Als je de plek hebt kost zo'n klein systeem echt niet veel en is het snel terugverdiend (zelfs vandaag incl. keuring). Rendabel genoeg lijkt me dus.
Pak bv.
- een Hoymiles HMS module van 800W (staat op Synergrid C10/26 lijst) -> 160euro
- twee 400Wp panelen -> 2*80euro = 160euro
- nog wat extra kosten voor bv. kabel -> pak 30 euro
- setje voor montage 2 panelen op bv. plat dak of plat oppervlak-> 100 euro
Dan geraak je er wel voor 450euro (0.56euro/Wp). Moest je wat handig zijn kan het misschien zelfs goedkoper.
Als stekkerklare systemen erdoor komen en een keuring hiervoor niet meer nodig is, ben je dus rond voor dat bedrag.
Leg je die panelen pal op het noorden gericht onder 10 graden (soort van worst case, maar wel bv. geen schaduw) dan heb je een ingeschatte opbrengst van 570kWh per jaar.
Aan 0.35euro/kWh energieprijs is dat 200euro per jaar uitsparen (onder de belangrijke voorwaarde dat je alles verbruikt en niets injecteert). Dus na iets meer dan 2 jaar heb je dat worst case systeem terugverdiend.
Best/better case bv. pal op het zuiden geeft dit 750kWh per jaar => binnen de 2 jaar terugverdiend.
Laat ons eens het echte worst case scenario nemen en meer richting bakonsets, op het noorden en 90 graden hoek => 190kWh per jaar => 66 euro per jaar => bijna 7 jaar terugverdientijd. Er zijn er die in het verleden al stonden te springen voor zonnepanelen met een langere terugverdientijd

Voor de volledigheid, balkonset pal op het zuiden en 90 graden => 600kWh/jaar => na iets meer dan 2 jaar terugverdiend.
Dus, imo, als het mag, is het financieel een no brainer lijkt me. Zelfs als we er van zouden uitgaan dat je misschien maar 1/3 van de energie direct gebruikt en de rest (gratis) injecteert, blijven de terugverdientijden aanvaardbaar.
Ik moet wel toegeven dat ik ook niet zit te wachten op bakons vol van die (mogelijk slecht) gemonteerde panelen die voor elk balkon dan nog eens verschillen en ik zit ook niet te wachten totdat de panelen van mijn 'handige' buurman in mijn living binnen waaien omdat ze niet goed vast zaten