Laser cutter

Voor de makers en doe-het-zelvers onder ons
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 85 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik ben op zoek naar een laser cutter, maar ook naar iemand met wat ervaring om ons in de goeie richting te duwen.

Doel is om uit dunne plaatjes hout (maar als andere materialen geschikt zijn is dat een plus - al zou ik niet weten wat) te snijden voor het maken van maquettes.
Mijn zoon volgt architectuur en hij zou graag wat fijner te werk gaan.

Nu is hij vooral beperkt tot foamboard van 3mm of 5mm dik te snijden met een breekmesje.

Het tekenen zal hij uiteindelijk toch moeten leren (voorlopig doen ze alles letterlijk met pen en papier), dus daar zie ik niet direct een probleem in.

Afmetingen groter dan 60 x 60cm gaan niet nodig zijn denk ik.

Tips welkom
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik geef deze toch nog eens een bump.

Ondertussen is tekenen al geen probleem meer. Karton (2.5mm), geperst hout/karton (3mm), foam (5mm), dat zijn de dingen die moeten kunnen gesneden worden.

60x60cm als grootst te snijden stuk is voldoende.

Tips ?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 81 keer
Provider

Bericht

Heb je al eens gekeken op AliExpress, daar heb je keuze genoeg en vele met goede reviews. Door wat te experimenteren leer je dat het beste.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 117 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

We hebben op het werk een Flux Beamo. Wij gebruiken hem als graveertoestel voor typeplaatjes (met de halfgeleider-laser als add-on) maar je kan er ook mee snijden.
jij werkt niet zo héél ver van ons kantoor dacht ik; je mag hem altijd eens komen proberen.
custk9
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Ervaringen van een beperkte gebruiker:
  • -Watt is belangrijk. Ik zie dat je hout wil gaan snijden. 3mm is goed te doen met een 20Watt laser. Papier en karton, gaat erdoor als boter.
  • -Air Assist is belangrijk om mooie snijlijnen te krijgen.
  • -Ventilatie. Ik denk niet dat het aan te raden is om foam te snijden wegens de productie van schadelijke gassen. Tenzij je een kast met externe ventilatie hebt waarin je laser cutter staat.
  • -Honingraat laserbed. Samen met de air assist zorgt dit voor mooie cuts.
60x60 is al groter dan de huis-tuin en keukenlasercutters dus een prijsklasse hoger.

Véél succes met de zoektocht.

edit: verschrikkelijke taalfout
Laatst gewijzigd door custk9 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

SpecialK schreef: 3 maanden geleden We hebben op het werk een Flux Beamo. Wij gebruiken hem als graveertoestel voor typeplaatjes (met de halfgeleider-laser als add-on) maar je kan er ook mee snijden.
jij werkt niet zo héél ver van ons kantoor dacht ik; je mag hem altijd eens komen proberen.
beankt voor het aanbod, +2000 euro gaat em wel sowieso niet worden :-)

Toegevoegd na 2 minuten 26 seconden:
custk9 schreef: 3 maanden geleden Ervaringen van een beperkte gebruiker:
  • -Watt is belangrijk. Ik zie dat je hout wil gaan snijden. 3mm is goed te doen met een 20Watt laser. Papier en karton, gaat erdoor als boter.
  • -Air Assist is belangrijk om mooie snijlijnen te krijgen.
  • -Ventilatie. Ik denk niet dat het aan te raden is om foam te snijden wegens de productie van schadelijke gassen. Tenzij je een kast met externe ventilatie hebt waarin je laser cutter staat.
  • -Honinggraad laserbed. Samen met de air assist zorgt dit voor mooie cuts.
60x60 is al groter dan de huis-tuin en keukenlasercutters dus een prijsklasse hoger.

Véél succes met de zoektocht.
Ok, Airassist, daar had ik nog niet van gehoord, net youtube video over gezien en het nut is wel heel duidelijk.
Het toestel zetten in een ruimte die anders niet gebruikt wordt en het raam open, zou dat niet voldoende zijn? Zijn die dampen die er afkomen echt om van omver te vallen?
't is niet dat ik er op wil staan kijken. Gewoon starten en kwartier later alles ophalen ofzo.
Zo'n afzuiging moet ook met een darm naar buiten, juist? dan lijkt me het raam open zetten makkelijker.

Ik las ook dit
I would avoid some plastics like PVC and vinyl since it releases hydrogen chloride gas while being cut. This gas is toxic and very corrosive (your machine will rust quickly).
op te lossen met een ventilator er voor richting het raam ? hmmm
custk9
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

De oplossing van raam open, opdracht lanceren, kamer verlaten en de deur van de kamer dicht doe ik ook :-D En ik loop ook nog altijd rond.
Maar, zoals de brandweer altijd zegt, rook is altijd schadelijk. Eigenlijk is het heel simpel. Voorkom dat je rook inademt.

Wat ik wel vind is dat het cutten van tri- of multiplex een penetrante geur (van verbrand hout, type slecht trekkende kachel) afgeeft die lang blijft hangen ondanks de voorzorgsmaatregelen. Misschien is het de gebruikte houtsoort of de lijm ertussen de oorzaak?