Win 10 naar Win 11

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 595 keer
Bedankt: 726 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Ik wil mijn PC naar win 11 upgraden en ik heb daarvoor een aanpassing gedaan om TPM 2.0 te activeren voor mijn AMD 5600X met B550M-plus moederbord.

Als ik het programma (PC-statuscontrole) laat lopen om te testen of mijn PC voldoet voor de Win11 eisen dan geeft dat positief resultaat.

Als ik nadien naar windows update ga staat daar rechtsboven dat de PC toch niet voldoet aan de minimale eisen. :bang:

Als ik naar updates laat zoeken stelt hij ook de upgrade naar win11 niet voor. Wel blijft hij hangen aan de laatste update die MS verkloot heeft volgens vele berichten online (0x80070643).

Is het normaal dat die update niet direct verschijnt?

Ik gebruik een local account maar dat zal er waarschijnlijk niets mee te maken hebben.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

Dizzy schreef: 18 jan 2024, 17:50 Ik gebruik een local account maar dat zal er waarschijnlijk niets mee te maken hebben.
Op basiis van mijn ervaring, durf ik dit niet uit te sluiten. Ik heb ook problemen gehad om de laptop van mijn neef - zelf een computer analfabeet - die voldeed aan de WIN11 vereisten up te graden van win 10 naar 11. Ik heb toen zelf een een windows account aangenmaakt op zijn pc, daarmee ingelogd en bingo ... het werkte.

Waarom ook geen poging met de Windows installation assistant? https://www.microsoft.com/software-download/windows11

De meest agressieve weg? Inhoud die je wenst te behouden, back-uppen en dan clean install?

Veel succes alvast ...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik zou persoonlijk nooit een in-place upgrade doen van windows versies.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1198 keer
Recent bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef: 18 jan 2024, 20:23 Ik zou persoonlijk nooit een in-place upgrade doen van windows versies.
Ik evenmin, maar op de pc van het werk is dat geforceerd doorgevoerd en heb ik daar - op wat tijdverlies na - niets van gemerkt.
koenraaddeconinck schreef: 18 jan 2024, 19:54
Dizzy schreef: 18 jan 2024, 17:50 Ik gebruik een local account maar dat zal er waarschijnlijk niets mee te maken hebben.
Op basiis van mijn ervaring, durf ik dit niet uit te sluiten.
Ik heb ook een lokale account en ik krijg de W11 al sinds het begin aangeboden.
De Windows-tool geeft toch zelf aan op welk punt de W11-check faalt?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1081 keer
Bedankt: 681 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn ervaring met in place upgrades is dat dit in 95% van de gevallen zonder problemen lukt en geen verdere issues met zich meebrengt.

Een propere install kan nooit kwaad, natuurlijk.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 18 jan 2024, 20:23 Ik zou persoonlijk nooit een in-place upgrade doen van windows versies.
Ik doe dat enkel om eens enkele dagen à een 2-tal weken te bekijken wat er nieuw is en of zeker nieuwe features werken. Uiteindelijk volgt er altijd een clean install van de nieuwste vesie.

Daarmee is ook nog eens wat rommel uit het register, systeembestanden e.d.m. verwijderd ... Eens grote kuis kan nooit kwaad.
Alleen spijtig dat je dan te maken hebt met drivers die de nieuwe versie niet 'native' voorziet maar ook daar is vlot een mouw aan te passen ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 19 jan 2024, 07:59 Ik heb ook een lokale account en ik krijg de W11 al sinds het begin aangeboden.
De Windows-tool geeft toch zelf aan op welk punt de W11-check faalt?
Dat is het punt als ik die tool laat draaien dan voldoet mijn systeem ruimschoots. Is ook maar 2 jaar oud. De TPM moest aangeschakeld worden en dat is gebeurd, voor de rest voldoe ik aan alle eisen.

De tool PC-statuscontrole bevat ook een knop om u aan te melden, dat heb ik ook eens geprobeerd maar dan stelt men ook ineens in dat je vanaf herstart terug moet inloggen met MS-account, leuk van MS maar gelukkig snel ongedaan te maken.

Ik vond ook veel manieren om zonder ms-account win11 te installeren maar waarom al die moeite doen als je gewoon met account kan installeren en het direct na de installatie terug te keren naar lokale account?

Als ik toch een clean install zou doen heb ik dan de key nodig van de huidige installatie en waar kan ik deze dan vinden?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1081 keer
Bedankt: 681 keer
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 19 jan 2024, 10:01 Als ik toch een clean install zou doen heb ik dan de key nodig van de huidige installatie en waar kan ik deze dan vinden?
Sinds windows 10 (mss vroeger?) zal je installatie - mits de hardware grotendeels hetzelfde is gebleven - automatisch geactiveerd worden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Indien geen (grote) wijzigingen van de hardware, geen probleem. Normaal gezien, als je te veel hardware wijzigt / gewijzigd hebt (bv. video- én geluidskaart én extra geheugen) wordt op dat moment al terug gevraagd je windows key in te voeren. Dus normaal zit je safe qua hardware.

