Hoi,
Gegeven dat VoWiFi voor mobile vikings binnenkort voor iedereen actief zal zijn: zie topic viewtopic.php?t=64963
Vroeg ik me enkele zaken af.
Mijn situatie:
-phone = Poco (submerk Xiaomi) F3, standaard vermeld geen enkele providers mijn phone als VoWiFi compatibel voor hun
-2 sims = proximus (werk) en mobile vikings (prive)
-zowel VoWiF als VoLTE was standaard niet te bespeuren in de instellingen, na het gebruiken van enkele belcodes verschenen ze wel
-momenteel in de taskbar zichtbaar:
Vragen:
1) VoLTE lijkt dus actief op mijn 1e simkaart vermits het voor het 1e signaaltekentje verschijnt?
2) Dat betekend dan ook dat ik, tijdens het bellen, en er geen wifi is, geen data heb op mijn gsm vanuit 1e sim? Waarvoor dient volgende instelling anders? Of valt data altijd weg tijdens het bellen - ook zonder dat deze instelling actief is...
3) voor VoLTE moet als ik het goed heb dus:
-je provider dat in het algemeen ondersteunen? (prox actief, MV nog niet)
-je provider jou toestel niet specifiek in "zijn lijst" hebben staan? (in tegenstelling tot VoWiFi)
4) voor VoWiFi moet dus je provider algemeen ondersteunen + jou toestel specifiek? *
*Onwaarschijnlijk toch dat dit dus geen echte standaard is.
VoWiFI word door alle providers naar voor geschoven als oplossing voor het probleem van geen/slecht bereik in nieuwe huizen.
Maar de lijst ondersteunde apparaten is bitter kort. Komt daat binnenkort verandering in?
mvg,
Dual sim & VoLTE/VoWiFi + niet ondersteunde phone (Poco F3)
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
- Bedankt: 473 keer
- Recent bedankt: 12 keer
1) VoLTE is inderdaad actief voor je 1e kaart.
2) VoLTE heeft als voordeel dat de voice over LTE gaat - dus je dataverbinding (indien over LTE) valt *niet* weg, in tegenstelling tot gewone voice verbindingen, waarbij je dataverbinding wel zal wegvallen (terugschakelen naar een lagere standaard)
3) mijn ervaring: ja en ja
4) ja en ja
2) VoLTE heeft als voordeel dat de voice over LTE gaat - dus je dataverbinding (indien over LTE) valt *niet* weg, in tegenstelling tot gewone voice verbindingen, waarbij je dataverbinding wel zal wegvallen (terugschakelen naar een lagere standaard)
3) mijn ervaring: ja en ja
4) ja en ja
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 88 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Top, bedankt @devilkin voor de zeer snelle en duidelijk antwoorden + de correctie betreffende punt 2
Laat het de anderen echter niet tegenhouden te bevestigen/verbeteren en/of aanvullen waar nuttig
Resteert nog:
A) waarom is het nodig dat VoWifi per toesteltype "geactiveerd" word door elke provider.
B) Waarom blijft die lijst zo verschikkelijk kort
C) Is er verbetering (een standaard die automatisch werkt) op komst?
Laat het de anderen echter niet tegenhouden te bevestigen/verbeteren en/of aanvullen waar nuttig
Resteert nog:
A) waarom is het nodig dat VoWifi per toesteltype "geactiveerd" word door elke provider.
B) Waarom blijft die lijst zo verschikkelijk kort
C) Is er verbetering (een standaard die automatisch werkt) op komst?
Laatst gewijzigd door lirec 12 jan 2024, 13:57, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 109 keer
Niet elk merk wordt evenveel gebruikt/verkocht.
Echte cijfers heb ik niet, maar ik denk dat met de providers met iPhone & Samsung al een groot deel van de markt afdekken.
Kijk op CoolBlue bv. naar de best verkochte smartPhones https://www.coolblue.be/nl/mobiele-tele ... t-verkocht
Ik zie daar op de eerste pagina 2 OnePlussen, 1 Motorola en voor de rest alleen Samsung & iPhone.
Voor die paar procentjes die de andere merken hebben, gaan de providers niet te veel moeite doen.
(dit is geen bericht voor/tegen een standaard of whitelisting voor VoWifi, alleen de veronderstelling dat je hier niet direct verandering in moet verwachten).
Echte cijfers heb ik niet, maar ik denk dat met de providers met iPhone & Samsung al een groot deel van de markt afdekken.
Kijk op CoolBlue bv. naar de best verkochte smartPhones https://www.coolblue.be/nl/mobiele-tele ... t-verkocht
Ik zie daar op de eerste pagina 2 OnePlussen, 1 Motorola en voor de rest alleen Samsung & iPhone.
Voor die paar procentjes die de andere merken hebben, gaan de providers niet te veel moeite doen.
(dit is geen bericht voor/tegen een standaard of whitelisting voor VoWifi, alleen de veronderstelling dat je hier niet direct verandering in moet verwachten).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 49 keer
Proximus en Orange hebben een redelijk lijstje Android-smartphones die ondersteund worden, bij BASE/Telenet staan ze zo te zien nog helemaal niet ver.
Ik vermoed dat er ook commerciële belangen meespelen in het al dan niet ondersteunen van VoWiFi.
