HA-n00b en sensoren
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik heb sinds een paar maanden HA draaien op een RPI, voorlopig geen ambitie om te automatiseren, monitoren (data gathering) is voldoende.
Het enige dat ik er tot nu toe mee deed, was het fase-voltage opvolgen, want de integratie met de PV's is gestopt sinds de zomer.
In de "December Gift Guide 2023" van Tweakers tipt een redacteur de "Athom ESPHome-wifismartplug" (€18/stuk), wat een schakelbaar stopcontact is, dat integreert in HA.
In HA krijg ik nu een mooi grafiekje van het verbruik van het ondertussen aangesloten toestel. H-e-e-r-l-i-j-k. Ik wist niet dat zoiets kon .
Nu zoek ik soortgelijk voor temperatuur (en eventueel vochtigheid) en CO2. Ik heb Honeywell Resideo CO2 sensoren in huis, maar die hebben geen WLAN connectiviteit.
Als ik zoek op HA/CO2, krijg ik zigbee en z-wave resultaten. Maar de RPI heeft dat niet, dus moet ik een zigbee/z-wave stick kopen, vermoed ik. Maar
- hoe weet ik hoever het z/z netwerkbereik reikt? WLAN is wat dat betreft simpel: ik heb overal in huis perfecte WiFi dekking.
- hoe kan je dat netwerk vergroten?
- wat is het verschil tussen zigbee/z-wave/matter? HA-shop verkoopt een "Home Assistant SkyConnect" met Zigbee & Matter? Is er ook iets dat alle 3 doet?
Iemand ook tips voor temperatuur & CO2 meters die in HA te integreren zijn?
Het enige dat ik er tot nu toe mee deed, was het fase-voltage opvolgen, want de integratie met de PV's is gestopt sinds de zomer.
In de "December Gift Guide 2023" van Tweakers tipt een redacteur de "Athom ESPHome-wifismartplug" (€18/stuk), wat een schakelbaar stopcontact is, dat integreert in HA.
In HA krijg ik nu een mooi grafiekje van het verbruik van het ondertussen aangesloten toestel. H-e-e-r-l-i-j-k. Ik wist niet dat zoiets kon .
Nu zoek ik soortgelijk voor temperatuur (en eventueel vochtigheid) en CO2. Ik heb Honeywell Resideo CO2 sensoren in huis, maar die hebben geen WLAN connectiviteit.
Als ik zoek op HA/CO2, krijg ik zigbee en z-wave resultaten. Maar de RPI heeft dat niet, dus moet ik een zigbee/z-wave stick kopen, vermoed ik. Maar
- hoe weet ik hoever het z/z netwerkbereik reikt? WLAN is wat dat betreft simpel: ik heb overal in huis perfecte WiFi dekking.
- hoe kan je dat netwerk vergroten?
- wat is het verschil tussen zigbee/z-wave/matter? HA-shop verkoopt een "Home Assistant SkyConnect" met Zigbee & Matter? Is er ook iets dat alle 3 doet?
Iemand ook tips voor temperatuur & CO2 meters die in HA te integreren zijn?
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 795 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Zigbee en zwave zijn mesh networks waarbij vrijwel elk toestel met een vaste stroomvoorziening als repeater/router gaat fungeren om zo je netwerk uit te breiden.
Wat de afstand is van je stick naar het verste punt zou ik niet kunnen zeggen, hangt af van de stick, je muren, locatie... Beetje zoals wifi. Maar adhv de mesh maakt dat snel niet meer uit
Aanrader: koop een paar Zigbee stopcontacten en gebruik die op enkele plaatsen doorheen je huis. Dan vergroot je je bereik substantieel.
(Zigbee zit trouwens op de 2.4ghz band, en kan dus wifi wel storen, dus je zet best het kanaal anders dan je wifi gear)
Zelf gebruik ik een hoop aqara sensoren voor vochtigheid/temperatuur, en ook een Ikea luchtkwaliteitssensor.
Wat de afstand is van je stick naar het verste punt zou ik niet kunnen zeggen, hangt af van de stick, je muren, locatie... Beetje zoals wifi. Maar adhv de mesh maakt dat snel niet meer uit
Aanrader: koop een paar Zigbee stopcontacten en gebruik die op enkele plaatsen doorheen je huis. Dan vergroot je je bereik substantieel.
(Zigbee zit trouwens op de 2.4ghz band, en kan dus wifi wel storen, dus je zet best het kanaal anders dan je wifi gear)
Zelf gebruik ik een hoop aqara sensoren voor vochtigheid/temperatuur, en ook een Ikea luchtkwaliteitssensor.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik vermoed dat er ook wel Tuya based sensoren zijn die werken met Home Assistant.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
- Bedankt: 355 keer
Waar check of stel je dat in ? Is eerste keer dat ik hoor over kanalen met Zigbee.
Ik heb hier een Conbee stick met een twintigtal Zigbee devices (muurschakelaars, losse knoppen en Ikea Tradfri lampen) en ik heb daar nooit iets gezien qua kanalen.
EDIT: al eens gegoogled maar veel duidelijke info is hier toch niet over te vinden precies. Lijkt er op dat de default bij Conbee channel 15 is (wat knal tussen wifi kanalen 1 en 6 ligt - dus interferentie met beide). Echter als je je kanaal wil veranderen moet je terug alles pairen, en ik heb geen zin om al die lampen terug uit te draaien en stopcontacten te openen hiervoor...
