Problemen met connecteren Steam Deck Internet Box Mobile Vikings

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
Strange Entity
Starter
Starter

Bericht

Fijne avond, allen.

Vandaag werd mijn Steam Deck geleverd en ik kon niet wachten om ermee aan de slag te gaan.
Tot mijn grote frustratie kwam ik echter meteen voor een probleem te staan: ik kan mijn Deck niet verbinden met het netwerk bij mij thuis.
Na een hele avond (4 uur :bang: ) opzoekwerk en trial en error lijkt de reden mijn netwerk te zijn... Nu, ik ken helemaal niets van netwerken. We zijn thuis net overgestapt van Telenet naar Mobile Vikings, gewoon omdat de prijs veel beter meevalt dan bij Telenet en omdat we bij er Mobile Vikings bovendien nog eens onbeperkt internet bovenop krijgen.
Uit mijn opzoekwerk blijkt dat de Steam Deck een probleem heeft met de 160 MHz bandbreedte in een 5 GHz netwerk. Een simpele oplossing zou dus zijn om die optie af te zetten en ervoor te zorgen dat de bandbreedte op 80 MHz blijft. Het probleem is dat ik deze optie bij Mobile Vikings niet vind... De enige opties om aanpassingen aan mijn Internet Box te doen, buiten de gewoonlijke aanpassingen zoals de naam en het wachtwoord van het netwerk wijzigen, zijn:
  • DHCP-reservering toevoegen,
  • Routing (NAT of Bridge-modus) en
  • Nieuwe port mapping toevoegen
Zoals ik al zei heb ik geen flauw benul van wat deze zaken ook maar zouden kunnen doen en of ik aan de hand van deze aanpassingen mijn Steam Deck toch nog kan connecteren met mijn netwerk. Daarom hoop ik dat jullie expertise mij zal kunnen helpen bij dit frustrerende probleem en dat ik zo snel mogelijk écht aan de slag kan met mijn Steam Deck.
Het zou echt jammer zijn als ik hierdoor mijn Deck moet terugsturen omdat hij door dit stomme probleem onbruikbaar blijkt te zijn op mijn netwerk.

Alvast bedankt en nog een fijne nacht.
Strange Entity
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Onbruikbaar op je netwerk is hij zeker niet; terugsturen zal dus niet nodig zijn.
Als je dit niet kan wijzigen, zou het wel kunnen dat je (in het ergste geval) een aparte AP moet bijkopen die dan een aparte wifi voor de steamdeck kan voorzien die wel op 80MHz bandwidth werkt.
Zelf ken ik het MV internetaanbod niet qua hardware, dus ik kan je niet helpen bij deze settings.
Strange Entity
Starter
Starter

Bericht

Bedankt voor het snelle antwoord!
Het is al een hele opluchting dat mijn Steam Deck niet onbruikbaar is. Ik ben al eens aan het rondkijken naar een Access Point. Denk je dat een basismodel (één van de goedkopere versies) voldoende zou zijn? Ik kan hier, jammer genoeg, geen fortuin aan uitgeven...
Of is er nog iemand anders die me een oplossing kan bieden zonder AP?
Ik zou je eeuwig dankbaar zijn!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 748 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Met een goedkope TP-Link van €15 zal je wel al ergens raken zeker?
TP-Link TL-WR841N N300
esdeka
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Bericht

Welk model en firmware heb je? De nieuwe OLED versie lijkt wat gevoeliger voor problemen, maar je kan ook proberen naar de SteamOS preview branch te updaten, er zijn in januari wat wifi fixes uitgebracht in 3.5.12 en 3.5.13
  • Fixed a WiFi crash occurring where certain bands would cause the driver to attempt to set an incorrect spatial stream count
  • Fixed a case where wifi would fail to connect in certain conditions
Ze lijken met wifi in ieder geval bezig te zijn, een post van een developer in een topic met andere wifi problemen.

Je kan ook een ticket openen bij Steam support, uit ervaring weet ik dat ze redelijk goed zijn ook met technische problemen zoals deze
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Een snelle google search leert me dat er vele problemen gesignaleerd worden met 5GHz 160MHz wifi.
Sommigen zijn geholpen door de BW naar 80MHz te brengen, bij anderen werkt dat niet, en moesten ze de AP op 802.11ac zetten ipv ax, want op ax deed hij ook op 80MHz niks.
Nog anderen connecteren dan maar met de 2.4GHz radio.

Speaking of, ik heb nog al issues gehoord met andere toestellen op moderne APs die 2.4GHz en 5GHz door mekaar gebruiken.
De radio SSIDs van de 2.4GHz en 5GHz aparte namen geven, zodat de toestellen niet switchen, lijkt daar een oplossing te vormen.

