Calculatie (software) schoonmaak

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Ik ben (voor m’n werk) op zoek naar een tool of schoonmaak normen om de tijd te kunnen berekenen die een schoonmaker nodig heeft per ruimte / gebouw.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of tips?

Ik heb wel consultants gevonden en natuurlijk schoonmaak bedrijven die offertes opmaken, zij zullen bepaalde normen hanteren om de tijd te berekenen die nodig is om een bepaalde ruimte schoon te maken.

Ik begrijp dat het afhankelijk is van de afmetingen, soort ruimte (kantoor, sanitair, gang), type vloer, meubels en de frequentie. (Sanitair dagelijks reinigen, kantoren 1x per week).

Ik dacht hoor hier eens of iemand toevallig ervaring of kennis heeft van tools / normen?

Thx!
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Ruikt sterk naar uitbuiting van personeel dat al zo slecht vergoed wordt, wat mij betreft, afvoeren.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Moonboy schreef: 02 feb 2024, 19:49 Ruikt sterk naar uitbuiting van personeel dat al zo slecht vergoed wordt, wat mij betreft, afvoeren.
Het is juist de bedoeling een redelijke en werkbare inschatting te maken en inderdaad niet om mensen uit te persen. Als je mensen te weinig tijd geeft of teveel druk oplegt creëer je problemen die veel kostbaarder zijn dan die paar uur die men denkt te besparen.

Maar er gaat natuurlijk wel enige inschatting gemaakt moeten worden en meten is weten en dat is wat ik probeer uit te vinden.

Je kunt het met eigen personeel doen dat genoeg tijd krijgt om kwaliteit te leveren, of je kunt een opdracht uitgeven aan een firma maar dan wil je wel ergens zelf kunnen inschatten of controleren of het een redelijk voorstel is want die bedrijven zijn natuurlijk uit op maximale winst.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarom doe je dit bij wijze van test eens niet gewoon zelf (of één van je vertrouwde werknemers)... je maakt een kamer proper en dan weet je meteen hoeveel tijd het in beslag neemt (en ken je ook de kwaliteitsnormen).

Wat heeft het voor zin als iemand zegt dat het 1u in beslag neemt als het niet volgens je normen is.
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Duidelijk zeker: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240204_96506232

https://www.hln.be/binnenland/poetshulp ... ~a367a973/

Dit is een regelrech­te oorlogsver­kla­ring aan alle huishoud­hul­pen. Ze verdienen al niet veel voor het werk dat ze doen.

Schandalig dus, uitbuiting anno 2024 kan dus helemaal niet meer, actie dus.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Sorry, maar het verliezen van een premie is een geheel ander thema dan de topicstarter vraagt, ookal betreft het dezelfde sector.

Grote technische projecten kunnen gecalculeerd worden, net zoals poetsen. (= vastprijs voor de klant en geen blanco uren cheque)
Werk je efficiënt en lever je kwaliteit dan maak je winst, moet je dingen opnieuw doen, dan maak je natuurlijk minder winst.
Calculeer je die efficiëntie door in volgende projecten / contracten... tja dan zal je weinig nieuwe contracten binnenhalen.

Nogmaals sorry, maar ik zie er veel poetsen met hun smartphone in hun handen of op elke lokaaltje hetzelfde verhaaltje afratelen en meer staan te kletsen dan te werken...
Dat je dan op het einde van de dag binnen de voorziene tijd niet klaar geraakt, dat verwondert mij nu niet dat dan een baas achter uw veren zit en je dit "uitbuiten" wil noemen.
Ja het is misschien een saaie en eentonige job, en verre van de job in je leven maar "een leven lang (bij)leren" geldt voor iedereen die vooruit WIL in z'n carrière.
Dit gezegd zijnde, zie ik op het werk ook een jongedame die op enkele jaren tijd toch wel de verantwoordelijke werd, ze kuiste dan ook grondiger en dan de rest, kon nog geen vuile koffietas zien staan terwijl het haar taak niet was, ... Veel respect voor deze mensen!

Ik begrijp de TS zijn vraag volkomen, los van uitbuiting!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 603 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

bij mijn moeder komt er 1x / week 4u een poetshulp.
poetst enkel de benedenverdieping (woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer, toilet)

is 4u genoeg om een particuliere woning (half) te poetsen? jazeker.
doet de huidige poetsvrouw dat naar volle tevredenheid van mijzelf? neen, not even close tbh (de vorige deed het véél beter, maar diens firma was een ramp en heb ik buitengeflikkerd omdat het 2 weken duurde alvorens prestaties werden ingevoerd en dan soms nog fouten bevatten etc)

ik denk niet dat er een "perfecte" poetshulp bestaat (daarmee bedoel ik dan: waar de administratie van de firma in orde is, de poetshulp nederlands spreekt, en er correct kan gepoetst worden door die poetshulp)

ik zou, als je een duidelijk beeld wil, zoals hierboven voorgesteld werd, effectief een keer ZELF een gemiddelde klant gaan poetsen en dan naar de juiste normen (bv het stof ook correct verwijderen, zorgen dat alles effectief schoon is, ...)
dan heb je een idee hoelang jij erover doet, en dan heb je een soort 'baseline'.
als je dan nog noteert hoelang je voor elke kamer nodig had, en de afmetingen van die kamer + het type kamer, dan heb je al de nodige gegevens.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

Splitter schreef: 05 feb 2024, 21:43 ik zou, als je een duidelijk beeld wil, zoals hierboven voorgesteld werd, effectief een keer ZELF een gemiddelde klant gaan poetsen en dan naar de juiste normen (bv het stof ook correct verwijderen, zorgen dat alles effectief schoon is, ...)
De vraag is maar welk poetsbedrijf interesse heeft in de juiste normen... uiteindelijk vreten die enkel aan hun marge (al speelt die vooral op grotere projecten, minder in de thuismarkt).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 761 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk dat de "formule" voor die berekening beschouwd wordt als een trade secret, en geen gestandardiseerde vorm kent.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”