Iemand tickets gescoord voor AC/DC?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Zoals zovelen stond ik in de wachtrij bij Live Nation om tickets te kopen voor AC/DC.
Toen ik na meer dan een half uur aan de beurt was stond de vraagprijs op 159 €/stuk.
Ik ben er niet op ingegaan, ik vind dat veel voor een concert op een weide zonder garantie op een goede plaats/ervaring, ik koester wel mijn herinneringen aan hun optreden in Flanders Expo in de jaren '90.
Nu ben ik wel benieuwd hoeveel de tickets stonden aan het begin van de verkoop, ik ga ervan uit dat de prijs automatisch wordt opgetrokken naarmate het aanbod schaarser wordt. In het begin werd de wachtrij heel traag korter, pas na een half uur (toen de prijzen werden opgetrokken?) ging het plots zeer snel.
Iemand die tickets kunnen kopen heeft direct na de opening van de verkoop? En aan hoeveel?
20 GB gratis cloudopslag bij Filen.io.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarom zouden de prijzen zich aanpassen...
Bij een officiele verkoop heb ik dat nog nooit gezien, ik denk dat het reguliere prijzen zijn...
Binnenkort komt rod steward nr het sportpaleis, ook daar 140e...

Tom
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

tom35 schreef: 16 feb 2024, 12:08 Waarom zouden de prijzen zich aanpassen...
Omdat het aanbod kleiner wordt? Is toch ook zo bij luchtvaartmaatschappijen?
Zoals gezegd, in het begin werd de wachtrij heel traag korter (gestart met nog 30000 wachtenden voor mij), pas na een half uur ging het plots zeer snel.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
Bedankt: 114 keer

Geen idee of het hier al courant gebruikt wordt, maar die "dynamic pricing" is exact waarvoor Ticketmaster al veel kritiek heeft gehad: https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-62919634 .
Als ik het me goed herinner was er bij de F1 GP in Silverstone vorig jaar ook iets gelijkaardig aan de hand.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Flippi schreef: 16 feb 2024, 12:16
tom35 schreef: 16 feb 2024, 12:08 Waarom zouden de prijzen zich aanpassen...
Omdat het aanbod kleiner wordt? Is toch ook zo bij luchtvaartmaatschappijen?
Zoals gezegd, in het begin werd de wachtrij heel traag korter (gestart met nog 30000 wachtenden voor mij), pas na een half uur ging het plots zeer snel.
Klopt maar ken je de tarieven niet van de tickets toen de verkoop gestart is..
Heb dat hier voor een concert nog niet gezien...

Tom
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Flippi schreef: 16 feb 2024, 11:12 Toen ik na meer dan een half uur aan de beurt was stond de vraagprijs op 159 €/stuk.
Van zodra het aangekondigd was, werd al gezegd dat de prijs €160 was. Dus volgens mij heeft dat niets te maken met dynamische prijzen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Flippi schreef: 16 feb 2024, 12:16 Omdat het aanbod kleiner wordt? Is toch ook zo bij luchtvaartmaatschappijen?
Vind ik toch een vreemde redenering voor concerttickets.

Een stijging van prijzen naarmate aanbod kleiner wordt is ook deels een functie van tijd. Vliegtickets kan je in de regel kopen 330 dagen op voorhand. Het is niet zo dat iedereen dan in een "wachtrij" staat om een ticket te kopen voor een vlucht 330 dagen later. Tijdens die 330 dagen worden tickets verkocht en zeker in de laatste maanden stijgt de prijs dan gemiddeld wel, de bepalende factor is grotendeels wanneer je boekt*, als je 3 maand op voorhand plannen hebt om die vlucht te nemen, weet je dat je niet moet wachten tot het laatste moment als je niet de duurste prijs wil betalen.

Hier bij die concerttickets wil iedereen daarentegen op hetzelfde moment kopen, gezien hun systemen zo'n vraag (zogezegd) niet kunnen bolwerken leggen zij een wachtrij op, en tenzij een scalper bent moet je dan gewoon heel veel geluk hebben want je hebt er geen controle over. Om dan te gaan zeggen "ah je opende de ticketpagina op exact
het juiste moment, maar ja je had gewoon pech dat de latency van jouw ISP naar onze server 1 nanoseconde groter was dan die van anderen waardoor je niet vooraan de wachtrij stond die wij aan u opgelegd hebben, dus de prijs is nu zoveel keer hoger" is maar bizar. Geluk bepaalt al of je een ticket kan bemachtigen of niet. Om dan ook nog te gaan bepalen welke prijs je betaalt gaat toch wat ver. De enigen die je daarmee beloont zijn de scalpers met bots en andere systemen, en ik dacht net dat het de bedoeling was om die buiten te houden.

Nu: wat ik wel nog snap is dat bepaalde categorieen uitverkocht raken, goedkopere categorieen (bv plaatsen achteraan) van tickets raken uitverkocht en je moet dan duurdere kopen (plaatsen vooraan, VIP, premium etc), maar dan toch nog steeds niet aan een hogere prijs dan iemand die voor jou in de wachtrij stond en sowieso die categorie wou kopen.

* We gaan er geen boompje over opzetten, maar er spelen nog honderden andere factoren mee, en je boekt je vliegticket ook best geen 330 dagen op voorhand want dan heb je sowieso niet de goedkoopste prijs. De luchtvaartmaatschappij gaat er dan vanuit dat je op die vlucht "moet" zijn en je zeker een ticket wil, en rekent dan ook door.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Lees op bepaalde sites dat aangekondigd was dat een ticket 159€ kost zo klopt niet dat tarieven omhoog gaan naarmate er schaarste optreed...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Inderdaad 'broodje aap'.
ticketprijzen waren op voorhand bekend 159 in Dessel, 168 in Amsterdam.

