Binnenkort mogelijk ook bij ons zonnepaneel- en batterij-systemen via stopcontact mogelijk

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.synergrid.be/nl/documentenc ... aadpleging

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... r-toestaan

Ik ben benieuwd :) kan voor velen interessant zijn (bv. balkonset), tijdelijke (winter) installaties, maar ook bi-directionele on-board chargers!

Hopelijk geen te strikte registratie plicht, geen te kleine Synergrid lijst (want “Volledige C10/11-conformiteit en C10/26-homologatie blijft verplicht voor deze eenheden”) en aanvaardbaar vermogen.
Langs de andere kant blijf ik ook mijn bedenkingen hebben bij de veiligheid (als er op die kring van je stopcontact nog verbruikers zitten kan er door die kring meer stroom lopen dan de automaat aan de ingang normaal zou toelaten), maar bij beperkt vermogen (600-800W) valt dit mogelijk wel mee.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

De kans lijkt me reëel dat stopcontactkringen moeten beschikken over een automaat van 16A ipv. 20A, zodat je 4A marge hebt op je bekabeling.
Op zich is dit logischer, daar een stopcontact maar gemaakt is op 16A, maar het principe is dat je toestellen niet meer dan 16A mogen verbruiken, en dat er meerdere stopcontacten op dezelfde kring toch gelijktijdig verbruiken om aan die 20A te komen zonder 16A/stopcontact te overschrijden.
Kijk maar wat recente studies hebben aangetoond wat die EV-laders voor in het stopcontact op lange duur doen en het risico op brandgevaar als je langdurig hoge stromen voert.

Met wat slechte wil is het ook niet zo moeilijk om met een stekkerblok toch je stopcontacten te overbelasten, geen kat die ernaar kijkt naar Max. 3680W waarschuwing...

4A x 230V is in grootteorde 800W (klopt allemaal toevallig goed hé)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
NuKeM
Administrator
Administrator

Dat zou idd een mooie oplossing zijn, maar zou dan (volgens mij) in het Arei moeten komen en dat is nog iets anders dan Synergrid.

Daarnaast zou de regeling rond bi-directionele on-board chargers bij voorkeur ook wat verder gaan dan 800W.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

NuKeM schreef: 17 feb 2024, 06:21 Ik ben benieuwd :) kan voor velen interessant zijn (bv. balkonset), tijdelijke (winter) installaties, maar ook bi-directionele on-board chargers!
Als grotere batterij systemen al niet renadabel zijn dan kan je al bedenken wat de rendabiliteit van dergelijke dingen is.
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer

Ik zou dit wel interessant vinden!
Momenteel heb ik 5,2WP liggen op mijn dak. Dit is echter een Oost-West opstelling en zeker in de winter merk de je de lagere opbrengst.
Daarnaast zetten wij in de zomer ook de jacuzzi op welke een hoog verbruik heeft.
Met dergelijke setje zouden we op ons tuinhuis 2 tot 4 extra panelen kunnen leggen, aangezien het praktish niet mogelijk is om tuinhuispanelen aan te sluiten op de rest van onze set.
Hoe het exact werkt snap ik nog wel niet helemaal: je bent beperkt tot een bepaald vermogen op de kring, maar geldt de opbrengst wel voor je hele thuisinstallatie, of enkel voor aparaten op die kring? En gaat de opgeleverde stroom ook bij in je thuisbatterij van je vaste installatie?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ik heb een installatie liggen, maar toch is het interessant om zoiets te kunnen gebruiken, dan zet ik er nog een aantal op mijn zeecontainer.
NuKeM
Administrator
Administrator

DarkV schreef: 17 feb 2024, 21:50 Als grotere batterij systemen al niet renadabel zijn dan kan je al bedenken wat de rendabiliteit van dergelijke dingen is.
Voor 1500-2000 euro heb je al een setje van bv. Anker met 1600Wh accu en 1kWp panelen. Voor kleine verbruikers (appartement) is zoiets mogelijk wel interessant en de prijs is niet onoverkoombaar. Een accu maakt het ook mogelijk een hoger vermogen dan het max kant AC te hebben liggen aan panelen en te kunnen benutten (de accu is dan de buffer en er hoeft dus niet steeds afgetopt te worden zolang het in de accu kan). Nu met 1.5kWh accu zou ik persoonlijk niet ver komen, maar een zuinige appartementsbewoner kan er mogelijk het sluipverbruik mee dekken en/of pieken wat temperen (600-800W afhankelijk van wat de regels gaan worden) gedurende een groot deel van het jaar.

Zoals hierboven ook al aangegeven door anderen is het ook buiten balkonsets interessant. Zo zou ik persoonlijk bv. ook graag enkele panelen in de winter in de tuin zetten op grote hellingshoek om zo de bestaande installatie aan te vullen.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

Is dit dan nieuw? Niet toegelaten?

