Downgrade naar Loco

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 752
Lid geworden op: 21 nov 2005, 13:17
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Omdat TV hier quasi volledig is verdrongen door streaming heb ik mijn trio laten omzetten naar Loco. Op zich ging dit vlot via de online klantenzone (02/02).
Alleen nu was de maandag erna (enkele dagen na aanvraag) aan het telewerken en had ik disconnect van enkele minuten. Fritzbox had geen synchronisatie meer.
Sindsdien synchroniseer ik niet meer aan 100/40 maar slechts 30/10.

Zelf zou ik denken dat het niet met de aanvraag trio naar loco te maken heeft (lijkt me een administratieve aanpassing)?
Maar misschien kunnen de specialisten hierop antwoorden.
En ook nog belangrijk... hoe kom ik terug op 100/40 (waar ik jaren zat) of minstens de cap van 70/10.



Na

Code: Selecteer alles

05.02.24	09:38:37	Internet connection established successfully. IP address: XXXXXXX, DNS server: 193.74.208.65 and 193.74.208.135, Gateway: 10.24.50.31, Broadband PoP: ttnle03lie01
05.02.24	09:38:32	DSL is available (DSL synchronization exists with 30063/10062 kbit/s).
05.02.24	09:35:04	Timeout during PPP negotiation.
05.02.24	09:35:04	Internet connection cleared.
05.02.24	09:35:00	DSL not responding (no DSL synchronization).
05.02.24	06:23:26	Internet connection established successfully. IP address: XXXXXXX, DNS server: 193.74.208.65 and 193.74.208.135, Gateway: 10.24.50.31, Broadband PoP: ttnle03lie01
05.02.24	06:23:22	DSL is available (DSL synchronization exists with 103594/40515 kbit/s).
05.02.24	06:21:42	Timeout during PPP negotiation.
05.02.24	06:21:42	Internet connection cleared.
05.02.24	06:21:37	DSL not responding (no DSL synchronization).
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 aug 2010, 12:43
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Geen expert inzake - er zijn anderen die er meer vanaf weten. Maar een poging:

zou het kunnen dat je fritzbox (model en/of firmware) om een of andere reden nu plots als "vectoring-friendly" word beschouwd?
=>gevolg is dan 30/10 waarna DLM tot 70/10 kan gaan

oplossing zou dan mogelijk kunnen zijn:
-fritsbox model/firmware nakijken
-of makkelijker: even de BBOX3 gebruiken en kijken wat dat geeft
=> Eens er een modem hangt die als "vectoring-compliant" word beschouwd zou je 70/30 moeten krijgen die met DLM tot 100/40 kan.

De cap 70/10 van loco zou - denk ik - softwarematig moeten zijn. Je sync zou simpelweg tot max haalbare moeten gaan.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6004
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 1634 keer
Recent bedankt: 19 keer

Bericht

De VDSL-synchronisatie zou inderdaad gelijk moeten blijven, ongeacht de specificatie van je abonnement.

Als de VDSL-synchronisatie zo sterk verlaagd is, moet je toch eens nagaan of er iets fysiek aan je installatie gewijzigd is.
Misschien heeft iemand tijdens het kuisen een kabel losgetrokken.

Of is er een defect in de modem of voeding. (Bij voorkeur eens testen met een andere modem.)

Eigenlijk moet je VDSL-signaalwaardes van je vroegere profiel en huidige profiel kunnen vergelijken om een conclusie te kunnen trekken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17843
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 875 keer
Bedankt: 3363 keer
Recent bedankt: 49 keer

Bericht

Fluppeke schreef: 10 feb 2024, 12:35 Alleen nu was de maandag erna (enkele dagen na aanvraag) aan het telewerken en had ik disconnect van enkele minuten. Fritzbox had geen synchronisatie meer.
Sindsdien synchroniseer ik niet meer aan 100/40 maar slechts 30/10.
Met de logfile zijn we niet veel, maar post eens je lijnwaarden (Internet > DSL Informatie > DSL)
Dat zou een indicatie kunnen geven.
Misschien hebben ze jou op een andere poort gezet, en moet je gewoon geduld hebben (DLM)
Of als je een B-box zou hebben, zou je die eens kunnen aansluiten (zodat je automatisch een lijntest start).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 752
Lid geworden op: 21 nov 2005, 13:17
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

-fritsbox model/firmware nakijken
-of makkelijker: even de BBOX3 gebruiken en kijken wat dat geeft
Heb enkel de bbox2 liggen ergens in een kast (scarlet heeft die 10 jaar geleden geleverd)
De fritzbox is de 7360 , ik dacht ooit opgezocht te hebben dat dit versie v1 was, dus laatste firmware die px toelaat is 06.31 (waarop ik ook zit)

De lijnwaarden zijn : (helaas kan ik niet vergelijken met ervoor)

SNR 27 (receive) en 26 (send)
Line attenuation 3 (receive) 4 (send)

