als de lichten daar aan Dampoort op groen springen en iedereen rijdt dus maar 10-20 km/u bij het einde van de strook, is dat dan vertraagd? Hoe dan ook was het waarschijnlijk asociaal van die bestuurder om te toeteren als je voorzichtig invoegde.
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... #art-12bis
http://wegenenverkeer.be/vlot-op-weg/ritsen
https://www.veiligverkeer.be/weggebruik ... rijstrook/
Hoewel het er niet expliciet bij staat in het voorbeeld op mijnverkeersongeval.be lijkt het op de afbeelding wel over vertraagd verkeer te gaan (aan de andere wagens dichtbij te zien). Volgens mij mocht er enkel sprake zijn van Bob en Alfons (als enige op de baan zogezegd aan neem 50 km/u), en er dus geen vertraagd verkeer is, is Bob die van rijstrook verandert en een botsing veroorzaakt aansprakelijk.
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... #art-12bis
Andere bronnen spreken allemaal over vertraagd verkeer:De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.
De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.
http://wegenenverkeer.be/vlot-op-weg/ritsen
https://www.veiligverkeer.be/weggebruik ... rijstrook/
Hoewel het er niet expliciet bij staat in het voorbeeld op mijnverkeersongeval.be lijkt het op de afbeelding wel over vertraagd verkeer te gaan (aan de andere wagens dichtbij te zien). Volgens mij mocht er enkel sprake zijn van Bob en Alfons (als enige op de baan zogezegd aan neem 50 km/u), en er dus geen vertraagd verkeer is, is Bob die van rijstrook verandert en een botsing veroorzaakt aansprakelijk.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6550
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Neen, dan heet het hoffelijkheid...ITnetadmin schreef: ↑21 feb 2024, 17:36 Voor zover ik weet, moet er sprake zijn van sterk vertraagd verkeer, anders is ritsen niet van toepassing.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1974
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 08:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
- Bedankt: 130 keer
allé, ik ben weer terug naar af ... Ik vond het zelf ook niet duidelijk of het nu wel of geen vertraagd verkeer moet zijn om verplicht te ritsen ...
'k zal de bestuurder dan maar eens uit mijn koffer laten zeker ?Joe de Mannen schreef: ↑21 feb 2024, 14:20Toeteren mag om een ongeval te vermijden, als in dit geval toeteren heeft geholpen om de bestuurder uit fustratie niet te doen uitstappen en klappen uit te delen, lijkt mij dat op z'n minst discutabel
J.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 13:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 219 keer
- Bedankt: 136 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Er moet altijd sprake zijn van "Sterk vertraagd verkeer"
De definitie van "Vertraagd verkeer" is volgens https://www.ensie.nl/anw/vertraagd-verkeer als volgt:
De definitie van "Vertraagd verkeer" is volgens https://www.ensie.nl/anw/vertraagd-verkeer als volgt:
Reken dus maar voor STERK vertraagd met max 50% van de max. snelheid eer je mag beginnen ritsen.Vertraagd verkeer definiëren we als de gemeten snelheid van de voertuigen lager is dan 60% van de snelheidslimiet. Wegen met een snelheidslimiet van 70km/u zijn dus vertraagd als er niet sneller dan 42km/u kan gereden worden. Bij wegen met een maximale snelheidslimiet van 50km/u is dat 30km/u.
-
- Elite Poster
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Dat is toch onwerkbaar aangezien je de snelheid van andere wagens niet kent en precies kan meten/weten. Maak dan toch gewoon ritsen altijd verplicht bij het stoppen van een rijbaan. Waarom ook die notie erbij gezet is want wat is het probleem dan bij altijd ritsen/hoffelijk zijn?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 07:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
- Bedankt: 194 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Gaat 'm niet worden tenzij je ritsen enkel verplicht als er voor het invoegende vak geen omgekeerde driehoek staat. Anders krijgt het invoegende verkeer op een snelweg zowat voorrang op het verkeer wat zich al op de snelweg bevindt.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Een goed voorbeeld, de toeren die je soms ziet aan opritten gewoon omdat mensen weigeren iemand te laten invoegen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Het punt is dat sommigen pas hoffelijk kunnen/willen zijn als ze dat wettelijk moeten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:47
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 1 keer
In Belgie, echter opletten in het buitenland (Denemarken) dus;ITnetadmin schreef: ↑24 feb 2024, 22:05 Voor alle duidelijkheid:
Invoegen aan een oprit valt nooit onder ritsen.
Traffic approaching a motorway from an onramp and traffic in the right lane of the motorway must always merge. There is no dotted line where the two lanes meet. The legal responsibility of merging is shared, and the vehicles must adjust their speed to one another.
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten