onderbrekingen beeld en geluid TV-box

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
BartEeck1968
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2023, 18:23

Sinds september 2023 kijk in tv via een TV-box, voorheen was het een digicorder.
Mijn TV-toestel is een Sony Bravia van ongeveer 2 jaar oud.

Sinds november 2023 zit ik met een eigenaardig probleem.
Tijdens het kijken valt het beeld en geluid soms weg gedurende 1 seconde.
Scherm wordt zwart, geen melding van het tv-toestel dat het signaal op HDMI-ingang ontbreekt.
Sommige dagen of weken geen last, soms gebeurd dit tot vijf keer op een avond.

Als ik op dat moment live kijk, komen beeld en geluid gewoon terug.
Kijk ik echter naar een opname of VOD, dan moet ik zeer vaak (9/10) het programma opnieuw opvragen en kan het gebeuren dat de box niet weet waar ik zat en dus vanaf begin moet kijken.

Verschillende ingangen op de TV getest maar altijd zelfde probleem.
Met de andere aangesloten toestellen op de TV heb ik geen problemen.

In de maand december heb ik Telenet zover gekregen dat mijn TV-box werd vervangen, maar nu steekt het probleem opnieuw de kop op.
TV-box is via lan rechtreeks op de CV8560E aangesloten.

Iemand een idee wat er verkeerd loopt ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6157
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Misschien kan je het probleem oplossen door de beeldinstellingen te wijzigen:
  • Instellingen > Beeld en Geluid > Beelden per seconde uitzetten
  • Instellingen > Beeld en Geluid > Resolutie op 1080i zetten (live tv wordt uitgezonden in 1080i of 720p)

Ofwel is er een signaalprobleem op de UTP-kabel, coaxkabel of Telenet-modem waardoor de TV-box crasht. (Opnames en VOD werken via internetstreaming)
Je kan dan best eens eventuele packet loss meten: https://www.transip.nl/knowledgebase/67 ... met-winmtr
Als je packet loss vaststelt op de eerste twee hostnames heb je zeker een signaalprobleem. Dus eerst UTP-kabel vervangen of herstellen. Bij een eventueel modemprobleem moet Telenet het signaal op de coaxkabel nakijken.
BartEeck1968
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2023, 18:23

@raf1
Beeldinstellingen heb ik al mee gespeeld, geen verbetering.

Al mijn pingtesten zijn OK, heb op het eerste ook geen internetproblemen.
Area57
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 jan 2013, 00:21
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Ik vemoed eerder een HDCP issue.
Heb je de stroomstekker van jouw Sony TV al eens 30 seconden uitgetrokken?
Heb je al eens getest met een andere hdmi 2.0 kabel?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6577
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Of versteek de TVBox in een andere HDMI ingang op je TV.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Ratface
Premium Member
Premium Member
Berichten: 618
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 7 keer

TS zegt toch letterlijk zelf in eerste post dat hij dat al heeft geprobeerd??
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 957
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Heb zelfde tv en iets dat ook niet samen werkt.

Ik live kijken of opnames gaat geluid ineens veel luider of veel zachter.

Ook niet altijd.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 31 keer

In mijn geval ging het om ARC sound over HDMI naar een LG Soundbar (vanaf een Samsung TV): regelmatig wegvallen van het geluid soms 10 keer op een avond, maar soms ook 3 weken zonder issue. Van alles geprobeerd en uiteindelijk ook de HDMI kabel (die bij de soundbar zat) vervangen door één van de andere HDMI kabels die hier nog lagen en alle problemen waren opgelost...
Your mileage may vary maar ik zou toch zeker eens een test doen met een andere kabel
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”