Sinds september 2023 kijk in tv via een TV-box, voorheen was het een digicorder.
Mijn TV-toestel is een Sony Bravia van ongeveer 2 jaar oud.
Sinds november 2023 zit ik met een eigenaardig probleem.
Tijdens het kijken valt het beeld en geluid soms weg gedurende 1 seconde.
Scherm wordt zwart, geen melding van het tv-toestel dat het signaal op HDMI-ingang ontbreekt.
Sommige dagen of weken geen last, soms gebeurd dit tot vijf keer op een avond.
Als ik op dat moment live kijk, komen beeld en geluid gewoon terug.
Kijk ik echter naar een opname of VOD, dan moet ik zeer vaak (9/10) het programma opnieuw opvragen en kan het gebeuren dat de box niet weet waar ik zat en dus vanaf begin moet kijken.
Verschillende ingangen op de TV getest maar altijd zelfde probleem.
Met de andere aangesloten toestellen op de TV heb ik geen problemen.
In de maand december heb ik Telenet zover gekregen dat mijn TV-box werd vervangen, maar nu steekt het probleem opnieuw de kop op.
TV-box is via lan rechtreeks op de CV8560E aangesloten.
Iemand een idee wat er verkeerd loopt ?
onderbrekingen beeld en geluid TV-box
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1948 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Misschien kan je het probleem oplossen door de beeldinstellingen te wijzigen:
Ofwel is er een signaalprobleem op de UTP-kabel, coaxkabel of Telenet-modem waardoor de TV-box crasht. (Opnames en VOD werken via internetstreaming)
Je kan dan best eens eventuele packet loss meten: https://www.transip.nl/knowledgebase/67 ... met-winmtr
Als je packet loss vaststelt op de eerste twee hostnames heb je zeker een signaalprobleem. Dus eerst UTP-kabel vervangen of herstellen. Bij een eventueel modemprobleem moet Telenet het signaal op de coaxkabel nakijken.
- Instellingen > Beeld en Geluid > Beelden per seconde uitzetten
- Instellingen > Beeld en Geluid > Resolutie op 1080i zetten (live tv wordt uitgezonden in 1080i of 720p)
Ofwel is er een signaalprobleem op de UTP-kabel, coaxkabel of Telenet-modem waardoor de TV-box crasht. (Opnames en VOD werken via internetstreaming)
Je kan dan best eens eventuele packet loss meten: https://www.transip.nl/knowledgebase/67 ... met-winmtr
Als je packet loss vaststelt op de eerste twee hostnames heb je zeker een signaalprobleem. Dus eerst UTP-kabel vervangen of herstellen. Bij een eventueel modemprobleem moet Telenet het signaal op de coaxkabel nakijken.
-
- Starter
@raf1
Beeldinstellingen heb ik al mee gespeeld, geen verbetering.
Al mijn pingtesten zijn OK, heb op het eerste ook geen internetproblemen.
Beeldinstellingen heb ik al mee gespeeld, geen verbetering.
Al mijn pingtesten zijn OK, heb op het eerste ook geen internetproblemen.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 763 keer
Of versteek de TVBox in een andere HDMI ingang op je TV.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 31 keer
In mijn geval ging het om ARC sound over HDMI naar een LG Soundbar (vanaf een Samsung TV): regelmatig wegvallen van het geluid soms 10 keer op een avond, maar soms ook 3 weken zonder issue. Van alles geprobeerd en uiteindelijk ook de HDMI kabel (die bij de soundbar zat) vervangen door één van de andere HDMI kabels die hier nog lagen en alle problemen waren opgelost...
Your mileage may vary maar ik zou toch zeker eens een test doen met een andere kabel
Your mileage may vary maar ik zou toch zeker eens een test doen met een andere kabel