Laatst gewijzigd door Tomby 18 dec 2023, 10:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 74 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik raad je aan dit zeker te lezen (is ook van toepasing buiten Z2M):
https://www.zigbee2mqtt.io/advanced/zig ... ility.html
Zigbee2Mqtt is een Zigbee to MQTT bridge, vaak gebruikt in combinatie met HA.
https://www.zigbee2mqtt.io/advanced/zig ... ility.html
Zigbee2Mqtt is een Zigbee to MQTT bridge, vaak gebruikt in combinatie met HA.
-
- Administrator
In de deconz app, waar je het zigbee netwerk kan zien, ergens in de instellingen. Ik heb het niet bij de hand dus kan het niet snel opzoeken.Tomby schreef:Waar check of stel je dat in ? Is eerste keer dat ik hoor over kanalen met Zigbee.
Ik heb hier een Conbee stick met een twintigtal Zigbee devices (muurschakelaars, losse knoppen en Ikea Tradfri lampen) en ik heb daar nooit iets gezien qua kanalen.
EDIT: al eens gegoogled maar veel duidelijke info is hier toch niet over te vinden precies. Lijkt er op dat de default bij Conbee channel 15 is (wat knal tussen wifi kanalen 1 en 6 ligt - dus interferentie met beide). Echter als je je kanaal wil veranderen moet je terug alles pairen, en ik heb geen zin om al die lampen terug uit te draaien en stopcontacten te openen hiervoor...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 287 keer
- Bedankt: 54 keer
Als je HA al hebt draaien is die stap nog klein.
Weet ook dat als je een consumenten Wi-Fi systeem hebt het opletten is dat je uw draadloos netwerk niet onderuit haalt met meer Wi-Fi domotica spul.
Ik zou zeker naar zigbee overgaan als je nog wilt uitbreiden.
Ben zelf ook met Wi-Fi spul van de action gestart maar toch overgestapt op zigbee en nog enkel 1 slim stopcontact waarvan ik de FW heb aangepast om rechtstreeks met HA te werken.
Hier werkt een groot deel van de verlichting automatisch: aan/uit op beweging, aan als het donker wordt en iemand thuis is en dimmen dmv slimme lichtbronnen.
De lichtschakelaars/bekabeling zijn ongemoeid gebleven (bestaande installatie), heb bewegingssensoren geplaatst.
Door de lichtbronnen te veranderen in zigbee versies heb ik meteen ook een mesh.
Naar wat ik weet zou ik niet met een Conbee stick starten - heb dat ook gedaan - maar kijk bij amazon voor de sonoff P versie en gebruik een USB verlengkabel, zeker met een RPi.
Je kan evt starten met de zigbee integratie die in HA zit; maar zigbee2mqtt is superieur maar dan ook een beetje complexer om te implementeren.
Heppie NY!
-
- Elite Poster
Weet niet of die vraag voor mij is: ik gebruik, buiten die ene Wi-Fi versie, geen slimme stekkers maar stuur vanuit een centraal punt een aantal stekker devices.
Heppie NY!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 413 keer
- Bedankt: 99 keer
Ik heb hier toch ook matige ervaringen met smarthome spullen op wifi: gezien dat een shared medium is kan een toestel met een minder kwalitatieve chipset zorgen dat (per AP) ook andere toestellen last ondervinden van instabiliteit.
Voor pure sensoren gebruik ik Zigbee in een combinatie van Ikea Tradfri, Philips Hue en Home Assistant. Dat is wat historisch gegroeid, de bedoeling is om op termijn alles over te schakelen naar Home Assistant. Dat gaat overigens goed voor de enkele Tradfri spullen die ik al van de Tradfri bridge naar rechtstreeks in Home Assistant verplaatst heb.
Qua hardware:
Wat ik wel merk is dat schakelbare stopcontacten via Zigbee vaak geen energy consumption reporting hebben, en degene die via wifi verbinden wel. Daarom heb ik nog twee Tuya wifi stopcontacten ook, maar ik hoop die op termijn ook te vervangen zodat er zo veel mogelijk via Zigbee gebeurt.
EDIT: na een snelle blik lijken er nu ook meer "Tuya" stopcontacten aangeboden die via Zigbee werken en toch verbruik rapporteren.
Voor pure sensoren gebruik ik Zigbee in een combinatie van Ikea Tradfri, Philips Hue en Home Assistant. Dat is wat historisch gegroeid, de bedoeling is om op termijn alles over te schakelen naar Home Assistant. Dat gaat overigens goed voor de enkele Tradfri spullen die ik al van de Tradfri bridge naar rechtstreeks in Home Assistant verplaatst heb.
Qua hardware:
- Sonoff Zigbee 3.0 USB dongle: hier moet je wat opzoekwerk doen over de exacte chipset. Ik heb de TI CC2652P, maar misschien is er al een nieuwere versie. Kostprijs was ongeveer 20 euro (vergelijkbaar met een merkgebonden bridge).
- Aqara sensoren: temperatuur- en vochtigheidssensoren heb ik via AliExpress gekocht voor ongeveer 12 euro per stuk. Via Bol of Amazon kan je ze ook krijgen maar dan kosten ze rond de 20 euro dacht ik.