Ik kom dit regelmatig tegen in winkels die ik voor het werk bezoek: https://www.mr-bricolage.be/chargeur/67 ... 25633.html
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Met elke micro-omvormer kan je dit toch doen ? Nu ja, zoveel merken zijn er niet, de meest bekende is Enphase
Maar met een batterij met kleine capaciteit zal hier niet lukken.
https://enphase.com/nl-be/homeowners/home-solar-systems
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Nr10 schreef: 19 feb 2024, 14:31 Is dit dan nieuw? Niet toegelaten?

Ik kom dit regelmatig tegen in winkels die ik voor het werk bezoek: https://www.mr-bricolage.be/chargeur/67 ... 25633.html
Tja... Het is dan ook geen product dat voor de Belgische markt bestemd is...
Het mag niet, of het ooit uitkomt is de vraag
... Heb je eens een brandje zal de verzekering hierdoor wel een goede reden hebben niet te betalen.

Ze gingen ooit alle daken scannen op niet aangegeven. Installaties... Of daar ooit concreet gevolg aan gegeven wordt buiten eens een keer een voorbeeld stellen in de krant weet ik niet.

Panelen verticaal (aan een balkon) hangen mag niet dacht ik, daar heb je een bouwvergunning voor nodig of zo iets.

Rendabiliteit van deze kleine installaties is ook niet zo geweldig, worden veel te duur verkocht aan nikswetende bricoleurs die eens niet gerekend hebben naar de terugverdientijd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
NuKeM
Administrator
Administrator

Als je de plek hebt kost zo'n klein systeem echt niet veel en is het snel terugverdiend (zelfs vandaag incl. keuring). Rendabel genoeg lijkt me dus.
Pak bv.
- een Hoymiles HMS module van 800W (staat op Synergrid C10/26 lijst) -> 160euro
- twee 400Wp panelen -> 2*80euro = 160euro
- nog wat extra kosten voor bv. kabel -> pak 30 euro
- setje voor montage 2 panelen op bv. plat dak of plat oppervlak-> 100 euro

Dan geraak je er wel voor 450euro (0.56euro/Wp). Moest je wat handig zijn kan het misschien zelfs goedkoper.
Als stekkerklare systemen erdoor komen en een keuring hiervoor niet meer nodig is, ben je dus rond voor dat bedrag.
Leg je die panelen pal op het noorden gericht onder 10 graden (soort van worst case, maar wel bv. geen schaduw) dan heb je een ingeschatte opbrengst van 570kWh per jaar.
Aan 0.35euro/kWh energieprijs is dat 200euro per jaar uitsparen (onder de belangrijke voorwaarde dat je alles verbruikt en niets injecteert). Dus na iets meer dan 2 jaar heb je dat worst case systeem terugverdiend.
Best/better case bv. pal op het zuiden geeft dit 750kWh per jaar => binnen de 2 jaar terugverdiend.
Laat ons eens het echte worst case scenario nemen en meer richting bakonsets, op het noorden en 90 graden hoek => 190kWh per jaar => 66 euro per jaar => bijna 7 jaar terugverdientijd. Er zijn er die in het verleden al stonden te springen voor zonnepanelen met een langere terugverdientijd ;)
Voor de volledigheid, balkonset pal op het zuiden en 90 graden => 600kWh/jaar => na iets meer dan 2 jaar terugverdiend.

Dus, imo, als het mag, is het financieel een no brainer lijkt me. Zelfs als we er van zouden uitgaan dat je misschien maar 1/3 van de energie direct gebruikt en de rest (gratis) injecteert, blijven de terugverdientijden aanvaardbaar.

Ik moet wel toegeven dat ik ook niet zit te wachten op bakons vol van die (mogelijk slecht) gemonteerde panelen die voor elk balkon dan nog eens verschillen en ik zit ook niet te wachten totdat de panelen van mijn 'handige' buurman in mijn living binnen waaien omdat ze niet goed vast zaten :bang:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 80 keer

Vraag is ook, telt dit mee voor 5kva of 10kva limiet.
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Kwam deze tegen bij de Brico, https://www.brico.be/nl/gereedschap-ins ... elen/g383/

Afbeelding

Misschien iets voor de Veranda
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 16 keer

liegebeestig schreef: 23 feb 2024, 11:51 Vraag is ook, telt dit mee voor 5kva of 10kva limiet.
Dat zouden ze moeten schrappen.
Er zou een limiet moeten komen op de injectie: max 10kW.
Met hoeveel en welk type omvormers je dat realiseert, maakt toch geen fluit uit?
NuKeM
Administrator
Administrator

liegebeestig schreef: 23 feb 2024, 11:51 Vraag is ook, telt dit mee voor 5kva of 10kva limiet.
Ik denk dat we daar (helaas) van uit moeten gaan. Misschien maken ze een uitzondering omdat (waarschijnlijk) maar 1 zo'n installatie per netaansluiting zal getolereerd worden, maar ik denk het niet. Moest het niet meetellen en er zouden er meerdere mogen zijn, kan je makkelijk onder die limieten omzeilen, wat ze ook niet zullen willen. Daarnaast denk/veronderstel ik dat je ze ook nog steeds zal moeten aanmelden via Fluvius, juist ter controle van die limieten.

Ik ben het ook eens met heist_175 dat men dit beter zou schrappen en eventueel kijken naar max. injectie.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”