Upgrade grafische kaart voor Adobe Premiere Pro

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
rasman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

Specs van mijn systeem:
AMD Ryzen 7 3700x
32GB DDR4 3600
2 TB NVME Samsung 980PRO
Nvidia 1050ti 4GB

Ik draai Windows 11

Aangezien ik meer en meer werk in Adobe Premiere Pro, had ik graag gehad dat vooral het renderen van effecten en export van 4K video's nog sneller zou gaan.
Gezien het oudste onderdeel in mijn computer men GPU is en die 100% belast word bij een video export dacht ik deze up te graden naar een Nvidia GTX3060 12GB.

Nu stel ik vast na het aankopen van die GTX3060 dat de export van diezelfde clip exact even lang duurd als met mijn 1050ti. (de 3060 word ook 100% gebruikt)

Volgende zakens al geprobeerd:
- GPU /CPU load bekeken (GPU word volledig gebruikt, CPU gaat nooit boven de 80%)
- Score met 3D Mark blijkt te zijn wat het moet zijn als ik vergelijk met anderen hun resultaten
- Adobe Premiere PRO ge-upgrade naar de 2024 versie en tevens ook de laaste Nvidia driver geinstalleerd (ook al eens met oudere versie van driver geprobeerd na wat rondzoeken op internet)
-Uiteraard de settings in Adobe Premiere PRO nagekeken.

Iemand nog een idee voor ik de 3060 retourneer ?
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 23 keer

Bericht

In de settings moet hardware enconding actief zijn. Je kaart ondersteunt geen AV1 enconding volgens Wikipedia, dus als je dat kiest zal het ook niet sneller gaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_NVENC
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 661 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

In tegenstelling tot wat je wellicht dacht, rendert Adobe Premiere Pro NIET zozeer op de videokaart, maar vooral via de CPU. Aangezien je een AMD-cpu hebt mis je de video encoding extensions die een Intel wél heeft. Afhankelijk van de versie van Premiere Pro kan je ook renderen via NVenc van de grafische kaart - dat zal sneller gaan, maar ten koste van beeldkwaliteit. Indien je geen NVenc native kan kiezen als renderer kan je het Voukoder installeren, dan krijg je wel wat meer opties:
Adobe_Premiere_Pro_2024-02-18_19-21-39.png
Nu, zelf stuur ik m'n exports gewoon naar Adobe Media Encoder en laat die 's nachts fijn de batches afwerken, maar ik heb dan ook niet zo'n strakke deadlines te halen :-P.
Edit:
Mijn 1070 Ti wordt maar zo'n 43% belast bij een 4K-export. Onderschat ook niet hoeveel CPU audio-exports kosten in het begin van het export-proces, da's puur CPU, net zoals het renderen van AfterFX comps.
2024-02-18_19-32-30.png
Ik heb overigens source-materiaal op interne HDD staan en proxies op SSD, vandaar dat je de load HDD ziet bij de export.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rasman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

dragonflo schreef: 18 feb 2024, 18:00 In de settings moet hardware enconding actief zijn. Je kaart ondersteunt geen AV1 enconding volgens Wikipedia, dus als je dat kiest zal het ook niet sneller gaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_NVENC
Uiteraard staat de hardware encoding actief, maar ik gebruik geen AV1, enkel HEVC

Toegevoegd na 1 minuut 43 seconden:
meon schreef: 18 feb 2024, 18:24 In tegenstelling tot wat je wellicht dacht, rendert Adobe Premiere Pro NIET zozeer op de videokaart, maar vooral via de CPU. Aangezien je een AMD-cpu hebt mis je de video encoding extensions die een Intel wél heeft. Afhankelijk van de versie van Premiere Pro kan je ook renderen via NVenc van de grafische kaart - dat zal sneller gaan, maar ten koste van beeldkwaliteit. Indien je geen NVenc native kan kiezen als renderer kan je het Voukoder installeren, dan krijg je wel wat meer opties:
Adobe_Premiere_Pro_2024-02-18_19-21-39.png
Nu, zelf stuur ik m'n exports gewoon naar Adobe Media Encoder en laat die 's nachts fijn de batches afwerken, maar ik heb dan ook niet zo'n strakke deadlines te halen :-P.
Edit:
Mijn 1070 Ti wordt maar zo'n 43% belast bij een 4K-export. Onderschat ook niet hoeveel CPU audio-exports kosten in het begin van het export-proces, da's puur CPU, net zoals het renderen van AfterFX comps. 2024-02-18_19-32-30.png
Ik heb overigens source-materiaal op interne HDD staan en proxies op SSD, vandaar dat je de load HDD ziet bij de export.

Bedankt, ik ga die voukoder eens bekijken. Maar zoals het er nu uitziet ga ik de de 3060 moeten terugsturen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

De Adobe progs gebruiken inderdaad eerder de CPU en de grafische kaart speelt minder een rol in performance. Ik gebruik vooral photoshop en lightroom maar ook daar merk je weinig verschil met een zwaardere grafische kaart. Als je meer performance wil steek je dus beter meer geld in de CPU en geheugen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 481 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Volledig offtopic maar als ik de performance vergelijk tussen Adobe Pro (ik had versie 6) en Black Magic Resolve dan was de rendertijd ontzettend lang bij Adobe.
Op een I7-9700K 3.6GHz 16GB RAM met GTX1060 renderde Adobe aan filmlengte *2 en doet Resolve dat op filmlengte/2.5. Terwijl Adobe veel effecten eerst moest renderen tijdens de edit loopt in Resolve alles als een trein (een Shinkansen, geen boemel) en spelen effects real time af (ook de complexere).
Voorlopig werk ik wel enkel HD50 en nog geen 4K.
Bye, Maurice
https://on4bam.com