Ozempic

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Hey,

Ik volg op de radio dikwijls de discussies over Ozempic als afslankmedicijn tov diabetes type 2 medicijn. Door de hele discussie vraag ik mij af, wat doet ozempic met diabetes patient met lage of normale BMI? Het verlaagt je bloedsuikerwaarde en onderdrukt je eetlust. Maar als je BMI al normaal of laag is wil je dit toch juist voorkomen dat je nog meer gewicht verliest?

Misschien zit hier zelf iemand zelf met suikerziekte die een antwoord kan geven?

PS: voor commentaren over mensen die willen afvallen moeten maar wat minder eten en meer sporten e.d. daar heeft onze Heer HLN voor uitgevonden... :wink:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Als het echt een probleem is, is dit medicijn niet geschikt voor deze patienten. Er zijn nog andere diabetes-middelen beschikbaar.

Als de lasten groter zijn dan de lusten, is het niet voor u geschikt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 133 keer

Bericht

Ik lees dit bij de diabetes liga
Naast de incretinemimetica zijn er nog heel wat andere bloedsuikerverlagende medicatieklassen. Ze hebben elk hun specifieke voor- en nadelen. De behandelende arts beslist op basis van individuele patiëntenkenmerken welke behandelstrategie er best wordt voorgeschreven. Met vragen over jouw persoonlijk medicatieschema kan je steeds bij je behandelende arts terecht.
Mischien is er dus een medicatie specifiek voor jou doelgroep?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 64 keer

Bericht

diabeet type 2 met normaal bmi en dan krijg je gewoon andere medicatie (bij mij metformine, ozempic zou wel veiliger zijn). Klinkt nu vooral als veel reclame voor ozempic en precies of dat de enige medicatie is.

(na operatie wel effe ozempic omdat er nogal hoge piek was terwijl ik normaal zelfs onder prediabeet val... maar elke dokter lijkt de grens ergens anders te leggen)
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 80 keer

Bericht

Ik ben zelf geen patient hoor, is gewoon uit algemene interesse dat ik deze vraag stel. Ik denk inderdaad dat 'tien' wel een punt aanhaalt, dat het nu plots rond ozempic draait terwijl er toch al jaren andere medicijnen en insuline zijn voor diabetes patienten?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer

Bericht

Ozempic-hype is omwille van het off-label gebruik voor gewichtsverlies, met diabetes heeft de hype niets te maken. Het kan natuurlijk wel dat ook diabetes-patienten aangestoken worden door de hype van het middel voor gewichtverlies.

Maar het is in de regel zeer vervelend voor diabetespatienten want door het off-label voorschrijven is er zo'n tekort aan dat geneesmiddel dat zij nodig hebben voor de indicaties waarover het goedgekeurd is.

Daarnaast bedient de Deense uitvinder/fabrikant - nu het hoogst gewaardeerde EU bedrijf in plaats van LVMH - vooral de Amerikaanse markt met haar productie, omdat ze daar veel meer geld kunnen vragen en verdienen voor Ozempic. Slechts mondjesmaat productie voor de EU.

De officiele prijs van Ozempic bij ons, voor 1 pen, is momenteel 103.80 EUR. Dat is ook wat je betaalt voor off-label gebruik, dus als je geen diabetes hebt, of wel diabetes maar Ozempic is geen deel van je behandeling. Bij diagnose diabetes + toelating Ozempic komt het ziekenfonds vermoed ik wel (deels) tussen.

Hier een voorbeeld van de prijzen in de VS. Voor 1 pen. Conversie EUR/USD even buiten beschouwing gelaten, gaat de prijs x9. En het verkoopt er als zoete broodjes.

Screenshot 2024-01-12 at 6.03.36 AM.png
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.