Hier in de nieuwbouw (we wonen er nog niet) een tijdje geleden Telenet internet laten installeren. Installatie was getest en alles werkte. Aangezien we hier nog geen permanente stroom hebben daarna terug alles van de stroom gehaald.
Was dit weekend het interne netwerk aan het installeren, en dus modem/NIU terug ingestoken. Initieel kwam deze echter niet online, denk na een half uur ongeveer en enkele reboots, had deze eindelijk verbinding.
Heeft dit misschien te maken met het feit dat deze langere tijd (week of 6) offline is geweest (deregistratie of dergelijke)? Type is CV8560E.
Impact uitschakelen Telenet modem voor langere tijd
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het zou kunnen dat er in de voorbije 6 weken een software-update gepushed is, en dat jouw modem die eerst moest binnenhalen voor die terug wou registreren.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 229 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Kans is inderdaad reëel dat er ondertussen updates geweest zijn. Ik heb hetzelfde voor met een BBox3 (en v5c-decoder) als die voor langere tijd spanningsloos stonden.
Computer(k)nul
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1955 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Als dit éénmalig gebeurd is, dan gaat dit hoogstwaarschijnlijk om een firmware-update.DiffieHM schreef: 18 dec 2023, 09:51Was dit weekend het interne netwerk aan het installeren, en dus modem/NIU terug ingestoken. Initieel kwam deze echter niet online, denk na een half uur ongeveer en enkele reboots, had deze eindelijk verbinding.
Als dit bij elke (koude) heropstart van de modem opnieuw voorvalt, dan heeft de modem wellicht "moeite" om het coaxsignaal op één of meerdere frequentiebanden te "locken". Dat valt voor bij een zwak of verstoord coaxsignaal.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 7 keer
Update:
Ondertussen verhuisd naar het nieuwe huis en heb het in de week vooraf eens gemonitord vanaf mijn interne netwerk. Connectie was heel onstabiel. Met momenten ging de modem 4-5 keer per uur offline voor korte periode. Dan soms weer 12u stabiel om vervolgens urenlang offline te gaan. Modem reset had geen effect.
Uiteindelijk toch maar een technieker laten komen. Bleek dat ik een enorm slecht signaal had. Ik vreesde al een beetje voor het ergste (mogelijk probleem met de kabel in de straat, want nieuwe verkaveling en ik ben de eerste klant daar). Maar uiteindelijk was het redelijk banaal. De technieker die de installatie had gedaan had de connector op de inkomende coax slecht afgeknepen. Dus die even opnieuw gedaan en nu al enkele dagen rock solid. Probleem lijkt dus opgelost.
Nu herinnerde ik ook meteen dat de installerende technieker wat problemen had om de modem initieel online te krijgen. Maar plots "werkte" het wel. Waarschijnlijk plots even goed signaal en de modem daardoor online gekomen. Maar die heeft dus blijkbaar niets van basic troubleshooten gedaan zoals de lijn even uit te meten.
Dus het is dus soms maar een (on)geluk wie je aan de deur krijgt
Ondertussen verhuisd naar het nieuwe huis en heb het in de week vooraf eens gemonitord vanaf mijn interne netwerk. Connectie was heel onstabiel. Met momenten ging de modem 4-5 keer per uur offline voor korte periode. Dan soms weer 12u stabiel om vervolgens urenlang offline te gaan. Modem reset had geen effect.
Uiteindelijk toch maar een technieker laten komen. Bleek dat ik een enorm slecht signaal had. Ik vreesde al een beetje voor het ergste (mogelijk probleem met de kabel in de straat, want nieuwe verkaveling en ik ben de eerste klant daar). Maar uiteindelijk was het redelijk banaal. De technieker die de installatie had gedaan had de connector op de inkomende coax slecht afgeknepen. Dus die even opnieuw gedaan en nu al enkele dagen rock solid. Probleem lijkt dus opgelost.
Nu herinnerde ik ook meteen dat de installerende technieker wat problemen had om de modem initieel online te krijgen. Maar plots "werkte" het wel. Waarschijnlijk plots even goed signaal en de modem daardoor online gekomen. Maar die heeft dus blijkbaar niets van basic troubleshooten gedaan zoals de lijn even uit te meten.
Dus het is dus soms maar een (on)geluk wie je aan de deur krijgt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Inderdaad, ik denk dat dat aspect zeker voor de helft bepalend is of een probleem bij een interventie opgelost wordt of niet.DiffieHM schreef: 04 feb 2024, 21:19 Dus het is dus soms maar een (on)geluk wie je aan de deur krijgt
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1955 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Feit is dat Telenet nieuwe aansluitingen oplevert zonder enige controle van de signaalkwaliteit.
Dat lijkt me een structureel probleem want een ernstig bedrijf pakt dit pro-actief aan.
Dat lijkt me een structureel probleem want een ernstig bedrijf pakt dit pro-actief aan.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 229 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Zal ook weer afhankelijk zijn van welke technieker je over de vloer hebt...
Ik heb mij indertijd een (achteraf gezien onnodige) NIU laten aansmeren.
Ik heb mij indertijd een (achteraf gezien onnodige) NIU laten aansmeren.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Die dingen zijn voor zover ik weet altijd gratis geweest... trouwens ik zie niet in wat er onnodig aan is aangezien er filters inzitten voor data en TV.Sinna schreef: 05 feb 2024, 12:37 Ik heb mij indertijd een (achteraf gezien onnodige) NIU laten aansmeren.
Het hoeft daarom geen 4 poorts te zijn want je ziet ook vaak één poorts NIU's (zo'n klassiek wit doosje aan je TV).