Het enige wat de topicstarter dus gedaan heeft is het moeilijker gemaakt voor wie wel echt een ticket wou kopen. Raar tijdverdrijf als je 't mij vraagt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Mijn vraag was oprecht en de prijs stond alvast niet op de site van Live Nation vermeld waar ik mij op voorhand had geregistreerd.
Geen idee wat "Joe de Mannen" insinueert.
Voor de gelegenheid eens opgezocht wat het tarief was in 1996: 1000 BF all-in.

Scan_0006.jpg
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 5 keer

Staat toch gewoon op de site op.
Knop ticket bestellen

Tickets 159 euro

Beter kijken denk ik dan.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Flippi schreef: 16 feb 2024, 15:39 Geen idee wat "Joe de Mannen" insinueert.
Net zoals ik geen idee heb welk probleem "Flippi" heeft met de courante concertprijzen.
Laat staan wat "Flippi" insinueert ivm dynamische prijzen...
:bang:

J.

:banana: :beerchug:
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Zoals butskristof al aangaf, dit dus: https://nos.nl/artikel/2475054-variabel ... voor-geeft
Maar voor de duidelijkheid: dit was dus niet het geval voor het concert in Dessel.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Flippi schreef: 16 feb 2024, 16:55 Zoals butskristof al aangaf, dit dus: https://nos.nl/artikel/2475054-variabel ... voor-geeft
Dus de artiesten, zo bekommerd om hun fans, zijn officieel tegen woekerprijzen voor hun fans, tenzij ze diezelfde woekerprijzen zelf* kunnen aanrekenen en incasseren, begrijp ik het goed? Dus eigenlijk zijn ze helemaal niet tegen woekerprijzen, ze kunnen er alleen niet tegen als het geld niet naar hen gaat?

(*zelf = de officiele ticketing agent aan wie de artiest de verkoop uitbesteed heeft)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider
Te Koop forum

Zolang er genoeg zotten te vinden zijn om die absurde bedragen te betalen zal er niets veranderen.
Mijn 14-jarige dochter zaagde me de oren van mijn kop om voor ‘slechts’ €95 in ‘t sportpaleis te gaan luisteren naar de een of andere schreeuwlelijk.
Goe zot.
Nee dus.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

Flippi schreef: 16 feb 2024, 15:39 Voor de gelegenheid eens opgezocht wat het tarief was in 1996: 1000 BF all-in.
Hetgeen op zich ook duur was voor die tijd. Als ik me goed herinner was mijn eerste 2 dagen Pukkelpop ticket in 1996 ergens tussen de 2000-2500 BEF. Dus verhoudings gewijs komt die prijs wel in de buurt van de 160 EUR van nu als je ziet dat 1d ticket van Graspop momenteel ook aan 125 EUR verkocht wordt.

Het zijn, vrees ik, tegenwoordig de gangbare prijzen voor de echt grote bands.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Spijtig genoeg wel.
Alleen jammer dat mijn loon op die 28 jaar ook niet maal 6 gegaan is.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

:banana: :banana: Dan had je maar moeten leren schreeuwen op gitaarmuziek en daar je beroep van maken :beerchug: :beerchug:

J.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ja, ' t was mijn kinderdroom, maar ik ben niet verder geraakt dan 2 jaar notenleer en 1 jaar slagwerk.
Huff
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Ik had op voorhand ook geen prijzen gezien en heb ook afgehaakt bij die €159/ticket.
Ik vind dat er een beetje over om 1 band te gaan bekijken op een vlakke weide tussen 55000 andere mensen. Met wat extra pech is het die dag ook nog verschrikkelijk weer en sta je daar uitgeregend en koud.

Ik ben in 2015 geweest, toen waren de tickets 86/stuk voor dezelfde band op dezelfde locatie.

Voor Werchter betaal ik €309 voor 4 dagen en kan ik makkelijk 20 bands zien die ik de moeite vind.

Aangezien het op een uur uitverkocht was zijn er toch genoeg mensen die dat bedrag er wel aan willen geven dus ja, het zal wel een gangbare prijs zijn (of worden).

Het zal misschien aan mijn leeftijd liggen maar vroeger was alles toch beter volgens mij :-D
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef: 16 feb 2024, 13:22
Flippi schreef: 16 feb 2024, 12:16 Omdat het aanbod kleiner wordt? Is toch ook zo bij luchtvaartmaatschappijen?
Vind ik toch een vreemde redenering voor concerttickets.
Onlogisch is dat niet natuurlijk. Als de vraag het aanbod overstijgt, kan je gemakkelijk de prijzen omhoog jagen.
Ook in de concertwereld gebeurt dat, al heb ik het nog niet in BE gehoord.
Iets wat voor vliegtuigtickets kan, waarom zou dat niet voor concerttickets mogen?
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Artikel uit De Standaard van 14-3-2024: Al worden festivals fors duurder, we blijven tickets kopen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240314_96615903

De laatste 10 jaar werd het leven gemiddeld 32 procent duurder. Voor een combiticket van de vijf grootste festivals in België steeg de prijs met gemiddeld 67 procent.
Rocky2014
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

Mijn broer en zijn vrouw hebben tickets.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”