Pagina 1 van 1

Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 11:36
door Sasuke
Vandaag kreeg ik een maand afsluiting van 4411. Een banale melding van 4411 die me bedankt om hen diensten te gebruiken en dat de Facturatie periode afgesloten is.

Ik ben al jaren klant bij 4411 en het is me nooit eerder opgevallen, maar ik kreeg dus een notificatie van MV dat deze ‘inkomende’ SMS een kost buiten bundel heeft van 0,15 EUR.

Is dat normaal ? Gaat me niet om die kost maar om het principe …

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 12:09
door Fallschirmjaeger
Als de sms effectief van het nummer 4411 afkomstig is, dan kost deze idd 15 cent bij het ontvangen. 4411 is namelijk een betaalnummer. (Alle verkorte nummers behalve de reeks 8000 - 8999 zijn steeds betalend bij versturen en ontvangen)

Fout ligt in dit geval bij 4411 dat een sms verstuurt via hun betalend nummer. Normaal gebruiken die bedrijven daarvoor een nummer uit de 8000 reeks voor zo'n zaken.

edit: geen fout, je kan het blijkbaar namelijk uitvinken in uw account en wordt duidelijk aangegeven dat het betalend is.
https://support.4411.be/hc/nl/articles/ ... afschrift-

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 12:14
door Sasuke
Rare is dat het verzendende nummer, volgens Mobile Viking een gewoon GSM nummer is ... display in mijn berichten is wel 4411, maar ik krijg die sms'n al jaren aan en kan mij niet herinneren daar ooit kosten voor gekregen te hebben.
mv_4411.png

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 12:43
door R2D2
4411 is van Proximus. Die betalende sms’en zijn hun bron van inkomsten.
Gebruik Seety. Goedkoper, duidelijker en geen smskost.

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 13:17
door Sasuke
Duidelijk ... wel erg dat een 'notificatie' al een kost krijgt ... blijf het vreemd vinden.

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 13:18
door edwin.d
Als je de kleine letters leest van 4411 dan merk je dat je niet alleen betaald voor het parkeren, maar ook voor het versturen en ontvangen van de sms'jes.
Een verdoken kost zeg maar.

Mvg

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 14:52
door Data technicus
edwin.d schreef:Als je de kleine letters leest van 4411 dan merk je dat je niet alleen betaald voor het parkeren, maar ook voor het versturen en ontvangen van de sms'jes.
Een verdoken kost zeg maar.

Mvg
Is niet alleen bij sms hoor. Als je de app gebruikt komt er ook al een transactie kost van 0,35 euro bij hoor.

Screenshot_20240101_145022_Drive.jpg

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 15:40
door Shenron
edwin.d schreef: 01 jan 2024, 13:18 Als je de kleine letters leest van 4411 dan merk je dat je niet alleen betaald voor het parkeren, maar ook voor het versturen en ontvangen van de sms'jes.
Een verdoken kost zeg maar.

Mvg
de 0.15€ zijn de operatorkosten
Hetzelfde bij een sms ticket van De Lijn

de 0.15€ gaat naar de mobiele provider waarmee je de sms stuurt / ontvangt
de parkeerkosten zelf zijn voor 4411 / Be Mobile

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 15:51
door Zorba
Met 4411 kan je beter je sessie via de mobiele website starten en 'sms bericht' uitvinken. Dan is het volledig gratis.

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 16:11
door R2D2
Dan blijven bij 4411 nog altijd de transactiekosten, die altijd 35 ct zijn.

Afbeelding

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 16:23
door Sasuke
Het was me nog nooit opgevallen, maar blijkt tussen de apps ook wel wat verschil in kosten te zijn. Ik heb 4411 gekozen indertijd voor de automatische nummerplaatherkenning in Q-Park parkings (handig) en de maandelijkse facturatie op de zaak. Misschien eens kijken wat er ondertussen beschikbaar is ... Seety had ik nog al eens van gehoord.

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 16:33
door R2D2
Ik heb Seety hier op userbase leren kennen. En sindsdien gebruik ik niets anders meer.
Omwille van de lage kosten maar vooral ook ivm de transparantie. Veel info in de app over parkeerzones en parkeertarieven. Geeft dus ook aan waar je goedkoper kan parkeren of waar je gratis kan parkeren.
Straffer nog: ik deed de vergelijking in een NL stad. 4411 zou me laten betalen. Seety gaf aan dat het op dat moment al gratis parkeren was.

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 22:54
door rpr
Ook direct uitgezet. Was mij nog niet opgevallen.

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 01 jan 2024, 22:59
door philippe_d
edwin.d schreef: 01 jan 2024, 13:18 Als je de kleine letters leest van 4411 dan merk je dat je niet alleen betaald voor het parkeren, maar ook voor het versturen en ontvangen van de sms'jes.
Een verdoken kost zeg maar.
Kleine lettertjes ? verdoken kost?.
4411.png
https://4411.io/nl-be/tarieven

Ik vind dit noch verdoken noch kleine lettertjes
De transactiekosten voor één parkeersessie zijn:
  • 0.35€ via de mobiele app
  • 0.30€ of 0.60€ via SMS: start-sms + stop-sms + eventueel 2 bevestigings sms'sn (indien je deze niet hebt uitgezet).
Bij Mobile Vikings prepaid kaarten komen deze kosten van je belkrediet (als je weinig belt en altijd teveel belkrediet hebt, zijn deze sms'sen dus "gratis" :wink: ).
Bij Mobile Vikings abonnementen zijn dat "kosten buiten bundel" en komen dus op je maandelijkse afrekening :-( .