Als je ooit een clean install wenst uit toe voeren en je hebt een merk PC (HP, Acer, Dell, ...) dan hoef je m.i. (meestal) nooit meer te activeren wegens license key "geïncorporeerd" in BIOS.

Heb je een zelf geconfigureerde pc of heb je deze bij een dealer laten configureren dan moet in principe de license key mee geleverd zijn.

Deze link https://www.easeus.com/key-finder/recov ... ndows.html kan ook interessant zijn (met o.m. app van Easus om de licentiesleutel te genereren.
Via het cmd- of opdracht prompt (hoeft zelfs niet uitgevoerd te worden als admin) heb ik ze zo altijd al kunnen tevoorschijn toveren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik heb de key zelf kunnen vinden via regedit:
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SoftwareProtectionPlatform
Dat is al één probleem minder.

Het is een PC die ik door een computerwinkel heb laten samenstellen. Het is dus mogelijk dat ik de key nodig heb. Een sticker met de key heb ik niet gevonden in de doos.

Ben ondertussen aan het kijken naar de andere opties want MS heeft geen haast :)

De MS win11 installation assistant, is dat een programma dat de installatie opstart? Dit komt overeen met de update via win-updates met behoud van data en programma's?

Een andere optie is een iso (Windows 11 Disk Image (ISO) for x64 devices) downloaden en die mounten, dat lijkt me gemakkelijker dan eerst nog een dvd branden. Kan je die methode op elke PC toepassen dus ook op win10 home?

Toegevoegd na 1 uur 4 minuten 10 seconden:
Goed nieuws — Uw pc voldoet aan de minimale systeemvereisten voor Windows 11. De specifieke timing voor wanneer deze wordt aangeboden, kan variëren naarmate we het voor u voorbereiden.
Toch vreemd dat dat allemaal zoveel tijd in beslag moet nemen terwijl ze zelf willen dat zoveel mogelijk mensen overstappen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 19 jan 2024, 16:12 Het is een PC die ik door een computerwinkel heb laten samenstellen. Het is dus mogelijk dat ik de key nodig heb. Een sticker met de key heb ik niet gevonden in de doos.
Dat is raar. Hopelijk heeft deze verkoper geen gebruik gemaakt van één of andere groepslicentie want dan kan je inderdaad voor verrassingen komen te staan. Normaal wordt de licence key op één of andere manier duidelijk mee geleverd maar soit ...
Dizzy schreef: 19 jan 2024, 16:12 Ben ondertussen aan het kijken naar de andere opties want MS heeft geen haast :)
Zoals dez? https://licentie-sleutel.nl/product/win ... -licentie/
Dizzy schreef: 19 jan 2024, 16:12 De MS win11 installation assistant, is dat een programma dat de installatie opstart? Dit komt overeen met de update via win-updates met behoud van data en programma's?
Inderdaad maar ook met mogelijkheid tot clean install. Het programma is in staat bij upgrade van WIN10 om o.m. eventuele pc- hardware incompatibiliteiten en andere mogelijke issues op (vb. systeembestanden) op te sporen voor de WIN11 installatie start.
Dizzy schreef: 19 jan 2024, 16:12Een andere optie is een iso (Windows 11 Disk Image (ISO) for x64 devices) downloaden en die mounten, dat lijkt me gemakkelijker dan eerst nog een dvd branden. Kan je die methode op elke PC toepassen dus ook op win10 home?
Bij mij is dit in het verleden al gelukt, zonder problemen. Dus ik zie niet in waarom dit niet zo werken. Je kan evenwel ook via de 'Media creation tool' van MS ook een usb-stick maken, vandaar opstarten en kiezen voor de upgrade-optie. Heb je meteen ook een medium voor toekomstige clean install indien nodig / gewenst.

Toegevoegd na 1 uur 4 minuten 10 seconden:
Goed nieuws — Uw pc voldoet aan de minimale systeemvereisten voor Windows 11. De specifieke timing voor wanneer deze wordt aangeboden, kan variëren naarmate we het voor u voorbereiden.
Dizzy schreef: 19 jan 2024, 16:12 Toch vreemd dat dat allemaal zoveel tijd in beslag moet nemen terwijl ze zelf willen dat zoveel mogelijk mensen overstappen.
Tja, dat noemen ze dan de hoogtechnologische tijd en revolutie maar in feit is het all about the money.

Persoonlijk zou ik evenwel kiezen voor een backup (die je ongtwijfeld al hebt) van content die ik kost wat kost wil bewaren en overgaan tot een clean WIN11 installatie met de WIN10 license key.
Mocht die problemen geven, even de verkoper contacteren als die nog actief is? Zo niet, in geval van problemen, heb je voor 22 euro een WIN11 licentie. Het is niet het einde van de wereld maar normaal moet je met je win 10 license key verder kunnen om WIN11 te installeren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ondertussen is de update aangeboden en uitgevoerd. Alles werkt gewoon!

Nu alle rommel die MS toegevoegd heeft verwijderen en terug naar lokale account.

Iemand een tip voor goede site/video rond verwijderen bloatware en optimalisatie win11?
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 647 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Vergeet de privacyopties niet te overlopen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”