Hi,
Regelmatig worden op het forum links geplaatst naar andere websites waar tracker ID's in staan. Een URL naar https: //website.be/pagina/ ziet er dan uit als https: //website.be/pagina/?id=abcdefgh
Al enige tijd heeft Firefox een optie "Copy Link Without Site Tracking" die de extra tracking info verwijderd, mogelijk is dat bij andere browsers ook het geval maar indien dat niet het geval is kan het natuurlijk ook manueel.
Kunnen we als goed voornemen voor 2024 de tracking info van URLs die op UB gepost worden verwijderen? Als iedereen dit doet zetten we zo een stap naar een ideale wereld. Maak er iets schoon van, hé.
tracking code in URL's
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
- Bedankt: 652 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Akkoord.
Wanneer iemand (elders, bv op FB ofzo) een link post, repost ik die meestal maar dan "sanitized", dwz alle onnodige tracking nonsens eraf, alsook de "amp" links omgezet in de originele versies.
Ik word daar echt horendol van, die links waar het deel achter het vraagteken 3x zo lang is als de zuivere link zelf.
Wanneer iemand (elders, bv op FB ofzo) een link post, repost ik die meestal maar dan "sanitized", dwz alle onnodige tracking nonsens eraf, alsook de "amp" links omgezet in de originele versies.
Ik word daar echt horendol van, die links waar het deel achter het vraagteken 3x zo lang is als de zuivere link zelf.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 99 keer
Dit vind ik ook altijd iritant, ik verwijder steeds manueel de tracking info voor ik een link post.
Het zou handig zijn moest phpbb dit via een plugin automatisch doet. maar ik vond hier niet onmiddellijk een plugin voor.
Wat ik wel vond was deze custom oplossing op stackoverflow. deze is wel voor wordpress maar vermoedelijk relatief simpel aan te passen voor phpbb
https://stackoverflow.com/questions/558 ... nks-in-php
Het zou handig zijn moest phpbb dit via een plugin automatisch doet. maar ik vond hier niet onmiddellijk een plugin voor.
Wat ik wel vond was deze custom oplossing op stackoverflow. deze is wel voor wordpress maar vermoedelijk relatief simpel aan te passen voor phpbb
https://stackoverflow.com/questions/558 ... nks-in-php
Greetz cyberbug
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 490 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Het is voor het ongetrainde oog wel niet altijd duidelijk wat tracking code is en wat niet uiteraard, als je teveel weghaalt riskeer je dat de link zelf niet meer werkt. En verraderlijk: door cookies oid kan de sanitized URL wel nog werken op het toestel van de persoon die de post schrijft, maar iemand anders kan dan door de combinatie gebrek aan die cookies + gebrek aan data in query string de URL niet meer openen. Eigenlijk moet je dus altijd nog eens testen in Incognito ook.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 795 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 13 keer
In Firefox kan je de urls tegenwoordig zonder trackers copieren (optie bij rechtsklik op een url)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 112 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Voor de andere browsers:
Safari doet het standaard in incognito-modus, maar je kan het via de instellingen aanpassen voor alles("Gebruik geavanceerde bescherming voor tracking en fingerprinting").
Voor Chrome(en Chromium-afgeleiden) zijn er verschillende extensies verkrijgbaar, maar aangezien het tegen het businessmodel van Google ingaat, zal hier mogelijk ook een crackdown op volgen net zoals Google momenteel probeert bij adblockers.
Safari doet het standaard in incognito-modus, maar je kan het via de instellingen aanpassen voor alles("Gebruik geavanceerde bescherming voor tracking en fingerprinting").
Voor Chrome(en Chromium-afgeleiden) zijn er verschillende extensies verkrijgbaar, maar aangezien het tegen het businessmodel van Google ingaat, zal hier mogelijk ook een crackdown op volgen net zoals Google momenteel probeert bij adblockers.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 795 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Right, sorry! Je moet soms zaken tot 10x herhalen eer het blijft hangen, hèon4bam schreef:Wat ook in de opening post stond...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4