Mobile Vikings fiber - wegnemen Internet Box / B-box

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Jap
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 7 keer

Bericht

Dag allen,

De voorbije weken heeft Proximus fiber aangelegd in de straat hier, en imiddels ook tot in de technische ruimte van ons appartementsgebouw. Meteen wanneer dat kon, heb ik een fiberinstallatie besteld bij Mobile Vikings. Vrijdag komen ze langs. Als ik het goed begrijp, zal ik volgende installatie krijgen: een ONTP -> fibermodem -> Inernet Box (volgens de MV-reclame toch; in het slechtste geval een B-box). Ik heb een ASUS RT-AX88U router (op dit ogenblik aangesloten op een VOO-modem in bridge mode) en wil die graag blijven gebruiken, en heb gelezen dat je de Internet Box / B-box daarvoor niet nodig hebt (i.e. je kan je router rechtstreeks aansluiten op de fibermodem).

Ter voorbereiding heb ik twee vragen. Ik ben zeker dat ik hierover maanden geleden al nuttige informatie gelezen heb op dit forum, maar ik kan het antwoord op mijn vragen nu niet meteen terugvinden. Dus hierbij:

1) Vooral indien ik de modernere Internet Box krijg (ipv een B-box): heeft het veel nut om die ertussenuit te gooien versus hem simpelweg in bridge mode te zetten? Wat zijn de voor- en nadelen?

2) Kan iemand even uitleggen hoe ik mijn router moet aansluiten op de fibermodem? Meer precies: (i) hardwaregewijs, heb ik een bepaalde soort kabel nodig? (ii) softwaregewijs, welke instellingen moet ik aanpassen op mijn router om alles te doen werken?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 31 keer

Bericht

Ik heb hier ook MV. Ik heb nog een bbox gehad met een pppoe user/wachtwoord . Dus het zwartje bakje bij mij van proximus staat er nog, daar komt fiber in toe en een utp kabel gaat naar mijn asus 3000 v2. Vlan staat op 10. Bbox ligt in een doos.

Als ik goed gelezen heb moet je met de modernere internet box je wan poort op vlan20 zetten en dhcp inschakelen op je wan.
Geen pppoe meer nodig. Verbeter dit als ik me vergis.

Je kan ook dat zwartje bakje van proximus eruit halen en de fiber rechtstreeks op je router laten toekomen. Hier weet ik te weinig over.

Ps: Vlan moet je instellen ergens bij "lan" en dan "iptv" en "manual isp settings" nemen. Daar kan je bij "internet" dan de vlan ingeven.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

Mijn advies zou zijn: laat de provider gewoon alles installeren zoals voorzien is.
Dan wordt er ook getest en kunnen de techniekers niet weg voor het OK is.
Nadien kan je uw eigen router aansluiten in verschillende stappen.

Gezien een nieuwe installatie, ga ik ervan uit dat je een Internot Box zal krijgen:
  1. je kan beginnen met de Asus aan te sluiten op de Internet Box. Je Asus zal een IP adres krijgen van de Internet Box (192.168.129.0), je hebt nu wel dubbele NAT, maar alles zal werken ..
  2. vervolgens kan je de bridge mode proberen door het WAN MAC adres van de Asus in te geven in de betreffende pagina in My Vikings. Nu zal de Asus (aangesloten op LAN1/bridge) een extern IP adres krijgen (zoals je nu hebt bij VOO).
  3. je kan dan de Internet Box eruit halen, en de WAN poort direct aansluiten op de Fibermodem .
    Hiervoor kan je de UTP kabel gebruiken waarmee de Proximus technieker de Internet Box verbonden heeft.
    Stel de WAN poort op DHCP, en activeer VLAN op de WAN poort (VLAN-ID = 20)
Indien jouw lijn nog niet op "single VLAN staat" heb je PPPoE nodig.
In dat geval WAN poort instellen op PPPoE, jouw Mobile Vikings internet username en paswoord invullen, en VLANID = 10 gebruiken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jap
Member
Member

Bericht

Hartelijk dank voor de reacties! Ik vermoed dat het me nu wel zal lukken.

Misschien wel nog het volgende: is er een manier om na te gaan of mijn lijn nog niet op single VLAN staat? En wat zijn de voordelen van de Internet Box ertussenuit te halen?
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 154 keer
Bedankt: 70 keer

Bericht

Trial en error? 1 voordeel is elektriciteitsbesparing (om die weg te doen). Anderzijds heeft de internet box van Proximus wifi 6 aan boord, wat misschien nog niet het geval is met je eigen router?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Jap
Member
Member

Bericht

Bedankt voor de input! Mijn router heeft gelukkig heel wat pit en wel degelijk wifi 6 - ik gebruik hem net omdat de wifi van de door providers aangeleverde materialen altijd veel te zwak is (ook al is het inmiddels wifi 6). De Internet Box gebruiken als router is dus geen optie, hem houden in bridge kan eventueel wel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

Jap schreef: 03 jan 2024, 23:16 En wat zijn de voordelen van de Internet Box ertussenuit te halen?
Her énige voordeel is volgens mij de support en troubelshooting. Bij eventuele problemen ben je altijd beter geholpen als je de provider modem gebruikt.
Maar je kan deze ook gewoon in reserve houden, als er een probleem is, kan je die eenvoudig terug aankoppelen (voor een snelheidstest bijvoorbeeld).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jap
Member
Member

Bericht

Super. Ik zal dan eens alles (hopelijk) werkt morgen, eerst eens een poging doen om de bridge mode te doen werken en als dat lukt een poging doen om de Internet Box er gewoon helemaal tussenuit te laten. Bedankt!
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Bericht

Ter info: Nadat de installateur mijn MV fiber had getest op de bbox en alles in orde bevonden was vertrok hij. 1 minuut na vertrek -> exit bbox en terug mijn Fritzbox. Even de instellingen bekeken op Userbase (er zijn genoeg andere posts waar het uitgelegd staat) en het werkte. 1 stopcontact meer vrij, minder energieverbruik.
MobileVikings
Jap
Member
Member

Bericht

Klinkt goed. Had je meteen de volle 1000/500 of werd het opgeschaald over een paar dagen (heb eens gelezen dat ze het soms zo doen)?
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Bericht

Toen ik van vdsl naar fiber edpnet was veranderd heb ik edpnet even moeten bellen, want ik zat nog bij hen op 100/30. Bij edpnet fiber naar MV fiber had ik direct 1000/500 (bekabeld). Met de wifi meestal 600/300 (wifi 5)
MobileVikings
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 53 keer

Bericht

Hier vandaag ook de Internet Box vervangen door een Fritzbox 7530AX. Binnenkort verhuizen we naar onze nieuwe woning waar er jammer genoeg geen Fiber is, dus zal de Fritzbox nog goed van pas komen.
Wel de VLAN ID zelf moeten invullen, anders werkte het niet.