- Ikea Tradfri range extender: gezien ik (nog) geen devices in mijn netwerk heb die kunnen fugeren als extender, heb ik deze halverwege geplaatst (Sonoff bevindt zich helemaal aan het uiteinde). Zit gewoon in een vrije USB poort van de Nvidia Shield, dan was ik er ook geen stopcontact aan kwijt.
- De bedoeling is om op termijn verder uit te breiden met Aqara sensoren: oa deur/raamcontacten en motion sensors.
Wat ik wel merk is dat schakelbare stopcontacten via Zigbee vaak geen energy consumption reporting hebben, en degene die via wifi verbinden wel. Daarom heb ik nog twee Tuya wifi stopcontacten ook, maar ik hoop die op termijn ook te vervangen zodat er zo veel mogelijk via Zigbee gebeurt.
EDIT: na een snelle blik lijken er nu ook meer "Tuya" stopcontacten aangeboden die via Zigbee werken en toch verbruik rapporteren.
-
- Elite Poster
Hangt ervan af, vele wel, niet allemaal.heist_175 schreef: 18 dec 2023, 14:45 En uw zigbee stopcontacten geven ook totaal/incrementeel verbruik (in kWh) weer?
Lidl had(heeft) 2 versies, eentje met en eentje zonder. Lidl is eigenlijk whitelabeled Tuya.
Ook niet alle implementaties zijn evengoed, sommige werken via polling andere via een meer push methode (vooral issue voor power, niet voor energy). Tegenwoordig goeie ervaringen met: https://www.amazon.com.be/-/nl/gp/product/B0054PSH6K/
Er zit helaas in het smarthome gebeuren echt wel wat brol... Als je zeker wil zijn (maar ook ervoor wil betalen) dan zijn de producten van Philips Hue altijd een aanrader.
-
- Moderator
Aangezien ik nog geen zigbee heb: kan je in een overzicht in HA allerlei "bronnen" combineren, dus wifi-stopcontacten die hun kWh rapporteren in eenzelfde "card" hebben als stopcontacten via zigbee?
Aangezien ik de meerwaarde van automatisatie niet zie (ik doe het licht zelf uit), blijft mijn interesse bij loggen/monitoren. CO2
Ik heb overigens een Unifi draadloos netwerk, met 1 controller (een andere RPI) en 4 AP's.
@ik zoek een CO2 sensor
De "luchtkwaliteitsmeter" van IKEA doet geen CO2
Ik vind wel Tuya 13-in-1 sensor of bij Amazon, maar het is me niet echt duidelijk wat ik nodig heb om dat te integreren in mijn HA? Die Sonoff Zigbee stick, of ook nog een Tuya-app?
@Aqara
Heb je daar niet nog een aparte hub voor nodig? Of is dat enkel voor "HomeKit"?
Aangezien ik de meerwaarde van automatisatie niet zie (ik doe het licht zelf uit), blijft mijn interesse bij loggen/monitoren. CO2
Ik heb overigens een Unifi draadloos netwerk, met 1 controller (een andere RPI) en 4 AP's.
@ik zoek een CO2 sensor
De "luchtkwaliteitsmeter" van IKEA doet geen CO2
Ik vind wel Tuya 13-in-1 sensor of bij Amazon, maar het is me niet echt duidelijk wat ik nodig heb om dat te integreren in mijn HA? Die Sonoff Zigbee stick, of ook nog een Tuya-app?
@Aqara
Heb je daar niet nog een aparte hub voor nodig? Of is dat enkel voor "HomeKit"?
Aqara gateway hub is vereist om deze sensor te laten werken met HomeKit.
-
- Administrator
Je kan zonder problemen bronnen combineren, zeker als ze hetzelfde zijn qua type.
De stopcontacten van Ikea geven geen verbruik door. Innr is helft wel helft niet, dus je moet wat uitkijken daar.
Aqara praat pure zigbee dus geen extra apps nodig voor zover ik weet (ik doe geen Apple).
De stopcontacten van Ikea geven geen verbruik door. Innr is helft wel helft niet, dus je moet wat uitkijken daar.
Aqara praat pure zigbee dus geen extra apps nodig voor zover ik weet (ik doe geen Apple).
-
- Elite Poster
Ik zou hiervan wegblijven, omdat deze waarschijnlijk geen CO2 sensor hebben, maar een CO2 waarde geven op basis van de TVOC waardes. Beide zijn via wifi, en zullen dus vooral via de Tuya app & API goed werken (ook niet aan te raden imho).heist_175 schreef: 18 dec 2023, 16:28 Ik vind wel Tuya 13-in-1 sensor of bij Amazon, maar het is me niet echt duidelijk wat ik nodig heb om dat te integreren in mijn HA? Die Sonoff Zigbee stick, of ook nog een Tuya-app?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 413 keer
- Bedankt: 99 keer
Bronnen combineren in Home Assistant is geen probleem, op voorwaarde dat de informatie voorhanden is natuurlijk. Uiteindelijk worden het allemaal devices en entities waarmee je je cards kan vullen. Zo heb ik bijvoorbeeld in een dashboard met een overzicht van temperatuur in verschillende kamers: voor de living komt die informatie van mijn Tado thermostaat, de rest van de Aqara sensors.