Ik bezit zelf ook een Xiaomi POCO F3 (na ook de F1 te hebben gebruikt) en het valt op dat zowel Proximus als Orange geen enkele POCO ondersteunen, hoewel de software van Poco (quasi) identiek is aan de 'echte' Xiaomi's. Ook de budget-lijn Redmi wordt goed ondersteund, maar dat zijn toestellen die veelal in de Belgische handel verkrijgbaar zijn, bij POCO is dit veel minder het geval en wordt deze lijn eerder bij webshops gekocht.
Toch blijft het voor mij een (teleurstellende) verrassing dat VoWiFi nooit beschikbaar geworden is (heel vaak geen indoor dekking) en dat zal samen met de beperkte periode en tempo van veiligheidsupdates de reden zijn dat mijn volgend toestel geen POCO meer zal worden, ondanks die prijs/kwaliteit top zijn.
De verborgen VoLTE-optie activeren heeft nut bij Proximus, maar VoWiFi doet het nog altijd niet en ik verwacht daar geen verandering meer in, gezien de F3 ondertussen zo goed als 3 jaar op de markt is.
Zeg nooit nooit. Bij de introductie van de Pixel 8 (Google) heeft Proximus meteen een aardige lijst Google-toestellen voorzien van VoWiFi, waarvan de oudste uit 2020 is, maar de kans dat dit alsnog bij POCO zal gebeuren lijkt me veel kleiner.
Ik vermoed dat er ook commerciële belangen meespelen in het al dan niet ondersteunen van VoWiFi.
Ik bezit zelf ook een Xiaomi POCO F3 (na ook de F1 te hebben gebruikt) en het valt op dat zowel Proximus als Orange geen enkele POCO ondersteunen, hoewel de software van Poco (quasi) identiek is aan de 'echte' Xiaomi's. Ook de budget-lijn Redmi wordt goed ondersteund, maar dat zijn toestellen die veelal in de Belgische handel verkrijgbaar zijn, bij POCO is dit veel minder het geval en wordt deze lijn eerder bij webshops gekocht.
Toch blijft het voor mij een (teleurstellende) verrassing dat VoWiFi nooit beschikbaar geworden is (heel vaak geen indoor dekking) en dat zal samen met de beperkte periode en tempo van veiligheidsupdates de reden zijn dat mijn volgend toestel geen POCO meer zal worden, ondanks die prijs/kwaliteit top zijn.
De verborgen VoLTE-optie activeren heeft nut bij Proximus, maar VoWiFi doet het nog altijd niet en ik verwacht daar geen verandering meer in, gezien de F3 ondertussen zo goed als 3 jaar op de markt is.
Zeg nooit nooit. Bij de introductie van de Pixel 8 (Google) heeft Proximus meteen een aardige lijst Google-toestellen voorzien van VoWiFi, waarvan de oudste uit 2020 is, maar de kans dat dit alsnog bij POCO zal gebeuren lijkt me veel kleiner.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 49 keer
Bedankt voor jullie ervaringen, interessant!
Orange is inderdaad de grootste kanshebber om VoWiFi werkend te krijgen:
Er is dus nog een klein sprankeltje hoop om het op een F3 werkend te krijgen. De support loopt ondertussen echt wel op z'n laatste benen na 3 jaar. De laatste beveiligingsupdate is ondertussen al van 1 mei 2023.
Er werd nog wel een update naar HyperOS beloofd op basis van Android 13 i.p.v. 14, maar dan houdt het op.
Orange is inderdaad de grootste kanshebber om VoWiFi werkend te krijgen:
En ook leuk om te horen dat het nog zo recent actief geworden is op de F4 GT.Xiaomi en Oppo (Android):
Bellen via WiFi is een standaard functie op alle Xiaomi en Oppo toestellen die sinds 2019 in België worden verkocht.
Er is dus nog een klein sprankeltje hoop om het op een F3 werkend te krijgen. De support loopt ondertussen echt wel op z'n laatste benen na 3 jaar. De laatste beveiligingsupdate is ondertussen al van 1 mei 2023.
Er werd nog wel een update naar HyperOS beloofd op basis van Android 13 i.p.v. 14, maar dan houdt het op.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 88 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Merci aan allen hierboven voor de reacties & zeker de gebruikservaringen met de verschillende poco's
Nog even wachten dus of mijn POCO F3 alsnog binnenkort toch niet ondersteund word.
Dat samsung en apple een groot stuk van de markt dekt: klopt.
Maar als je VoWiFi overal poneert als oplossing voor bereik binnenshuis (wat alle providers doen) dan moet de ondersteuning echt wel 95+% zijn van recente phones.
Nog altijd begijp ik niet welke controles/ondersteuning de providers per phone hier moeten doen. Ik heb het gevoel dat niemand dat echt weet....
Nog even wachten dus of mijn POCO F3 alsnog binnenkort toch niet ondersteund word.
Dat samsung en apple een groot stuk van de markt dekt: klopt.
Maar als je VoWiFi overal poneert als oplossing voor bereik binnenshuis (wat alle providers doen) dan moet de ondersteuning echt wel 95+% zijn van recente phones.
Nog altijd begijp ik niet welke controles/ondersteuning de providers per phone hier moeten doen. Ik heb het gevoel dat niemand dat echt weet....