Hallo,
Ik moet binnenkort naar de keuring met onze ondertussen 11 jaar oude (diesel) auto. Ik woon niet ver van de grens met Wallonië en zou eventueel het zekere voor het onzekere nemen en de wagen laten keuren in Wallonië. Klopt het nog altijd (we zijn net 2024) dat men in Wallonië de roetfilter test niet uitvoert?
Ik keek al wat rond op het net, maar vond niet onmiddellijk bevestiging hierover.
Thanks!
Roetfiltertest Keuring Wallonië
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5869
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 601 keer
- Recent bedankt: 3 keer
oftewel "die mens achter mij in de file mag stikken in mijn roet" (maar das voor het frustratie topic)
volgens user Bitt3rSteel in de comments van dit reddit topic: zouden de metingen hetzelfde zijn.
het verschil zat hem erin dat de blijkbaar nieuwe roetfilters/testen ginds wat later geinstalleerd werden.
of dat wel of niet zo is, geen idee
volgens user Bitt3rSteel in de comments van dit reddit topic: zouden de metingen hetzelfde zijn.
het verschil zat hem erin dat de blijkbaar nieuwe roetfilters/testen ginds wat later geinstalleerd werden.
of dat wel of niet zo is, geen idee
- ArcsS
- Plus Member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik wilde vorig jaar in maart gaan, maar raakte niet binnen doordat ik geen afspraak had (tip!!
)
Ze keurden toen wel nog op de 'oude' manier. In maart ben ik terug van plan om naar daar te gaan.
Laat je weten als het gelukt is of niet?

Ze keurden toen wel nog op de 'oude' manier. In maart ben ik terug van plan om naar daar te gaan.
Laat je weten als het gelukt is of niet?

- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 3225
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 228 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Contacteer:
Voor zover ik weet, wordt die nieuwe roetfiltertest in Wallonië pas bij Euro5B- ipv. Euro5A-diesels uitgevoerd. De laatste berichtgeving die ik hier recent over gelezen heb, lijkt dat nog steeds te bevestigen. Ik vind echter online niet meteen een verwijzing ernaar terug.
Ik ben in december 2022 met succes met mijn Berlingo Euro5A door de Waalse keuring geraakt, aan de Vlaamse durfde ik mij niet wagen. Het ging er in dat keuringsstation (Onhaye) heel relaxed aan toe, veel relaxter dan in Brugge. (Waarom Onhaye? Ik was daar in de buurt in verlof.)
Ondertussen is de Berlingo toch de deur uit: de restwaarde werd te laag en ik ging er (verkeerdelijk?) van uit dat die nog feller ging zakken eenmaal ik niet meer in Brussel binnenmocht.
Ik ben in december 2022 met succes met mijn Berlingo Euro5A door de Waalse keuring geraakt, aan de Vlaamse durfde ik mij niet wagen. Het ging er in dat keuringsstation (Onhaye) heel relaxed aan toe, veel relaxter dan in Brugge. (Waarom Onhaye? Ik was daar in de buurt in verlof.)
Ondertussen is de Berlingo toch de deur uit: de restwaarde werd te laag en ik ging er (verkeerdelijk?) van uit dat die nog feller ging zakken eenmaal ik niet meer in Brussel binnenmocht.
Computer(k)nul
-
- Moderator
- Berichten: 18397
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 25 keer
Jouw 11 jaar oude (diesel) auto is heel waarschijnlijk Euronorm 4.Argon schreef: 05 jan 2024, 11:00 Ik moet binnenkort naar de keuring met onze ondertussen 11 jaar oude (diesel) auto. Ik woon niet ver van de grens met Wallonië en zou eventueel het zekere voor het onzekere nemen en de wagen laten keuren in Wallonië. Klopt het nog altijd (we zijn net 2024) dat men in Wallonië de roetfilter test niet uitvoert?
De nieuwe roettest (deeltjestellertest of PN-meting) die sedert 1 juli 2022 gebruikt wordt in Vlaanderen is alleen van toepassing op op dieselwagens van categorie M1 (personenwagens) en N1 (lichte vracht) met een Light Duty dieselmotor vanaf euronorm 5 en hoger.
https://www.vlaanderen.be/technische-ke ... tellertest
Voor jouw euronorm 4 auto verandert er dus niets?
Ik heb de vorige keer ook met mijn diesel wagen (Renault Laguna 2009) naar de keuring in Moeskroen gereden, omdat iedereen mij bang had gemaakt van de "nieuwe" roeterfiltertest. Er stonden meer Vlaamse auto's dan Waalse auto's in de wachtrij, de keurder was "not amused" door het vele extra werk

