(Fiber) installatie - groot huis

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 72 keer

Bericht

Vriend van me contacteerde me eergisteren om te zeggen dat de laatste weken zijn internet abdominabel is, zendt me screenshots: meestal 5mbps, soms 3 mbps, terwijl die op een paar meter van de BBOX staat... Blijkbaar al een tijdje problemen, laatste keer kwam technieker enkele wifi extenders droppen, zonder installatie of uitleg (en zonder te kijken wat probleem was)

ik wil helpen en ga gisteren bij hen... Groot herenhuis met 6 verdiepingen en dikke muren.

gegeven:
- fiber biz 1000/500
- witte bakje, fiber ONT en BBOX 3
- IP telefooncentrale op bbox
- wifi extenders / repeaters (alle soorten): op 1 set staat Belgacom (is van TV), 2e set (PLC) met 2 en met 4 lampjes, en dan 3 wifi boosters (zwarte bakjes)

stappenplan:
- speedtest van laptop op 1 van de extenders met kabel: 5mbps
- speedtest bekabeld op BBOX 700mbps down / 450mbps up -> niet echt de volle snelheid, maar dit is min of meer in orde.

- extenders allemaal uitgetrokken. BBOX en modem heropgestart
- Wifi BBOX werkt tot 1m van de box, verder ervandaan was het "No Internet connection" en wou die niet online. Ook kon ik met de wifi zelfs niet op 192.168.1.1
- bekabeld zoek ik naar de sticket met het paswoord om op de bbox in te loggen. Nergens te vinden. Ik bel naar Proximus, ah staat op myproximus... ingelogd en NIETS gevonden. Klantendienst wist ook niet wat het paswoord is... dus kan niet in de bbox zelf kijken.
- ondertussen zegt mijn vriend dat hij een jaar geleden TP-Link deco mesh netwerk had gekocht, maar nooit had geïnstalleerd... met de app dan de main mesh op de BBOX gezet, andere units dan er aan gelinkt en zo heeft hij toch min of meer deftige wifi. (200mbps tot 100mbps op 1 verdiep hoger).

na 4 uur kan mijn vriend terug online via de wifi, reste me nog de repeater voor de tv box terug er op te zetten... (Belgacom extender via elektriciteit). ik zet die op de BBOX, herstart deze en... geen internet nergen meer (TP link mesh duidde alleen maar rood aan, wifi bbox - kon niet meer op connecteren)... deze extender er dan uitgehaald, reboot van alles, en TP link mesh terug actief.
Dan was mijn tijd op (was al laat), dus andere extenders (PLC) of boosters niet meer geprobeerd.

Hen advies gegegeven om de technieker te laten komen (is een BIZ account) en een Internet box te vragen ipv de BBOX (aan de telefoon zei de operater me dat die enkel omgeruild kan worden als die BBOX in hun systeem rood staat... bon, wifi werkt niet naar behoren, dus???

maar dus enkele vragen:
- BBOX 3 -> normaal dat er geen sticker hangt met paswoord om in te loggen? Niets vindbaar op myproximus ook... klantendienst kan ook niet helpen
- PLC extenders: 1 met 2 lampjes, 1 met 4 lampjes: volgens de site van proximus heb ik 1 van 1 lampje of 3 lampjes nodig om aan de BBOX te hangen (https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... ender.html) maar die had ik niet. Mocht ik er nog eens heen gaan, kan ik die van 2 of 4 lampjes gebruiken om te connecteren aan de bbox?

In alle geval:
- advies gegeven om bekabeld te gaan werken (dikke muren) vb 5m van de BBOX/main mesh is het bureau gelegen, maar er is een hele dikke muur tussen. Wifi van de TP-link mesh aan bbox gaf maar 20 mbps... met een mesh ertussen (naast bureau en line of sight met eerste) gaf die 200mbps.
- Iemand ervaring met een deftig systeem voor 6 verdiepingen? ik veronderstel een switch (want 4 poorten is niet genoeg) en dan kabels trekken tot boven met dan access points?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 348 keer
Bedankt: 475 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Bericht

klopt, kabel trekken tot op elk verdiep, AP erop om te beginnen al, misschien zelfs meerdere, of meerdere bekabelde poorten voorzien.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 93 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Wat de Bbox 3 betreft, elk toestel heeft een sticker ofwel achteraan, ofwel onderaan plakken met de default wifi gegevens en het wachtwoord van de router zelf om hierop in te loggen.
Wifi gegevens kan men een backup van nemen in Myproximus (ik denk wel enkel in de app?).

