Vandaag werd mijn Steam Deck geleverd en ik kon niet wachten om ermee aan de slag te gaan.
Tot mijn grote frustratie kwam ik echter meteen voor een probleem te staan: ik kan mijn Deck niet verbinden met het netwerk bij mij thuis.
Na een hele avond (4 uur ) opzoekwerk en trial en error lijkt de reden mijn netwerk te zijn... Nu, ik ken helemaal niets van netwerken. We zijn thuis net overgestapt van Telenet naar Mobile Vikings, gewoon omdat de prijs veel beter meevalt dan bij Telenet en omdat we bij er Mobile Vikings bovendien nog eens onbeperkt internet bovenop krijgen.
Uit mijn opzoekwerk blijkt dat de Steam Deck een probleem heeft met de 160 MHz bandbreedte in een 5 GHz netwerk. Een simpele oplossing zou dus zijn om die optie af te zetten en ervoor te zorgen dat de bandbreedte op 80 MHz blijft. Het probleem is dat ik deze optie bij Mobile Vikings niet vind... De enige opties om aanpassingen aan mijn Internet Box te doen, buiten de gewoonlijke aanpassingen zoals de naam en het wachtwoord van het netwerk wijzigen, zijn:
- DHCP-reservering toevoegen,
- Routing (NAT of Bridge-modus) en
- Nieuwe port mapping toevoegen
Het zou echt jammer zijn als ik hierdoor mijn Deck moet terugsturen omdat hij door dit stomme probleem onbruikbaar blijkt te zijn op mijn netwerk.
Alvast bedankt en nog een fijne nacht.
Strange Entity