Vooral omdat uitwijken naar Wallonië voor mijn euronorm 4 auto eigenlijk nutteloos was.
De schouwing zelf verliep héél snel, het personeel heel vriendelijk ... en ik kreeg mijn groene kaart in het Nederlands!
Enig nadeel
Na 6 maanden kreeg ik een brief van KM Oostende (ik ga normaal in Deerlijk) dat mijn auto niet gekeurd was, en dus geseind stond

Ik moest bevestigen dat mijn auto buiten gebruik gesteld was ...
Blijkbaar is er een gebrekkige communicatie tussen de verschillende keuringsdiensten

Via mail op de hoogte gebracht dat ik in Moeskroen gekeurd werd, zodat ze dit in "het systeem" konden rechtzetten.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6935
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Wallonie, da's een ander land toch he 
J.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2792
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 213 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Bron: https://gocar.be/nl/autonieuws/praktisc ... -mijn-auto
Voor personenwagens (categorie M1) geldt de volgende regel:
Geen Euronorm: voor 01/07/1992
Euro 1: tussen 01/07/1992 en 31/12/1996
Euro 2: tussen 01/01/1997 en 31/12/2000
Euro 3: tussen 01/01/2001 en 31/12/2005
Euro 4: tussen 01/01/2006 en 31/12/2010
Euro 5: tussen 01/01/2011 en 31/08/2015
Euro 6: tussen 01/09/2015 en 31/08/2019
Euro 6d-TEMP: tussen 01/09/2019 en 31/12/2020
Euro 6d: tussen 01/01/2021 en 31/12/2024
Euro 7A: vanaf 2025
Dus vanaf Euro 5 ben je gesjareld in de Vlaamse keuringcentra (of loop je risico), hoe het er nu aan toe gaat in de Waalse keuringcentra weet ik niet.
Voor personenwagens (categorie M1) geldt de volgende regel:
Geen Euronorm: voor 01/07/1992
Euro 1: tussen 01/07/1992 en 31/12/1996
Euro 2: tussen 01/01/1997 en 31/12/2000
Euro 3: tussen 01/01/2001 en 31/12/2005
Euro 4: tussen 01/01/2006 en 31/12/2010
Euro 5: tussen 01/01/2011 en 31/08/2015
Euro 6: tussen 01/09/2015 en 31/08/2019
Euro 6d-TEMP: tussen 01/09/2019 en 31/12/2020
Euro 6d: tussen 01/01/2021 en 31/12/2024
Euro 7A: vanaf 2025
Dus vanaf Euro 5 ben je gesjareld in de Vlaamse keuringcentra (of loop je risico), hoe het er nu aan toe gaat in de Waalse keuringcentra weet ik niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1997
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 186 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Niet echt een nadeel. Heeft KM de term "geseind" gebruikt? Keuringstations zijn enkel bevoegd om te keuren. Dat ze hun eigen "klantenbestand" evalueren en je uitnodigen heeft meer met klantenbinding te maken. Als ze laten uitschijnen dat je niet in orde zou zijn dan is dat om zijn minst misleidend.philippe_d schreef: 05 jan 2024, 16:17 Enig nadeel
Na 6 maanden kreeg ik een brief van KM Oostende (ik ga normaal in Deerlijk) dat mijn auto niet gekeurd was, en dus geseind stond
Ik moest bevestigen dat mijn auto buiten gebruik gesteld was ...
-
- Premium Member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
- Locatie: Kinrooi
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
'Geseind'
Klinkt net alsof ze op het punt stonden een heel team naar jou te sturen om je te arresteren

Ik zou toch denken dat de keuringsstations dagelijks / wekelijks een update naar de politiediensten sturen om aan te geven welke auto's er de voorbije periode goedgekeurd zijn en tot hoe lang.
En niet dat ze een lijst doorsturen van de stouterikken die niet geweest zijn


Klinkt net alsof ze op het punt stonden een heel team naar jou te sturen om je te arresteren


Ik zou toch denken dat de keuringsstations dagelijks / wekelijks een update naar de politiediensten sturen om aan te geven welke auto's er de voorbije periode goedgekeurd zijn en tot hoe lang.
En niet dat ze een lijst doorsturen van de stouterikken die niet geweest zijn


Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 3225
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 228 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Contacteer:
Ik heb ook een brief gehad van keuringsstation Brugge, maar dat kwam voor mij helemaal niet bedreigend over.
Ik heb hen gemeld dat mijn wagen ondertussen gekeurd was met keuringsstation en -datum. Nooit meer iets van gehoord.
Ik heb hen gemeld dat mijn wagen ondertussen gekeurd was met keuringsstation en -datum. Nooit meer iets van gehoord.
Computer(k)nul
- Data technicus
- Elite Poster
- Berichten: 895
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Vanaf 1 januari dit jaar wat vorig jaar verdwenen was door te lange wachttijden bij keuringscentra.
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belas ... onenwagens
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belas ... onenwagens
-
- Elite Poster
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
Afgelopen weekend de papieren even gecontroleerd, en het is een Euro5. Geen idee hoe ik kan weten of het een Euro5A of B is.philippe_d schreef: 05 jan 2024, 16:17Jouw 11 jaar oude (diesel) auto is heel waarschijnlijk Euronorm 4.Argon schreef: 05 jan 2024, 11:00 Ik moet binnenkort naar de keuring met onze ondertussen 11 jaar oude (diesel) auto. Ik woon niet ver van de grens met Wallonië en zou eventueel het zekere voor het onzekere nemen en de wagen laten keuren in Wallonië. Klopt het nog altijd (we zijn net 2024) dat men in Wallonië de roetfilter test niet uitvoert?
De nieuwe roettest (deeltjestellertest of PN-meting) die sedert 1 juli 2022 gebruikt wordt in Vlaanderen is alleen van toepassing op op dieselwagens van categorie M1 (personenwagens) en N1 (lichte vracht) met een Light Duty dieselmotor vanaf euronorm 5 en hoger.
https://www.vlaanderen.be/technische-ke ... tellertest
Voor jouw euronorm 4 auto verandert er dus niets?
Ik heb de vorige keer ook met mijn diesel wagen (Renault Laguna 2009) naar de keuring in Moeskroen gereden, omdat iedereen mij bang had gemaakt van de "nieuwe" roeterfiltertest. Er stonden meer Vlaamse auto's dan Waalse auto's in de wachtrij, de keurder was "not amused" door het vele extra werk.
Vooral omdat uitwijken naar Wallonië voor mijn euronorm 4 auto eigenlijk nutteloos was.
De schouwing zelf verliep héél snel, het personeel heel vriendelijk ... en ik kreeg mijn groene kaart in het Nederlands!
Enig nadeel
Na 6 maanden kreeg ik een brief van KM Oostende (ik ga normaal in Deerlijk) dat mijn auto niet gekeurd was, en dus geseind stond![]()
Ik moest bevestigen dat mijn auto buiten gebruik gesteld was ...
Blijkbaar is er een gebrekkige communicatie tussen de verschillende keuringsdiensten.
Via mail op de hoogte gebracht dat ik in Moeskroen gekeurd werd, zodat ze dit in "het systeem" konden rechtzetten.
Tot op heden dus nog geen defintief antwoord gevonden hoe het nu zit in Wallonië

-
- Elite Poster
- Berichten: 1997
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 186 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Dat veronderstelt dat ze ook over de keuringsgegevens van de Waalse en Brusselse stations beschikken? Straf als dat zou werken.Data technicus schreef: 05 jan 2024, 22:09 Vanaf 1 januari dit jaar wat vorig jaar verdwenen was door te lange wachttijden bij keuringscentra.
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belas ... onenwagens
-
- Pro Member
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Nummer platen is een federale bevoegdheid.R2D2 schreef: 08 jan 2024, 14:55
Dat veronderstelt dat ze ook over de keuringsgegevens van de Waalse en Brusselse stations beschikken? Straf als dat zou werken.
-
- userbase crew
- Berichten: 9520
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 759 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Iirc, als er gewoon "euro 5" staat is het een A, de B variant is wss later bij uitgevonden en de originele euro 5 modellen konden toen niet weten dat hun categorie A zou worden.Argon schreef: 08 jan 2024, 09:03 Afgelopen weekend de papieren even gecontroleerd, en het is een Euro5. Geen idee hoe ik kan weten of het een Euro5A of B is.
Tot op heden dus nog geen defintief antwoord gevonden hoe het nu zit in Wallonië.
-
- Pro Member
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Bij mijn auto origineel met 2 uitlaten al jaren dat ze hun stokje er niet in steken.
Dit in verschillende keuringsstations.
Of zou het met kilometerstand te maken hebben?
Dit in verschillende keuringsstations.
Of zou het met kilometerstand te maken hebben?
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 3289
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: 09
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 195 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Dan heb je geluk.thmj schreef: 18 jan 2024, 10:32 Bij mijn auto origineel met 2 uitlaten al jaren dat ze hun stokje er niet in steken.
Dit in verschillende keuringsstations.
Of zou het met kilometerstand te maken hebben?
Bij mijn Euro 3 met 275.000km hebben ze zeker 4-5 keer de motor in de toeren moeten jagen (ik weet niet waarom ...).
Ze hebben mij geen info en geen enkele opmerking op de groene kaart gezet.
Offopic, was wel in een SBAT station in 't Gentse.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6935
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Met dubbele uitlaat kunnen ze toch niet meten.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 3289
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: 09
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 195 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Je steekt een aardappel in de ene en meet in de andere uitlaat.
Als de motor verstikt en stilvalt, steek je 'm in de andere en begin je opnieuw
Als de motor verstikt en stilvalt, steek je 'm in de andere en begin je opnieuw

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04