Zigbee is eigenlijk platformagnostisch: je kan perfect je Tradfri lampen koppelen in de Hue app bijvoorbeeld. Afhankelijk van wat de "host" ondersteunt zijn er dan wel beperkingen in functionaliteit en compatibiliteit. Aangezien Home Assistant zich opstelt om zo open mogelijk te zijn, kan je dus zo goed als alle soorten apparaten koppelen.
De specifieke Aqara hub heb je dus niet nodig: de Zigbee stick fungeert als bridge. Vandaar dat ik ook op termijn mijn Tradfri en Hue bridge wil uitfaseren en alles via HA laten lopen.
HomeKit kan je dan ook beter vanuit HA regelen: dat wordt de centrale hub, en van daaruit biedt je info aan naar HomeKit en ontvang je eventueel commando's in return.
Zigbee is eigenlijk platformagnostisch: je kan perfect je Tradfri lampen koppelen in de Hue app bijvoorbeeld. Afhankelijk van wat de "host" ondersteunt zijn er dan wel beperkingen in functionaliteit en compatibiliteit. Aangezien Home Assistant zich opstelt om zo open mogelijk te zijn, kan je dus zo goed als alle soorten apparaten koppelen.
De specifieke Aqara hub heb je dus niet nodig: de Zigbee stick fungeert als bridge. Vandaar dat ik ook op termijn mijn Tradfri en Hue bridge wil uitfaseren en alles via HA laten lopen.
HomeKit kan je dan ook beter vanuit HA regelen: dat wordt de centrale hub, en van daaruit biedt je info aan naar HomeKit en ontvang je eventueel commando's in return.
-
- Elite Poster
Tuya kan via de tuya integratie, of met local tuya.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Administrator
Tradfri bridge heb ik teruggebracht (Ikea family ) en alles hangt op een conbee2 stick: hue spul, Ikea, innr, aqara, en nog wat merken die ik vergeet.
-
- Moderator
Ik heb nu zo'n Sonoff stick besteld en 2 Sonoff temperatuursensoren. Zien wat dat doet.
Maar voor de CO2 zit ik nog vast: vind ik niet. Hoewel de Honeywell Resideo sensoren (NDIR) maar een habbekrats kosten, gaat de prijs belachelijk omhoog als er iets van "smarthome" inzit.
Nu zag ik ook net zigbee thermostaatkranen, daar wil ik ook eens mee spelen .
Maar eerst het bestelde speelgoed integreren...
Maar voor de CO2 zit ik nog vast: vind ik niet. Hoewel de Honeywell Resideo sensoren (NDIR) maar een habbekrats kosten, gaat de prijs belachelijk omhoog als er iets van "smarthome" inzit.
Nu zag ik ook net zigbee thermostaatkranen, daar wil ik ook eens mee spelen .
Maar eerst het bestelde speelgoed integreren...
-
- Administrator
Voor co2 heb ik nog niks gevonden wat ook betaalbaar is...
-
- Elite Poster
En daar start je automation journeyheist_175 schreef: 18 dec 2023, 20:00 Nu zag ik ook net zigbee thermostaatkranen, daar wil ik ook eens mee spelen .
Intussen automatiseer ik de grotere verbruikers (auto, vaatwas, etc), verwarming & ventilatie.
Mijn HA config staat op Github echter wel als .nix, die ik converteer naar .yaml: https://github.com/nathan-gs/nix-conf/t ... /smarthome
Neen, ik ook niet! Voor PM2.5 tevreden over de IKEA Vindstyrka (staan op laatste screenshot).
-
- Moderator
Vandaag is de zigbee-plug aangekomen en 2 temp-sensoren. Werkt als een trein.
Integreren is poepsimpel.
Nog onderweg:
- thermostatische kraan
- DIN-rail meettoestellen (Tweakers) om de airco/warmtepomp uit te meten
So far:
Integreren is poepsimpel.
Nog onderweg:
- thermostatische kraan
- DIN-rail meettoestellen (Tweakers) om de airco/warmtepomp uit te meten
So far:
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 57 keer
Kan goed en betrekkelijk goedkoop (<35€)
Je hebt nodig:
ESP8266 of ESP32
MH-Z19B
een paar jumperwires
ESP-Home
Een cheapo geperforeerd plastiek doosje om alles in weg te werken
een tijdje fun om te spelen
Ik heb er zo al redelijk wat draaien (in de belangrijkste kamers)
-
- Moderator
Heb je een how-to ergens?
Je moet die 2 chips toch nog ergens mee verbinden? Voeding? En iets van interface om te flashen?
Ik heb er ondertussen 2 gevonden:
- www.amazon.de/dp/B0C3GNCJTF
- www.amazon.de/dp/B0BN66C263
Maar met een how-to wil ik het ook zelf proberen
Je moet die 2 chips toch nog ergens mee verbinden? Voeding? En iets van interface om te flashen?
Ik heb er ondertussen 2 gevonden:
- www.amazon.de/dp/B0C3GNCJTF
- www.amazon.de/dp/B0BN66C263
Maar met een how-to wil ik het ook zelf proberen
-
- Premium Member
ESP-module heeft een usb-poort. Die gebruik je zowel voor de voeding als om te flashen. Als je ESPHome als addon in HA installeert, wijst zichzelf dat wel uit. Flashen gebeurt via ESPHome via een webpagina.
