Homewizard Energy Socket

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Heeft het zin om een stekkerdoos aan te sluiten op een Homewizard Energy Socket?. Want dan meet hij gewoon alles wat op de stekkerdoos aangesloten is maar niets individueel? Maar ik kan niet zonder stekkerdozen want te weinig stopcontacten in de muur. Is zo een stekker dan alleen maar nuttig voor zij die geen stekkerdozen nodig hebben? Voor de wasmachine, droogkast en diepvriezer is het geen probleem. De koelkast oven en vaatwasser daar zijn de stopcontacten zelfs niet zichtbaar dus van deze toestellen kan ik het verbruik niet opvolgen wat me de bedenking maakt dat dit toch bij velen zo gaat zijn bij inbouwtoestellen?
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Je hebt zekeringen met meting en stekkerblokken met individueele metingen van andere merken
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik dacht dit van Homewizard te nemen icm hun P1 meter. Aan het verwisselen van zekeringen durf ik zelf niet te beginnen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Steek de stekkerdoos rechtstreeks in het stopcontact.
Steek vervolgens het aantal gewenste energiesockets in het stekkerblok.
Dan wordt ook ieder toestel afzonderlijk gemeten.

Uiteraard rekening houdende met de beperkingen van het stekkerblok maar dat moet je ook doen zonder energiesockets.

Wat betreft de inbouwtoelstellen heb je die toch ook ooit in een stopcontact moeten aansluiten?
Normaal gezien (bv. voor een frigo) moet je ook makkelijk toegang hebben tot zo'n aansluiting.
Een oven/microgolf,... kan je dus gewoon (mits het verwijderen van een paar schorefjes) uit zijn ligplaats halen, de energiesocket in het stopcontact steken en dan het toestel er terug op aansluiten.
Test wel eerst de wifiverbinding uit.
Je vervangt ook de automaat niet. Je plaatst de wifi kWh-meter er naast. Je moet dus vrije ruimte hebben in de automatenkast (voor 1F is één of twee vrije plaatsen voldoende). Of de wifi kWh-meters buiten de automatenkast in een extra kastje plaatsen en vervolgens verbinden met de te meten automaat.

Voor toestellen met een vaste aansluiting (bv. een inductieplaat) kan je idd alleen maar meten met een energiemeter in de automatenkast. De instructies zitten bij de energiemeter. Twijfel je kan je nog altijd iemand met meer kennis of een vakman erbij roepen.
Laatst gewijzigd door ivob 30 jan 2024, 08:21, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 198 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Afhankelijk van de grootte van de energiesockets kan je dus best voor een uit de kluiten gewassen stekkerdoos kiezen, bv. Primera-Line stekkerdoos 4-voudig zwart 1,5m H05VV-F 3G1,5 *FR*.
Deze stekkerdoos heeft als voordeel dat de stekkers niet 45° gedraaid zitten en er wat meer ruimte tussen de individuele stopcontacten is.
Computer(k)nul
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ja zo te zien zijn die energy sockets van Homewizard nogal groot. De stekkerblok die ik heb is er ene uit de Eco line met die stekkers 45° gedraaid
https://www.brennenstuhl.be/nl-BE/produ ... f-3g1-5-fr
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

In o.a. de Lidl koop je voor een paar euro een stekkerblok met telkens ruimte zat voor - afhankelijk van de uitvoering - wel 5 HW energiesockets.
Screenshot_20240130_154420_Photos~3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sol Invictus!