We hebben een klein lek aan een onderdeel van onze ketel-installatie, maar ik begrijp eigenlijk niet goed wat het nut is ervan (dat onderdeel, niet het lek ).
Er is een watertoevoer naar de CV-installatie, met een splitsing naar de CV-leidingen (met 2 kraantjes om de leidingen bij te vullen) en naar de ketel voor warm water. Echter vlak voor die splitsing zit er een aftakking met een soort ventiel aan, en waaronder dan een opvangbuis met sifon is. Het is ter hoogte van dat ventiel dat er iets lijkt te lekken (misschien sifon verstopt, moet ik nog eens goed nakijken). Het ventiel druppelt ook non-stop in de opvangbuis, dus dat lijkt me dus sowieso behoorlijk wat waterverspilling ? Maar wat is het nut van die constructie eigenlijk ?
Welk CV onderdeel is dit ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1009 keer
- Bedankt: 348 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Er zit inderdaad een rode draaiknop aan. Nog niet aan durven draaien.
Maar nu snap ik wel het nut: mocht er teveel druk op de watertoevoer zitten dient dit eigenlijk om de ketel te beschermen ?
Wel vreemd dat die non-stop druppelt, of is dat omdat sowieso de druk op het water wat hoog is, en er dus al minieme overdruk is ?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 21 keer
Als water verwarmt wordt zet het wat uit, waardoor de druk verhoogd. Tegenwoordig wordt vaak met een overdrukvat gewerkt.In dit vat zit een opgeblazen ballon, Omdat lucht kan samengedrukt worden kan zo de druk stabiel gehouden worden in je systeem.
Werk je met een overdrukvalve, dan opent deze even als de druk boven een ingestelde waarde komt.
Daarna sluit deze weer.
Maar door ouderdom en misschien wat kalkafzetting kan deze niet meer goed afsluiten, waardoor deze constant wat drupt.
Door deze eens af te purgeren kan het al opgelost zijn. Het vuil wordt dan weggespoeld.
Werk je met een overdrukvalve, dan opent deze even als de druk boven een ingestelde waarde komt.
Daarna sluit deze weer.
Maar door ouderdom en misschien wat kalkafzetting kan deze niet meer goed afsluiten, waardoor deze constant wat drupt.
Door deze eens af te purgeren kan het al opgelost zijn. Het vuil wordt dan weggespoeld.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 56 keer
Check zeker de druk op de installatie eens. Op hoeveel staat die. Expansievat durft na verloop van tijd ook al een defect te gaan (ballon gaat stuk waardoor het hele vat met water vult - hoor je duidelijk als je erop klopt. Een heel dof geluid.) En idd, door vuil kan een expansieventiel al eens gaan lekken als er iets vuil tussen zit. Soms kan er gewoon eens aan draaien al genoeg zijn, het vuil spoelt dan mee weg.
-
- Elite Poster
edwin.d, pfuhu: het is niet het expansievat, of overdrukventiel, van de CV-installatie zelf. Het gaat over een ventiel dat vóór de ketel zit, in de koudwater-aanvoer naar de ketel.
-
- Elite Poster
Toch eens aan gedraaid, en idd dan komt er direct veel water uit. Wanneer je de knop loslaat draait die precies met een veer terug.
Al had ik er beter niet aan gekomen, want nu loopt er bijna een constant straaltje uit ipv druppelen . Dus wellicht defect ventiel dus.
Toegevoegd na 8 minuten 3 seconden:
Het is overigens bijna exact zoiets :
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 25 keer
Waarom geen foto zodat we kunnen zien hoe het zich tot de rest van je installatie verhoudt? Blijft gokken zonder.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 70 keer
Is dus idd een overdrukventiel (ook wel veiligheidsgroep genoemd). Enkele maanden geleden heb ik bij de boiler van mijn oudste dochter ook een lekkende overdrukventiel moeten vervangen. Door ouderdom, kalk, ... kan het zijn dat deze gaan lekken. Erger wordt het als deze door kalkafzetting geblokkeerd raken en niet meer opengaan. Heb ik ook al meegemaakt met een kapotte boiler tot gevolg. Regelmatig eens testen (dmv de rode knop) is de boodschap en tijdig vervangen bij problemen.
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 108 keer
Op kantoor zit er ook zo ééntje, TUSSEN de twee vulkraantjes. Gezien de pijl lijkt het me een soort terugslagklep; als je stopt met vullen loopt er altijd een klein beetje water uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
- Bedankt: 3316 keer
- Recent bedankt: 32 keer
Dringend het overdrukventiel (veiligheidsgroep) vervangen of laten vervangen. Kost 25€.Tomby schreef: ↑18 dec 2023, 19:10Toch eens aan gedraaid, en idd dan komt er direct veel water uit. Wanneer je de knop loslaat draait die precies met een veer terug.
Al had ik er beter niet aan gekomen, want nu loopt er bijna een constant straaltje uit ipv druppelen . Dus wellicht defect ventiel dus.
- Risico dat je ketel stuk gaat als deze niet naar behoren werkt (overduk).
- sluipend waterverbruik als deze permanent lekt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 218 keer
- Bedankt: 136 keer
Misschien eens een 10tal toeren draaien zodat eventuele kalk gebroken wordt door de terugslag van het veermechanisme.
Het is geen slecht idee om zulke overdrukventielen regelmatig te spuien.
Het is geen slecht idee om zulke overdrukventielen regelmatig te spuien.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 342 keer
Helpt ook je installatie te beschermen tegen drukstoten van te fors de kranen dicht te draaien / gooien.
Daarvan laten ze veel vaker wat water af dan van een beetje uitzetten, en zo bouw je telkens een beetje verkalking op.
Daarvan laten ze veel vaker wat water af dan van een beetje uitzetten, en zo bouw je telkens een beetje verkalking op.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –