Afl 392: "Belgen betalen relatief veel voor mobiel en vast internet"
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 53 keer
Las dit net op tweakers.
Je zou bijna denken dat het een grap is, of afvragen of het BIPT er is voor de schijn...
Ja, overstappen naar een kleinere speler is een manier om die hoge facturen te vermijden en ik heb dat voor mezelf al lang geleden gedaan.
Ook heb ik recent vrienden overgezet van Px naar Scarlet.
En ja, er zijn alternatieven maar het is ook duidelijk dat er maar een paar opties zijn om het gemak van TV kijken zoals we dat vroeger deden te evenaren.
En een mailbox nemen, los van het telecompakket, is ook een middel om gemakkelijker te kunnen overstappen.
Het is gewoon allemaal niet zo evident voor de gemiddelde Belg en de bundels zijn er op gemaakt om u te binden.
Misschien/waarschijnlijk dat het over 10 à 20j wel allemaal gemakkelijker zal gaan als er meer fiber ligt en daardoor er meer keuze is om alle diensten bij een partij naar voorkeur af te nemen.
Ondertussen betalen we de hoofdprijs en twijfel ik sterk of de redenen die steeds worden aangehaald waarom het in België technisch niet mogelijk is zoals in andere landen!
Je zou bijna denken dat het een grap is, of afvragen of het BIPT er is voor de schijn...
Ja, overstappen naar een kleinere speler is een manier om die hoge facturen te vermijden en ik heb dat voor mezelf al lang geleden gedaan.
Ook heb ik recent vrienden overgezet van Px naar Scarlet.
En ja, er zijn alternatieven maar het is ook duidelijk dat er maar een paar opties zijn om het gemak van TV kijken zoals we dat vroeger deden te evenaren.
En een mailbox nemen, los van het telecompakket, is ook een middel om gemakkelijker te kunnen overstappen.
Het is gewoon allemaal niet zo evident voor de gemiddelde Belg en de bundels zijn er op gemaakt om u te binden.
Misschien/waarschijnlijk dat het over 10 à 20j wel allemaal gemakkelijker zal gaan als er meer fiber ligt en daardoor er meer keuze is om alle diensten bij een partij naar voorkeur af te nemen.
Ondertussen betalen we de hoofdprijs en twijfel ik sterk of de redenen die steeds worden aangehaald waarom het in België technisch niet mogelijk is zoals in andere landen!
Heppie NY!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 193 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het grootste probleem voor velen is idd de TV optie. Dat heb ik zelf ook goed gemerkt. Als je niet te veel aan internet wil inboeten, is besparen op zo'n pakket wel heel moeilijk. En nee, TV Vlaanderen vind ik zelf geen alternatief, gezien de kwaliteit en bv de BBC zenders die ontbreken.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Starter
BBC 1 en 2 staan wel degelijk op tv Vlaanderen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 453 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Vergeefse hoop vrees ik.
We zitten met verschillende fiber aansluiters. Ik kan met de proximus fiber in mijn straat bijvoorbeeld al verschillende aanbieders niet nemen.
-
- Elite Poster
Ah inderdaad. Is dit recent terug gewijzigd? Ik heb afgelopen voorjaar de app nog getest en toen waren deze zenders niet aanwezig.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Ik kan bevestigen dat BBC wel degelijk op TVV aanwezig is.
De kwaliteit stoort me niet maar ik kijk ook op een TV van 14 jaar oud in HD. De kwaliteit van de programma's is inhoudelijk er vaak erger aan toe
TVV neem je om het gemak van zappen te hebben en terugkijk-TV. Je kan echter ook zonder doen maar dan moet je van app wisselen.
Ik denk dat vooral fervente TV-kijkers er een probleem mee hebben maar zelf vond ik de overstap niet zo'n probleem. Ik keek voorheen ook maar naar een paar zenders en programma's en TV is dus niet het belangrijkste voor mijn abo, internet is dat wel en daar zit ik goed met MV, goedkoper dan PX en snellere lijn. Iedereen moet zijn eigen prioriteiten bepalen en de prijs die daartegenover staat.
De kwaliteit stoort me niet maar ik kijk ook op een TV van 14 jaar oud in HD. De kwaliteit van de programma's is inhoudelijk er vaak erger aan toe
TVV neem je om het gemak van zappen te hebben en terugkijk-TV. Je kan echter ook zonder doen maar dan moet je van app wisselen.
Ik denk dat vooral fervente TV-kijkers er een probleem mee hebben maar zelf vond ik de overstap niet zo'n probleem. Ik keek voorheen ook maar naar een paar zenders en programma's en TV is dus niet het belangrijkste voor mijn abo, internet is dat wel en daar zit ik goed met MV, goedkoper dan PX en snellere lijn. Iedereen moet zijn eigen prioriteiten bepalen en de prijs die daartegenover staat.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 453 keer
Ik versta ook niet waarom zoveel mensen geen plezier kunnen beleven als de beeldkwaliteit wat minder is.
Het is toch de inhoud die telt?
Ik kan intens genieten van Willy's & Marjetten, Allo Allo,...
Allemaal lamentabele beeldkwaliteit, maar daar kijk je zo doorheen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 20 keer
Gôh ik snap het wel. Als ik Real Madrid - FC Barcelona bekijk, doe ik dat op mijn Orange decoder, maar Anderlecht-Standard noodgedwongen via TV Vlaanderen, want DAZN via hun app is peperduur en bij Orange betaal ik bijna evenveel voor énkel de Jupiler Pro League als bij TVV voor de hele app, met gebruiksgemak om niet langer vooraf te moeten programmeren op de decoder. Dat is toch een troef van de TVV-app - je kan het nieuws inpikken (restart) wanneer je wil en je kan tot 7 dagen terug dingen bekijken. Dan neem ik de mindere kwaliteit er graag bij, ik overweeg zelfs de decoder buiten te smijten, maar dat heeft een andere reden (zie elders).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
- Bedankt: 223 keer
Geen plezier beleven is veel gezegd, maar anno 2024 (bijna) waar 4K HDR geen probleem meer mag zijn is het toch triest als je iets moet bekijken in 720p/1080i of minder. Het absolute minimum vandaag is toch 1080p.cadsite schreef: ↑21 dec 2023, 14:21 Ik versta ook niet waarom zoveel mensen geen plezier kunnen beleven als de beeldkwaliteit wat minder is.
Dit gezegd zijnde maak ik natuurlijk ook uitzonderingen voor oude content, zoals die die jij opnoemt, waar hedendaagse kwaliteit niet van bestaat of extreem moeilijk te vinden is. Dat heeft zelfs nog zijn charme vind ik .
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 737 keer
- Bedankt: 474 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Gewoon opzeggen. Als je perse de "kwaliteit" van onze lokale tv stations wil zien, apps gebruiken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
Wat is de kwaliteit van de Apple TV Pickx app? Hoe kan ik dat te weten komen?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 21 keer
Oei de Duitsers die zo beroemd zijn om hun kwaliteit zenden nog altijd uit in 720p, en toch hoor je daar geen klachten over.
720p kan zelfs beter zijn dan 1080i.
Belangrijker is de compressie die toegepast wordt en die is bij TVV nogal hoog waardoor de kwaliteit wat minder is.
Via satelliet zend TVV zelfs nog verschillende programma's uit in SD kwaliteit en hier thuis heb ik daar ook geen klachten over gehoord.
Mvg
720p kan zelfs beter zijn dan 1080i.
Belangrijker is de compressie die toegepast wordt en die is bij TVV nogal hoog waardoor de kwaliteit wat minder is.
Via satelliet zend TVV zelfs nog verschillende programma's uit in SD kwaliteit en hier thuis heb ik daar ook geen klachten over gehoord.
Mvg
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 153 keer
Wij hebben zowel schotel als tvv app. En eerlijk gezegd ligt ons kaartje nog in de caravan van met het groot verlof. We kijken altijd via de app. Nog nooit gestoord aan "mindere" kwaliteit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 368 keer
Dat vergelijken is allemaal goed en wel, en ik ga ook niet beweren dat het onjuist is !!!
Maar voor de volledigheid had ik wel graag ook een vergelijking met :
- hoe zit het met de snelheden in kleine boeregaten in die landen
- hoe zit het met de loonkloof met de medewerkers die werken bij de operatoren.
- hoe zit het met allerlei taksen en belastingen.
En dan vind ik wel dagge goed kan vergelijken.
Maar voor de volledigheid had ik wel graag ook een vergelijking met :
- hoe zit het met de snelheden in kleine boeregaten in die landen
- hoe zit het met de loonkloof met de medewerkers die werken bij de operatoren.
- hoe zit het met allerlei taksen en belastingen.
En dan vind ik wel dagge goed kan vergelijken.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 749 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Had net zo goed een artikel van 1-2-5-10-15-20 jaar geleden kunnen zijn.
De reden dat het nog niet veranderd is simpel: lamzakkerij. Blijkbaar zagen en betalen mensen liever dan actie te ondernemen.
Ik betaal €400 per jaar voor telecom.
Je lijst de oplossingen zelf al op:
- nomadisch emailadres
- goedkopere provider (Scarlet, EDPnet, ...)