CO2sensor wordt gevoed via de ESP-module.
Aansluiten: google op de modules die je gebruikt: Ik gebruik bvb ESP32-WROOM-32-modules (die ik ook als BLE-proxy kan gebruiken voor mijn bluetooth thermometertjes). Een voorbeeld (maar er zijn er zeer veel, ook met gedetailleerde pinlayout): https://www.prometec.net/wp-content/upl ... tch_bb.png
Vervolgens kijken op welke pin je de RX en TX hebt aangesloten. Effe googlen op de pinlayout van jouw specifieke module (bvb ESP32Wroom): https://www.upesy.com/cdn/shop/articles ... &width=533
En dan de code aanpassen in ESPHome. Een voorbeeld van één van mijn sensoren:
Gebruik de standaardcode die ESPhome voorstelt, maar voeg toe:
UART: bepaald door de pins die ik gebruik voor RX en TX
Sensor: dat hij weet dat het een MH-Z19 is.
en dan heb ik nog een button en switch toegevoegd ivm calibratie. Door deze in ESPHome te definieren, verschijnen die achteraf vanzelf als entity in HA.
Misschien bestaat er hier of daar wel ergens een 100% tutorial, maar al spelende leer je zoveel meer. En net zoals bij HA zelf, kan je enorm veel info op internet terugvinden, weliswaar hier en daar verspreid. Voor ESPHome is er zeker evenveel terug te vinden als voor HA zelf. Ik draai hier binnenshuis ondertussen al een 20tal ESP-devices via ESP-Home. Ik lees bvb S0-contacten op verbruiksmeters ook via ESP-Home in naar HA.
CO2sensor wordt gevoed via de ESP-module.
Aansluiten: google op de modules die je gebruikt: Ik gebruik bvb ESP32-WROOM-32-modules (die ik ook als BLE-proxy kan gebruiken voor mijn bluetooth thermometertjes). Een voorbeeld (maar er zijn er zeer veel, ook met gedetailleerde pinlayout): https://www.prometec.net/wp-content/upl ... tch_bb.png
Vervolgens kijken op welke pin je de RX en TX hebt aangesloten. Effe googlen op de pinlayout van jouw specifieke module (bvb ESP32Wroom): https://www.upesy.com/cdn/shop/articles ... &width=533
En dan de code aanpassen in ESPHome. Een voorbeeld van één van mijn sensoren:
Gebruik de standaardcode die ESPhome voorstelt, maar voeg toe:
UART: bepaald door de pins die ik gebruik voor RX en TX
Sensor: dat hij weet dat het een MH-Z19 is.
en dan heb ik nog een button en switch toegevoegd ivm calibratie. Door deze in ESPHome te definieren, verschijnen die achteraf vanzelf als entity in HA.
Code: Selecteer alles
esphome:
name: esphome-web-11bd2c
friendly_name: ESP 2
esp32:
board: esp32dev
framework:
type: arduino
# Enable logging
logger:
# Enable Home Assistant API
api:
encryption:
key: "hieruweigenkey"
ota:
esp32_ble_tracker:
scan_parameters:
interval: 500ms
window: 450ms
active: true
bluetooth_proxy:
active: true
wifi:
ssid: !secret wifi_ssid
password: !secret wifi_password
# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: "Esphome-Web-11Bd2C"
password: "hieruweigenpaswoord"
captive_portal:
uart:
rx_pin: 2
tx_pin: 4
baud_rate: 9600
sensor:
- platform: mhz19
co2:
name: "MH-Z19 CO2 Value"
temperature:
name: "MH-Z19 Temperature"
update_interval: 60s
automatic_baseline_calibration: True
id: mhz19co2
button: #creates a button to calibrate the sensor - this will reset the zero point so use it only when it's been 20 minutes either outside or in a room you know the co2 level is at a minimum
- platform: template
name: "Calibrate Zero (20 minutes at 400ppm)"
id: calibrate_zero
entity_category: diagnostic
on_press:
- mhz19.calibrate_zero: mhz19co2
switch: # this will expose a switch to home assistant to turn on and off the ABC
name: "Automatic Baseline Calibration"
entity_category: diagnostic
optimistic: true
on_turn_on:
mhz19.abc_enable: mhz19co2
on_turn_off:
mhz19.abc_disable: mhz19co2
-
- Moderator
Ik wil gewoon een schema maken: dan die temperatuur en dan die tempreratuur (kraan uit: als ik in Brussel ben en 's avonds -- kraan aan als ik telewerk), maar dat is precies niet zo evident. Zelfs op mijn grasrobot (op een inimini-schermpje) is dat simpeler dan in HA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 85 keer
Iemand tips voor een S0 sensor ? Heb er minstens 3 nodig.
Ik wil de pulsen van een energiemeter kunnen uitlezen.
Gevonden via de site van HA zelf, toestelletjes tussen de 30 en 50 euro per stuk.
Ik zou ze graag decentraal inzetten, dus bij elke meter (in verschillende kasten). Dus ik zit makkelijk boven de 100 euro.
Ik heb er ook 1 gevonden met 5 poorten, maar die is centraal en moet worden aangesloten op USB. Al was die maar 50 euro voor de 5.
Ik weet niet goed hoe ik er aan moet beginnen als ik met een ESP.... van een paar euro zou starten.
Het is vooral de juiste software. Het gewoon doorgeven van een pulse aan HA is niet voldoende. Ik zou iets willen dat intern een teller heeft, en telkens die waarde publiceert, niet da tik de logica in HA (of NodeRed) moet gaan uitwerken.
Ik heb nu een Flukso waarop ook mijn watermeter zit.
Die flukso is niet (meer) altijd even stabiel. Geen idee wat er mee mis is.
Uiteindelijk wil ik die volledig vervangen door decentrale modules.
In elke kast is 5v aanwezig, dus daarop kan ik mee aansluiten, waardoor ik vermoed dat het extra stroomverbruik (1 flukso tov 3à4 losse modules) best zal meevallen.
Gevonden via de site van HA zelf, toestelletjes tussen de 30 en 50 euro per stuk.
Ik zou ze graag decentraal inzetten, dus bij elke meter (in verschillende kasten). Dus ik zit makkelijk boven de 100 euro.
Ik heb er ook 1 gevonden met 5 poorten, maar die is centraal en moet worden aangesloten op USB. Al was die maar 50 euro voor de 5.
Ik weet niet goed hoe ik er aan moet beginnen als ik met een ESP.... van een paar euro zou starten.
Het is vooral de juiste software. Het gewoon doorgeven van een pulse aan HA is niet voldoende. Ik zou iets willen dat intern een teller heeft, en telkens die waarde publiceert, niet da tik de logica in HA (of NodeRed) moet gaan uitwerken.
Ik heb nu een Flukso waarop ook mijn watermeter zit.
Die flukso is niet (meer) altijd even stabiel. Geen idee wat er mee mis is.
Uiteindelijk wil ik die volledig vervangen door decentrale modules.
In elke kast is 5v aanwezig, dus daarop kan ik mee aansluiten, waardoor ik vermoed dat het extra stroomverbruik (1 flukso tov 3à4 losse modules) best zal meevallen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Administrator
Daar zit nog het grootste probleem: iets vinden wat er niet te cheapo uitziet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 60 keer
Zoek even met 'esp8266 s0 counter of EspHome S0 en je zal heel veel vinden
Lees je in en kies hetgeen bij je HA past.
Ik heb ooit een standaard versie geflanst die de functionaliteit in zich had en waar je enkel moest parametriseren (is EspHome)
Wel rekening houden dat die dingen op 3V werken (in en outs)
Lees je in en kies hetgeen bij je HA past.
Ik heb ooit een standaard versie geflanst die de functionaliteit in zich had en waar je enkel moest parametriseren (is EspHome)
Wel rekening houden dat die dingen op 3V werken (in en outs)
Laatst gewijzigd door bruma 24 dec 2023, 23:08, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Moderator
Ik zit met dezelfde vraag: ik heb een Eltako die een S0 geeft, maar ik vind niets dat met mijn HA wil praten.ygeffens schreef: 24 dec 2023, 11:01 Iemand tips voor een S0 sensor ? Heb er minstens 3 nodig.
Misschien dit:
https://www.huizebruin.nl/product/s0tool/
https://smart-stuff.nl/product/s0-dongel-esphome/
https://www.sossolutions.nl/5-kanaals-s ... ter-op-usb -> 5 kanaals met een USB-aansluiting, maar mijn HA staat nogal ver van de zekeringkast
https://www.youless.nl/ -> werkt met HA, kan S0 op en heeft een LAN-verbinding nodig (€89 )
-
- Premium Member
Het antwoord is dus ESPHome. Je kan kiezen dat hij de pulsen doorgeeft aan HA, maar ook evengoed dat hij de tijdsduur tussen de pulsen gebruikt om aantal watts door te geven (waar je bvb vervolgens een riemann op kan zetten). Enkel opletten: naar een ESP8266 of ESP32 heb je vaak een aparte pullup of pulldown nodig ...
Voor de prijs van een ESP8266 kan je niet klommelen om iets te proberen ...
Ik ben ondertussen al een stapje verder. Ik heb wireguard aan het werken gekregen op ESPHome en kan nu remote van gelijk waar de ESP's naar HA over beveiligde verbinding laten connecteren. Dus ook verbruik op locatie, alsook BLE-sensoren op locatie, noem maar op ... De mogelijkheden zijn onbeperkt.
Voor de prijs van een ESP8266 kan je niet klommelen om iets te proberen ...
Ik ben ondertussen al een stapje verder. Ik heb wireguard aan het werken gekregen op ESPHome en kan nu remote van gelijk waar de ESP's naar HA over beveiligde verbinding laten connecteren. Dus ook verbruik op locatie, alsook BLE-sensoren op locatie, noem maar op ... De mogelijkheden zijn onbeperkt.
-
- Moderator
Ik heb er net zo eentje besteld, koppelt moeiteloos in HA/ESPhome.heist_175 schreef: 24 dec 2023, 20:28https://smart-stuff.nl/product/s0-dongel-esphome/ygeffens schreef: 24 dec 2023, 11:01 Iemand tips voor een S0 sensor ? Heb er minstens 3 nodig.