Is er geen sticker meer en werd er geen backup genomen, dan is er geen manier om die nog te achterhalen voor zover ik weet. Helpdesk kan deze ook niet zien of aanpassen op een Bbox, enkel het toestel resetten naar de fabrieksinstellingen.
Dus blijft er enkel nog de mogelijkheid om deze om te ruilen over.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Bericht

Ah, via de app had ik het nog niet geprobeerd. Aan de zijkanten geen sticker, bbox hangt aan de muur en ik kreeg die niet los, dus onderkant niet kunnen zien.
Waarom enkel op de app dan en niet op myproximus website is een raadsel
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Kunt u de voet van de Bbox3(v+) niet draaien zodat de Bbox3(v+) loskomt; soms zit de login/WiFi info verscholen tussen voet en Bbox?
https://www.proximus.be/manuals/nl/hand ... plus-fiber
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Bericht

3 dagen - 3 techniekers en terug fiber speeds. 1e technieker zag de installatie en moest dan dringend weg, de 2 anderen hebben deftig werk geleverd (vervanging bbox, IP box,.. en de repeaters/boosters geinstalleerd). Van 5mbps naar 600 mbps op wifi 1 verdiep boven de internet box nu.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 84 keer
Provider

Bericht

Joe de Mannen schreef: 23 jan 2024, 14:15 klopt, kabel trekken tot op elk verdiep, AP erop om te beginnen al, misschien zelfs meerdere, of meerdere bekabelde poorten voorzien.
J.
Da's uiteindelijk de "way to go". PoE-switch aan de bbox en dan op elke verdiep AP. TPlink Omada of Ubiquiti unifi bv.
De in-wall varianten zijn niet té mottig en bieden nog eens extra ingebouwde poorten voor bv kantoor, TV- of game-ruimte...
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Bericht

Klopt. Maar ze willen de investering niet doen. Nu is het bruikbaar.
Ik ga tijdens mijn eigen verbouwingen wel een kabel of 2 trekken 😉
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 95 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Deco mesh kopen en een jaar niet installeren.
Groot herenhuis met 6 verdiepingen gekocht.
Dure fiber biz 1000/500 nemen

=> Maar dan te krenterig zijn voor eenmalig pakweg 500€ te investeren in een managed AP-backbone met minsten 4 AP's die de komende pakweg 20 jaar dat huis van deftig bereik voorzien? :bang:

Het zijn die rare mensen die dus klagen van slecht internet, een veel te duur abbo nemen, terwijl het simpelweg aan hun eigen netwerk ligt. :roll:
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Bericht

Als ik er niet was geweest hadden ze px opgezegd. Heb hen gezegd dat het bij TN niet veel beter was en dat de fiber connectie zelf in orde was en technisch beter is dan coax.
Ze zijn van mening dat px het interne netwerk maar moest goed maken, daar ze uiteindelijk toch wat geld per maand neerleggen.
Bon, na aandringen bij px en hen advies geven is het uiteindelijk toch in orde geraakt.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 95 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Das de foute verwachting natuurlijk. Het enige dat business bied is 2 inbegrepen Wi-Fi Boosters. Da's de verkeerde technologie en simpelweg onvoldoende voor dat type huis.

Wat ze beter deden: de consumenten fiber nemen (en als het kan ergens goedkoper dan bij proximus) en het bespaarde geld gebruiken voor een managed AP-netwerk. In 99% van de use cases is de extra klantentiens en 24u SLA die business geeft compleet overbodig en/of bij een probleem nog altijd useless.

Maja, stupid people that get good advice often only become adviced stupid people :-)