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 02 jan 2024, 10:10
door Sasuke
het gaat me NIET om de start/stop SMS van het parkeren. Het gaat hier over een maandelijkse (1x) notificatie vanuit 4411 om te melden dat ze een nieuwe factuur hebben opgemaakt voor de afgesloten periode ... dat is wel degelijk een 'exra' én verdoken kost. De notificatie is als volgt:

'4411: Bedankt om te parkeren met 4411! Een nieuw afschrift werd opgemaakt (<factuurnummer>). Uw betaling via ... wordt verwerkt. 078/054411'

...

PS: Die start/stop notificaties had ik al heel lang uitstaan :-)
PS2: Die 15 cent zal mij een worst wezen .. het gaat me om het principe dat ze een onvrijwillige notificatie ter aanmelding van een nieuwe factuur aanrekenen.

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 02 jan 2024, 10:20
door duizend
Is toch niets verdoken.

Er staat duidelijk sms van en naar 4111= 0,15 euro per sms
Dus elke sms die je van 4111 krijgt kost geld…

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 02 jan 2024, 10:35
door Sasuke
Klopt, maar ik kan die notificatie niet uitschakelen ... het is maar hoe je het bekijkt hé ... Ga je ook zo reageren als je morgen dagelijks 5 lieve, ongevraagde, smsjes krijgt van 4411 ?

Zij bepalen zelf dat ze die SMS sturen, daar gaat het mij (ondertussen) om. Nu ... ik weet voldoende en ben geïnformeerd, dus er is (voor mij) geen reden meer om verder te discussieren over het al dan niet 'verdoken' te zijn.

Bij deze dus het volledige antwoord op mijn initiele vraag: Alle SMS'en van/naar 4411 hebben een kost van 15 cent, ongeacht de aard van het bericht.

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 02 jan 2024, 10:41
door bruma
Sasuke schreef:Klopt, maar ik kan die notificatie niet uitschakelen ... het is maar hoe je het bekijkt hé ... Ga je ook zo reageren als je morgen dagelijks 5 lieve, ongevraagde, smsjes krijgt van 4411 ?

Zij bepalen zelf dat ze die SMS sturen, daar gaat het mij (ondertussen) om. Nu ... ik weet voldoende en ben geïnformeerd, dus er is (voor mij) geen reden meer om verder te discussieren over het al dan niet 'verdoken' te zijn.

Bij deze dus het volledige antwoord op mijn initiele vraag: Alle SMS'en van/naar 4411 hebben een kost van 15 cent, ongeacht de aard van het bericht.
We maken uw factuur op voor deze maand, hou je mailbox in de gaten tsjieng 15ct

Uw factuur zit in uw mailbox tsjieng 15ct

Betaal voor xx tsieng 15ct

Bedankt voor uw betaling tsjieng 15ct

Er zijn er nog te bedenken

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 02 jan 2024, 11:22
door Fallschirmjaeger

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 02 jan 2024, 12:02
door duizend
Sasuke schreef: 02 jan 2024, 10:35 Klopt, maar ik kan die notificatie niet uitschakelen ... het is maar hoe je het bekijkt hé ... Ga je ook zo reageren als je morgen dagelijks 5 lieve, ongevraagde, smsjes krijgt van 4411 ?
Uitschakelen, zie hoger…

Dat het standaard betalende sms’jes zenden een louche praktijk is, dat is een ander verhaal, maar verdoken is het dus totaal niet …

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 02 jan 2024, 12:08
door ubremoved_29832
bruma schreef: 02 jan 2024, 10:41 Er zijn er nog te bedenken
Inspiratie voldoende bij e-box

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 02 jan 2024, 12:46
door philippe_d
Sasuke schreef: 02 jan 2024, 10:35 Bij deze dus het volledige antwoord op mijn initiele vraag: Alle SMS'en van/naar 4411 hebben een kost van 15 cent, ongeacht de aard van het bericht.
Dat is inderdaad het volledige antwoord op jouw vraag
Sasuke schreef: 02 jan 2024, 10:35 Klopt, maar ik kan die notificatie niet uitschakelen ...
Dat kopt niet, ik krijg toch geen maandelijks bericht (en ik betaal ook via factuur/domiciliëring). Je kan het hier uitzetten:
Screenshot_2024-01-02-12-43-04-53_cda0d7bf043412c2496771b6ddb467c1.jpg
Tenzij er een verschil is tussen een "EASY" account en een "PRO" account?

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 02 jan 2024, 13:22
door Sasuke
Het is toch wel schrijnend dat men ook hier weer vind dat het de fout is van de klant om niet geinformeerd te zijn over zulke, niet voor de hand liggende, praktijken. Althans die indruk vind ik toch wel aanwezig op het forum, niet enkel voor dit voorbeeld trouwens, op dat punt heerst er toch wel een serieus verschil met andere fora :(

Dat gezegd zijnde ... ik gebruik de 'app' nooit .. en op de website had ik het niet direct teruggevonden voor die afschriften. Ik heb inderdaad een PRO account dus zal het even bekijken en uitschakelen, maar vermoedelijk ga ik, gewoon uit principe, overgaan op Seety.

PS: Ondertussen op de website gevonden, je kan 'afschriften ontvangen' uitschakelen onder je profiel en SMS berichten ontvangen voor afschriften doe je onder je 'Mijn GSM nummer' ==> Edit.

Re: Inkomende Sms kost extra ?

Geplaatst: 02 jan 2024, 13:41
door cadsite
't Zijn laffe trucken om wat extra centen te ontvangen.
Over een paar maanden kunnen ze er in stilte nog een extra schakelaartje onderzetten dat standaard aan staat zodat iedereen nog eens extra kosten heeft voordat ze dat schakelaartje gaan uitzetten.
Ik kots op zo'n gedrag.