Op mijn nieuwe werk heb ik een bedrijfslaptop gekregen. Op deze laptop dien ik enkel te werken met een remote desktop door gebruik te maken van de remote desktop client van microsoft. Ik heb geen adminrechten op de laptop, maar er is voor de rest niet direct meer afgeschermd. Ik dien ook geen vpn te gebruiken als ik van thuis werk of dergelijke.
Om die reden wilt de werkgever dat ik die laptop altijd bij mij heb en er thuis mee kan werken. Dus als ik plots iets voor heb waardoor ik niet naar kantoor kan komen, dan kan ik toch van thuis werken.
Nu is het ook mogelijk om de remote desktop client op mijn vaste thuis pc te installeren en ik kan mezelf ook toegang verschaffen tot mijn remote desktop via URL en mijn credentials.
Nu zijn mijn vragen
- Is het op veiligheidsvlak ok om mijn werk te doen op de remote desktop van mijn persoonlijke computer die ik zelf beheer?
Of is er nog altijd een veiligheidsargument voor het gebruiken van een toestel in beheer van mijn werkgever?
- Zijn er functionaliteiten die ik mogelijks mis, door mijn persoonlijke computer te gebruiken ipv de laptop van het werk?
Want voor iemand die pendelt met de fiets, is deze bagage wel een uitsparing die nuttig is.