Eenfasig naar driefasig - In orde met technische voorwaarden

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 dec 2014, 15:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 50 keer

Bericht

Hallo UB’ers!

Wij willen onze huidige elektriciteitsaansluiting laten vervangen:
Huidig - eenfasig
Gewenst - driefasig

Reden is een tweede elektrische wagen, waarbij we wensen te snelladen. Enkel een stopcontact voor beide zal niet voldoende zijn.
Bovendien: zware gebruikers thuis aanwezig, zoals airco’s.

Kan iemand bevestigen dat onze installatie aan de technische voorwaarden voldoet, zoals vermeld op de offerte?
(Details kan ik geven)

Betreft een nieuwbouw (3j), met digitale meter. Alles werkt en is reeds meermaals gekeurd (verslagen aanwezig).
Alvorens ik de offerte teken, wil ik zeker zijn dat er eventueel toch geen extra voorbereidende werken dienen uitgevoerd te worden? (door een pro)

Hierbij de tekst:

Afbeelding

Bedankt voor jullie input!
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 14 sep 2006, 21:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 41 keer

Bericht

Uw kast is volledig bekabeld en aangesloten monofase waarschijnlijk.
Dus er zullen werken moeten gebeuren in uw kast om 3F te kunnen aansluiten, al is het maar een nieuwe differentieel van 3F+N.
En dat zal dan vermoedelijk eerst nog gekeurd moeten worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5658
Lid geworden op: 03 feb 2022, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Heb je dat snelladen echt nodig?
Op monofase met loadbalancing kan je tot 7 kW laden.
Wanneer loadbalancing actief (en bij een DM kan dat, afhankelijk van je laadpaal, dat gewoon via een UTP verbinding tussen de RJ11 poort van de laadpaal en de P1 poort van je DM) gaat de laadpaal zijn vermogen automatisch verminderen tot max. capaciteit hoofdaansluiting bij gelijktijdig inschakelen andere verbruikers.
Dat is op een achttal uur al 50 kWh of een 280 km.
Dan ben je ervan af met een 1F/32A laadpaal (of een 3F/32A mono aangesloten) een 1F automaat en verliesstroomschakelaar voor de laadpaal en keuringskosten voor de laadpaal.

Zoniet moet je idd je overschakelen naar een 3F meter, je automatenkast door een elektricien laten aanpassen voor 3F, een 3F laadpaal aansluiten met bijhorende zekeringen (je kan wel alles dan gelijktijdig laten keuren).
En je betaalt dan ook nog eens extra capaciteitstarief om "snel" te AC te laden (aan 11 kW veronderstel ik dan want slechts weinig BEV's kunnen AC laden tot 22 kW).

Het schrijven dat je toont is waarschijnlijk van de netbeheerder.
Die vervangen (bij aanwezigheid nog geldige technische keuring) alleen de 1F meter door een 3F meter en verder niets.
De heraansluiting van je automatenkast moet je zelf doen of laten doen.
Dat deze werken eventueel gekeurd moeten worden maakt niet uit want je laadpaal moet je toch laten keuren (ook al was de rest van je installatie al geldig gekeurd) en vervolgens aanmelden bij Fluvius voor indienststelling.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5553
Lid geworden op: 09 nov 2002, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 179 keer

Bericht

Kijk eens wat er op de elektriciteitskabel staat die binnen komt in huis (dikke zwarte waarschijnlijk). Dat zal zekerheid geven en is het belangrijkste m.b.t. zware werken (al valt dat bij moderne woning soms wel mee), die kabel die van de straat komt moet voldoende aders met de nodige diameter hebben.
De kast omzetten naar 3F en laten herkeuren zal sowieso eerst nog moeten gebeuren, anders wil Fluvius niet aansluiten.
De kabel tussen digitale meter en zekering kast zal waarschijnlijk ook vervangen moeten worden. Zorg gewoon dat je een lang genoeg stuk hebt liggen als ze je meter komen plaatsen en sluit die dan zelf (of via elektricien) aan op je kast 3F hoofddif.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6071
Lid geworden op: 03 jan 2010, 20:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 343 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik heb prijzen gezien voor load balancing, waar de prijzen voor de bijkomende componenten zelfs nog naar industriële standaard stevig geprijsd zijn.
Dat geld kan je beter nuttig besteden aan het verzwaren van je meterkast.
Als je nog wat plaats over hebt voor modules, is dat vast een relatief beperkte meerprijs.
Met een tweede laadpaal, is de kan groot dat de differentieel toch vervangen hoeft te worden.
Herkeuring moet toch als je een extra laadpaal laat plaatsen.

(Wat is er mis met "eerst proberen", 2 wagens beurtelings om de dag laden op 32A monofase is toch ongeveerr 35 km/u laden, pakweg 8 uur lang is toch 280 km in het allerslechtste geval)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5658
Lid geworden op: 03 feb 2022, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Wie gelijktijdig thuis twee elektrische auto's wil laden en dan nog "snelladen" (11 kW? , 22 kW?) en gelijktijdig andere AC verbruikers wil blijven gebruiken kan bijna niet zonder loadbalancing.
Dat is ook maar een eenmalige investering.
Sommige laadpalen (Bv. Alfen welke ook laadpalen heeft met 2 laadpoorten) hebben standaard aalde hardware voor loadbalancing aan boord en dien je slechts eenmalig de vereiste licentie softwarematig te activeren (kost een 200 €).