Waarom dan klagen over een situatie die blijkbaar voor iedereen ideaal is?Het is gewoon allemaal niet zo evident voor de gemiddelde Belg en de bundels zijn er op gemaakt om u te binden.
Het telecomduopolie is blij want het mag met weinig moeite & middelen elke maand cashen én elk jaar de prijs verhogen,
de klant is blij want is te tam om over te stappen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 3 keer
ik zag dat en dacht... "hmm, ook nog eens een keertje optellen" en ik kom op iets van een 850/jaar (ongeveer 72 eur/maand)
(dat is wel alles qua telecom: 1x dsl, 1x tvv voor tv, 2x gsm, 1x netflix, 1x prime)
jezus... dat is toch alweer opnieuw meer als dat ik dacht, maargoed, echt goedkopere alternatieven zijn er niet,
en als al die zaken moeten blijven zal er ook niet veel bespaard kunnen worden dus.
stel ik zou naar scarlet gaan, dan zou ik iets van een 2tal euro meer betalen / maand, voor ongeveer hetzelfde maar (volgens de site) trager internet,
en zou ik het voordeel van tv kijken op een andere locatie verliezen die ik heb met de tvv app...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Uiteraard. Maar zoals gewoonlijk geen algemene regel die geldig is voor iedereen.
Zoals gewoonlijk verschilt dat van persoon tot persoon en de mogelijkheden per persoon.
Het eerste waar ik persoonlijk aan denk: energie (toch wanneer je zelf maatregelen neemt en op zoek gaat naar een energiecontract dat het best bij de eigen situatie past, meestal doen ze er dan nog een hoop subsidies bovenop) , autorijden (salarisauto's zijn in België heel voordelig), telecommunicatie (afhankelijk van de mogelijkheden en hoe erg je er aan verslaafd bent),.......
On topic: Juist nog eens nagekeken en mijn volledige communicatierekening bedraagt voor 2023 het afgeronde bedrag van 381 € (internet, TV (incl. Prime), GSM).
Iedereen zijn eigen mening maar ik vind dat echt niet duur. Er zijn hobby's die veel meer geld kosten voor een kortere gebruiksperiode.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
zoals gewoonlijk in een draadje waar aangehaald is dat zaken duur zijn, kom jij weer als degene met de laagste kost eruit.
kan je dan ook even opsplitsen wat je hebt, en waar, zodat anderen kunnen kijken of dat haalbaar is?
of heb je ook hier weer bepaalde zaken die onvergelijkbaar zijn, of die je niet meetelt wegens via werkgever, of 50 gratis apps dat je 'tv' noemt ipv een tv abbo, ....
je komt met dat bedrag namelijk aan 31,75e/maand, en dat is zelfs als je de (voor zover ik weet) goedkoopste optie in belgie neemt, tijdens de promo (duo van voo, int+tv aan 35/maand + base 0 voor de gsm) nog altijd minder, dus lijkt het me dat je ofwel een groot geheim ontdekt hebt, ofwel ergens een foute vergelijking probeert te maken.
want natuurlijk: als we praten over "tv" bedoelen we geen '50 verschillende apps die je gratis van de zenders kan downloaden op een tv box waar je telkens een account voor moet hebben' maar effectief dus een tv product. (iets dat de gemiddelde 60+er dus ook iets of wat kan gebruiken), anders kan je youtube ook "tv" gaan noemen.
en zelfs de combinatie van scarlet poco (traag internet dus) met tvv app tv basic komt nog altijd boven dat bedrag (32.95), en daar zit prime en gsm dan ook nog niet in...
-
- Elite Poster
Het is nu eenmaal wat het is.
Even nuanceren: ik kom er met een, voor mij, aanvaardbare kost uit van diegenen die hun kostenpost hier weergeven. Uiteraard zullen er nog wel consumenten zijn met nog lagere kosten maar die het niet de moeite vinden dat hier te vermelden.
Overigens zit mijn kost, op een paar euro na, volledig in lijn met bv. deze van @heist_175
Zo uitzonderlijk is het, zelfs binnen dit forum, dus ook niet.
Zoals ik reeds schreef kan je dat niet 1:1 vergelijken gezien niemand dezelfde mogelijkheden noch dezelfde behoeften heeft.kan je dan ook even opsplitsen wat je hebt, en waar, zodat anderen kunnen kijken of dat haalbaar is?
of heb je ook hier weer bepaalde zaken die onvergelijkbaar zijn, of die je niet meetelt wegens via werkgever, of 50 gratis apps dat je 'tv' noemt ipv een tv abbo, ....
Wat ik heb had ik ook reeds geschreven maar ik zal het nog even voor je herhalen: basic internetaansluiting bij Telenet, GSM fleet abo bij Orange. De streaming (VRT, VTM, Play, Prime) op het TV scherm werkt hier, voor mij en inwonenden, overigens even goed dan via een betalend TV abo.
Zoals je kan zien is daar niets geheim aan.me dat je ofwel een groot geheim ontdekt hebt, ofwel ergens een foute vergelijking probeert te maken.
In vergelijk ook met niemand. Iedere individu heeft andere behoeften en leeft daar naar.
Het is idd zo dat de ene verslaving duurder is dan de andere maar dat is dan geen foute vergelijking.
Of bedoel je dat de enige juiste vergelijking dan alleen diegene is gemaakt volgens jouw behoeften en standaarden?
Ik vergeleek overigens ook niets. Ik gaf gewoon mijn 2023 telecom kostenpost weer. Jij voelt blijkbaar de behoefte opkomen dat dan te willen vergelijken met jouw persoonlijke behoeften?
Ieder zijn ding maar de zenders van VRT, VTM, Play, Prime* is in mijn optiek nog altijd TV kijken hoor. Maar geen probleem wanneer jij daar anders over denkt.want natuurlijk: als we praten over "tv" bedoelen we geen '50 verschillende apps die je gratis van de zenders kan downloaden op een tv box waar je telkens een account voor moet hebben' maar effectief dus een tv product. (iets dat de gemiddelde 60+er dus ook iets of wat kan gebruiken), anders kan je youtube ook "tv" gaan noemen.
Ook geen probleem om daar naar te kijken. Eenmalig ingelogd is dat vervolgens gewoon op de knopjes van de afstandbediening drukken.
En in tegenstelling tot je zelf onderschat ik de mogelijkheden en capaciteiten van de gemiddelde zestiger niet.
*Dat is geen noodzaak hier maar hey, gezien het toch nog volkomen gratis gedeeld kan worden gebruiken we het af en toe zolang dat goedkope feestje duurt.
Maar ik heb helemaal geen probleem met Belgen die graag veel betalen voor hun individuele behoeften. Dat blijkt zelfs een nationale sport te zijn.
Blijkbaar is er omgekeerd wel een begripsprobleem bij mensen die maar niet kunnen begrijpen dat anderen wel tevreden kunnen zijn met goedkope oplossingen?
Het punt is nu net dat het leven noch telecom per definitie duur moet zijn. Ook niet in België.
Het punt is dat je het leven zo duur maakt dan dat je dat zelf wenst.
De een zijn hobby is het naar de goedkoopste oplossingen te streven. De ander om steeds de duurste prijzen te betalen gewoon omdat het kan. En alles daar tussen in.
Sol Invictus!
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 3 keer
Vergeet ook het volgende niet;
Ik woon alleen en moet huren.
Als ik bv 140 euro (ik zeg maar wat) moet betalen voor telecom betaal je als koppel maar 70 euro.
Als ik 180 euro tank iedere maand, een koppel betaald 90 euro.
Autotaks bv 200 euro en 500 verzekering = 700 euro, een koppel betaald 350.
Als de verwarming opstaat, of je nu alleen bent of met 3 ofzo, het blijft hetzelfde.
Als alleenstaande in belgie moet je echt wel een mooi nettoloon hebben om een beetje een leven te kunnen hebben.
Ik woon alleen en moet huren.
Als ik bv 140 euro (ik zeg maar wat) moet betalen voor telecom betaal je als koppel maar 70 euro.
Als ik 180 euro tank iedere maand, een koppel betaald 90 euro.
Autotaks bv 200 euro en 500 verzekering = 700 euro, een koppel betaald 350.
Als de verwarming opstaat, of je nu alleen bent of met 3 ofzo, het blijft hetzelfde.
Als alleenstaande in belgie moet je echt wel een mooi nettoloon hebben om een beetje een leven te kunnen hebben.
-
- Administrator
Ivob, een gratis dienst (tv streaming apps) meedelen bij een algemeen kostenoverzicht is gewoon fout en maakt het zeer moeilijk voor mensen om een idee te hebben waar ze kunnen bijsturen. Uiteindelijk wil men hier gewoon kunnen leren, kijken wat er kan geoptimaliseerd worden, zonder de les gespeld te worden of te lezen hoe goed/slecht ze het wel niet doen.
Gewoon vermelden wat je KOST is, en waarvoor je betaald - moeilijker hoeft het niet te zijn.
-
- Elite Poster
Maar wat is nu je punt?
Dat men geen kosten meer moet gaan aanrekenen per aansluiting/abo maar per individu dat van een aansluiting/abo gebruik maakt? Dat een koppel dan dubbel moet betalen van wat een alleenstaande betaalt? Dar een koppel met 2 kinderen vier keer zoveel betaalt?
Toegevoegd na 6 minuten 14 seconden:
Wat weerhoudt mensen ervan, indien ze dat nodig achten, om van een betalend abo voor TV over te schakelen naar net hetzelfde via streaming?devilkin schreef: ↑27 dec 2023, 12:24Ivob, een gratis dienst (tv streaming apps) meedelen bij een algemeen kostenoverzicht is gewoon fout en maakt het zeer moeilijk voor mensen om een idee te hebben waar ze kunnen bijsturen. Uiteindelijk wil men hier gewoon kunnen leren, kijken wat er kan geoptimaliseerd worden, zonder de les gespeld te worden of te lezen hoe goed/slecht ze het wel niet doen.
Gewoon vermelden wat je KOST is, en waarvoor je betaald - moeilijker hoeft het niet te zijn.
Voor wie wil besparen is dat net een goede tip. Voor wie dat niet nodig vindt en graag meer geld uitgeeft maakt het ook niet uit.
Waar spelde ik de les?
Ik reageerde gewoon op de post van @Rocky2014 dat men het leven (en in se ook telecom) zelf zo goedkoop of duur kan maken als men zelf wil en gaf daarbij als voorbeeld mee (net zoals voorheen een forummoderator ook deed doch zonder details) hoeveel ik betaal en voor wat. Zonder enige verplichting nog les dat anderen dat dan ook zo moeten doen. Volkomen vrijblijvend.
Dat @Splitter dan individueel de behoefte voelt dat op zichzelf te betrekken en het met zijn eigen situatie wil gaan vergelijken kan ik niet helpen. Daarvoor moet je bij betrokkene zijn.
Euh ja, moeilijk is dat idd niet want dat deed ik dan ook.Gewoon vermelden wat je KOST is, en waarvoor je betaald - moeilijker hoeft het niet te zijn.
Of verwarde je mijn reactie met deze van een forummoderator?
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 199 keer
Laat je toch niet vangen.Splitter schreef: ↑27 dec 2023, 10:59zoals gewoonlijk in een draadje waar aangehaald is dat zaken duur zijn, kom jij weer als degene met de laagste kost eruit.
kan je dan ook even opsplitsen wat je hebt, en waar, zodat anderen kunnen kijken of dat haalbaar is?
Het is zoals altijd op zijn ivobees gerekend: krakkemikkig en begrensd product als volwaardig alternatief beschouwen, de helft niet meetellen, de kost die betaalt wordt door de werkgever of iemand anders ook niet meetellen.
Als ik op die manier de kosten en de vergoedingen verreken dan kom ik op -17 euro per maand uit.
Ik krijg dus jaarlijks nog wat geld toegestopt voor al mijn telecom
-
- Administrator
Gratis dienst != kost.
I give up.
I give up.
-
- Elite Poster
nee, de enige juiste vergelijking is degene waar je gratis producten niet meetelt in een telecom aanrekening.ivob schreef: ↑27 dec 2023, 11:51 Iedere individu heeft andere behoeften en leeft daar naar.
Het is idd zo dat de ene verslaving duurder is dan de andere maar dat is dan geen foute vergelijking.
Of bedoel je dat de enige juiste vergelijking dan alleen diegene is gemaakt volgens jouw behoeften en standaarden?
telenet en pxm bieden je die diensten niet aan, de zenders zelf stellen gewoon een app ter beschikking - not the same thing.
(dan kan je ook gaan zeggen dat telecom gratis kan, als je de wifi steelt van de buurman en een chinees iptv abbo'tje voor tv gebruikt)
voor heel erg veel belgen is gratis wel leuk, maar al de verschillende apps gebruiken is vaak niet erg haalbaar voor de iets oudere generatie (of de jongere, luie, generatie)
de apps van de verschillende zenders is "streaming" (net zoals prime, netflix, disney+, .....) terwijl "tv" het 'gewone' beschikbare aanbod van lineaire tv is (al dan niet met replay), althans dat is hoe ik het zie, en zeker in vergelijkingen.
ik onderschat de gemiddelde 60+er niet, ik heb in het verleden met een hoop 60+ers moeten werken + ik zorg ook voor mijn moeder,ivob schreef: En in tegenstelling tot je zelf onderschat ik de mogelijkheden en capaciteiten van de gemiddelde zestiger niet.
en van al die mensen, over al die jaren, is het toch wel degelijk de minderheid dat met apps kan werken (of wil werken, of er niet gefrustreerd van raakt)
het is niet dat die mensen graag teveel betalen, het probleem is dat die mensen graag het "oude normale" willen: tv aanzetten, zappen.ivob schreef: Maar ik heb helemaal geen probleem met Belgen die graag veel betalen voor hun individuele behoeften.
niet "tv aanzetten, juiste app kiezen, zappen, zelf onthouden dat er een programma op een andere zender in een andere app op een bepaald uur begint" etc.
per definitie kan je dan zeggen dat niets duur is, want je hebt het niet nodig om te overleven, en kan dus perfect 0 euro uitgeven aan telecom...ivob schreef: Het punt is nu net dat het leven noch telecom per definitie duur moet zijn.
maar dat is een beetje naast het punt.
het punt is dat de beschikbare packs, dewelke int+tel+tv omvatten, inderdaad vaak veel te duur zijn - niet dat "omwegen, waarbij je zelf meer moeite moet doen, betaalbaar zijn" (dat gezegd zijnde: koppelverkoop is bijna altijd duurder dan het gescheiden nemen van zaken, afaik)
ter vergelijking met NL, bijvoorbeeld: wholesale, per enduser line voor fiber, kost kpn iets van een 18 euro (100/100) terwijl dit voor pxm iets van een 20 euro is (50/10) (ex btw, ofcourse).
dus belgie is wel degelijk duurder, en je krijgt er minder voor in ruil.
en dat heeft geen bal te maken met infrastructuur of technische beperkingen of whatever. (ik tel politieke onbekwaamheid en inefficiente nutsbedrijven niet mee, gezien dat zaken zijn die perfect anders zouden kunnen)
-
- Elite Poster
Nou dat is dan gewoon een "standaard" die je zelf hier ter plekke verzint.
Wanneer men alleen mag reageren volgens jouw opgelegde standaard dan kan je best aan het begin van dit topic die standaard nauwkeurig meegeven zodat niemand de "vergissing" begaat een dienst al dan niet in zijn kost op te nemen welke buiten die standaard valt.
Ook niet vergeten welke TV zenders dan in jouw standaard opgenomen worden die iedereen dan in die kostenpost moet opnemen.
Je wil blijkbaar gewoon niet vatten dat TV kijken een heel individueel gegeven is waardoor het inherent is dat de kosten dan ook indiviudeel verschillen. Niet iedereen heeft de behoefte om aan jouw standaarden te voldoen. En omgekeerd.
Daaruit volgt dat je telecomkosten nooit 1:1 met elkaar kan gaan vergelijken.
Of je zou voor jezelf al moeten uitgemaakt hebben dat jouw behoeften de minimum standaard voor iedereen moeten zijn?
Nou dat initiatief laat ik dan aan jou over.(dan kan je ook gaan zeggen dat telecom gratis kan, als je de wifi steelt van de buurman en een chinees iptv abbo'tje voor tv gebruikt)
Voor mij zijn het gebruik maken van diensten die voor iedereen beschikbaar zijn (van gratis tot heel duur) iets totaal anders dan ze onwettelijk te gaan verwerven. Die vergelijking gaat, voor mij, dan ook totaal niet op.
Ik betaal gewoon voor de diensten en maak idd, waar mogelijk, gebruik van gratis opties.
Maar dat is iets totaal anders dat ik dan verlang dat iedereen dan hetzelfde moet doen.
Dat is blijkbaar jouw uitgangspunt, dat iedereen moet gaan rekenen naar jouw minimale behoeften/standaarden.
Boenk on topic. Dat deel van de Belgen zal dan idd relatief veel betalen voor mobiel en vast internet. So what?voor heel erg veel belgen is gratis wel leuk, maar al de verschillende apps gebruiken is vaak niet erg haalbaar voor de iets oudere generatie (of de jongere, luie, generatie)
Maar dat vloeit dan rechtstreeks voort uit hun eigen keuzes/gedrag.
Maar je bent niet verplicht een "luie jongere" te zijn noch iets ouder en je niet meer willen aanpassen door te leren op een afstandsbediening te drukken. Moet niet maar daar hangt idd doorgaans een kostprijs aan vast.
ik onderschat de gemiddelde 60+er niet, ik heb in het verleden met een hoop 60+ers moeten werken + ik zorg ook voor mijn moeder,En in tegenstelling tot je zelf onderschat ik de mogelijkheden en capaciteiten van de gemiddelde zestiger niet.
en van al die mensen, over al die jaren, is het toch wel degelijk de minderheid dat met apps kan werken (of wil werken, of er niet gefrustreerd van raakt)[/quote]
Het enige besluit dat je daaruit kan trekken dat wij met andere groepen mensen omgaan want de van de zestigers die ik ken heeft de meerderheid geen enkel probleem om met computers, tablets, laptops, streaming etc. om te gaan of om uitleg te vragen aan diegenen die er meer van kennen en zich te laten helpen de kosten te drukken en/of bij te leren.
Inderdaad.per definitie kan je dan zeggen dat niets duur is, want je hebt het niet nodig om te overleven, en kan dus perfect 0 euro uitgeven aan telecom...
Of heel veel.
En alles daar tussen in.
Die keuze ligt bij ieder individu. Vandaar verschillende kosten die nooit te vergelijken zijn met de behoeften van één individu welke meent dat zijn behoeften en kennis de minima of maxima voor de rest zijn.
Dat is inderdaad een punt.het punt is dat de beschikbare packs, dewelke int+tel+tv omvatten, inderdaad vaak veel te duur zijn - niet dat "omwegen, waarbij je zelf meer moeite moet doen, betaalbaar zijn" (dat gezegd zijnde: koppelverkoop is bijna altijd duurder dan het gescheiden nemen van zaken, afaik)
Verkopers en marketeers weten dat uiteraard ook.
En omdat veel Belgen zich daaraan laten vangen en nogal lui van aard zijn betalen ze relatief veel.
Moest de meerderheid van de Belgen daar niet gemakzuchtig en mee gaan en wel zelf op zoek gaan naar alternatieven zouden de prijzen automatisch zakken want men zou ze anders niet meer zo makkelijk verkocht krijgen.
Het punt is dat het de consumenten hun eigen schuld is dat ze relatief veel blijven betalen want de gemakzuchtig om het anders na te streven.
In het buitenland, Nederland, is men doorgaans mondiger en meer gericht op eigen initiatief.
Dan past de verkoper zich daar uiteraard ook aan.
Maar hier is dat niet nodig. Waarom zou men als verkoper minder winst nastreven wanneer een meerderheid van de klanten die na wat morren toch braaf blijft betalen?
Daarin geef ik je volkomen gelijk.en dat heeft geen bal te maken met infrastructuur of technische beperkingen of whatever.
Belgen zagen en klagen een beetje tegen elkaar en betalen daarna gewoon de rekening want ze zijn blijkbaar te lui om het anders te willen of naar alternatieven op zoek te gaan.
Je zou als ondernemer wel gek zijn om zo"n mooi klantenbestand dat te misgunnen.
Je bent daar trouwens een mooi voorbeeld van: je rekening maken, daarvan verschieten en verder niets en gewoon braaf verder betalen. En vervolgens ook nog eens je energie richten op consumenten die wel gericht op zoek gaan naar goedkopere alternatieven noch zich laten vangen aan het discours dat de alternatieven "niet voldoen" of "te moeilijké zijn.
Zo horen de marketeers hun klanten graag.
Mij niet gelaten hoor. Het is en blijft tenslotte jullie rekening.
Toegevoegd na 5 minuten 54 seconden:
Er is dan ook helemaal niets gratis.
Internet is gewoon betalend abo en voor iedereen die daarmee tevreden is beschikbaar.
Iedereen die voor TV kiest voor de streaming (ook niet gratis want gefinancierd via de algemene bealstingen en/of reclameinkomsten) kan dat voor gelijke kosten.
Wie meer wil zal uiteraard daar een prijs voor betalen.
Maar dat moet ieder individu voor zichzelf gaan bepalen.
Of ga je de extra kost van een +100" beeldscherm, surround installatie,.... dan ook verplicht meerekenen omdat dit toevallig voor x of y de minimale standaard is?
Het zou pas helemaal belachelijk worden wanneer individuele consumenten verplicht kosten zouden moeten gaan meerekenen die er niet zijn omdat een ander deze als een persoonlijk minimum is gaan beschouwen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
nee, ik ben een voorbeeld van iemand dat geregeld rondkijkt (voor telecom, maar ook voor elektra, gas, verzekeringen, ....),
maar op vlak van telecom tegen de muur zit door de nep-concurrentie want:
- er is geen pack dat goedkoper uitkomt
- er is geen internetverbinding die goedkoper uitkomt met dezelfde specs (en 150gb limiet is te weinig, en nog geen 5mbps upload is dat eveneens)
- er is buiten TVV geen enkele aanbieder die enkel tv (via app) levert
- er is geen enkele aanbieder dat tv kan aanbieden aan een lagere prijs, voor 2 tv's, op meerdere locaties, in 1 app
a la steve stevaert, dat ook de onschuldige mens die het niet boeit dus mag meebetalen, bovenop wat ze al moeten betalen... maar dat is een andere discussie
dat zijn eenmalige kosten, die je zelf volledig kiest, met een veel groter aanbod qua concurrentie...
natuurlijk reken je dat dus, net zoals installatiekosten etc, niet mee in wat je jaarlijks moet betalen.
