Algemene ervaringen anno 2024

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 18 keer

Bericht

Hallo,

ik heb al wat rondgesnuisterd maar ik vond niet onmiddellijk een post die een globaal beeld schetst over de ervaring internet + tv bij Orange.

Ben momenteel klant bij Proximus. Best tevreden, alles mooi en stabiel. Enkel de box heeft soms wat kuren maar niets onoverkomelijk.

Snelheden op VDSL zijn wat ze zijn maar ik mag op dat vlak zeker niet klagen met mijn 100/30 sync. Toch word ik momenteel getriggerd door zowel de promoprijzen op coax en de hogere downloadsnelheden. Heb ik die heel hard nodig? Neen, al is het wel leuk dat een update op PS5 of Steam heel snel binnenkomt (geduld is een schone deugd i know :D). Dan rest er feitelijk nog enkel de prijs. Tot 2021 hadden wij Telenet en waren ook zeer tevreden. Overstap naar Proximus kwam via een agent/reseller met een heel mooie promotie. We zijn daarna gewoon bij Proximus blijven plakken.

Om de toorn van mijn vrouw niet de op de hals te halen: decoder vlot? betrouwbaarheid internet ok?

Gebruikspatroon: gaming, streaming (tot 4 apparaten simultaan), ...

Thanks voor de input
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

Bericht

Hier tevreden bij Orange en ondertussen Hey.
TV kan ik weinig overzeggen. Heb TV Box kort gebruikt, ben Enigma2 ontvangers gewoon icm satelliet tv, tov deze zijn Telenet / Orange ontvangers gewoon ontzettend sloom. Orange heeft onlangs denk ik ook nieuwe decoder uitgebracht, misschien is die wat vlotter in gebruik, zou eens bij Orange winkel langs gaan kan je hem denk ik testen. Ervaring was bij kennis, ben zelf ook geen tv klant bij Orange.

Internet niet over te klagen.
Met Orange modem (Siligence) had ik problemen met mijn NAS/Homeserver, die verloor vaak de connectie. Sinds dat ik hem in Bridge modus gebruik met eigen OpenWRT Router echter geen issues meer. Een van grote voordelen imho bij Orange dat de bridge modus makkelijk te activeren is. Je krijgt ook een ipv4 adres voor jezelf. Ipv6 krijg je adres (in bridge modus in irder geval), gaf mij echter problemen heb ik gedaectiveerd (kan ondertussen beter zijn is al ff geleden). Officieel is het naar mijn weten oon niet ondersteund door Orange.
Vroeger durfden ze wel eens uitvallen, ook omwille van instabiele dns servers die je beter zelf instelt, maar is nu al zeker jaar geleden dat die problemen soms optraden.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 117 keer

Bericht

Technisch is het "ok" (niet echt veel verschil merkbaar met Telenet - uiteraard zijn de problemen die ik aan de kant van Telenet had niet opgelost, maar de factuur zou toch een pak lichter moeten wegen - zeker de eerste 6 maand), maar de klantendienst is EEN RAMP (lees: nóg erger dan heel wat andere telco providers).