De ROP die het dichtste staat (en waarop ik hopelijk ben aangesloten) +/-70 m

Code: Selecteer alles

Negotiated Connection Properties
Receive direction	Send direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	30064	10064
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	640
Attainable throughput	kbit/s	107486	41285
Current throughput	kbit/s	30063	10062
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		8 ms	4 ms
Impulse noise protection		3	2
G.INP		off	off
 			
Signal-to-noise ratio	dB	27	26
Bitswap		off	off
Line attenuation	dB	3	4
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43

Error counter
Seconds with	Unrecoverable errors (CRC)
errors (ES)	many
Errors (SES)	per
minute	Last
15 minutes
FRITZ!Box	0	0	0	0
Central exchange	0	0	0	
Laatst gewijzigd door Fluppeke 12 feb 2024, 20:21, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6004
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 1634 keer
Recent bedankt: 19 keer

Bericht

Vectoring staat blijkbaar uit. (G.INP off)
Je lijn zal opnieuw een TBF moeten doorlopen.
Dus 0800 22 424 bellen en als telefoonnummer je lijnnummer doorgeven.
Als je je lijnnummer niet kent, zal de TBF via de klantendienst moeten gestart worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17843
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 875 keer
Bedankt: 3363 keer
Recent bedankt: 49 keer

Bericht

Het is niet ver te zoeken.
Je zit dus wel op een "vectored" ROP, maar vectoring is nog niet geactiveerd op jouw lijn (G.INP = off).
Vandaar jouw 30/10 profiel.

- eens de Fritzbox herstarten?
- bbox2 op de lijn zetten en Proximus Helpdesk bellen?
- aan een bbox3 of internet box geraken om eens op de lijn te zetten?
- het 0800 lijntest nummer bellen?

[Edit] Raf1 was mij voor :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5501
Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 468 keer

Bericht

ik dacht dat G.INP *niet* hetzelfde was als vectoring? (en is G.INP en de 'G.vector' in de fritzbox daar ook het teken van, en staat vectoring wel degelijk aan in zijn resultaten?)

als ik me niet vergis heb je:
- vectoring
- inpulse noise (protection), oftewel g.inp/g.998.4
- en (seamless) rate adaptation.

wel zijn ze alle 3 een deel van "snelle, stabielere lijnen":
- vectoring: dynamisch, op de ROP, samen met de eindapparatuur, de crosstalk "voorspellen" en er een soort 'noise cancelling' op doen
- g.inp: het (niet dynamisch) proberen te verminderen van crosstalk
- seamless rate adaptation: je sync aanpassen aan wat er mogelijk is op dat moment, zonder retraining


dat gezegd zijnde, met die SNR en attainable moet je normaal gewoon perfect 100/40 kunnen hebben, en zou ik inderdaad eens een lijntest/controle laten doen 'just in case'
het kan namelijk perfect dat een administratieve omschakeling TOCH een fysieke wijziging van poort heeft meegebracht, en het kan ook dat die poort fout geconfigureerd is.


edit - toevoeging:

profiel: 17a met g.vector full = lijkt het goede profiel
snr & attainables = prima (kan je zeker 100/40 mee halen)
attenuation = "rop naast de deur" waardes (al ken ik de +/- omrekening niet meer, ik dacht iets van een 10 a 20m/db?)


wat mij vreemd lijkt is dat de seamless rate adaptation uitstaat (dus je verbinding gaat het huidige profiel proberen te behouden, en ipv als er even teveel storing is te verlagen, je disconnecten voor retraining) en dat de G.INP uitstaat (dacht dat die op al de lijnen ook aanstaat)
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 752
Lid geworden op: 21 nov 2005, 13:17
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Al hartelijk bedankt voor de reacties
Als ik het zo hoor lijkt mij niet iets dat van zichzelf in orde zal komen?
Lijnnummer ken ik niet, heb dus met het lijnnummer geprobeerd waarmee ik de TV-decoders heb geïnstalleerd vroeger.. dat is alvast niet gekend bij het 0800 nummer van proximus (al las ik elders dat het 0800 nummer niet werkte voor OLO's ... maar in hoeverre is scarlet dat nog nu ze geïntegreerd zijn)

Zal eens horen bij de helpdesk
BBOX3 bij mij mama tijdelijk gaan halen is ook nog mogelijk , maar wel wat gedoe ..
mssn eens een overstap naar edp overwegen...

Aanpassing : nog geen tijd gehad om de helpdesk te bellen, maar het lijkt stilaan vanzelf in orde te komen.

Code: Selecteer alles

14.02.24	03:57:22	DSL is available (DSL synchronization exists with 84998/29999 kbit/s).
14.02.24	03:55:40	Timeout during PPP negotiation.
14.02.24	03:55:40	Internet connection cleared.
14.02.24	03:55:35	DSL not responding (no DSL synchronization).
G.INP staat nu op 'on'. De speedtest is nog wel (via wifi N) raar. Download is nog vrij laag en de upload dan weer te hoog.

Afbeelding
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder