1F of 3F omvormer in 3F net

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 44 keer
Provider

Bericht

Onze leverancier van zonnepanelen (en evt. later batterij) wil een single fase omvormer plaatsen in ons 3 fase huisinstallatie.

Zijn redenering, die volgens mij wel ergens steek houdt, is dat het voor het 'verbruik' weinig uitmaakt of je enerzijds en strikt gesproken zou injecteren via 1 fase en afnemen via 2 andere fases omdat de teller beide samentelt. Tot hier kan ik redelijk volgen.

Ik vermoed dat dit enkel een probleem kan vormen als bijvoorbeeld de ganse wijk 1 fasig zou beginnen injecteren op dezelfde fase, waardoor een behoorlijke onbalans kan ontstaan...

Overwegende dat we 3 fasig elektrisch koken, een 3fasige warmtepomp hebben, en er binnenkort minstens 1EV voor de deur staat: zijn er dan argumenten om alsnog te vragen voor een 3 fasige omvormer? En wat zijn dan de argumenten die ik kan aanvoeren?

Tim
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 345 keer
Provider

Bericht

Het enige argument zou prijsverschil kunnen zijn?

Je mag wel veronderstellen dat de wijk evenwichtig verdeeld is over de 3 fasen.
Als je de omvormer naast je verdeelbord kan hangen en de "voedingskabel" kort is, ga je er amper meer last van ondervinden van die verhoogde spanning.

Monofasige omvormer mag maximum 5000W zijn, 3f aansluiting 10000W.
Ik raad eerder aan een iets zwaardere omvormer te nemen als je denkt later nog uit te breiden ook al kost je dat nu iets meer.
Je bent dan wel beperkt tot 1 oriëntatie, zodat je nog een string vrij hebt of kan maken voor later.
Een beetje aftoppen is nu ook geen ramp, en oost-west opstelling compenseert best veel.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 912 keer
Bedankt: 3529 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Bericht

@tdemeyer De belangrijkste vraag is welk omvormer vermogen je wilt.
Van zodra je >= 5 kVA gaat ben je verplicht om voor 3-fase te kiezen.

Indien je beneden de 5 kVA blijft, is 1-fase geen enkele probleem:
  • het "fase-onevenwicht" op het net is het minste van jouw zorg, maar dat van Fluvius.
  • en gezien de meeste 1-fase installaties op een willekeurige fase aangesloten zijn, zal dat wel redelijk verdeeld zijn op het net.
  • de teller telt inderdaad de fases samen. Ook als je later een batterij overweegt, zal de batterij op één fase injecteren om hte tekort op de andere fases to compenseren
De voordelen van 1-fase zouden kunnen zijn:
  • meestal een goedkopere omvormer.
  • meestal een lagere opstartspanning.
  • voornaamste voordeel is echter dat je kan kiezen op welke fase je de omvormer aansluit.
Dat laatste kan belangrijk zijn als de spanning op het net in de zomer oploopt. De "netbewakingsparamters" in de omvormer zorgen ervoor dat de omvormer uitschakelt als de gemiddelde spanning over 10 minuten > 253V is (= 230V + 10%), of onmiddelijk als de spanning > 264.5V is (230V +15%).

- Een 3-fase omvormer zal de spanning meten op alle 3 de fases, en afschakelen van zodra de parameters op één van de fases bereikt wordt.
- Met een 1-fase omvormer kan je in sommige gevallen het afschakelen vermijden door de omvormer aan te sluiten op de fase met de laagste spanning (te meten in de zomer tijdens volle zon). Enkele Volt kan het verschil maken tussen afschakelen en blijven draaien :-) .

Een EV is ook niet ecjt geen argument denk ik:
  • - Je kan een 3-fase laadpaal installeren, met een maximaal vermogen van 22kW (32A) of 11kW (16A) - afhankelijk van het vermogen van je aansluiting.
    - Of je kan één-fasig laden, met een maximaal vermogen van 7.4 kW (32A)
Maar als het de bedoeling is om vooral met zonneenergie te laden, dan heb je genoeg met een lager vermogen op één fase (vb 3.7 kW = 16A).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 316 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

philippe_d schreef: 03 feb 2024, 11:56 [*]en gezien de meeste 1-fase installaties op een willekeurige fase aangesloten zijn, zal dat wel redelijk verdeeld zijn op het net.
Ik denk dat dit tegenwoordig niet meer zo willekeurig gebeurt.
Toen enkele jaren geleden hier de DM (monofase op een 400V + N net) door Fluvius werd geïnstalleerd hadden de technici een lijst bij waarop voor ieder huisnummer stond op welke netfase het diende aangesloten (indien een monofase aansluiting).

En voor wie nu nog een thuisaccu installeert is het ook niet meer zo belangrijk dat in de zomer de PV omvormer eventueel tijdelijk van het net zou afgeschakeld worden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
Bedankt: 796 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

honda4life schreef: 03 feb 2024, 11:13 Je mag wel veronderstellen dat de wijk evenwichtig verdeeld is over de 3 fasen.
Hoe meer huizen op 3F staan, hoe minder Fluvius kan sturen in de verdeling.
ivob schreef: 03 feb 2024, 13:32
philippe_d schreef: 03 feb 2024, 11:56 en gezien de meeste 1-fase installaties op een willekeurige fase aangesloten zijn, zal dat wel redelijk verdeeld zijn op het net.
Het is totaal willekeurig.
Toen ik een 1F/6kWp PV-installatie liet plaatsen/keuren, bleek dat ik bij de minste zon al aan 250+ V kwam.
De technieker van Fluvius heeft dan wat gespeel met L2 en L3 om een betere te vinden. Van een planmatige aanpak was geen sprake.

@TS
Welk vermogen van PV wil je aansluiten?
Want als je overschotstroom in uw EV wil laden, zie ik niet in waarom je uzelf zou beperken tot een 1F omvormer.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 912 keer
Bedankt: 3529 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Bericht

heist_175 schreef: 03 feb 2024, 17:53
ivob schreef: 03 feb 2024, 13:32
philippe_d schreef: 03 feb 2024, 11:56 en gezien de meeste 1-fase installaties op een willekeurige fase aangesloten zijn, zal dat wel redelijk verdeeld zijn op het net.
Het is totaal willekeurig. Van een planmatige aanpak was geen sprake.
Laat ons niet vallen over "willekeurig" of "planmatig" :wink:
Wat ik bedoelde is dat huizen in de wijk op verschillende fases aangesloten zijn, en dat er dus toch een zekere verdeling is ...
Dat dit argument dus niet mag meewegen in de beslissing ten voordele van een 3-fase omvormer :wink:

"Fase-evenwicht" op het net is een momentopname. Iedere bijkomende PV installatie in de wijk wijzigt dit (on)evenwicht toch.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 44 keer
Provider

Bericht

Er komt voorlopig 3000Wp te liggen op een plat dak, grofweg de helft zuid georiënteerd, de rest west. We hebben een vrij constant verbruik gedurende de dag (echtgenote is thuis), en de EV zal enkel 's avonds eventueel wat geladen worden (meestal laden op het werk...). De omvormer wordt sowieso een hybride, zodat er later eventueel een batterij aan kan. Eerst wil ik observeren hoeveel energie we 'over' hebben overdag om te zien of die batterij rendabel kan zijn.
Ik begrijp uit jullie reacties dat er dus weinig tot geen voordeel valt te halen uit een 3F aansluiting. In de zomerperiode hang ik dan wel eens een multimeter in de kast om te zien of ik iets kan/mag/moet optimaliseren...
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
Bedankt: 796 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Voor 3kWp zou ik geen 3F omvormer steken, nee :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 316 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

tdemeyer schreef: 04 feb 2024, 12:03 Ik begrijp uit jullie reacties dat er dus weinig tot geen voordeel valt te halen uit een 3F aansluiting. In de zomerperiode hang ik dan wel eens een multimeter in de kast om te zien of ik iets kan/mag/moet optimaliseren...
3 kWp is uiteraard niet al te veel en ruim onder de monofase marge van 5 kVA (indien je de omvormer daar op afstelt).
Wanneer je een hybride omvormer plaatst met als doel later een thuisaccu erbij aan te hangen zou ik toch eerst eens goed nagaan wat het vermogen van de hybride omvormer is en welk batterijvermogen je daar aan wil koppelen want dat wordt dan wel erg krap om een huishouden op te laten draaien.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Zorgt een 3F en overgedimensioneerde omvorver ook niet voor een iets tragere opstart ? (maw. verlies)