Als ze een keer een fout maken is het moelijk om die rechtgezet te krijgen:
In mijn persoonlijk geval is alles correct overgedragen voor mijn persoonlijk account, maar totaal niet voor de overdracht van telenet<>Orange mijn ouders - daarmee heb ik nog steeds miserie:
- bestelling geplaatst op 6/1 met easyswitch ID, een beetje moeizame registratie van de bestelling (traaaag... mensen toch): ik snap eigenlijk niet waarom je nog moet bellen als je alles gewoon zelf online zou moeten kunnen selecteren en een form zou kunnen opsturen - dat zou toch veel efficiënter zijn en dan hebben ze meteen alle juiste gegevens?
- ze verifieren aan de telefoon of mijn ouders "akkoord" zijn (ze moeten gewoon zeggen "ik ben akkoord"'), wat voor een ID check is me dat nu? Een contract regel je toch via eID of ITSme of zo via een online link - en niet zo? Om het even wie kan wat zeggen aan de telefoon. ID kaartnummer moest ik doorgeven en geboortedatum; Op zich heb ik daar al wat problemen mee: als ze een identity check doen, moet dit goed gebeuren. Ik behartig alle administratie van mijn ouders (beide een eind in de 70 nu).
- ze hadden factuuradres op verkeerde gemeente gezet (wel juist straatadres), resultaat: maar pas na meerdere uren telefoneren met hun helldesk rechtgezet.
- gevolg was wel : ik ben zelf achter de simkaarten moeten gaan lopen in Rumst , kon ze gelukkige alternatief laten afleveren op een postpunt vermits ik "niet thuis was" (het adres bestaat niet in 2840 Terhagen (Rumst)...). Het huisnummer bestond daar niet, maar ik kon dus 2*20km rijden om de sims te gaan afhalen op een postpunt in die gemeente, sim overdracht verliep ok. Ik had nochtans meteen na ontvangst van het contract gebeld om dit recht te zetten: dit bleek onmogelijk, ze konden geen simkaarten opsturen naar het juiste adres (duh!). Ik snap dit echt niet: commercieel gezien is dit toch rampzalig! Je hebt juist een nieuwe klant, je boekt hem zelf in op foute gemeente, klant belt DIRECT terug nadat hij contract ontving en dan kan je zoiets niet rechtzetten en laat je de klant het zelf oplossen?! De helldesk had alles manueel overgeboekt naar een nieuw bestelorder en daarop nog steeds het foutieve factuuradres gezet maar "alternatief installatie adres" voor juist gemeente. Bovendien heeft het nog meerdere telefoonsessies gevergd om dat facturatieadres rechtgezet te krijgen!
- op 24/1 fysieke installatie ingepland, reeds de week er voor waren mijn ouders een aantal TV posten kwijt (alleen nog VRT/Canvas) - dus alles wat geïncrypteerd was - was niet langer voor hen toegankelijk. M.a.w. iemand heeft te vroeg de dienst gedeactiveerd - ondanks "EasySwitch".
- intussen ontvang ik reeds VOOR de fysieke installatie een onvolledige deelfactuur (!) die ik nu gisteren met tegenzin heb betaald, want vaste lijn nog niet in orde - en ben er bijna zeker van dat daar nog miserie mee zijn voor de rechtzettingen ...
- op 24/1 fysieke installatie verliep ok voor internet en TV, maar technieker (technieker was zondermeer correct) had geen opdracht voor overdracht van de vaste te telefoonlijn - technieker heeft nota hiervan gemaakt in werknota, en ik "zou gecontacteerd worden" (niet dus ...). NB.: ik had dezelfde dag mijn overdracht in hetzelfde ochtendtijdsslot (8-12u), maar denk je dat ze dezelfde technieker de werken laten uitvoeren? (2 huizen naast elkaar!) En dan die techniekers maar klagen dat ze kilometers moeten rondrijden en van hot naar her worden gestuurd ... Efficiënt is dat niet erg.
- nadien zelf gebeld naar de helldesk - geen oplossing in zicht, men bezorgde mij na uiteindelijk meerdere mensen aan de lijn te hebben gehad een dossiernummer en men zou mij terugbellen - dit is dus nog steeds niet gebeurd
- intussen zijn we 29/1 en mijn ouders hebben nog steeds geen vaste lijn (een lijnnummer die bij iedereen van de familie en kenissenkring gekend is en ze al >50 jaar hebben), deze staat volgens CRDC nog steeds bij Telenet.
- ik zie online dat sommige diensten te vroeg zijn geactiveerd online (niet in lijn met de activatiedatum van de fysieke installatie)
- product vaste lijn ontbreekt nog steeds online, overdracht na meerdere klachten nog steeds niet ingezet...
- ik heb nog steeds geen contract of facturen ontvangen met het JUISTE facturatieadres
- ze zijn NIET via email bereikbaar: eigenlijk vind ik dat alle providers een emailadres moeten hebben voor hun support en facturatie en verplicht zouden moeten zijn om deze te publiceren en in hun contracten op te nemen. Dat zou een wettelijke verplichting moeten zijn. Als ze dan toch met een form willen werken - moet je ook bestanden kunnen attachen, moet de form genoeg tekst toe laten (niet e.g. 1024 karakters) en verwacht ik een kopie van de klacht in mijn eigen mailbox + opvolging.
- als ze door zo een onnozel administratief probleem zoveel tijd verliezen (van zowel de klant als zichzelf), telkens ze zo'n fout maken maak ik me toch wel zorgen als er eens echt iets serieus aan de hand is ...

Overdracht vast telefoonnummer:
Als ik me niet vergis moet dit wettelijk gezien binnen de dag gebeuren, en volgens de EasySwitch regels (die ook op hun eigen contract staan) zijn ze me een compensatie verschuldigd per dag dat de overdracht via Easyswitch laattijdig wordt opgeleverd en de dienst niet beschikbaar is: dit geldt dus zowel voor de TV, waarbij mijn ouders ongeveer 1 week een berg zenders hebben moeten missen, als voor de overdracht van de vaste lijn: de teller loopt ... Ik verwacht een creditnota op de eerstvolgende factuur.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1470 keer
Bedankt: 1291 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

@Sasuke
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
Bedankt: 464 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik ga niet echt positief kunnen zijn. Technisch, ALS het werkt, zal het wel OK zijn. Maar eens je een probleem hebt, dan zit je gewoon muurvast. Zelf heb ik, na +/- 2 maand geen internet te hebben (na een 'upgrade' van de lijn), de handdoek in de ring gegooid en maar braaf teruggegaan naar Telenet om meer te betalen voor hetzelfde, maar dan werkt alles tenmiste én heb je een klantendienst die tenminste nog iets kan doen. Bij orange, hoe vriendelijk ze ook zijn, is de klantendienst compleet gehandicapped en zijn ze enkel een spreekbuis voor de almachtige "Technische Dienst" die het "Enorm druk" hebben maar "zeker morgen iets laten weten".