Intussen is de vraag of je de BW of 802.11 type kan aanpassen bij MV nog niet beantwoord.
Als dat niet lukt, zal een aparte AP bijkopen en daarmee werken de enige optie worden.
Zo'n dedicated AP hoeft echt niet duur te zijn :-)

PS: Als dit een hardware issue zou blijken te zijn, hebben ze wel een probleem daar bij Valve :-)
Strange Entity
Starter
Starter

Bericht

Bedankt voor de snelle reacties, allen. Ik heb een AP besteld die (hopelijk) morgen geleverd wordt. Fingers crossed dat die een onmiddellijke oplossing kan bieden zonder dat ik al te veel met de instellingen moet spelen, want dan zal ik jullie deskundige raad opnieuw nodig hebben... 😅
Volgende week heb ik, na lange tijd, een week vrij op het werk, dus hopelijk kan ik mijn Deck tegen dan ten volle gebruiken!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Het voordeel dat je hebt is dat je wss wel goeie instellingen gaat kunnen doen op een dedidated AP.
Welke heb je besteld?
Strange Entity
Starter
Starter

Bericht

TP-Link ARCHER C50 - https://amzn.eu/d/bjqRV4N
Een goede keuze, hoop ik? Als ik de recensies mag geloven, doet deze toch wat hij moet doen.
Ik ben, wanneer ik wat tijd te veel heb, mijn zolder aan het verbouwen om er een grote slaapkamer/dressing van te maken, dus als de problemen ooit door Valve worden opgelost, heb ik iets achter de hand om die ruimte van wifi te voorzien! Win-win situatie, dus!
esdeka
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Bericht

Lijkt erop dat die C50 max 100 Mbps ethernet heeft, dus je zal waarschijnlijk wel wat trager downloaden, maar voor een tijdelijke oplossing lijkt het ok.

Ik lees nu dat voor andere gebruikers het 160MHz probleem is opgelost met de preview update voor Steam Deck.

Dus als je je Deck kan verbinden met een ander netwerk of hotspot, kan je proberen te updaten:
  1. Settings > System > Developer Mode = ON
  2. Settings > System > System Update Channel = "Preview" en Restart
  3. Settings > System > Check for updates > Apply > Restart
Je Steam OS versie zou nu op 3.5.14 moeten zitten, kan je vanonder in Settings > System controleren
75% kans dat het dan opgelost is vermoed ik
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Inderdaad, de LAN kant is slechts 10/100Mbps; wat een heel rare keuze is voor een toestel dat stoeft met 300Mbps 2.4GHz en 864Mbps 5GHz wifi.
Dit wordt bevestigd op de officiele TP-Link specs page (de WAN connector is ook 10/100Mbps, voor zij die mss denken dat die dan wel 1Gbps zou zijn).
Strange Entity
Starter
Starter

Bericht

ITnetadmin schreef: 08 feb 2024, 01:24 Inderdaad, de LAN kant is slechts 10/100Mbps; wat een heel rare keuze is voor een toestel dat stoeft met 300Mbps 2.4GHz en 864Mbps 5GHz wifi.
Laat dat nu net de specificaties zijn waarvoor ik voor dit toestel gekozen heb... :roll:
Schandalig dat ze zulke halve waarheden mogen adverteren, eigenlijk... Dat is waarschijnlijk het enige waar leken, zoals ik, naar kijken...
Maar goed, hopelijk helpt het me om met een netwerk te kunnen verbinden en in het beste geval kan ik, na de updates, opnieuw verbinden met mijn oorspronkelijke netwerk en kan ik dit toestel gewoon terugsturen als het niet aan mijn eisen voldoet.

Toegevoegd na 36 seconden:
Kleine update:
Gisteren Access Point geïnstalleerd en ik kon mijn Steam Deck (eindelijk!) meteen verbinden met dit AP.
Ik heb ondertussen, na de updates, nog niet geprobeerd om te verbinden met mijn originele netwerk. Dat ga ik dit weekend nog eens proberen.
In ieder geval: heel erg bedankt aan iedereen die gereageerd heeft en mee gezocht heeft naar oplossingen voor mijn probleem! Ik apprecieer het heel erg!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Strange Entity schreef: 09 feb 2024, 07:13 In ieder geval: heel erg bedankt aan iedereen die gereageerd heeft en mee gezocht heeft naar oplossingen voor mijn probleem! Ik apprecieer het heel erg!
Daarvoor zijn we hier :-)
Veel plezier ermee.