Dat lijkt me een minimale veiligheidskost wanneer je dat afzet tegen de totaalkost van 2 elektrische auto's, een bijkomende laadpaal of dubbele laadpaal en overschakelen van 1F naar 3F en de keuringskosten.
Sol Invictus!
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 656
Lid geworden op: 28 jul 2014, 17:20
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 29 keer

Bericht

Bij 2 laadpalen kan je ook niet onderuit om eet diff type B te plaatsen, en dat kost ook nog eens 500 euro.
Loadbalancing met 1 paal is hier het veel beter plan dan gans de omschakeling...
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15496
Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 751 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

honda4life schreef: 29 dec 2023, 07:42 Ik heb prijzen gezien voor load balancing, waar de prijzen voor de bijkomende componenten zelfs nog naar industriële standaard stevig geprijsd zijn.
"Loadbalancing" voor thuislaadpalen is gewoon een kWh-meter in de zekeringkast die "praat" met de laadpaal, zodat de laadpaal nooit meer trekt dan een hoeveelheid A/W, in te stellen via de app.
Een kWh-meter kost €150 ofzo.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6071
Lid geworden op: 03 jan 2010, 20:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 343 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Moet ik mijn offerte per sé uploaden...? Daar durven ze echt goed voor doorrekenen.
Ik bedoel maar die prijs afwegen tegen verzwaring.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 14 sep 2006, 21:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 41 keer

Bericht

heist_175 schreef: 30 dec 2023, 17:07 "Loadbalancing" voor thuislaadpalen is gewoon een kWh-meter in de zekeringkast die "praat" met de laadpaal, zodat de laadpaal nooit meer trekt dan een hoeveelheid A/W, in te stellen via de app.
Een kWh-meter kost €150 ofzo.
Eigenlijk is dat al veel te beperkt.
Zeker voor thuis als je zonnepanelen hebt wil je bv kunnen laden als er veel PV opbrengst is, of bij een dynamisch tarief als de prijs laag staat. Of rekening houden met capaciteitstarief etc.
De kost is niet alleen de hardware maar ook de software ontwikkeling om die logica te bouwen en onderhouden bv.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5658
Lid geworden op: 03 feb 2022, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Nou, in bv. een Alfen laadpaal zit de hardware voor loadbalancing al inbegrepen.
De licentie om de software te activeren kost eenmalig een 200€.
Of dat duur is moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Om uitsluitend op zonnestroom te laden, uitsluiten op het net of een mengvorm was gewoon een gratis softwareupdate van de laadpaal (toch indien je de licentie voor loadbalancing hebt).

De software om met dynamische tarieven om te kunnen gaan was gewoon een gratis upgrade van de batterijomvormer.

En zo zullen er nog wel meer oplossingen zijn die niet noodzakelijk duur moeten zijn.
Sol Invictus!
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 apr 2009, 17:40
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

ivob schreef: 31 dec 2023, 15:25 Nou, in bv. een Alfen laadpaal zit de hardware voor loadbalancing al inbegrepen.
De licentie om de software te activeren kost eenmalig een 200€.
Of dat duur is moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Om uitsluitend op zonnestroom te laden, uitsluiten op het net of een mengvorm was gewoon een gratis softwareupdate van de laadpaal (toch indien je de licentie voor loadbalancing hebt).

De software om met dynamische tarieven om te kunnen gaan was gewoon een gratis upgrade van de batterijomvormer.

En zo zullen er nog wel meer oplossingen zijn die niet noodzakelijk duur moeten zijn.
Hoeveel heb je moeten investeren voor zo een installatie..als techneut gaat dit mss nog om daar wijs uit te geraken maar als niet techneut is dit onbegonnen werk..

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5658
Lid geworden op: 03 feb 2022, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Dat werd door technici met kennis van zaken gewoon volledig geïnstalleerd.

Ik heb de spreekwoordelijke twee rechterhanden (voor alle duidelijkheid, van nature ben ik linkshandig).
Maar als ik één talent heb dan is het wel kunnen delegeren, m.a.w. ik weet op dit gebied wat ik wil en duidt na de planning voor de uitvoering dan aan wie daar specifiek het beste in is.

Eigen investering bedroeg in 2011 vijfhonderd (500) euro.
Uiteraard is dat voor iedereen anders maar gezien je vraag rechtstreeks aan mij gericht was geef ik je graag en vrijblijvend mijn persoonlijke oplossing/werkwijze.

Voor de liefhebbers van details:
- De laadpaal, full license, was in zijn oorspronkelijke hardwarevorm onderdeel van het leaseplan van mijn toenmalige partner en werd na drie jaar mijn volledige eigendom. De softwareupdates kon en kan je met de nodige wachtwoorden zelf online binnenhalen.
- De omvormer werd deels betaald met subsidies van de Vlaamse overheid (waarvoor dank aan al diegenen die daar aan bijgedragen hebben) en deels met de overwinsten van de PV installatie (wederom dan aan al wie dat mogelijk heeft gemaakt).
Sol Invictus!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9258
Lid geworden op: 28 jan 2012, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

ivob schreef: 31 dec 2023, 15:43 Ik heb de spreekwoordelijke twee rechterhanden (voor alle duidelijkheid, van nature ben ik linkshandig).
Offtopic, maar... eindelijk nog iemand gevonden die dat consequent omdraait. Nice :-)