Ik zou zeggen, bezint eer ge begint, maar als je geen risico's wil/durft nemen ... begin er niet aan.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 414 keer
Bedankt: 100 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Om toch een beetje tegengewicht te geven, zonder afbreuk te doen aan de ervaringen van degenen die meer problemen hebben gehad: ik ben pakweg drie jaar klant geweest bij Orange (Love Pack internet + mobiel) en nooit issues gehad. De overstap naar Hey ging ook heel vlot, en contact met de klantendienst voor een terugbetaling was snel en stond een dag later op de rekening.
TV heb ik geen ervaring mee, maar zoals hierboven al aangehaald denk ik dat je die gerust eens kan testen in een winkel.

De conclusie lijkt mij dat alles op zich goed werkt, maar dat je vanaf er een "specialleke" opduikt het mogelijks in de soep kan lopen bij de (technische) klantendienst. Nu, hoe is het daarmee momenteel gesteld bij Telenet? Die hadden vorig jaar ook héél lang aanhoudende problemen om hun CS en backoffice op orde te krijgen, met soortgelijke verhalen als hierboven tot gevolg.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

Ook hier deel ik de mening van Sasuke.
Als het werkt, is het goed, maar als je problemen hebt... zowel technisch of administratief, ben je eraan voor de moeite.
Ook oppassen met facturen: om te innen zijn ze er snel bij, maar ik heb bijvoorbeeld al 2 jaar lang een negatieve factuur liggen die ze maar niet willen terugbetalen.
Kan enkel verrekend worden met andere facturen op hetzelfde klantennummer...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 137 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Het ding bij Orange is vooral communicatie.

Ik weet nog dat ze een dossiernummer voor me aangemaakt hebben maar niet gezegd hebben hoe lang het kon duren. Terwijl het puur softwarematige dingen waren.
Vraag je het dan een andere dag zei die collega dan van ja had die jou niet gezegd dat het dit en dit was?

Het zou hun sieren als ze wat actiever contact opnemen.

@blaatpraat de persoon van bpost raadde me aan voor 6 maand mijn bewijs van verzending van de modem van orange bij te houden :lol:
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 18 keer

Bericht

Jammer te horen dat het technisch een ok product is maar dat je op andere vlakken in de kou gelaten wordt. Er is een klein prijsvoordeel ten opzichte van de Telenet promo maar die lijkt het niet waard te zijn ... Ik kan speculeren op een vlekkeloze start maar dat is geen zekerheid :)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 500 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Bericht

Clemens2 schreef: 28 jan 2024, 12:42 Je krijgt ook een ipv4 adres voor jezelf.
echt? van wat ik weet/zie is orange kampioen in iedereen (al dan niet random) achter cgnat te gooien (heel erg leuk voor voip...)
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
Bedankt: 372 keer

Bericht

inderdaad Sasuke. heeft gelijk. Ik vind dat er op 1 vlak niks veranderd is zoals bij mobistar, zolang alles werkt geen probleem, maar eens een probleem is is het moeilijk om volledig opgelost te krijgen. Tv boxen verdenk ik ze nog altijd van dat ze ze bij alieexpress hebben gekocht 10 kopen en 100 gratis. Soms weken goed werken en dan om de zoveel uur vast lopen. Enige oplossing is dan alles van het electriciteitsnet halen en terug laten opstarten. En voor mobiel prima maar daar denk ik dat ze veel klanten gaan verliezen richting zomer. Eens proximus zal campgne voeren dat de bundel helemaal mag opgebruikt worden in de EU.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 414 keer
Bedankt: 100 keer

Bericht

Splitter schreef: 29 jan 2024, 15:11 echt? van wat ik weet/zie is orange kampioen in iedereen (al dan niet random) achter cgnat te gooien (heel erg leuk voor voip...)

Dat is toch eenvoudig uit te schakelen in de modem? Als ik het me goed herinner stelt de UI dat zelf voor van zodra je een port forward wil instellen.
En in bridge mode krijg je natuurlijk ook een rechtstreeks adres.
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

Bericht

@Splitter
Toen ik nog niet bridge modus gebruikte kreeg ik ook gewoon ipv4, sinds ik bridge mode gebruik ook (wisselt wel bij herstart van gateway). Zou kunnen dat default anders is ondertussen en je default cgnat krijgt, misschien ook anders met Giga modem, ik heb de Siligence TCG300.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 63 keer
Te Koop forum

Bericht

Hier momenteel heel goede ervaringen met Orange internet + mobiel.
Ze gaan me nog eens compenseren ook voor een fout van vroeger. Heb dus momenteel 2 of 3 promoties tegelijk lopen.
Constante Gigabit welke ik met Telenet overdag niet had (915 down en 47 up nu bij Orange).
Modem en TPLink router staan in bridge en krijg een publiek ipv4 adres.
Installatie nog vroeger gehad dan verwacht, ik kon zelf een eerdere datum kiezen welke aanvaard was, anders diende ik nog een week te wachten.
Technieker stond hier op het afgesproken tijdstip (wel zonder eerst sms te sturen) en was heel vriendelijk.