je kan wél, als je het volledig wil maken, de kosten van de elektra van de vereiste devices meetellen natuurlijk,
maar dan zou de berekening nogal moeilijk worden gezien iedereen een ander tarief voor elektra kan hebben, dat nog eens kan schelen per dag/uur etc.
maar nu gaat het nogal erg off topic
-
- Elite Poster
U vraagt wij draaien.Splitter schreef: ↑27 dec 2023, 14:27 je kan wél, als je het volledig wil maken, de kosten van de elektra van de vereiste devices meetellen natuurlijk,
maar dan zou de berekening nogal moeilijk worden gezien iedereen een ander tarief voor elektra kan hebben, dat nog eens kan schelen per dag/uur etc.
maar nu gaat het nogal erg off topic
De kosten voor de elektra meetellen is hier geen probleem en helemaal moeilijk want zijn jaarlijks gelijk aan nul.
Maar ook dat is individueel en daar heb jij dus ook niets aan.
Wil je een prijsaanduiding op basis van een vrij verkrijgbaar energiecontract in het Vlaamse Gewest is dat ook niet moeilijk bij te houden. Vanaf 01/01/23 tot op heden was het totale verbruik van deze "devices" hier 47,35 kWh. Aan een gemiddelde kWh-prijs van 26,5 cent kom je dan aan een afgerond totaal van 12,55 €. Neem afgerond en voor het volledige jaar 13 €.
Dat is dan een extra dagkost van 3,6 cent voor een alleenstaande. Eventueel te delen door het aantal gezinsleden welke bijdragen aan de huishoudelijke kosten. Hier zijn er dat dus twee => een extra individuele dagkost van 1,78 cent.
Meten = immers weten.
Wanneer je de behoefte voelt om te vergelijken kan je altijd dit extrapoleren naar jouw verbruikscijfers en energiekost.
Idd off topic, maar gezien je het zelf ter sprake bracht en je al aangaf behoefte te hebben aan alle details......
Laatst gewijzigd door ivob 27 dec 2023, 14:59, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 749 keer
- Recent bedankt: 4 keer
EDPnet DSL -> €34 * 12 = €408
TV: enkel VRT Max DIW, aan de rest spendeer ik mijn tijd niet
Reden te meer om "op de kleintjes" te letten, al is telecom voor velen niet bepaald een kleine uitgave.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
- Bedankt: 481 keer
Idem hier + Netflix + een Euro of 2/maand aan vaste lijn gesprekken + €10/ 2-5maanden data (Jim mobile)
Goede uploadsnelheid en +1.5TB is noodzakelijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 53 keer
Ik bedoelde dat als er meer bandbreedte ter beschikking komt voor meer mensen en je niet gedoemd bent om op coax te blijven zitten omdat VDSL geen fatsoenlijke optie is, er vermoedelijk meer IPTV diensten komen waar de kwaliteit ook beter van is.
Heppie NY!
-
- Elite Poster
Inderdaad.
Niets mis mee om de daadwerkelijke factuurgegevens te hanteren en niet deze volgens de wensen van een individuele derde partij. Tot spijt van wie het benijdt.
Ik had overigens het totaal van mijn werkelijke factuurgegevens nog naar boven afgerond. Mijn excuses daarvoor aan de extreme detaillisten.
(Wat ik bij Telenet aangerekend krijgt voor de basic formule is, als jarenlange klant, trouwens ook iets lager dan wat er nu op hun website staat want die formule is niet meer verkrijgbaar voor newbies. ).
Het wordt nu wel stilaan duidelijk dat niet ALLE Belgen teveel betalen voor hun internet.
Afhankelijk van hun individuele keuzes, voorkeuren en ingesteldheid vinden sommigen van niet en anderen van wel.
Maar wat er ook van zij, alsnog prettig eindejaar en vrede voor het eigen gemoed aan IEDEREEN.
Niets mis mee om de daadwerkelijke factuurgegevens te hanteren en niet deze volgens de wensen van een individuele derde partij. Tot spijt van wie het benijdt.
Ik had overigens het totaal van mijn werkelijke factuurgegevens nog naar boven afgerond. Mijn excuses daarvoor aan de extreme detaillisten.
(Wat ik bij Telenet aangerekend krijgt voor de basic formule is, als jarenlange klant, trouwens ook iets lager dan wat er nu op hun website staat want die formule is niet meer verkrijgbaar voor newbies. ).
Het wordt nu wel stilaan duidelijk dat niet ALLE Belgen teveel betalen voor hun internet.
Afhankelijk van hun individuele keuzes, voorkeuren en ingesteldheid vinden sommigen van niet en anderen van wel.
Maar wat er ook van zij, alsnog prettig eindejaar en vrede voor het eigen gemoed aan IEDEREEN.
Sol Invictus!