Nieuwe Europese internetregels, maar België is nog niet klaar

Nieuws omtrent telecommunicatie
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 81 keer

Bericht

Weer types Belgisch zeker. Europa komt met nieuwe regels af en België is weeral te laat om ze hier in te voeren.

Is bericht van gisteren.

Vanaf morgen nieuwe Europese internetregels, maar België is nog niet klaar

https://www.hln.be/nieuws/vanaf-morgen- ... ~a25a156b/
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

gemakkelijker illegale goederen op webshops moeten kunnen melden.
er is al een meldpunt, niets te doen voor onze overheid. (https://meldpunt.belgie.be/)
online adverteerders mogen hun gegevens niet meer gebruiken.
en hoe ga je controleren welke adverteerder gegevens van een minderjarige gebruikt? of van waar ze het hebben? of ....
en wat ga je doen als die adverdeerder niet europees is?
belachelijke regel waar niet over nagedacht is
Verder moeten websites je vanaf dan een reden geven waarom je post werd verwijderd of je account werd geblokkeerd.
ook hier weer belachelijke regel, gaan ze forums boetes opleggen als ze een account bannen ?
en dan nog: 9 vd 10 staan er wel redenen in de AV waarmee je akkoord bent gegaan bij het aanmelden, dus lijkt dit me meer een "we willen de karens nog wat meer roepruimte geven"

het geheel lijkt me eerder een stap in de richting van meer overheidsinvloed/controle op het internet....

misschien dat er ook nuttige zaken in die regeling staan (al lijkt dat me sterk, eerlijk gezegd), maar van wat ik zo lees is het alweer geweldig weggesmeten geld.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 24 keer

Bericht

Geldt dit ook wanneer je account bij aanbieders van digitale content op basis van geautomatiseerde processen geblokkeerd wordt wegens "verdacht"? Heb voor meer dan 1000 Euro e-boeken van Kobo waar ik al jaar en dag om de paar aankopen de DRM uittrek, maar eigenlijk vind ik zelfs niet dat ik zoiets hoor te moeten doen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Allemaal goedbedoelde initiatieven, maar zoals steeds wordt de weeral enforcement uitbesteed aan de lidstaten, dus dat zal weer een lappendeken worden van staten die ijverig zijn en andere staten die dat niet zijn (Belgie zit in de regel altijd bij de minder ijverige lidstaten, tenzij het gaat om nieuwe belastingen of postjes). Net zoals bij AVG. En een verordening die slechte enforcement kent is nog erger dan geen verordening, want dat verhindert dat anderen dan regels kunnen nemen.

De EU moet stoppen met uitbesteden en zelf de enforcement gaan doen van de regels die zij uitvaardigt, dat zal het omzeilen al heel wat moeilijker maken. Soit, we moeten binnen een jaar eens evalueren (of beter: binnen een jaar nadat ze hun enforcement hier van de grond krijgen, misschien dus pas binnen 5 jaar) maar ik vrees dat het bij ons wederom geen vette zal zijn met de naleving.

Specifiek inzake het vermelden waarom bv een account verwijderd wordt vrees ik dat men er zich snel vanaf zal maken met een vage en generieke beschrijving waar je niet veel wijzer van wordt.

HLN geeft zelf ook een voorbeeld van hoe bedrijven naar uitwegen kunnen zoeken, door zelf alvast niet mee te doen: "er zijn ook uitzonderingen voor commentaarvakken van nieuwswebsites".
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 30 keer

Bericht

@CCatalyst als je wil dat de EU zelf zal gaan handhaven wat ze in richtlijnen vastlegt, dan vereist dat een wijziging in het EU verdrag dat unanimiteit van de 27 lidstaten vereist. En dan gaan er al snel protesteren met "verlies van soevereiniteit" enzo....