Mijn Eltako kWh-meter doet 1000imp/kWh, maar ik heb ook een 3F Eastron en die doet maar 400 imp/kWh.
In de documentatie van Smartstuff staat dat je de configuratie kan aanpassen:
https://github.com/mhendriks/esphome-p1 ... ongle.yaml -> lijn 75
Waar is "onder edit"?In de ESPHome dashboard waarin u zelf de diverse modules kunt beheren kunt u de dongle zien, toevoegen en bewerken. Onder Edit kan de configuratie worden aangepast.
Ik zie nergens iets in de interface waarmee ik een YAML kan aanpassen?
-
- Elite Poster
Heb je geen shortcut in de sidebar naar de ESPHome webUI?
Indien niet, ga naar 'Settings' -> 'Add-ons' -> 'ESPHome' en daar 'OPEN WEB UI' en dan kan je bij 'EDIT" de yaml config aanpassen.
Vanuit de Add-on kan je ook die shortcut toevoegen naar de webUI aan de sidebar.
Indien niet, ga naar 'Settings' -> 'Add-ons' -> 'ESPHome' en daar 'OPEN WEB UI' en dan kan je bij 'EDIT" de yaml config aanpassen.
Vanuit de Add-on kan je ook die shortcut toevoegen naar de webUI aan de sidebar.
Heppie NY!
-
- Moderator
Die "add-on" had ik nog niet. Nu kan ik wel aan die YAML's aan.
Wat gek is: de YAML die voorgeïnstalleerd is, bevat 15 lijnen.
De "default config" op GitHub bevat 161 lijnen (incl white spaces). Mag ik veronderstellen dat het "modules" zijn in die YAML die ik mag weglaten als ik ze niet nodig heb?
ALs de voorgeïnstalleerde config goed is, hoef ik enkel toch maar de "400ims/kWh" toe te voegen, om dat aan te passen?
voorgeïnstalleerd:
Default config:
Als ik enkel het stukje YAML van de impulse-rate toevoeg, krijg ik dit:
Wat gek is: de YAML die voorgeïnstalleerd is, bevat 15 lijnen.
De "default config" op GitHub bevat 161 lijnen (incl white spaces). Mag ik veronderstellen dat het "modules" zijn in die YAML die ik mag weglaten als ik ze niet nodig heb?
ALs de voorgeïnstalleerde config goed is, hoef ik enkel toch maar de "400ims/kWh" toe te voegen, om dat aan te passen?
voorgeïnstalleerd:
substitutions:
name: s0-dongle
packages:
smartstuff.s0-dongle: github://mhendriks/esphome-p1/s0-dongle.yaml
esphome:
name: ${name}
name_add_mac_suffix: false
api:
encryption:
key: TjvB+FMOzgm9UH1ZQukDhysp0El9f7vLlx1tNSxFZpk=
wifi:
ssid: !secret wifi_ssid
password: !secret wifi_password
substitutions:
device_name: s0-dongle
device_description: "S0 module to read S0 interfaces (pulse counters)"
friendly_name: S0-Dongle
p_version: "v22.12.1"
esphome:
name: ${device_name}
comment: "${device_description}"
name_add_mac_suffix: false
project:
name: smartstuff.s0-dongle
version: ${p_version}
external_components:
- source: github://pr#3321
components: [pulse_meter]
esp8266:
board: esp12e
restore_from_flash: true
status_led:
pin:
number: 2
inverted: true
ota:
wifi:
# ssid: !secret wifi_ssid
# password: !secret wifi_password
# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: ${device_name}
ap_timeout: 15s
dashboard_import:
package_import_url: github://mhendriks/esphome-p1/s0-dongle.yaml
captive_portal:
web_server:
port: 80
# Enable logging
logger:
level: DEBUG
esp8266_store_log_strings_in_flash: False
api:
#via Home Assistant Ontwikkelhulpmiddelen > services zoeken op esphome.watermeter_set_water_reading en via deze methode de juiste beginstand invoeren
services:
- service: s0_reset_total_energy
then:
- button.press:
id: button_reset_total
- service: s0_set_total_energy
variables:
s0_value: int
then:
- pulse_meter.set_total_pulses:
id: pulse
value: !lambda 'return s0_value;'
globals:
- id: tot_count
type: float
restore_value: no # aanpassen naar no indien de nieuwe waarde onder de oude ligt
initial_value: '0' # beginstand -> aanpassen via Home Assistant services
- id: pulse_rate
type: int
restore_value: no # aanpassen naar no indien de nieuwe waarde onder de oude ligt
initial_value: '1000' # pulse rate van de kWh meter -> xxx pulses / kWh
button:
- platform: restart
name: "_Restart device"
- platform: factory_reset
name: "_Restart with Factory Default Settings"
name: "_Reset - Total Energy Counter"
id: button_reset_total
on_press:
- pulse_meter.set_total_pulses:
value: 0
sensor:
- platform: pulse_meter
pin:
number: 5
mode:
input: true
pullup: true #v3.5 aanzetten
state_class: measurement
unit_of_measurement: 'W'
device_class: power
internal_filter: 100ms
internal_filter_mode: EDGE
icon: mdi:flash-outline
filters:
#- multiply: 0.06 # (60s/1000 pulses per kWh)
- lambda: return x * ((60.0 / id(pulse_rate)) * 1000.0);
total:
name: "S0 Total Energy"
id: pulse_tot
unit_of_measurement: "kWh"
icon: mdi:circle-slice-3
state_class: total_increasing
device_class: energy
accuracy_decimals: 3
filters:
- lambda: return x * (1.0 / id(pulse_rate));
- platform: uptime
name: "Uptime"
- platform: total_daily_energy
name: 'S0 Daily Energy'
id:
power_id: pulse
unit_of_measurement: 'kWh'
icon: mdi:circle-slice-3
state_class: total_increasing
device_class: energy
accuracy_decimals: 3
filters:
# Multiplication factor from W to kW is 0.001
- multiply: 0.001
# Enable time component to reset energy at midnight
# https://esphome.io/components/time.html#home-assistant-time-source
time:
- platform: homeassistant
id: homeassistant_time
text_sensor:
- platform: wifi_info
ip_address:
name: IP-adres
icon: mdi:ip-network
ssid:
name: Netwerk
icon: mdi:access-point-network
mac_address:
name: Mac-adres
icon: mdi:folder-key-network-outline
name: "Config Version"
icon: "mdi:label-outline"
update_interval: 6h
lambda: return {"$p_version"};
- platform: version
name: "ESPHome Version"
hide_timestamp: true
INFO ESPHome 2023.12.5
INFO Reading configuration /config/esphome/s0-dongle.yaml...
