Naast onze voordeur hebben we nog een smal venster dat ook van onder tot helemaal bovenaan de deur loopt. Het kozijn van de deur is dus gecombineerd met dat venster. Betekent ook dat de deur-sluitingen vergrendelen in het frame van dat venster. Nu blijkt ineens dat er onderaan dat raam flex zit. Als ik de deur dichtgooi, zie ik dus ter hoogte van de vloer dat metalen raam een tweetal millimeter naar buiten en terug buigen. Of maw: dat raam lijkt niet meer verankerd te zijn in de vloer.
Weet iemand hoe zo een raam normaal bevestigd zit aan de vloer/dorpel ? En is dat iets dat ik gemakkelijk zelf kan fixen ? Ik dacht eventueel wat Tec7, vooral ook omdat aan de buitenkant er een gleuf zit tussen dat raam en de dorpel (wellicht omdat deze laatste schuin naar beneden afloopt). Anderzijds vrees ik dat dat niet echt een solide fix zal zijn, en dit vrij snel weer gaat loskomen met het frequent dichtgooien van de deur.
Deur en kozijn/raam zijn allemaal uit metaal (ik vermoed alu).
Alu raam aan voordeur losgekomen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 75 keer
Waarschijnlijk zit dat vast met slagschroeven, en is er een afgebroken. Raam eruit halen en een nieuwe bout/slagschroef erin. Misschien best 2 stuks. En de deur minder hard dichtgooien.
Normaal kan je de bekadering er relatief gemakkelijk "uitwippen".
Normaal kan je de bekadering er relatief gemakkelijk "uitwippen".
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1036 keer
- Bedankt: 358 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik zit nu met een beetje een gelijkaardig probleem binnenshuis. Voor de binnendeuren zit er een stop in de vloer zodat de deur niet tegen de muur vliegt. Onze hond duwt echter met redelijk wat geweld een van de binnendeuren open als hij naar buiten wil. Die deur vliegt daardoor met redelijk wat kracht tegen die stop, maar die stop is eigenlijk slecht geplaatst in de zin dat hij ongeveer op 2/3 van de deur zit, ipv zo ver mogelijk. Gevolg: er ontstaat een hefboom-effect, waardoor er telkens aan de scharnieren ook redelijk wat trekkracht is telkens die deur hard tegen de stop vliegt. Ik heb nu gemerkt dat het houten kozijn eigenlijk onderaan los van de muur gekomen is, en als de deur met geweld open gegooid wordt door de hond, zie ik dat kozijn zelfs meer dan een cm van de muur komen.
Hoe kan ik dat houten kozijn terug vastmaken aan de muur ? Enige waar ik kan aan denken is een gat boren door het kozijn en in de muur, en dan met een schroef vast zetten, maar het probleem daarbij is dat ik dan een redelijk groot gat in het kozijn heb, waar dan ook nog eens de plug door moet, dus dan kan ik eigenlijk niet meer deftig een schroef vastzetten in het hout (of ik zou met een rondel of zo moeten werken). Ik vraag me sowieso af hoe een kozijn bevestigd wordt aan de muur errond.
EDIT: als ik goed kijk, zie ik eigenlijk wel opgevulde gaatjes in het kozijn daar waar de deur zit als die dicht is. Dat lijkt te suggereren dat het kozijn met nagels bevestigd is, maar dat zou dan betekenen dat er achter het kozijn nog hout zit ? Ik kan natuurlijk eens proberen met een grote nagel of ik het kozijn kan vastzetten (maar dan ook hopen dat het ook niet de houten constructie achter het kozijn is die mee losgekomen is).
Hoe kan ik dat houten kozijn terug vastmaken aan de muur ? Enige waar ik kan aan denken is een gat boren door het kozijn en in de muur, en dan met een schroef vast zetten, maar het probleem daarbij is dat ik dan een redelijk groot gat in het kozijn heb, waar dan ook nog eens de plug door moet, dus dan kan ik eigenlijk niet meer deftig een schroef vastzetten in het hout (of ik zou met een rondel of zo moeten werken). Ik vraag me sowieso af hoe een kozijn bevestigd wordt aan de muur errond.
EDIT: als ik goed kijk, zie ik eigenlijk wel opgevulde gaatjes in het kozijn daar waar de deur zit als die dicht is. Dat lijkt te suggereren dat het kozijn met nagels bevestigd is, maar dat zou dan betekenen dat er achter het kozijn nog hout zit ? Ik kan natuurlijk eens proberen met een grote nagel of ik het kozijn kan vastzetten (maar dan ook hopen dat het ook niet de houten constructie achter het kozijn is die mee losgekomen is).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 281 keer
- Bedankt: 530 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Je vermoeden klopt. Op de plaatsen waar je de grote opgevulde gaten opmerkt zitten houtblokjes. je kan op die plaats proberen om een gat te koren (eerst door het hout, dan in de muur) en mits het eerst een "tap" in het gat in de steen te steken de deurlijst opnieuw vastvijzen. Misschien is het best om eerst te proberen een met een spijker de lijst weer vast te zetten.
Alternatief is de "afdeklat" van de deurlijst los te maken zodat je tussen muur en deurlijst kan om dan extra houtblokjes tussen lijst en muur te zetten en dan daar vast de schroeven.
alles hangt af hoe permanent je de herstelling wil doen.
Indien mogelijk kan je ook best de deurstop verplaatsen, eventueel zelfs horizontaal op de plint.
Alternatief is de "afdeklat" van de deurlijst los te maken zodat je tussen muur en deurlijst kan om dan extra houtblokjes tussen lijst en muur te zetten en dan daar vast de schroeven.
alles hangt af hoe permanent je de herstelling wil doen.
Indien mogelijk kan je ook best de deurstop verplaatsen, eventueel zelfs horizontaal op de plint.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 679 keer
- Bedankt: 220 keer
EDIT :: een beetje herhaling van on4bam's post
Uitgaand van een klassieke bakstenen muur, zitten er waarschijnlijk 3 houten blokken ingewerkt aan iedere kant van de deuropening (bovenaan, midden, onderaan), waarin de deurkader vastgenageld is. Als één van die nagels is losgewrikt en het mogelijk is om hem eruit te krijgen, zou je die kunnen vervangen door een schroef die meer grip biedt. Het is evenwel mogelijk dat het hele houten blokje wat losgewaggeld is.
Als de deurlijsten nog losgemaakt kunnen worden, kan je dat proberen om achter de deurkader te kijken, maar dat is uiteraard eerder riskant want je trekt gemakkelijk wat verf/behang/pleister mee.
Afhankelijk van de ruimte en uitzicht, kan je ook mini-spietjes onder de deurkader kloppen om het weer wat vaster te hangen maar probleem blijft dan bestaan.
Uitgaand van een klassieke bakstenen muur, zitten er waarschijnlijk 3 houten blokken ingewerkt aan iedere kant van de deuropening (bovenaan, midden, onderaan), waarin de deurkader vastgenageld is. Als één van die nagels is losgewrikt en het mogelijk is om hem eruit te krijgen, zou je die kunnen vervangen door een schroef die meer grip biedt. Het is evenwel mogelijk dat het hele houten blokje wat losgewaggeld is.
Als de deurlijsten nog losgemaakt kunnen worden, kan je dat proberen om achter de deurkader te kijken, maar dat is uiteraard eerder riskant want je trekt gemakkelijk wat verf/behang/pleister mee.
Afhankelijk van de ruimte en uitzicht, kan je ook mini-spietjes onder de deurkader kloppen om het weer wat vaster te hangen maar probleem blijft dan bestaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1036 keer
- Bedankt: 358 keer
- Recent bedankt: 3 keer
De deurstoppen heb ik er inderdaad al uitgevezen en nu gewoon een rubberen stop op de muur gekleefd waar de klink komt. Je ziet direct ook dat het kozijn veel minder meegeeft, want geen hefboomeffect meer.
In het kozijn zelf, zie ik echter geen 'grote' opgevulde gaten. Het zijn echt gewoon opgevulde gaatjes ter grootte van een nagelkop. Ik kan natuurlijk eens proberen met gewoon een cm ernaast nog een nieuwe nagel te kloppen en zien of dat iets uitmaakt. Als het niet helpt, is het dus wellicht sowieso dat binnenste blokje dat losgekomen is van de muur, en is de enige deftige herstelling om het hele kozijn eerst te verwijderen. Da's iets waar ik niet ga aan beginnen, temeer daar het probleem nu wat minder is door het verwijderen van die stop.
In het kozijn zelf, zie ik echter geen 'grote' opgevulde gaten. Het zijn echt gewoon opgevulde gaatjes ter grootte van een nagelkop. Ik kan natuurlijk eens proberen met gewoon een cm ernaast nog een nieuwe nagel te kloppen en zien of dat iets uitmaakt. Als het niet helpt, is het dus wellicht sowieso dat binnenste blokje dat losgekomen is van de muur, en is de enige deftige herstelling om het hele kozijn eerst te verwijderen. Da's iets waar ik niet ga aan beginnen, temeer daar het probleem nu wat minder is door het verwijderen van die stop.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 281 keer
- Bedankt: 530 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Ik bedoelde met "groot" idd zoals een nagelkop maar dan van een uit de kluiten gewassen nagel... en dan nog zonder "kop" enkel een verdikking.
Dit soort model dus maar let niet de afmetingen...
Dit soort model dus maar let niet de afmetingen...

Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 679 keer
- Bedankt: 220 keer
Als je er eentje naast klopt (niet te dicht bij andere gaten/rand), zou ik het hout voorboren (dunner dan nagel, uiteraard) en ook een nagel zonder kop gebruiken -- voorzichtig inslaan met een punch tot net onder het oppervlak zodat het hopelijk niet al te zichtbaar is.
Maar als het kader al niet meer zoveel beweegt, laat je het misschien beter zo want je hebt het probleem aangepakt -- bij ons is er bijvoorbeeld een deur die dit ook met de kader doet omdat de hengsels niet meer perfect onder elkaar hangen na een aanpassing.
Maar als het kader al niet meer zoveel beweegt, laat je het misschien beter zo want je hebt het probleem aangepakt -- bij ons is er bijvoorbeeld een deur die dit ook met de kader doet omdat de hengsels niet meer perfect onder elkaar hangen na een aanpassing.