INFO Detected timezone 'Europe/Brussels'
Failed config
globals: [source <unicode string>:67]
- id: tot_count
restore_value: False
initial_value: 0
- id: pulse_rate
initial_value: 1000
-
ID tot_count redefined! Check globals->0->id.
id: tot_count
initial_value: 0
-
ID pulse_rate redefined! Check globals->1->id.
id: pulse_rate
initial_value: 1000
-
- Administrator
(als je op F9 duwt of Edit -> Network Settings
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Administrator
Vorige week trouwens gemerkt: na een aanpassing op een AP (verzet naar wifi kanaal 11) vielen 3/4 van m'n zigbee devices weg, en sporadisch kwamen ze online om dan weer weg te vallen.
Blijkbaar overlappen wifi kanaal 11 en zigbee kanaal 25, dus wifi verzet, en alles kwam terug stabiel online.
Blijkbaar overlappen wifi kanaal 11 en zigbee kanaal 25, dus wifi verzet, en alles kwam terug stabiel online.
-
- Moderator
Ik heb ondertussen 2 s0-lezers en beide werken maar zus-en-zo.
Deze is van "huizebruin":
Weinig kans dat ik op een 3F/40A af en toe 120kW trek
Deze is van "smartstuff" en die reset de "total energy" teller zowat random, maar heeft alvast geen "pieken" in het verbruik op de s0
Dit trackt ie dagelijks:
en dit is (zogezegd) het totale verbruik sinds het begin
Ik heb ook een CO2 meter gevonden en dat werkt best goed, ik heb een andere er naast staan om de waardes te vergelijken
https://opencircuit.be/product/apollo-m ... ensor-home
Deze is van "huizebruin":
Weinig kans dat ik op een 3F/40A af en toe 120kW trek
Deze is van "smartstuff" en die reset de "total energy" teller zowat random, maar heeft alvast geen "pieken" in het verbruik op de s0
Dit trackt ie dagelijks:
en dit is (zogezegd) het totale verbruik sinds het begin
Ik heb ook een CO2 meter gevonden en dat werkt best goed, ik heb een andere er naast staan om de waardes te vergelijken
https://opencircuit.be/product/apollo-m ... ensor-home
-
- Elite Poster
Shelly Flood ?
https://www.shelly.com/en-be/products/shop/shelly-flood
Maar er zijn er ook anderen uiteraard.
Afhankelijk van welke toeters en bellen je wil.
J.
https://www.shelly.com/en-be/products/shop/shelly-flood
Maar er zijn er ook anderen uiteraard.
Afhankelijk van welke toeters en bellen je wil.
J.
-
- Moderator
Nou, die CO2 meter werkt als een tierelier, heel tevreden van.
Beide s0-meters deugen niet.
De "huizebruin" geeft allerlei brol-waarden, waardoor de grafiek en het totaal compleet onbruikbaar zijn.
Sinds enige tijd een Shelly Pro, dát is wat ik nodig heb: elke 1-3 seconden een getal tot 3 cijfers na de komma. Hangt aan de wifi en praat met mijn HA.
Alleen jammer dat het zo f*ing duur is:
- een 3F kost €120
- een 1F kost €90
Tijdelijk in promo bij Amazon (3F = €100 -- 1F = €70), dus meer is onderweg
Beide s0-meters deugen niet.
De "huizebruin" geeft allerlei brol-waarden, waardoor de grafiek en het totaal compleet onbruikbaar zijn.
Sinds enige tijd een Shelly Pro, dát is wat ik nodig heb: elke 1-3 seconden een getal tot 3 cijfers na de komma. Hangt aan de wifi en praat met mijn HA.
Alleen jammer dat het zo f*ing duur is:
- een 3F kost €120
- een 1F kost €90
Tijdelijk in promo bij Amazon (3F = €100 -- 1F = €70), dus meer is onderweg